Projekt przebudowy chodnika na ul. Chopina i Bydgoskiej na chodnik i ścieżkę rowerową powstał w 2004 roku. Wtedy nie były jeszcze przygotowane obowiązujące dziś Standardy.
Projekt obejmuje fragment o długości około 1100 metrów biegnący od przystanku tramwajowego przy Placu Rapackiego/ul.Chopina do skrzyżowania ul. Bydgoskiej z Sienkiewicza. Od Sienkiewicza ścieżka ma zostać przeniesiona na drugą stronę jezdni i być poprowadzona przy torach tramwajowych. Do tego zadania przygotowany będzie osobny projekt.
Ścieżka ma należeć do kategorii droga rowerowa główna wydzielona. Powinna być jak najbardziej przyjazna dla rowerzystów. O dawien dawna mówi się o remoncie chodnika przy ul. Bydgoskiej czego konsekwencją będzie powstanie ścieżki rowerowej.
W projekcie można przeczytać:
- Zgodnie z ustaleniami dokonanymi z Miejskim Konserwatorem Zabytków należy chronić istniejący układ chodnika i przedogródków przed domami wzdłuż ul. Bydgoskiej
- Projekt uwzględnia w maksymalny sposób ich historyczny charakter i wygląd, nawiązując do zachowanych elementów ogrodzeń, krawężników, materiałów nawierzchniowych (likwidacja asfaltu ). Zachowuje się wszystkie zjazdy bramowe.
-
Nawierzchnia ścieżki rowerowej:
płytki betonowe czerwone o wymiarach 35 x 35 x 5 cm
- podsypka cementowo - piaskowa grubości. 3 cm
- podsypka z piasku grubości 10 cm
-
Nawierzchnia wjazdów bramowych
- kostka kamienna rzędowa czerwona. (...)
Projektowaną nawierzchnię wjazdów bramowych oddzielono od nawierzchni chodnika rolką z kostki rzędowej koloru czerwonego ustawioną na podbudowie jak całą nawierzchnię.
Nawierzchnia ścieżki rowerowej będzie wyłożona z płytek betonowych 35x35 koloru czerwonego. Nie jest to najlepsza nawierzchnia dla drogi rowerowej. Za płytami betonowymi przemawia stanowisko konserwatora; zapewne również urzędnicy z MZD stwierdzą, że ze względu na infrastrukturę podziemną, lepsze będą płytki. Bez wątpienia najlepszą i najtańszą nawierzchnią byłby asfalt, naszym zdaniem elegancko położony nie wpłynie znacząco na "klimat" Bydgoskiego Przedmieścia a co najważniejsze byłby korzystniejszy dla rowerzystów. Nawierzchnia asfaltowa wyraźniej oddzielałaby się od części przeznaczonej dla pieszych.
Dla wyraźniejszej separacji ruchu pieszego i rowerowego należałoby obniżyć drogę rowerową względem chodnika o 3-5 cm i zastosować ścięte krawężniki.
Problemem są wyjazdy z posesji bowiem ich konstrukcja sugerować będzie nadrzędność wyjazdu względem drogi rowerowej. Wyjazdów jest aż 18, wybudowane będą z kostki kamiennej rzędowej czyli nawierzchni nieprzyjaznej rowerzystom. Należałoby zachować przy wyjazdach ciągłość drogi rowerowej i to niezależnie od zastosowanej nawierzchni.
To są najważniejsze wnioski płynące z lektury projektu.
Poniżej kilka zdjęć ulicy Bydgoskiej, fragmenty projektu oraz dwa przekroje poprzeczne
Istniejący fragment "ścieżki" rowerowej z kostki betonowej koloru czerwonego wyznaczonej od przejścia dla pieszych przy Pl. Rapackiego do ul. Chopina. Odcinek nieoznaczony; aby mógł spełniać swoja rolę drogi dla rowerów konieczna modernizacja. Oznaczenie poziome i pionowe przy dużym natężeniu ruchu pieszego to absolutne minimum.
Chodnik z czerwonej i szarej kostki nie jest dobrą drogą dla rowerów
Ul. Bydgoska. Na niektórych odcinkach jest całkiem sporo miejsca co daje szanse na wyraźniejsze oddzielenie drogi dla rowerów od chodnika. Należy pamiętać o skrajni pozwalającej zachować bezpieczny odstęp od drzew.
Jeden z 18 wyjazdów, których nawierzchnia będzie sugerować nadrzędność względem drogi dla rowerów.
Tędy - ze względu na niemożność wytyczenia drogi dla rowerów przy chodniku po drugiej stronie - będzie przebiegać najprawdopodobniej asfaltowa droga dla rowerów. Będzie to 3 rodzaj nawierzchni zastosowany na ok. 1700 metrowym odcinku.
Niestety takie wytyczenie odetnie możliwość korzystania z tej ścieżki dla mieszkańców sąsiednich kamienic i będzie pełnić jedynie rolę tranzytową.
Problemem może się okazać wytyczenie bezpiecznego przejazdu z jednej na drugą stronę.
Projekt obejmuje fragment widoczny na zdjęciu powyżej, który kilka lat temu został wyremontowany.
Chopina/Moniuszki. Zakręt od ekierki.
Ewidentnie do poprawy, takie wyprofilowanie drogi dla rowerów stwarza zagrożenie jej użytkowników i pieszych.
3 z 18 wyjazdów.
Kolejne 3.
ul. Bydgoska/Sienkiewicza. Bardzo dobre rozwiązanie pozwalające rowerzyście na wybór kierunku jazdy. Wjazd w jednokierunkową Sienkiewicza nie budzi zastrzeżeń, jednak geometria wjazdu "przerzucającego" drogę dla rowerów na drugą stronę musi zostać zmieniona i dostosowana do drugiego projektu obejmującego budowę drogi rowerowej w ciągu od ul. Sienkiewicza do ul. Reja.
Jednolitość nawierzchni dla pieszych i rowerzystów nie gwarantuje dobrej segregacji. Na przekroju droga rowerowa jest "ciut" niżej niż chodnik, ale czy wykonawca to dostrzeże??
Wjazdy na posesje nie powinny przecinać dróg rowerowych. To scieżka rowerowa powinna zachowywać ciągłość !!
wyedytowano: 2008-02-28 11:18
aktywne od dnia: 2008-01-07 15:35