Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest piątek 22 listopada 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Aktualności

2010-07-18 Relacja z rowerowego Utrechtu
Przedstawiamy kolejną  relację z wyjazdu studyjnego do Berlina i Holandii, która miała miejsce w maju 2010 r. Wcześniej mogliście przeczytać o rowerowym Berlinie>>, Gronongen>> , Drachten i Zwolle>> oraz Houten>>. Zapraszamy do lektury i obejrzenia zdjęć.

Utrecht to około 280 tys. miasto w środkowej Holandii. W tym mieście swoją główną siedzibę ma Holenderski Związek Rowerzystów (Fietsersbond: www.fietsersbond.nl). Fietsersbond prowadzi działania na rzecz polepszenia warunków dla ruchu rowerowego w Holandii.

W Utrechcie spotkaliśmy się z przedstawicielem związku - Wimem Botem, który opowiedział nam o działalności organizacji. Fietsersbond posiada 33 tys członków, 1,5 tys wolontariuszy oraz 150 lokalnych grup i zatrudnia 40 pracowników. Budżet związku to 3.200.000 euro, z czego 50% to wpłaty członków, a pozostałe 50% granty z ministerstw, prowincji, miast i inne.

Związek zajmuje się przygotowywaniem i opracowywaniem dużych projektów wraz z ministerstwem transportu, pracuje wspólnie z lokalnymi urzędami przy opiniowaniu projektów, zajmuje się szeroko pojętymi akcjami informacyjnymi.
Prowadzi kampanie dot. propagowania używania oświetlenia wśród rowerzystów, zajmuje się analizowaniem wypadków z udziałem rowerzystów, organizuje kursy jazdy na rowerze np. dla dzieci, osób starszych, itp.

W Utrechcie spotkaliśmy się także z Hansem Voerknechtem, z organizacji Fietsberaad (www.fietsberaad.nl), której celem jest rozpowszechnianie i wymiana praktycznej wiedzy i doświadczeń z zakresu polityki rowerowej oraz promocja na całym świecie roweru jako codziennego środka transportu. Z przygotowanej prezentacji dowiedzieliśmy się że:
codzienna jazda rowerem czyni miasto bardziej przyjaznym do życia, wpływa korzystnie na nasze zdrowie (wzmacnia naszą odporność na choroby) i daje nam dodatkowe 10 lat dobrej kondycji na starość. Przez to, że jesteśmy zdrowsi i dłużej sprawni poprawia się także nasza wydajność jako pracowników (nieobecność w pracy z powodu chorób spada o 10-15%). W mieście jest mniejszy hałas i mniej zanieczyszczeń oraz mniej korków. Dzieci które jeżdżą rowerem nie mają nadwagi, są sprawniejsze fizycznie i bardziej niezależne.

Główne rady dotyczące tworzenia infrastruktury to:
  • zapewnienie rowerzystom bezpieczeństwa podróży (odpowiednio zaprojektowane wydzielone drogi rowerowe, specjalne ulice rowerowe i samochodowe, skróty rowerowe, parkingi rowerowe)
  • stosowanie małych różnic prędkości pomiędzy poszczególnymi uczestnikami ruchu (uspokajać ruch, jeśli nie ma możliwości zastosować innego rozwiązania wprowadzać pasy rowerowe i strefy tempo 30km/h, tworzyć strefy zamieszkania, ograniczać ruch tranzytowy samochodów w centrum)
  • brać pod uwagę sugestie i rozwiązania proponowane przez samych użytkowników
  • czytelność rozwiązań dla wszystkich użytkowników ruchu

Główne rady dotyczące promocji to:
  • kampanie promujące rower jako codzienny środek transportu w mieście (zachęcanie nowych osób do korzystania z roweru, gratyfikacja osób dojeżdżających rowerem do pracy poprzez drobne rekompensaty finansowe lub dni wolne)

Główne rady dotyczące edukacji to:
  • zaczynać edukację rowerową od jak najmłodszych lat (dzieci, które zaczęły szybko jeździć na rowerze mają lepszą koordynację ruchową, są bardziej niezależne i odpowiedzialne niż rówieśnicy, którzy nie jeżdżą na rowerze, lepiej się uczą, ryzyko wypadku na rowerze jest mniejsze niż w wypadku samochodowym)

Główne rady dotyczące ochrony rowerzystów to:
  • odpowiedzialność wszystkich użytkowników ruchu
  • kierowcy samochodów powinni mieć świadomość, że prowadzą pojazdy, które mogą zabić
  • kierowcy samochodów powinni być świadomi nietypowych zachowań rowerzystów, zwłaszcza dzieci i zawsze powinni być odpowiedzialni za spowodowany wypadek z udziałem rowerzysty

W Holandii na jednego mieszkańca przypada 1,11 roweru.

Co do samego Utrechtu to tendencja jest taka sama co w pozostałych holenderskich miastach. Ruch rowerowy przede wszystkim, ruch samochodowy ograniczany do minimum. Dla przykładu: cena za godzinę parkowania w centrum Utrechtu w godz. 7:00 – 1:00 kosztuje 4,10 E i nie maleje z każdą kolejną godziną. Tak więc samochodem do centrum przyjeżdżać się nie opłaca, nie dość że dłużej się jedzie, to jeszcze jest drogo, ale i tak nie jest najdrożej, bo w Amsterdamie cena za parkowanie w centrum to 5 E za godzinę!


Pasy rowerowe i podniesiona tarcza skrzyżowania to częsty widok w Utrechcie.


Jedna z głównych tras rowerowych.


Uwaga rowerzyści, samochody w obu kierunkach.


Rowery nad kanałami.


Pętla indukcyjna dla rowerzystów.


Typowe rozwiązanie drogowe wewnątrz dzielnicy.


Ulica jednokierunkowa z dopuszczonym ruchem rowerowym w obu kierunkach + ograniczenie prędkości do 30km/h.


Nie ma takiej rzeczy, której nie da się przewieść na rowerze.


Informacja z parkometru.


W drodze z Utrechtu do Amsterdamu. Rozwiązania komunikacyjne w wąskim pasie drogowym.


Ograniczenie do 60 km/h.


Pasy rowerowe poza terenem zbudowanym.


Trasa rowerowa wzdłuż kanału łączącego Amsterdam z Renem, na którym ruch niczym na autostradzie.


Czytelne oznakowanie szlaków rowerowych.


Informacja rowerowa na szlaku.



aktywne od dnia: 2010-07-18 11:37
drukuj  
Komentarze użytkowników (1)
Rafi-R8, 2010-08-17 16:28:23
U nas można tylko pomarzyć o takich rozwiązaniach.
Chociaż ostatnio coś drgneło w tych sprawach.
Nie dawno byłem na Bornholmie.Po prostu raj dla rowerzystów,gorąco polecam.
Pozdrawiam wszystkich miłośników dwóch kółek
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook