Od 2008 roku realizowany jest przez toruńskie Starostwo Powiatowe projekt pod nazwą „Poprawa bezpieczeństwa na drogach publicznych poprzez wybudowanie dróg rowerowych” współfinansowany ze środków pochodzących z RPO województwa kujawsko-pomorskiego. W ramach projektu mają powstać 3 odcinki tras rowerowych: Toruń-Unisław, Toruń-Osiek oraz Toruń-Chełmża z odgałęzieniem do Kamionek. Droga rowerowa do Unisławia została oficjalnie otwarta 26 września br., droga rowerowa do Osieka jest aktualnie budowana natomiast w najbliższym czasie ma zostać ponownie ogłoszony przetarg na wyłonienie wykonawcy drogi rowerowej do Chełmży i Kamionek.
Pomimo tego, że SRT starało się składać uwagi na etapie tworzenia projektów dla tras rowerowych, nasze uwagi nie zostały w większości uwzględnione. Efektem tego są poważne błędy, które w mniejszym bądź większym stopniu zawierają dokumentacje projektowe dla poszczególnych odcinków. Już teraz można wskazać w terenie dowody na słuszność przedstawianych przez nas uwag. Szkoda, że ze strony urzędowej (a szczególnie ze strony Powiatowego Zarządu Dróg) w odpowiednim momencie zabrakło chęci współpracy. Poniżej podsumowanie prowadzonych prac na tle działań SRT w tym temacie.
1. Droga rowerowa Toruń-Unisław.
Najlepsza z realizowanych inwestycji pod względem jakości i ze względu na jej przebieg po zamkniętej trasie kolejowej Toruń-Unisław. Asfaltowa droga rowerowa o szerokości 2,5 metra prowadzi od granicy Torunia przy Szosie Chełmińskiej do DW 551 i kończy się niecałe 2 kilometry przed Unisławiem. W przyszłości ma zostać połączona ze ścieżką planowaną wzdłuż drogi wojewódzkiej, którą dojedziemy do Ostromecka, a dalej szlakiem w kierunku Bydgoszczy do mostu w Fordonie.
Niestety droga rowerowa ma poważne wady w oznakowaniu w obrębie skrzyżowań z drogami publicznymi. Zastosowane w kilku miejscach rozwiązanie w postaci przejścia dla pieszych nie tylko zmusza rowerzystę do prowadzenia roweru po pasach, ale także wprowadza w błąd kierowców samochodów, którzy widząc oznakowanie pionowe i poziome spodziewają się pieszego, a nie rowerzysty.
Mamy nadzieję, że w najbliższej przyszłości wprowadzone zostaną pozytywne zmiany w zakresie oznakowania trasy. Problem był sygnalizowany podczas sierpniowej Masy Krytycznej, która przejechała pod hasłem „Nie dla rowerowych bubli w regionie”, a także w pismach i rozmowach ze Starostwem Powiatowym i Powiatowym Zarządem Dróg LINK>>. Wprawdzie początkowo ze strony urzędowej nie było mowy o zmianach w oznakowaniu LINK>> jednak ostatnio można było usłyszeć deklaracje ze strony Starosty Toruńskiego Mirosława Graczyka o chęci podjęcia rozmów w tym temacie LINK>> LINK>>. Czekamy więc na konkretne działania oraz służymy radą w temacie.
Dodatkowo trasa powinna zostać wyposażona w miejsca do odpoczynku, oznakowanie kierunkowe dedykowane rowerzystom, a także w kilka istotnych elementów bezpieczeństwa jak choćby barierki na wysokości wiaduktu kolejowego w okolicy Przeczna.
Pomimo istotnych usterek oceniamy wybudowaną drogę rowerową może nieco na wyrost, ale i dla zachęty na 5-.
Więcej informacji o drodze rowerowej Toruń-Unisław na stowarzyszeniowym forum LINK>>.
2. Droga rowerowa Toruń - Osiek
Trasa jest w trakcie realizacji, duża jej cześć winna zostać ukończona jeszcze w tym roku. Sama idea powstania tej drogi rowerowej jest bardzo dobra, gdyż prowadzić ma ona wprost nad popularne jezioro w Osieku oraz przebiegać w pobliżu Dzikowa, gdzie znajduje się kolejne jezioro.
Niestety projekt, wedle którego realizowana jest inwestycja, a który został opracowany przez Fundację Rozwój UTP z Bydgoszczy posiada istotne błędy, które były sygnalizowane m.in. w piśmie LINK>> Oto najpoważniejsze zastrzeżenia w punktach:
Wprawdzie na tym etapie realizacji prac nie można już uwzględnić wszystkich wymaganych korekt (np. zmiany technologii nawierzchni ścieżki na terenie leśnym), ale niektóre zmiany należy bezwzględnie wprowadzić. Szczególnie istotny jest opracowywany (?) nowy projekt organizacji ruchu dla drogi rowerowej, którego do dnia dzisiejszego, pomimo pisemnych zapewnień z dnia 12 kwietnia 2013 r. (!) nie dostaliśmy do wglądu LINK>>. Liczymy na szybkie przekazania projektu i mamy nadzieję, że nie będziemy musieli wnosić do niego kolejnych istotnych uwag.
Więcej informacji o drodze rowerowej Toruń-Osiek na stowarzyszeniowym forum LINK>>.
3. Droga rowerowa Toruń-Chłemża z odgałęzieniem do Kamionek.
Najdłuższy odcinek drogi rowerowej planowany do wybudowania i zawierający najwięcej poważnych błędów w projekcie. Błędy są tak duże, że konieczne będzie powtórne rozpisanie przetargu na wyłonienie wykonawcy trasy. Pisaliśmy o tym w piśmie z dnia 12 sierpnia 2013 r. LINK>>. Mamy nadzieje, że do momentu ogłoszenia nowego przetargu wprowadzonych zostanie do dokumentacji wiele istotnych zmian choć nie będzie to proste.
Oto najważniejsze uwagi:
Listę koniecznych do wprowadzenia uwag w projekcie Toruń-Chełmża przesłaliśmy do Starostwa drogą oficjalną, czekamy na wprowadzenie konkretnych zmian oraz na dokumentację do zaopiniowania. Odniesiemy się wtedy ponownie do całości projektu.
Ze względu na bardzo dużą złożoność tematu budowy dróg rowerowych przez Starostwo Powiatowe powyższy artykuł nie wyczerpuje wszystkich uwag jakie SRT przedłożyło inwestorowi do tej pory. Mamy nadzieje, że zgodnie ze składanymi w ostatnim czasie deklaracjami odnośnie chęci polepszenia parametrów budowanych tras i usunięcia oczywistych błędów projektowych toruńskie Starostwo Powiatowe podejmie działania, aby funkcjonalność powstających tras dla rowerzystów była jak najlepsza. Postępom prac oczywiście na bieżąco będziemy się przyglądać.
Liczymy także, że doświadczenie z realizacji tego projektu bezpośrednio przedłoży się na jakość budowanych w przyszłości tras rowerowych w naszym regionie.
Komentarze użytkowników (2) |
WOJT,
2013-10-19 19:31:47
Rzeczywiście sama idea realizowania tras jak najbardziej dobra bo łączy Toruń drogami rowerowymi z okolicznymi miejscowościami. W Gdańsku takiego programu nie ma a szkoda. U nas z Gdańska ciągiem nie przerwanych dróg rowerowych można pojechać tylko do Sopotu. a przydało by się więcej takich tras np. w kierunku Kaszub  , Żuław  , czy Wyspy Sobieszewskiej. Choć Gdańsk ma największą w Polsce sieć dróg rowerowych to nie ma ich na trasach wylotowych  , a to jest problem dla rowerzystów chcących wybrać się gdzieś poza miasto. Dlatego Toruński program choć z błędami jest bardzo dobry. Oby tylko te drogi były połączone z miejską siecią dróg rowerowych |
julo,
2013-10-19 22:18:31
do WOJTa. Tak. Drogi rowerowe budowane w ramach wspomnianego programu są powiązane z drogami miejskimi. Droga do Unisławia jest przedłużeniem ddr wzdłuż Szosy Chełmińskiej (w przyszłości będzie dowiązana do Centrum), ddr do Osieka jest kontynuacją ddr z ul.Na Przełaj i ddr w dzielnicy Na Skarpie i Rubinkowo, a te mają kontynuacje w kierunku Centrum. Co do projektowanej ddr w kierunku Chełmży to jest planowane powiązanie z istniejącą ddr przy ul. Grudziądzkiej, która ma być przedłużona do granicy miasta. |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242