Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest środa 18 grudnia 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Aktualności

2011-04-29 Nowa droga rowerowa wzdłuż Szosy Chełmińskiej od ul. Pawiej do granicy miasta - opis i zdjęcia
Trwają prace porządkowe przy niedawno wybudowanej drodze rowerowej i chodniku przy Szosie Chełmińskiej na odcinku od ul. Pawiej do granicy administracyjnej Torunia. Nowy odcinek ścieżki ma długość ok. 1,7 km i w przyszłości stanowić będzie wylot z miasta na ścieżkę rowerową prowadzącą w kierunku Barbarki a dalej Wybczyka i Unisławia, która przebiegać będzie głównie po śladzie nieistniejącej już linii kolejowej. Ścieżkę rowerową ma wybudować toruńskie Starostwo Powiatowe, planowany czas zakończenia inwestycji to rok 2012.

Prezentujemy kilka zdjęć drogi rowerowej i chodnika, które zostały wykonane 21 kwietnia br. tuż po zakończeniu prac związanych z układaniem warstwy bitumicznej. Oznakowanie poziome i pionowe będzie uzupełnione w maju.


Koniec drogi rowerowej na granicy Torunia. Wykonano zjazd na jezdnię, który wymaga lepszego wyprofilowania, aby rowerzysta zjeżdżający na ścieżkę z jezdni, nie musiał zbytnio wytracać prędkości. Powinien zostać wykonany także zjazd na tereny leśne.


Równy asfalt położony rozściełaczem. Problemem z pewnością będzie roślinność, którą trzeba będzie sukcesywnie przycinać, aby nie wchodziła w skrajnię drogi rowerowej.


Po lewej osiedle Leśna Polana. Do tego momentu, od strony miasta, doprowadzony jest chodnik.


Zgodnie z najlepszą praktyką droga rowerowa winna być wybudowana od strony jezdni, chodnik zaś winien być wybudowany od strony granicy pasa drogowego. Niestety na tym odcinku tak się nie stało na co największy wpływ miał gazociąg o dużej średnicy, który ułożono w 2010 r. w pasie, gdzie obecnie znajduje się chodnik. Projektant gazociągu chciał, aby nad nim przebiegał chodnik o lżejszej konstrukcji.
Ze względu na małe natężenie ruchu pieszego i bardziej rekreacyjny charakter ścieżki nie powinno to jednak stanowić (większego) problemu w użytkowaniu ścieżki jak i chodnika. Dodatkowo chodnik o szerokości 1,5 m, który został wykonany z kostki bezfazowej nie jest położony tuż przy jezdni co również ma znaczenie.


 Droga rowerowa została poprowadzona pod słupem energetycznym (niestety trochę w skrajni) oraz z jego prawej strony patrząc od strony granicy Torunia.


Wjazd na teren leśny - krawężnik w poprzek drogi rowerowej, ale (prawie) nieodczuwalny dla rowerzysty.


Zatoka autobusowa na wysokości ul. Warzywnej.


Dojście do przejścia dla pieszych na wysokości ul. Sadowej.


Krawężnik przy wjeździe na ścieżkę na wysokości pętli autobusowej przy ul. Pawiej wymagać będzie obniżenia.



Na stronie sRT nie była szerzej prezentowana droga rowerowa wybudowana w ramach przebudowy Szosy Chełmińskiej od ul. Polnej do ul. Pawiej więc nadrabiamy zaległości. Na etapie wykonawstwa udało się kilka rzeczy poprawić, tak wyglądał pierwotny projekt przygotowany w 2006 r.: LINK>>


Budowę całej ścieżki zakończono jesienią 2010 r. Ze względu na warunki pogodowe oznakowanie poziome ma zostać wykonane w maju br. Łuki na drodze rowerowej nie zachwycają.


Prawidłowy układ: jezdnia, droga rowerowa, chodnik.


Droga rowerowa mogłaby być trochę szersza (aby zachować minimalną skrajnię od barierek), chodnik trochę węższy. Na plus kształt i miejsce montażu wysięgnika do znaku drogowego, który nie stoi w ścieżce.


Najsłabszy punkt drogi rowerowej na wysokości przystanku autobusowego przy ul. Lisiej. 2 metry ścieżki i 2 metry chodnika to zdecydowania za mało przy mocno wykorzystywanym przystanku. Niestety projektanci jak to mają w zwyczaju nie przejmują się zbytnio niczym innym tylko tym, aby pas ruchu dla samochodu miał 3,5 metra.


Pierwotny projekt nie zakładał, aby ktokolwiek chciał na rowerze przedostać się na stronę wschodnią Szosy Chełmińskiej. Udało się jednak przejazdy rowerowe wprowadzić przy każdym przejściu dla pieszych; na zdjęciu ten na wysokości Szkoły Muzycznej.


Niestety niewielkie fragmenty drogi rowerowej przy Szosie Chełmińskiej (szczególnie na odcinku Polna-Jelenia) zostały wykonane bez użycia rozściełacza do asfaltu. Na następnych odcinkach drogowcy zamienili jednak łopaty i grabki na profesjonalną maszynę do kładzenia asfaltu.


Dowiązanie się do starej ścieżki rowerowej, która jakimś cudem ma szerokość jednokierunkowej ścieżki czyli 1,5 m.

Reasumując dwoma zdaniami: infrastruktura rowerowa, która powstała wzdłuż Szosy Chełmińskiej jest przyzwoitej jakości lecz oczywiście mogłoby być lepiej. Zarówno przyjęte rozwiązania projektowe jak i wykonawcze niezbicie udowadniają, iż Polska branża drogowa w temacie tworzenia infrastruktury dla rowerów ma duże braki, które winny jak najszybciej zostać uzupełnione.



wyedytowano: 2011-04-29 15:53
aktywne od dnia: 2011-04-29 12:49
drukuj  
Komentarze użytkowników (23)
Mateusz Kilkowski, 2011-04-30 17:51:27
Ja osobiście mam zastrzeżenia na tej trasie do wybrzuszeń na ścieżce, blisko jej początku, niedaleko granic miasta, oraz do zbyt wysokiego krawężnika na przejeździe przy stacji paliw Orlen, na skrzyżowaniu z ul. Polną.
julo, 2011-04-30 18:23:06
Co do wybrzuszeń,jakoś nie wyczułem nic szczególnie przeszkadzającego, natomiast krawężniki na przejeździe z Polną to dzieło z roku 2005. Wtedy tak budowano "przejazdy dla rowerzystów", żeby spowolnić przejazd, albo ze zwykłej bezmyślności. Tak samo jest na przejeździe przez Żwirki przy Grudziądzkiej, nie lepiej na skrzyżowaniu Sz. Lubickiej z Olsztyńską. Ale mistrzostwo świata osiągnięto na innych przejazdach np. na Trasie Średnicowej Podgórza. Tam krawężniki mają nawet 8 cm! I nie są fazowane. Myślę, że w ramach modernizacji dróg rowerowych w mieście przyjdzie czas na przebudowę fatalnych przejazdów. Zrobimy inwentaryzację tych "dzieł".
tomasz, 2011-04-30 19:51:38
Odpowiedź, jaką otrzymałem od MZD (napisana 7.12.2010) jest taka "Jest szansa, że w przyszłym roku w ramach bieżącego utrzymania ulic wykonana zostanie korekta kilkunastu, kilkudziesięciu krawężników na najbardziej istotnych trasach rowerowych w Toruniu"
Więcej: http://rowerowytorun.com.pl/krawezniki-drogi-rowerowe-torun,670,l1.html
julo, 2011-04-30 20:00:33
do "tomasza". No ładnie. Ciekawe, co z tego wyniknie. A na Chełmińskiej już jest nieźle, choć na pewno w kilku miejscach mogłoby być lepiej.
pawel, 2011-05-01 11:21:20
Mateusz Kilkowski: jeśli możesz proszę o sprecyzowanie gdzie i jakiego typu wybrzuszenia występują na ścieżce przy granicy miasta.
malgosia, 2011-05-01 14:32:33
Nie miałam niestety okazji przejechać nową DR, ale cieszę się że powstała, jazda wąską Sz. Ch. była zbyt niebezpieczna. Wspaniale byłoby gdyby coś ruszyło z drogą leśną na Barbarkę, coraz większy piach na niej.
julo, 2011-05-01 14:40:48
Fakt. Jechałem wczoraj barbarkową ulicą i piachu coraz więcej. Wysłałem zdjęcia do pana radnego Kruszkowskiego przedstawiające ul. Barbarka(piach i dziury oraz jedną z dróg leśnych za Wrzosami - równy szuter. Radny podjął temat na spotkaniu, więc może "ciąg dalszy nastąpi"? Bądźmy cierpliwi. A DR przy Sz. Chełmińskiej choć nie wszystkim odpowiada i tak stanowi wyraźny i liczący się postęp. Żeby jeszcze nie parkowały na niej samochody...
Mateusz Kilkowski, 2011-05-01 15:57:08
Julo: Masz rację, fajnie, że DR powstała.
Paweł: Może to efekt zmęczenia? Wracałem do Torunia z Bydgoszczy przez Łubiankę i może miałem tylko takie wrażenie. Wydaję mi się, że na początkowym odcinku, między wjazdem z jezdni, do pierwszego spadku poziomu DR,(przed Leśną Polaną?)
Tomek, 2011-05-04 09:17:23
Jeżeli chodzi o nowy odcinek ścieżki dla mnie ok, generalnie nie lubię krytykować, ale jest jedna rzecz dla mnie niedopuszczalna, mianowicie nie do końca wycięta roślinność, gałęzie (i to nie raz dość grube) źle przycięte, które uderzają w twarz, można się pokaleczyć nie mówiąc o tym, że można stracić oko. Dla mnie ok ale jak zwykle polski burdelik musi zawsze pozostawić na deser jakąś perełkę.
osa, 2011-05-04 10:21:42
Cieszę się z nowej ścieżki,zauważyłam jednak, że robi się na niej bardzo ciasno-małżeństwo na rolkach,czteroosobowa rowerowa rodzinka,plus jeszcze jakieś trzy osoby  :) jak tu się wyminąć,trzeba uciekać na chodnik.Zgadzam się, że niektóre gałęzie przeszkadzają!przydałby się lepszy zjazd na stronę leśną no i wnioskuję i proszę, żeby poprawić jakość drogi leśnej na Barbarkę-rozjedzony piach.Pozdrawiam
julo, 2011-05-04 12:51:46
Co do wymijania się na DR to jest wyłącznie sprawa kultury użytkowania. Wystarczy, że grupa (rodzina) będzie jechała gęsiego. Niestety, wiele osób nie zauważa innych użytkowników i jazda obok siebie jest paskudnym zwyczajem. Ja w takich sytuacjach dzwonię zawczasu widząc teką ekipę jadącą tyralierą. Czasem jadą w 5 osób zajmując i DR i chodnik. To już jest głupota. Co do gałęzi - fakt, parę badyli trafia prosto w oczy. Temat drogi leśnej na Barbarkę (ul. Barbarka jest znany i wciąż "wałkowany". Piachu jest coraz więcej - niestety. Musimy być cierpliwi.
sonienko, 2011-05-04 13:12:02
Miałem okazję wczoraj pierwszy raz przejechać się nowo otwartą DR - elegancko! To się nazywa Droga, przez duże "D"  ;)

Co do Barbarki - jest to droga leśna i (poniekąd) jej nieciekawa nawierzchnia sprawia, że jeśli w ogóle pojawiają się na niej samochody to jeżdżą bardzo ostrożnie.

Niech no trochę lepsza nawierzchnia się pojawi - to quadowców przybędzie. Nie wiem jak tu, lecz u nas, na pomorzu, to prawdziwa plaga  :/
asiao-o, 2011-05-04 13:25:33
co do kultury jazdy po drogach rowerowych to nie uważam, aby jazda koło siebie była jakąś wielką zbrodnią, sama lubię jeździć obok kogoś żeby sobie np. porozmawiać. jeśli nikt nie jedzie to czemu nie?
natomiast gdy jedzie ktoś z naprzeciwka to zjeżdżam, a gdy ktoś jedzie z tyłu to po to ma dzwonek przy rowerze żeby zadzwonić. nie widzę tu większych problemów.

co do drogi rowerowej przy Chełmińskiej to uważam, że nie jest najgorzej i można bez problemów nią jechać.
julo, 2011-05-04 13:36:08
Asiu! Ty zjeżdżasz, ale wiele osób nie zjeżdża. Ja nie mówię, że jazda obok siebie to zbrodnia, tylko że wiele osób jest tak zajętych rozmową i swoim towarzystwem, że innych mają w d... Chodzi wyłącznie o to.
asiao-o, 2011-05-04 15:07:30
no to po to jest właśnie dzwonek, mi się jeszcze nie zdarzyło aby ktoś nie zjechał jak zadzwonię, więc nie widzę dalej problemu
  :)
malgosia, 2011-05-04 20:33:11
Droga na Barbarkę to poniekąd trasa rekreacyjna, nie widzę nic złego w tym że ludzie jeżdżą stadami, skoro tak im przyjemniej. W końcu ta leśna jest o wiele węższa, są też na niej spacerowicze, rodzice z wózkami, a jakoś wszyscy się bezkolizyjnie mija
Sonienko- po tej leśnej drodze nie wolno poruszać się samochodami. Argument o złej nawierzchni działającej prewencyjnie na quady jest bez sensu, równie dobrze można by proponować, żeby dziur nie łatać bo samochody wolniej jeżdżą i mniej wypadków powodują:P Odpowiednie służby muszą wreszcie ruszyć swe 4 litery żeby tych rajdowców powstrzymać i tyle w temacie.
zorro, 2011-05-07 22:32:04
Na II odcinku od pętli autobusowej do Barbarki droga rowerowa z początku jest na tej samej wysokości co chodnik, a dalej 4 cm poniżej chodnika, czy to jest zgodne z projektem  ?
  ..
Jakość wykonania odbiega od standardów europejskich, szczególnie pierwsza część od Polnej,
do pętli autobusowej jest niskiej jakości.
  .
Projektant mierny, a inspektor nadzoru do d..y.
nie potrafi wyegzekwować jakości od wykonawcy.
julo, 2011-05-08 00:38:55
Nie pamiętam, czy aż 4 cm, ale ma być zróżnicowanie poziomów gdy DR i chodnik biegną przy sobie. Podobnie jest na Bydgoskiej i Chopina. Z tą niską jakością to chyba trochę przesadzasz, prawda?
stefan, 2011-05-08 10:23:55
- potwierdzam  , w jednej części DR i chodnik są na tej samej wysokości, w innej 4 cm poniżej.
jest to niebezpieczne szczególnie dla dzieci.
pozdrawiam rowerzystów.
Tomek, 2011-05-12 10:31:36
Wczoraj miałem okazję znowu przejechać się nowym odcinkiem i ku mojemu zaskoczeniu gałęzie, które wcześniej przeszkadzały i o których tu pisałem zostały usunięte (przycięte). Pozdrawiam
Andrzej, 2011-05-14 12:27:12
Droga oczywiście super. Pozostaje jeszcze tylko drobna kwestia... gdzie ta droga się rozpoczyna... Kończy się, jak wiadomo, w miejscu na które władze Torunia nie mają już wpływu. Zaczyna niestety w miejcu gdzie można dotrzeć jedynie łamiąc prawo po chodniku lub po jezdni ruchliwą Polną (gdzie 50km/h to fikcja) oraz zapchaną Chełmińską. Do pełni szczęścia brakuje niestety kawałka od ul. Polnej do ul. Długiej (lub wzdłuż Polnej do Legionów), tak by tą drogę połączyć z Wielkim Rowem, tym samym z Grudziądzką, która prawie łączy się ze ścieżką przy Kościuszki, a ta z kolei prawie z Rubinkowem poprzez Skłodowską... Sporo tych krótkich odcinków PRAWIE ze sobą połączonych. Ale i tak nie jest źle:)
jarass, 2011-05-17 10:36:24
Tak jak kolega Andrzej napisał dojazd z ul.Długiej do Polnej -tylko po chodniku,natomiast jadąc ze Skarpy w kierunku Długiej,Grudziądzką od Chrobrego (Polną)dojazd wręcz beznadziejny.Budowlańcy rozpoczęli wykopki po obu stronach ulicy,a piesi i my rowerzyści mamy się chyba teleportować.Mam nadzieję że efektem tego będzie przynajmniej chodnik i fajna ścieżka rowerowa.Nowa ścieżka na Chełmińskiej to wymarzone miejsce dla rolkarzy.Niestety jeżdżą w parach i nie bardzo chcą ustępować miejsca szybszym rowerom,trzeba przy nich zwalniać.zgadzam się z kolegą odnośnie najsłabszego punktu tej ścieżki.(przystanek)
piesi zachowują się tam jak b....y.Trzeba tam uważać.Ogólne wrażenia na +
Michał, 2011-05-28 15:39:25
Pojawiło się oznakowanie poziome a wystające gałęzie znowu były usuwane.
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook