Forum dyskusyjne | |
Nowe Prawo o Ruchu Drogowym (12) | |
Autor | Treść wypowiedzi |
miasto: Toruń dołączył: 2007-08-10 | Za kilka dni, 20 maja wchodzi w życie nowelizacja Prawa o Ruchu Drogowym https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970980602/U/D19970602Lj.pdf Oprócz uregulowania kwestii UTO i hulajnóg elektrycznych zmiany dotyczą też rowerzystów. Np. słynna "jazda po chodniku z prędkością pieszego", która zastąpiła określenie "powoli" w ust.6 art.33: Kod 6. Kierujący rowerem, korzystając z chodnika albo drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego Są różniste wykładnie tego bubla prawnego, sami "pomysłodawcy" uparcie odmawiali poprawienia tego w czasie dyskusji nad projektem i podpierają się wybranymi z kapelusza "wynikami badań" określającymi średnią prędkość pieszego na 7km/h. Trudno wyczuć, czy ograniczenie to ma obowiązywać, gdy na chodniku nie ma żadnego pieszego (czyli również nie ma sensu mówienie o jego prędkości) ani z jaką prędkością faktycznie wolno jechać i czy wolno w ogóle pieszego wyprzedzić. Poza tym te same badania, na które powołuje się Ministerstwo, określiły "statystyczną prędkość pieszego" dla kobiet 60+ na ok. 2.8km/h a prędkość młodego biegnącego meżczyzny na 27-28km/h, więc rozrzut jest większy niż ustawodawca by sobie życzył. Nie wiadomo, w jaki sposób ma być ustalana prędkość z jaką jedzie rowerzysta czy hulajnogista. Inna kwestia, z której zdałem sobie sprawę dopiero teraz (bo przepis istniał, ale jest tak absurdalnie martwy...) to pozostawienie bubla całkowicie zabraniającego jazdy rowerem po chodniku zlokalizowanym "nie wzdłuż" jezdni. Co ciekawe, dodano specjalny ustęp dotyczący hulajnóg, powielający ten sam idiotyzm. Po chodniku wedle Prawa można "wyjątkowo" i TYLKO wtedy, gdy chodnik biegnie wzdłuż jezdni (z ograniczeniem >50km/h dla rowerów i >30km/h dla hulajnóg). (pomijam osobne przypadki dla rowerów, gdzie opiekujemy się dzieckiem na rowerze lub pogoda uniemożliwia jazdę jezdnią). Jakakolwiek jazda rowerem czy hulajnogą elektryczną w parku, po deptaku, osiedlową ścieżką - jest zabroniona. (co prawda tu jeszcze pozostaje kwestia jurysdykcji na np. wewnętrznych drogach na osiedlach oraz ustalenia czy deptak jest jezdnią). Co o tym sądzicie? Policja i Strasznicy już zapewne przygotowują ciekawe "akcje" z okazji nowych przepisów... wypowiedź edytowano: 2021-05-17 01:12:13 przez: editor |
dołączył: 2021-04-23 | |
miasto: Toruń dołączył: 2010-12-29 | Dla nielubiących klikać: artykuł jest o tym, że użytkownicy UTO (urządzeń transportu osobistego — rolkarze, hulajnogiści itp.) nie są pieszymi, zatem wg przepisów nie mają pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. |
dołączył: 2021-04-23 | Dla nielubiących klikać: artykuł jest o tym, że użytkownicy UTO (urządzeń transportu osobistego — rolkarze, hulajnogiści itp.) nie są pieszymi, zatem wg przepisów nie mają pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Powyższy artkuł jest wyrwaniem nieuporządkowanych informacji bez ładu i składu. Moim zdaniem napisany celowo i wymierzony w rowerzystów. Samochodoza wypowiedź edytowano: 2021-07-11 21:13:56 przez: mse1 |
miasto: Toruń dołączył: 2007-08-10 | W sumie to artykulik po prostu punktuje bubel prawny - rzeczywiście w PoRD jest mowa wyłącznie o ustępowaniu pieszym, a jadący UTO chociaż ma prawo być na chodniku i przejściu dla pieszych - pieszym nie jest. Ot, zapomniało się dopisać. To taki sam bubel jak np. brak dopuszczenia ruchu hulajnóg elektrycznych w miejscu gdzie może jechać rower (np. tabliczka pod zakazem "nie dotyczy rowerów") czy absurdalne i martwe ograniczenie prędkości do 20km/h na jezdni. Inny (super-)bubel to brak ogólnego zakazu jazdy po jezdni hulajnogą elektryczną (która jest pojazdem, a jezdnia przecież jest definiowana jako przeznaczona do ruchu pojazdów). Na razie jedyny ruch w temacie, jaki widzę, to projekt rozporządzenia MSWiA uprawniający Straszników Miejskich/Gminnych do mandatowania łamiących przepisy użytkowników UTO i hulajnóg elektrycznych. |
miasto: Toruń dołączył: 2011-06-28 | Dla nielubiących klikać: artykuł jest o tym, że użytkownicy UTO (urządzeń transportu osobistego — rolkarze, hulajnogiści itp.) nie są pieszymi, zatem wg przepisów nie mają pierwszeństwa na przejściu dla pieszych.
Zarówno rolki nienapędzane elektrycznie oraz hulajnogi nienapędzane elektrycznie to UWR, gdyż nie są napędzane elektrycznie, a więc nie spełniają definicji UTO (patrz: definicja UTO), a wspomagają ruch, spełniając definicję UWR (patrz: definicja UWR). Piesi Osoby poruszające się na UWR są pieszymi, gdyż znajdują się poza pojazdem (patrz: definicja pieszego), a UWR nie jest pojazdem, gdyż jest wprost wyłączony w definicji pojazdu (patrz: definicja pojazdu); czym osoby na UWR wyczerpują znamiona definicji pieszego. Hulajnogi napędzane elektrycznie Hulajnogi napędzane elektrycznie nie są UTO, gdyż są wprost wyłączone z definicji UTO (patrz: definicja UTO) Definicje Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602 ze zm. art. 2. pkt 18 pieszy – osobę znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót lub czynności przewidzianych odrębnymi przepisami; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, hulajnogę elektryczną, urządzenie transportu osobistego, urządzenie wspomagające ruch, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także dziecko w wieku do 10 lat kierujące rowerem pod opieką osoby dorosłej; Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602 ze zm. art. 2. pkt 18a urządzenie wspomagające ruch – urządzenie lub sprzęt sportowo-rekreacyjny, przeznaczone do poruszania się osoby w pozycji stojącej, napędzane siłą mięśni; Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602 ze zm. art. 2. pkt 31 pojazd – środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane, z wyjątkiem urządzenia wspomagającego ruch; Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602 ze zm. art. 2. pkt 47b hulajnoga elektryczna – pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe; Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602 ze zm. art. 2. pkt 47c Źródło: Dz. U. 2021 poz. 720 — najnowsza nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602) po ostatnim tekście jednolitym (Dz.U. 2021 poz. 450)urządzenie transportu osobistego – pojazd napędzany elektrycznie, z wyłączeniem hulajnogi elektrycznej, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe; Zakaz jazdy wzdłuż po przejściu Wskazany niżej przepis (patrz: Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602 ze zm. art. 26 ust. 3 pkt 3) wprost zabrania jazdy wzdłuż po przejściu dla pieszych wszystkim pojazdom. Żaden z wyjątków tam wskazanych nie dotyczy przejścia dla pieszych. Nie wolno zatem poruszać się wzdłuż po przejściu dla pieszych ani hulajnogami elektrycznymi ani UTO, gdyż są to pojazdy. Wolno natomiast poruszać się wzdłuż po przejściu dla pieszych pieszym, którymi są osoby na UWR, jak typowi rolkarze czy hulajnogiści. Przepis Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602 ze zm. art. 26 ust. 3 pkt 3 Źródło: D20210450Lj — najnowszy tekst ujednolicony ostatniego tekstu jednolitego ustawy Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602)Kierującemu pojazdem zabrania się jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych, z zastrzeżeniem art. 33 ust. 6, art. 33a ust. 2 oraz art. 33b ust. 2. Wyjątki Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602 ze zm. art. 33 ust. 6 Kierujący rowerem, korzystając z chodnika albo drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu. Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602 ze zm. art. 33a ust. 2 Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego hulajnogą elektryczną jest dozwolone wyjątkowo, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h, i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów. Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602 ze zm. art. 33b ust. 2 Źródło: D20210450Lj — najnowszy tekst ujednolicony ostatniego tekstu jednolitego ustawy Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602)Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego urządzeniem transportu osobistego jest dozwolone wyjątkowo, gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów. Podsumowanie
Problemem nie jest tutaj prawo, a brak umiejętności czytania ze zrozumieniem i rozpowszechnianie fake newsów. wypowiedź edytowano: 2021-07-13 07:42:57 przez: benio101 |
dołączył: 2021-04-23 | Pozostanę jednak przy stanowisku że lobby samochodowe na każdym kroku puszcza takie "artykuliki" w których najchętniej napisali by: Od dziś zakaz przekraczania jezdni zagrożony samosądem. I jeszcze nowelizacja PoRD "prawo kierowcy do maczety" wypowiedź edytowano: 2021-07-13 18:47:16 przez: mse1 |
miasto: Toruń dołączył: 2007-08-10 | Zgoda, artykulik był o UWR a nie o UTO (zasugerowało mnie to "dla nielubiących klikać"). Na UTO, podobnie jak na rowerze, w ogóle zabraniają przejeżdżać przez pasy, więc nie ma o czym mówić (poza tym, że taki zakaz jest IMHO bez sensu). Co do UWR, znowu jest bubel. Klauzula "poza pojazdem" docelowo dotyczy(ła) osób jadących pojazdem, które ten pojazd na jakiś czas opuściły i są w jego pobliżu. Ja osobiście bym się zgodził, że można tu zaliczyć wszystkich "ogólnie niebędących" w jakimkolwiek pojeździe, ale mogą tu być różne interpretacje... Owszem, wg definicji jadąc UWR nie jest się "w pojeździe", ale też nie oznacza to automatycznie, że jest się "poza pojazdem", gdy takowego przecież w ogóle nie ma. Potwierdza to bezpośrednie wymienienie w nowej wersji jako pieszego "osoby prowadzącej lub pchającej UWR": Kod za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, hulajnogę elektryczną, urządzenie transportu osobistego, urządzenie wspomagające ruch, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także dziecko w wieku do 10 lat kierujące rowerem pod opieką osoby dorosłej Więc wcale nie jest tu oczywiste, że jadący na UWR jest pieszym, bo gdyby faktycznie taka była "intencja ustawodawcy", to by to było napisane wprost, tak jak dla przypadku pchania UWR albo (osobno wymienionej) jazdy wózkiem inwalidzkim. Co do aktywności "lobby samochodowego" siejącego FUD, też to zauważyłem. Jestem na komórce zasypywany informacjami o "rowerowych i hulajnogowych przepisach i zasadach" i większość z nich to źródła typu auto*cośtam moto*cośtam i informacje są podawane wybiórczo, z naciskiem na zakazy a interpretacje są zawsze niekorzystne dla "niesamochodowych" wypowiedź edytowano: 2021-07-15 23:53:02 przez: editor |
miasto: Toruń dołączył: 2011-06-28 | Zgadzam się jak najbardziej z fragmentem dot. inwencji ustawodawcy, równocześnie podkreślając, że przedstawiłem surową literę prawa, bez domysłów i interpretacji. |
dołączył: 2021-04-23 | Co do aktywności "lobby samochodowego" siejącego FUD, też to zauważyłem. Jestem na komórce zasypywany informacjami o "rowerowych i hulajnogowych przepisach i zasadach" i większość z nich to źródła typu auto*cośtam moto*cośtam i informacje są podawane wybiórczo, z naciskiem na zakazy a interpretacje są zawsze niekorzystne dla "niesamochodowych" Bardzo trafne podsumowanie które powinienem napisać pod linkiem. Czasami warto rozwinąć myśl aby nie wyjść na idiotę. |
dołączył: 2019-07-18 | Cześć. Wie ktoś może, ile teraz wynosi mandat za nieustąpienie pierwszeństwa rowerzyście na przejeździe rowerowym? Do niedawna taka pozycja była w taryfikatorze (Dz.U.2013.1624 tabela B sekcja G) pod pozycją Lp. 70 "Nieustąpienie przez kierującego pojazdem pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe dla rowerzystów" i było to wycenione na 350 zł a teraz... teraz nie widzę nic takiego. Nowelizacja Dz.U.2021.2484 wymieniła zawartość całej tabeli B (czyli wykroczenia drogowe), teraz jest w niej bardzo dużo (zarówno w sztukach jak i w złotówkach) o nieustąpieniu pierwszeństwa pieszym a o nieustąpieniach rowerzystom jakoś nie mogę nic znaleźć. Na pewno źle szukam, proszę o (p)odpowiedź. |
miasto: Toruń dołączył: 2007-02-20 | "Nieustąpienie przez kierującego pojazdem pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe dla rowerzystów" i było to wycenione na 350 zł a teraz... teraz nie widzę nic takiego. Aaaa, to dlatego przedwczoraj radiowóz wyjeżdżający z Kopernika na AL. JP II nie ustąpił mi pierwszeństwa na przejeździe. A ja "gupi" nie wiedziałem dlaczego. Ale pan przeprosił, chociaż tyle. |
Dodaj odpowiedź » | Nowy temat » |
|
Inne tematy z tego działu: | |||
Temat | Założony | Ostatnia wypowiedź | |
Miejska zielen -- pilnujcie kierowcow | 2010-10-29 11:02 macias | 2024-06-11 17:09 julo | |
Spamerzy na forum | 2023-02-16 12:31 samolot | 2023-04-03 21:25 samolot | |
Lokalizator dla roweru | 2020-05-07 07:17 darot | 2023-01-16 12:04 miastox4 | |
Rowerowe ubezpieczenie | 2020-04-09 08:26 peb44 | 2023-01-16 12:01 miastox4 | |
Rowerem na jezdni | 2023-01-09 14:24 skator | 2023-01-12 19:08 skator | |
Parkowanie samochodów | 2010-04-20 18:13 stefanolszewski | 2022-10-06 19:29 julo | |
Wypadek na ciągu pieszo - rowerowym | 2022-04-22 12:56 pwb1986 | 2022-08-26 12:41 miastox4 | |
Nowe Prawo o Ruchu Drogowym | 2022-04-20 15:10 maatzey99 | 2022-04-20 20:10 trurl | |
Dziwna sytuacja drogowa. | 2022-04-20 15:11 maatzey99 | 2022-04-20 19:57 trurl | |
Nowe Prawo o Ruchu Drogowym | 2021-05-17 01:07 editor | 2022-01-20 20:33 julo |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242