Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest niedziela 22 grudnia 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de
Forum dyskusyjne
Bezpieczeństwo ruchu - BRD (367)
Share |
«12345678910111213 
AutorTreść wypowiedzi
editor
miasto: Toruń
dołączył: 2007-08-10
dodano: 2024-10-23 02:15 tytuł: Bezpieczeństwo ruchu - BRD

Taaaaak, to jest właśnie moje pytanie: skąd wywiodłeś, że przed przejazdem rowerowym pierwszeństwo ma pojazd jadący jezdnią! Inaczej rzecz ujmując: z dwóch pojazdów dojeżdżających do przejazdu rowerowego, z jakiego powodu, na podstawie jakiego przepisu to rzekomo rowerzysta miałby obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi na jezdni! Przypominam, ustąpienie pierwszeńsstwa oznacza, że drugi pojazd nie musi zmienić prędkości ani toru jazdy aby uniknąć kolizji. Oczywiście pomijamy kwestię zdrowego rozsądku, pytam o przepis zobowiązujący do ustąpienia pierwszeństwa. Przepraszam, że dopiero teraz pytam, miałem dość zajęte ostatnie tygodnie. Przy okazji, dwa powyższe tematy bardzo ciekawe, gdyby można było dawać łapki w górę, to im obu bym dał.
Edit: pytanie do editor, wpis z 2024-09-18 17:21


Par. 47.4 Rozporządzenia o znakach i sygnałach drogowych mówił:
"Kierujący pojazdem zbliżający się do miejsca oznaczonego znakiem D-6, D-6a albo D-6b jest obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych lub rowerzystów znajdujących się w tych miejscach lub na nie wchodzących lub wjeżdżających."

- i został uchylony. Zmieniono za to Art. 13.1 dodając 1a dający pierwszeństwo także pieszemu wchodzącemu na przejście. Czyli intencja ustawodawcy jest jasna - odebrano pierwszeństwo rowerzystom wjeżdżającym na przejazd rowerowy, w odróżnieniu od pieszych wchodzących na przejście, którym je pozostawiono.

Art. 27.1 nakazuje kierowcy ustąpienie pierwszeństwa tylko rowerzyście, który już jest na przejeździe (bez sensu, ale może mieć znaczenie w przypadku długich przejazdów...)

Przejazd dla rowerów jest częścią jezdni (PoRD, art. 2.12), więc rower wjeżdżając na przejazd opuszcza drogę dla rowerów, czyli nie ma tu zastosowania art. 27.3 mówiący o ustąpieniu pierwszeństwa rowerzyście przy przejeżdżaniu przez drogę dla rowerów.

Podsumowując - zarówno kierowca, jak i rowerzysta, dojeżdżając do przejazdu rowerowego muszą zachować szczególną ostrożność. Kierowca nie ma obowiązku ustąpienia pierwszeństwa rowerzyście wjeżdżającemu na przejazd, czyli ma prawo jechać tak, że rowerzysta będzie musiał hamować, o ile nie spowoduje to zagrożenia w ruchu drogowym oczywiście.

Czy to oznacza również, że rowerzysta ma obowiązek jechać tak, żeby nie zmusić kierowcy do hamowania lub zmiany kierunku ruchu? Można podyskutować, ale biorąc pod uwagę "intencję ustawodawcy" widoczną np. w zmianach prawa, ewidentnie wskazującą na odebranie rowerzyście pierwszeństwa gdy dopiero wjeżdża na/zbliża się do przejazdu (miał je wcześniej) - tak, ma taki obowiązek. Skoro kierowca nie musi ustąpić pierwszeństwa, zmuszenie go do hamowania bez tego powodu to potencjalne spowodowanie zagrożenia i naruszenie zasady zachowania ostrożności.

Zgoda, że prawo to mogłoby być napisane dużo lepiej i jaśniej - nasi "ustawodawcy" nie są najlepsi w swoim fachu, delikatnie mówiąc.

Jednak zasadniczo panuje konsensus: po ostatnich zmianach prawa rowerzysta przed wjechaniem na przejazd, poza konkretnymi przypadkami wymienionymi w art. 27.1a, musi przepuścić pojazdy na jezdni.
wypowiedź edytowano: 2024-10-23 02:15:58 przez: editor
skator
dołączył: 2019-07-18
dodano: 2024-10-23 19:07 tytuł: Bezpieczeństwo ruchu - BRD

Jednak zasadniczo panuje konsensus: po ostatnich zmianach prawa rowerzysta przed wjechaniem na przejazd, poza konkretnymi przypadkami wymienionymi w art. 27.1a, musi przepuścić pojazdy na jezdni.

No to znamy inne konsensusy. Ten, który ja znam, jest taki, że przepisy nie wskazują, kto ma pierwszeństwo a zatem obie strony, zbliżając się do przejazdu rowerowego muszą uważać na siebie nawzajem. Co do intencji uchylenia §47 ust. 4 to (w znanym mi konsensusie) chodzi o to, aby nie tylko kierowca był zmuszony do zachowania ostrożności (ale także rowerzysta musiał mieć ją zachować i w razie potrzeby zmniejszyć prędkość lub zatrzymać się przed przejazdem, zgodnie z art. 3). Warto jednak przecież wciąż pamiętać, że na kierowcy zbliżającym się do przejazdu rowerowego nadal spoczywa obowiązek zachowania szczególnej ostrożności (art. 27 ust. 1) - intencja wydaje się zatem oczywista: kierowca zbliżający się do przejazdu nie może uważać, że ma pierwszeństwo.
Edit: w ogóle sama myśl, że pierwszeństwo gwałtownie i diametralnie miałoby się odwracać w momencie wjazdu rowerzysty na przejazd, jest dla mnie niezmiernie niepokojąca. Jest to na tyle niezwykły pomysł, że gdyby taka faktycznie miała być intencja ustawodawcy, to jednak zasadnym byłoby zapisać ją wprost (co przecież ustawodawca mógł zrobić... ale nie zrobił).
wypowiedź edytowano: 2024-10-23 21:36:51 przez: skator
skator
dołączył: 2019-07-18
dodano: 2024-10-25 16:56 tytuł: Bezpieczeństwo ruchu - BRD
Mamy nawet całkiem świeży toruński filmik w dyskusji: czy kierowca ma pierwszeństwo przed przejazdem rowerowym. Zaangażowani internauci na razie wydają się zgodni: to kierowca ma bezdyskusyjne pierwszeństwo a rowerzyście nie wolno wjechać na przejazd jeśli kierowca zostałby zmuszony do dotknięcia hamulca. Ale jakoś do tej pory nikt z tych "dobrzewiedzących" nie potrafił podać przepisu, który by na to wskazywał. Więc może jednak nie ma takiego przepisu? W związku z czym kierowca może jednak powinien się liczyć z tym, że na przejazd legalnie mogą wjechać rowerzyści nawet wtedy, gdy do przejazdu zbliża się Pan Kierowca W Samochodzie?
https://www.youtube.com/watch?v=FdBRqKEvOFI
editor
miasto: Toruń
dołączył: 2007-08-10
dodano: 2024-10-30 19:50 tytuł: Bezpieczeństwo ruchu - BRD

w ogóle sama myśl, że pierwszeństwo gwałtownie i diametralnie miałoby się odwracać w momencie wjazdu rowerzysty na przejazd, jest dla mnie niezmiernie niepokojąca. Jest to na tyle niezwykły pomysł, że gdyby taka faktycznie miała być intencja ustawodawcy, to jednak zasadnym byłoby zapisać ją wprost (co przecież ustawodawca mógł zrobić... ale nie zrobił).

Podałem argumenty za tym, że intencją ustawodawcy było odebranie pierwszeństwa rowerzyście wjeżdżającemu na przejazd, które już przecież miał. Gdyby było inaczej, nie byłoby takich zmian w przepisach. Ale zgoda, że nasze "lewo o ruchu drogowym" jest napisane tragicznie, niejasno, myląco i wewnętrznie sprzecznie.

Co do "pierwszeństwa na przejeździe" - jest to oczywisty babol prawny, idiotyczna próba "zwiększenia bezpieczeństwa przez zwiększenie niepewności", bez żadnego sensu ani realnego znaczenia. Pierwszeństwo oznacza ustalenie kolejności wjazdu na punkt kolizyjny, czyli musi być jasno określone przed punktem kolizyjnym (w tym przypadku miejscem krzyżowania się kierunków ruchu pojazdów na jezdni i pojazdów na drodze rowerowej). Pierwszeństwo "leżąc pod kołami samochodu" nie jest żadnym pierwszeństwem. Sam "obowiązek zachowania szczególnej ostrożności" jest mocno nadużywany, bo obowiązuje zawsze i na każdym skrzyżowaniu - nie daje nam zresztą żadnej informacji o tym, kto ma prawo wjechać pierwszy na przejazd.

Niepewność powoduje zagrożenie, a ponieważ występuje często (przejazdy są czasem co kilkadziesiąt metrów) staje się to dla kierowców i rowerzystów normą. Rowerzysta uważa, że skoro "na przejeździe ma pierwszeństwo" to aby je "oficjalnie" uzyskać stara się jak najszybciej dostać "na przejazd" - a kierowca uważa, że skoro zlikwidowano przepis dający rowerzyście pierwszeństwo zanim wjedzie na przejazd, to rowerzysta nie ma pierwszeństwa przed przejazdem, czyli ma je kierowca. Recepta na wypadek. Dziwne, że tak trudno traktować rower jak każdy inny pojazd, a przejazd jak normalne skrzyżowanie, z ustalonymi jasno regułami.

Ten sam bubel był zresztą kiedyś w przepisach dotyczących pieszych: piesi stali przed strumieniem aut próbując postawić bucik na jezdni co dopiero magicznie miało dać im pierwszeństwo - na szczęście nasi lewodawcy byli zobowiązani dostosować swoje wyroby prawopodobne do Konwencji Wiedeńskiej, która wprost nakazuje udzielenie pierwszeństwa pieszym wchodzącym na przejście. Co prawda i to spartaczyli, bo w naszym kraju jest o wiele za dużo przejść dla pieszych "z pierwszeństwem" a za mało sugerowanych.

Porównanie z Niemcami: https://youtu.be/i-YNtObncNI
wypowiedź edytowano: 2024-10-30 19:51:47 przez: editor
skator
dołączył: 2019-07-18
dodano: 2024-11-17 10:43 tytuł: Bezpieczeństwo ruchu - BRD
Więc co do pierwszeństwa pojazdu zbliżającego się do przejazdu rowerowego... co powiesz na art. 25? Oto ustęp 1
Art. 25. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo – także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.

I możnaby podnosić, że przejazd rowerowy nie wypełnia definicji skrzyżowania, ale - uwaga - mamy oto jeszcze ust. 3:
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również w razie przecinania się kierunków
ruchu poza skrzyżowaniem
.

(ust. 2 dot. bezwzględnego pierwszeństwa pojazdów szynowych). Pojęcie kierunku ruchu w kontekście drogi rowerowej jest jak najbardziej uprawnione i używane nawet w ustawie. Czyż nie wynika z tego, że nawet rowerzysta dopiero nadjeżdżający do przejazdu rowerowego ma pierwszeństwo względem pojazdów jadących jezdnią? (jeśli dwukierunkowa, z pasami ruchu rozdzielonymi podwójną ciągłą, to zawsze, a jeśli jednokierunkowa - zależy z której strony nadjeżdża)
editor
miasto: Toruń
dołączył: 2007-08-10
dodano: 2024-11-27 10:07 tytuł: Bezpieczeństwo ruchu - BRD
Definicja skrzyżowania została tak pokaszaniona, że nikt do końca nie wie, co jest skrzyżowaniem a co nie... Niemniej jest zasada, że przepisy szczególne mają priorytet nad przepisami ogólnymi - mamy przepisy konkretnie o "pierwszeństwie na przejeździe", więc stosuje się je, a nie ogólne zasady przy przecinaniu się kierunków ruchu (cokolwiek to znaczy). :rolleyes:
skator
dołączył: 2019-07-18
dodano: 2024-11-27 18:14 tytuł: Bezpieczeństwo ruchu - BRD

Definicja skrzyżowania została tak pokaszaniona, że nikt do końca nie wie, co jest skrzyżowaniem a co nie... Niemniej jest zasada, że przepisy szczególne mają priorytet nad przepisami ogólnymi - mamy przepisy konkretnie o "pierwszeństwie na przejeździe", więc stosuje się je, a nie ogólne zasady przy przecinaniu się kierunków ruchu (cokolwiek to znaczy). :rolleyes:

Tak czy inaczej, nie da się twierdzić, że co do zasady samochód ma pierwszeństwo przed rowerem, który nie wjechał na przejazd. Jest dokładnie odwrotnie. Rower na przejeździe ma zawsze bezwzględne pierwszeństwo a jeśli dopiero zbliża się do przejazdu to obowiązujący jest przepis o tym, że pojazd nadjeżdżający z prawej strony do miejsca przecięcia się kierunków ruchu ma pierwszeństwo. Z zastrzeżeniem przepisu szczególnego tj. art. 27 ust. 1a (kierujący skręcający w drogę poprzeczną jest zawsze obowiązany ustąpić rowerzyście jadącemu drogą, którą kierujący chce opuścić). I uwaga: taką drogą, której opuszczenie zobowiązuje kierowcę do ustąpienia pierwszeństwa rowerzyście jest też jazda w ruchu okrężnym! Przy czym oczywiście priorytet mają znaki i sygnalizacja świetlna. Warunek, ze są/jest.
wypowiedź edytowano: 2024-11-28 17:38:41 przez: skator
Dodaj odpowiedź »  |  Nowy temat »
«12345678910111213 
     do góry »
Inne tematy z tego działu:
  Temat Założony Ostatnia wypowiedź
Bezpieczeństwo ruchu - BRD2008-01-04 19:24 stefanolszewski2024-11-27 18:14 skator
Rowery (elektryczne) i samochody2024-04-24 22:24 hacik2024-05-09 14:33 tylkomy
Malowanie roweru2023-08-16 14:57 krystian2024-03-26 11:30 tylkomy
Prasówka2011-02-14 21:48 pietruch2023-07-26 18:22 trurl
Cykliści - jak to drzewiej bywało2015-01-12 08:21 grzegg2023-04-18 11:07 julo
Jak działa rower?2023-03-30 00:46 benio1012023-03-30 16:33 samolot
Mobilny serwis rowerowy2023-01-28 13:38 matijot2023-01-29 14:04 jarass
KARTA ROWEROWA2011-05-31 11:12 julo2022-07-04 12:03 pizzamen
rowerowe motywy2012-03-13 14:09 julo2022-03-13 16:36 julo
Rozmowki samochodowo-rowerowe2010-07-21 08:25 macias2020-06-17 21:55 pietruch

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook