SRT 2/2021
01.02.2021 r.
Pan Michał Zaleski
Prezydent Miasta Torunia
Szanowny Panie Prezydencie,
Od 1 stycznia 2021 roku wprowadzona została opłata za przewóz roweru w środkach komunikacji publicznej w wysokości dwukrotności ceny za bilet jednoprzejazdowy normalny.
Proszę o udzielenie informacji jakie były przesłanki do wprowadzenia opłaty za przewóz roweru, który do 2021 roku mógł być w środkach komunikacji publicznej przewożony bezpłatnie i dlaczego od 2021 roku bezpłatny przewóz roweru w środkach komunikacji publicznej przestał być możliwy.
Z poważaniem
Joanna Jaroszyńska
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń
ODPOWIEDŹ
Toruń, dnia 11 lutego 2021 r.
WGK-TK.7240.24.2021
Pani
Joanna Jaroszyńska
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń
W odpowiedzi na Pani pismo z dnia 1.02.2021 r. w sprawie wprowadzenia z dniem 1 stycznia br. opłaty za przewóz roweru w środkach komunikacji miejskiej w Toruniu, skierowane do Prezydenta Miasta Torunia informuję, ze przedmiotowa sprawa została przekazana zgodnie z kompetencjami do Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Torunia, będącego jednostką nadzorującą realizację zadań z zakresu lokalnego publicznego transportu zbiorowego w Toruniu.
Zgodnie z art. 2 pkt. 41 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 110 z późn. zm.) autobus jest pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą. Natomiast art. 60 ust. l ww. ustawy zabrania używania pojazdu w sposób zagrażający bezpieczeństwu osoby znajdującej się W pojeździe lub poza nim. Natomiast zgodnie z art. 63 ust l ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 8) oraz art. 777 § l ustawy z dnia 23 czerwca 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1740) za rzeczy (bagaż), który podróżny przewozi ze sobą pod własnym nadzorem, przewoźnik ponosi odpowiedzialność tylko wtedy, gdy szkoda wynikła z jego winy (winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika).
Powyższa zasada odpowiedzialności nie ma zastosowania w przypadku, gdy szkoda powstała wskutek ruchu pojazdu należącego do przewoźnika. W takim przypadku ma zastosowanie regulacja art. 435 kodeksu cywilnego, przewidująca surową, niezależną od winy, odpowiedzialność przedsiębiorstwa za szkodę na osobie i mieniu, wyrządzoną komukolwiek, pozostającą w normalnym związku przyczynowym z ruchem pojazdu.
Mając na uwadze, iż zgodnie z powyższym odpowiedzialność i ewentualne roszczenia wynikające z przewozu rzeczy w pojazdach będą w znaczącej większości przypadków obciążały przewoźnika tj. MZK w Toruniu sp. z o.o., a także z uwagi na doniesienia medialne dot. przewozu rowerów (wygrany proces pasażerki, która odniosła obrażenia wskutek uderzenia przez rower podczas hamowania w autobusie MPK Łódź) Rada Miasta Torunia w uchwale nr 526/20 z dnia 19 listopada 2020 r. zdecydowała o zmianie zasad przewozu rowerów i urządzeń transportu osobistego, w tym napędzanych za pomocą silnika elektrycznego, w środkach komunikacji miejskiej w Toruniu.
Przewóz osób i rzeczy, wykonywany odpłatnie na podstawie umowy, przez uprawnionego przewoźnika reguluje przywołana wcześniej ustawa Prawo przewozowe. Pasażer korzystający z komunikacji miejskiej zgodnie z art. 16 ust 1 cyt. ustawy zawiera w sposób dorozumiany cywilnoprawną umowę przewozu przez samo zajęcie miejsca w środku transportowym. Spełnienie powyższego warunku powoduje dwustronne zobowiązanie: pasażera - do zakupu biletu i przestrzegania przepisów porządkowych obowiązujących w transporcie (art. 15 ust. 1), a przewoźnika - do zapewnienia odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz wygodnej i należytej obsługi (art. 14 ust. 1). Ponieważ zapewnienie transportu zbiorowego jest jednym z obowiązków samorządu, priorytetowe należy traktować bezpieczeństwo pasażerów.
Przewóz rowerów w komunikacji miejskiej w Toruniu nie jest zjawiskiem incydentalnym, na co zwracali wcześniej uwagę zarówno sami pasażerowie w swoich pismach i e-mailach kierowanych do przewoźnika oraz tut. urzędu, kontrolerzy biletów oraz kierowcy MZK w Toruniu Sp. z o.o., wnosząc jednocześnie o zmianę przepisów. Możliwość bezpłatnego przewozu roweru w środkach transportu stanowiło zachętę dla pasażerów do korzystania z tego uprawnienia. Przewóz tego rodzaju bagażu powodował ograniczenie miejsca dla pasażerów, dla których pojazd komunikacji miejskiej jest jedynym dostępnym środkiem transportu, co zwłaszcza w okresie pandemii i związanych z nią ograniczeń w dopuszczalnej liczbie pasażerów jest najbardziej dotkliwe.
Po przeanalizowaniu powyższych argumentów dokonano stosownej zmiany uchwały w sprawie przepisów porządkowych obowiązujących w publicznym transporcie zbiorowym organizowanym przez Gminę Miasta Toruń. Była ona podyktowana ograniczeniem rosnącej liczby pasażerów przewożących rower w komunikacji miejskiej i poprawą bezpieczeństwa pasażerów.
Myślę, że w przypadku awarii roweru, która zdarza się raczej sporadycznie, skorzystanie z przewozu po wniesieniu stosownej opłaty nie będzie stanowić bariery zaporowej.
Z poważaniem
Dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej
Marcin Kowallek
Komentarze użytkowników (1) |
julo,
2021-02-18 20:07:14
Ta "odpowiedź" i faktyczna likwidacja możliwość przewozu roweru w MZK to kolejny krok do eliminacji ruchu rowerowego z miasta - wbrew zapewnieniom urzędników UM i samego prezydenta. Na jakiej podstawie to zrobili (ne licząc paragrafów)? Ktoś liczył te przewozy rowerów, ktoś zgłaszał jakieś incydenty? Może policja, albo Straż Miejska miały jakieś zgłoszenia i interwencje.. Pytam, bo dopiero takie fakty byłoby podstawą do zmiany w regulaminie przewozów MZK. A "odpowiedź"? kompletna bzdura. |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242