Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest sobota 21 grudnia 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Aktualności

2022-07-29 Relacja z wizyty studyjnej w Utrechcie i Lejdzie

W dniach 14-19 czerwca 2022 r. miała miejsce wizyta studyjna członków/członkiń stowarzyszenia Rowerowy Toruń w holenderskim Utrechcie i Lejdzie.

Celem wizyty było zapoznanie się z miejską i pozamiejską infrastrukturą drogową oraz spotkanie się z osobami zajmującymi się polityką transportową w obu miastach, a w szczególności tematyką związaną z rozwojem ruchu rowerowego. Na wypożyczonych rowerach, typowych "holendrach", przejechaliśmy wiele kilometrów testując konkretne rozwiązania drogowe.

Utrecht to jedno z najbardziej rowerowych miast Holandii liczące około 350 000 mieszkańców. Po głównej ulicy tego miasta dziennie przemieszcza się nawet do 35 000 rowerzystek i rowerzystów. Centrum miasta dostępne jest głównie dla pieszych i rowerzystów, ruch samochodowy jest ograniczony, a miejsca parkingowe płatne: w strefie A od 4,50 do prawie 6 euro za godzinę.

Do dyspozycji rowerzystów jest infrastruktura rowerowa różnego typu, jednak dominują chyba wydzielone dwukierunkowe drogi rowerowe. Popularne są także tzw. „ulice rowerowe” na których to rowerzysta ma pierwszeństwo przed samochodem. Takie rozwiązania stosuje się w miejscach gdzie nie ma przestrzeni na wydzieloną infrastrukturę, ruch rowerowy jest duży, a samochodowy mniejszy, głównie lokalny.

W Utrechcie znajduje się jeden z najważniejszych dworców kolejowych w Holandii. Model podróżowania przy użyciu kolei i roweru jest bardzo popularny w tym kraju, aby go umożliwić w obrębie dworców kolejowych znajdują się parkingi rowerowe. Te w pobliżu stacji Utrecht Centraal mieszczą ok. 25 000 rowerów.

Lejda to partnerskie miasto Torunia, które liczy około 120 000 mieszkańców. Atrakcyjne położenie w bliskiej odległości do Amsterdamu, Utrechtu, Hagi i Rotterdamu sprawia, że jest to miasto chętnie wybierane do zamieszkania. Lejda poprzecinana jest licznymi kanałami co ma wpływ na zabudowę centrum i siatkę ulic. Główna ulica miasta, którą można przejechać przez samo centrum dostępna jest dla rowerzystów, którzy mają na niej pierwszeństwo, pieszych oraz komunikacji zbiorowej i pojazdów uprzywilejowanych.

Władze miasta w połowie czerwca 2022 r. wprowadziły duża zmianę w zasadach parkowania w centrum Lejdy. W dużym uproszczeniu: wszystkie miejsca parkingowe na ulicy w strefie A zostały zarezerwowane dla posiadaczy zezwoleń, z wyjątkiem kilku miejsc, w których kierowcy mogą parkować na maksymalnie 2 godziny, koszt jednej to 3,80 euro. Zezwolenia mogą być krótko bądź długoterminowe. Zezwolenie na 1 dzień kosztuje 25 euro a na tydzień 100 euro. Specjalne warunki uzyskania zezwoleń mają mieszkańcy i niepełnosprawni. Mieszkańcy mogą ubiegać się o roczne pozwolenia na parkowanie za 54 euro, niepełnosprawni parkują za darmo.

Ceny za parkingi w strefie B1 i B2 są różne w zależności od typu parkingu: czy na ulicy czy w parkingu podziemnym oraz jego lokalizacji. Stawki wynoszą średnio od 2 do 3 euro, są parkingi promujące krótkoterminowy postój, w których opłata wynosi 50 centów za godzinę, ale kolejne godziny to już 5 euro. Opłaty są zazwyczaj pobierane przez 7 dni w tygodniu.

Wprowadzone zmiany mają polepszyć komfort przebywania w centrum, zmniejszyć liczbę parkingów na ulicy przez co poprawić warunki do poruszania się pieszo i rowerem oraz zachęcić do korzystania z roweru i komunikacji miejskiej.

Szczegóły polityki parkingowej Lejdy można znaleźć TUTAJ>>.

Parkowanie rowerów w centrum Lejdy jest oczywiście bezpłatne. Do dyspozycji rowerzystów są m.in. specjalne parkingi podziemne wraz z obsługą mieszczące się zazwyczaj w piwnicach budynków. Nie należy jednak parkować rowerów w miejscach do tego nieprzeznaczonych (zazwyczaj są oznaczone), a na parkingach wokół dworców dłużej niż 14 dni. Takie rowery są usuwane, aby je odebrać w specjalnym punkcie należy zapłacić 26 euro.

Jako że trasy rowerowe w Holandii budowane są od wielu lat to są one różnej jakości, zdarzają się lepsze i gorsze rozwiązania. Całość tworzy jednak spójny system, który pozwala na wygodne, szybkie i bezpieczne przemieszczanie się rowerem po mieście. Infrastruktura przebudowywana i remontowana jest regularnie w zależności od potrzeb i zmian zachodzących w okolicy.

Przy remontach i przebudowach dróg wyznaczane są objazdy dla rowerzystów, dzięki którym prace drogowe nie stanowią większych utrudnień w codziennym poruszaniu się po mieście. Stosowany jest specjalny system oznakowania objazdów, dzięki któremu trudno jest się zgubić.

Podróżowanie rowerem po holenderskiej infrastrukturze jest zawsze doświadczeniem ciekawym i inspirującym. Z jednej strony można docenić sposób w jaki zagospodarowywana jest przestrzeń miejska, z drugiej obserwować jak chętnie i zarazem umiejętnie korzystają z niej rowerzystki i rowerzyści w różnym wieku.

Mamy nadzieję, że w przyszłości nasze miasto będzie rozwijało się w sposób uwzględniający interesy rowerzystek i rowerzystów. Przykład Holandii pokazuje, że rower może stać się pełnoprawnym środkiem codziennego transportu w miastach. Aby tak się stało należy skutecznie realizować odpowiednią politykę transportową uwzględniającą wszystkie środki transportu. Czy rower będzie zyskiwał na popularności w Toruniu i innych polskich miastach? Czas pokaże. Wiele zależy od nas samych: korzystając codziennie z roweru pokazujemy władzom miasta i pozostałym mieszkańcom, że podróżowanie rowerem na co dzień jest możliwe.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć przedstawiających rowerową Holandię. Zobaczcie jakie warunki można stworzyć do jazdy rowerem.

Jedna z głównych dróg rowerowych w Utrechcie.
Skrzyżowanie dróg rowerowych - kopertę wymalowano, aby rowerzysta nie stał w tym miejscu w oczekiwaniu na zielone światło i nie blokował ruchu.
Główna ulica miasta. Po obu stronach dwukierunkowe drogi rowerowe, po jezdni może się poruszać komunikacja miejska i pojazdy uprzywilejowane.
Główna ulica miasta. Po obu stronach dwukierunkowe drogi rowerowe, po jezdni może się poruszać komunikacja miejska i pojazdy uprzywilejowane.
Dworzec Utrecht Centraal.
Okolice dworca.
Wjazd do podziemnego parkingu rowerowego przy stacji kolejowej, przez który przebiega droga rowerowa łącząca obie strony dworca.
Parking rowerowy od środka.
Główna trasa rowerowa do miasteczka akademickiego.
Do miasteczka akademickiego dojeżdża też tramwaj. Tą linię tramwajową oddano do użytku pod koniec 2019 roku.
W miasteczku akademickim dominuje nowoczesna architektura, którą pogodzono z trasami rowerowymi :)
Ulica rowerowa - rowerzysta ma pierwszeństwo przed samochodem.
Ulica rowerowa w praktyce.
Specyficzny przekrój uliczny promujący rower. To również ulica rowerowa.
Jednokierunkowa droga rowerowa.
Małe rondo w środku osiedla.
Most pieszo-rowerowy nad kanałem Amsterdam - Ren.
Dojazd na most usytuowany jest na... dachu szkoły.
Zadbano, aby podjazd nie był stromy i przez to wygodny dla wszystkich.
Po drugiej stronie mostu trwają budowy na terenie, który przebiega nad autostradą A-2.
Projektanci i wykonawcy mostu zadbali o zastosowanie komfortowych płyt dylatacyjnych.
Jeśli prowadzone są roboty drogowe to jest i dobrze oznakowany objazd dla rowerzystów.
W tym miejscu wydzielono tymczasową jednokierunkową drogę rowerową.
Tymczasowe oznakowanie w obrębie skrzyżowania.
Droga rowerowa pomiędzy Utrechtem a Amsterdamem.
Pieszo-rowerowy most Liniebrug nad kanałem Amsterdam - Ren w pobliżu Amsterdamu. Oddany do użytku w 2018 roku.
Łagodny podjazd od wschodniej strony mostu.
Most wykonany jest ze stali z betonowym pomostem i betonowymi podporami.
Zjazd z mostu w kierunku Amsterdamu.
Typowy holenderski obrazek :)
Droga rowerowa i teren zielony... nad autostradą w Amsterdamie.
Ulica rowerowa w Amsterdamie.
Główna ulica Lejdy.
Parking rowerowy pod dworcem Leiden Centraal.
Malownicze okolice Lejdy.
Przekrój pozamiejskiej drogi.
Koszenie trawy na poboczu drogi rowerowej. O trasy rowerowe należy dbać!
Droga rowerowa przy kanale.

Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.



wyedytowano: 2022-09-22 20:55
aktywne od dnia: 2022-07-29 19:35
drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook