W związku z zamówieniem publicznym nr 119/07 „Budowa drogi rowerowej w ciągu ul. Przy Kaszowniku oraz w ciągu ul. Warneńczyka w Toruniu” mamy kilka uwag co do projektu, według którego inwestycja ta ma zostać zrealizowana.
Projekt przygotowany został we wrześniu 2006 roku, tymczasem treść „Standardów technicznych i wykonawczych dla infrastruktury rowerowej miasta Torunia” znana jest od czerwca 2005. Albo projektanci nie otrzymali tych standardów, albo ich nie uwzględnili. Drogi rowerowe powinny być projektowane i budowane według standardów, pozwoli to na uniknięcie błędów związanych z tworzeniem rowerowej infrastruktury z ostatnich lat. Mamy nadzieje, że następne projekty będą znacznie bardziej przestrzegały rozwiązań zawartych w standardach.
Najbardziej istotną kwestią, jaka powinna zostać zmieniona przy realizacji zadania budowy drogi rowerowej w ciągu ul. Przy Kaszowniku oraz w ciągu ul. Warneńczyka jest przebieg drogi rowerowej przez przystanek autobusowy przy ul. Przy Kaszowniku. Zatoka przystanku autobusowego została przebudowana niedawno ( kilkanaście miesięcy temu) w ramach projektu „Odnowa infrastruktury transportu publicznego w Toruniu w latach 2005-2006” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego . Przebudowa peronu nie została ujęta w tym programie, co pozwala na przeprowadzenie modyfikacji przebiegu drogi rowerowej, przebudowy chodnika w obrębie peronu oraz przesunięcia wiaty.
Według projektu droga rowerowa ma przebiegać przez sam środek obszaru wymiany pasażerów, oznaczona ma być jedynie pasem z kostki betonowej czerwonej. Takie rozwiązanie według nas jest zdecydowanie niewystarczające; na dodatek stwarza duże możliwości konfliktu i kolizji na linii pieszy-rowerzysta. Przystanek ten obsługuje znaczną ilość pasażerów. W trakcie wsiadania i wysiadania pasażerów z autobusu przejazd przez tak wybudowaną drogę dla rowerów będzie utrudniony i niebezpieczny. Droga rowerowa przy ul. Przy Kaszowniku ma stanowić – według „Programu komunikacji rowerowej w Toruniu na lata 2007-2015” - fragment drogi rowerowej głównej G3 w kierunku zachód – wschód. Tym bardziej droga rowerowa winna być wybudowana jak najlepiej.
Według nas jedynym dobrym rozwiązaniem będzie poprowadzenie drogi rowerowej za wiatą przystankową (co byłoby możliwe oraz zgodne ze standardami) zachowując jednocześnie określoną standardami skrajnie dla drogi rowerowej oraz promienie łuków. Możliwe że koniecznością byłoby zamontowanie barierek odgradzającą drogę rowerową od przystanku, która oddzielałaby ruch pieszy i rowerowy. Jest to jednak kwestia do głębszego przeanalizowania. Wyznaczenie drogi rowerowej za wiatą przystankową wiązać się będzie z większym zakresem prac i przebudową niedawno wyremontowanego peronu, jednak uważamy, że bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów oraz wysoka jakość dróg rowerowych szczególnie w aspekcie realizowanego „Programu komunikacji rowerowej w Toruniu na lata 2007-2015” powinno być najważniejsze. Mamy nadzieję, że realizacja projektu "Odnowa Infrastruktury Transportu Publicznego w latach 2007-2010” uwzględniać będzie przebieg planowanych dróg rowerowych o czym wspominaliśmy w piśmie RT 21 /07.
Kolejnym istotnym problemem jest zaprojektowana przez projektantów „mieszana” nawierzchnia drogi rowerowej tj. w większości ma być ona zbudowana z asfaltu (duży plus), jednak duża część zbudowana będzie z kostki betonowej niefazowanej koloru czerwonego. Zmienna nawierzchnia nie ułatwia orientacji pieszym i rowerzystom, zdecydowanie najlepiej byłoby, gdyby cały odcinek drogi rowerowej został wybudowany z asfaltu.
Wloty na przejazdy rowerowe mogłyby zostać poszerzone do 2,5 – 3m. W kilku miejscach nie zachowano skrajni dla dogi rowerowej (0.5 m. wedle standardów). To należałoby bezwzględnie zmienić. Konieczne mogą się okazać barierki bądź inne zabezpieczenia odgradzające drogę rowerową od strony parkingu dla samochodów przy ul. Przy Kaszowniku. W projekcie brakuje również kilku przejść dla pieszych poprzez drogę dla rowerów. Droga rowerowa podporządkowana jest względem drogi wyjazdowej z supermarketu, co nie jest dobrym rozwiązaniem (ul. Przy Kaszowniku).
Mamy nadzieję, że nasze uwagi zostaną uwzględnione przy budowie drogi rowerowej w ciągu ul. Przy Kaszowniku oraz w ciągu ul. Warneńczyka w Toruniu. Szczególnie istotna jest sprawa przebiegu drogi rowerowej w sąsiedztwie przystanku autobusowego. Powyższe uwagi mogę przedstawić i podeprzeć stosownymi argumentami na spotkaniu z osobą nadzorującą budowę. Jako stowarzyszenie pragniemy, aby budowane w Toruniu drogi rowerowe były jak najlepsze i najbezpieczniejsze, stąd powyższe uwagi.
Do wiadomości:
Michał Zaleski – Prezydent Miasta Torunia
wysłane drogą elektroniczną
Miejski Zarząd Dróg w Toruniu uprzejmie prosi o pomoc w wyjaśnieniu kwestii trwałości projektu w związku z budową drogi rowerowej przy ul. Przy Kaszowniku.
Projekt przewiduje m.in. poprowadzenie drogi rowerowej wzdłuż ul. Przy Kaszowniku, a dalej ul. Warneńczyka do ul. Bażyńskich Na tym odcinku znajduje się m.in. zatoka autobusowa, przebudowana w roku 2006 w ramach programu „Odnowy infrastruktury transportu publicznego w Toruniu w latach 2005-2006”, współfinansowanego ze ZPORR
Dla prawidłowości przebiegu budowanej drogi rowerowej od Ronda Pokoju Toruńskiego do ul. Bażyńskich, potrzebne byłoby przesunięcie w kierunku jezdni wiaty autobusowej przy wspomnianej zatoce w ul. Przy Kaszowniku. Zasady prowadzenia dróg rowerowych wymagają, by droga taka przebiegała na tyłach wiaty po to, by droga rowerowa nie kolidowała z ruchem pieszych na przystanku autobusowym.
Działacze Stowarzyszenia „Rowerowy Toruń" są przekonani, że takie przesunięcie jest absolutnie konieczne w trakcie obecnej realizacji drogi rowerowej i nie powoduje naruszenia trwałości projektu, dofinansowanego ze środków ZPORR. Powołują się przy tym na art. 30 ust. 4 (Zasada kwalifikacji) Rozporządzenia Rady (WE) 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r.
W harmonogramie finansowo-rzeczowym, stanowiącym integralną część umowy o dofinansowaniu projektu „Odnowy infrastruktury transportu publicznego na lata 2005-2006" mówi się o „przebudowie zatok i peronów autobusowych". Czy wobec tego przesunięcie wiaty zainstalowanej na peronie przystanku autobusowego jest, czy nie jest znacząca modyfikacją projektu w świetle obowiązujących przepisów?
Będziemy wdzięczni za szybką odpowiedź, gdyż realizacja dróg rowerowych w okolicy ul. Przy Kaszowniku niedługo się zacznie.
Dyrektor
Andrzej Glonek
Komentarze użytkowników (0) |
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242