Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest czwartek 21 listopada 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Przebudowa ulicy Chełmińskiej

Projekt przebudowy ulicy Chełmińskiej od ul. Polnej do granicy administracyjnej miasta został przygotowany w październiku 2006 roku. Podzielony jest na 4 części; ścieżka rowerowa powstanie po zachodniej stronie jezdni o parametrach G2/2 (dwujezdniowa o dwóch pasach ruchu) do wysokości ulicy Owsianej. Od ul. Owsianej do granicy miasta będzie wyremontowana obecna jezdnia (bez ścieżki rowerowej). Standardy techniczne dla infrastruktury rowerowej w trakcie przygotowania projektu już istniały, lecz jeszcze formalnie nie obowiązywały. Według Programu komunikacji rowerowej ścieżka rowerowa przy ul. Chełmińskiej posiada kategorię główną.

 
  1. Droga rowerowa wytyczona została jedynie po jednej, zachodniej stronie jezdni. Jest to poważny błąd projektowy odcinający możliwość bezpiecznego i  komfortowego przejazdu rowerem z osiedli Wrzosy Gromadzka i Wrzosy Słoneczna (Wrzosy 2). Jest to tym bardziej istotne, że brakuje przejazdów dla rowerów przy przejściach dla pieszych (na całej długości drogi zaznaczone są tylko w 2 miejscach) co uniemożliwia przedostanie się rowerzysty zgodnie z  prawem z jednej na drugą stronę ulicy. Ponadto na całej długości jezdni, po obydwu jej stronach znajdują się znaki B-9 „zakaz wjazdu rowerów” co przy braku odpowiedniej infrastruktury dla rowerzystów jest ich dyskryminacją. Postulujemy by po obydwu stronach jezdni powstała droga dla rowerów, ewentualnie po wschodniej stronie ciąg pieszo-rowerowy; jeśli nie ma warunków na odpowiednią infrastrukturę rowerową po wschodniej stronie jezdni postulujemy o zlikwidowanie znaków B-9 po tej stronie. Z pewnością konieczne są przejazdy dla rowerzystów przy przejściach dla pieszych i ich oznakowanie znakami D-6b i P-11; na skrzyżowaniu ul. Chełmińskiej z ul. Kwiatową i ul. Lisią, gdzie zamontowana będzie sygnalizacja świetlna wzbudzana przyciskami, konieczne są przyciski i światła dla rowerzystów (mogą być wspólne pieszo-rowerowe) plus odpowiednie oznakowanie.
  2. Nawierzchnia drogi rowerowej zaprojektowana jest z kostki betonowej bezfazowej. Postulujemy o wykonanie nawierzchni asfaltowej, co będzie tańszym i  lepszym rozwiązaniem oraz zgodnym z obowiązującymi standardami technicznymi.
  3. Nawierzchnia dróg rowerowych urywa się w miejscach przecięcia z licznymi wjazdami na posesję. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest zachowanie ciągłości ścieżki rowerowej przy wyjazdach z posesji; zgodnie z art. 27 ust. 3 Prawa o ruchu drogowym rowerzyści mają pierwszeństwo przed pojazdami przecinającymi ścieżkę poza jezdnią, a więc np. wyjeżdżającymi z posesji. Brak ciągłości przy wyjazdach sugeruje pierwszeństwo dla korzystających z  wyjazdów. Ponadto brak ciągłości pogarsza jakość drogi rowerowej oraz istotnie wpływa na komfort jazdy rowerzystów. Wjazdy na posesje mają zostać wykonane z kostki granitowej 9/11 co znacznie obniży komfort jazdy rowerzysty.
  4. Zarówno początek drogi rowerowej przy skrzyżowaniu z ul. Polną jak i jej koniec przy ul. Owsianej uniemożliwia dalsze bezpieczne i racjonalne korzystanie z roweru
  5. Droga rowerowa wymaga w kilku miejscach lepszego wyprofilowania łuków.

Mapa poglądowa:








Skrzyżowanie Chełmińska/Kwiatowa/Lisia. Będzie sygnalizacja świetlna, nie będzie można legalnie przejechać rowerem na drugą stronę. Chyba że po jezdni na zasadach ogólnych. Jednak jak to zrobić?

ścieżka rowerowa zaznaczona na pomarańczowo, chodnik na żółto









Projekt organizacji ruchu jest obfity w wiele znaków B-9: zakaz wjazdu dla rowerów. Znaki te występują również po stronie jezdni po której nie ma śladu ścieżki. Nieźle pomyślane !! Chyba inspiracja największym toruńskim bublem rowerowym: ulicą Żółkiewskiego










W ul. Zbożową będzie można wjechać na rowerze "legalnie" po ścieżce.














Zaraz zaraz !! Projekt organizacji ruchu nie przewiduje przejazdu dla rowerów przy przejściu dla pieszych pomimo że na rysunku wyżej jest zaznaczony. Kolejny dowód na to że "ścieżkami rowerowymi" na etapie projektowym nie przejmuje się nikt. Na etapie wykonawczym zresztą też









Jedyny przejazd dla rowerów w całym projekcie na wysokości ulicy Owsianej.














Aby dojechać na ul. Słoneczną nie łamiąc prawa trzeba będzie... przeprowadzić rower.
Na rysunku widoczne liczne wyjazdy z posesji.













"Zawijas" na ścieżce, projektant musiał ominąć budynek. O przejeździe dla rowerów zapomniał.














Bliżej niesprecyzowany początek ścieżki w pobliżu ul. Polnej.













Bliżej niesprecyzowany początek ścieżki w pobliżu ul. Pawiej.















Znak "zakaz jazdy dla rowerów" ustawiony przed początkiem drogi dla rowerów. O co chodzi??














wyedytowano: 2008-02-15 02:21
aktywne od dnia: 2008-02-06 01:05
drukuj  
Komentarze użytkowników (3)
samolot, 2008-08-24 12:29:37
Zdecydowanie popieram to co napisano w punkcie 3. Tak schrzaniona jest na przykład ścieżka wzdłuż ulicy Ugory. Co 10 m przecinają ją wyjazdy z posesji.
gość, 2009-05-20 12:14:07
"Na pocieszenie" dodam, że omawiany tu plan organizacji ruchu wogóle nie przewiduje połączenia ul. Sadowej z Szosą Chełmińską. Skoro można zgubić w oficjalnym planie całą dużą ulicę, to co tam jakiś przejazd dla rowerów.
pawel, 2009-06-18 15:35:43
"Rusza przebudowa fragmentu Szosy Chełmińskiej od ul. Polnej do granic administracyjnych miasta. Roboty potrwają do końca listopada 2010 r.
Robotnicy z firmy Skanska przebudują ponad 3,5 km drogi. Po zakończeniu prac od skrzyżowania z ul. Polną do ul. Owsianej fragment Szosy Chełmińskiej (ok. 1,8 km) będzie miał dwie jezdnie o szerokości siedmiu metrów każda, przedzielone sześciometrowym pasem zieleni. Od ul. Owsianej do granic administracyjnych miasta (1,7 km) ulica będzie jednojezdniowa. Wzdłuż jednej strony modernizowanego odcinka drogi powstanie ścieżka rowerowa, a od ul. Polnej do Owsianej obustronne chodniki z betonowej kostki. Drogowcy zbudują też nowe zatoki autobusowe, oświetlenie uliczne oraz sygnalizację świetlną."

za: http://miasta.gazeta.pl/torun/1,35576,6729836,Szosa_Chelminska_w_przebudowie_az_do_2010_r_.html

niestety projekt nie uwzglednil wnoszonych przez nas poprawek z dnia 15. 02. 2008r. http://rowerowytorun.com.pl/uwagi-do-projektu-szosa-chelminska-torun,229,l1.html

jedynie zamieniono kostke na asfalt. ponadto - zgodnie z "projektem" - na odcinku od ul. Wiklinowej do ul. Sadowej (patrząc od strony granicy miasta) bedzie pseudo-sciezko-chodnik po zachodniej stroniejezdni, ktory na wysokości ul Sadowej się urywa bo "napotyka" pętle autobusową.

Scieżka ponownie zaczyna się za pętlą, trochę widać to na tym rysunku: http://rowerowytorun.com.pl/upload/File/chelminska/8d.jpg

ogólnie szkoda gadać, ale trzeba będzie pokombinować na etapie wykonawczym.

jeśli zaś żadnych zmian nie uda się wprowadzić to kierowcy uzyskają "elegancką" drogę, a rowerzyści wyrób ścieżkopodobny: wytwór polskiej myśli inżynieryjnej...
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook