Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest piątek 22 listopada 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Aktualności

2010-09-05 Stanowisko Stowarzyszenia Rowerowy Toruń w sprawie przebudowy ul. Mickiewicza w Toruniu
W związku z protestami dotyczącymi kształtu przebudowy ul. Mickiewicza w Toruniu nasze Stowarzyszenie postanowiło przedstawić stanowisko w tej sprawie. Do Prezydenta Miasta Torunia oraz toruńskich Radnych zostało wysłane pismo, z którego treścią możecie zapoznać się poniżej. Oczywiście z uwagą będziemy śledzić rozwój dalszych wydarzeń związanych z rewitalizacją ul. Mickiewicza.




RT 14/10
Toruń, 5 września 2010 r.

Pan
Michał Zaleski
Prezydent Miasta Torunia

W związku z dyskusją toczącą się wokół przebudowy ulicy Mickiewicza, Stowarzyszenie Rowerowy Toruń przedstawia swoje stanowisko w tej sprawie.

Realizowany w chwili obecnej projekt przebudowy, którego głównym założeniem jest stworzenie ulicy o ruchu uspokojonym, przyjaznej pieszym i rowerzystom, jest naszym zdaniem krokiem w dobrym kierunku.

Uważamy, że nadanie ulicy Mickiewicza charakteru uspokojonej ulicy osiedlowej wpłynie pozytywne na wyeliminowanie ruchu tranzytowego przechodzącego przez środek zabytkowej dzielnicy objętej, przypomnijmy - programem rewitalizacji, w którym precyzyjnie określono wytyczne dotyczące komunikacyjnej roli tej ulicy (Lokalny Program Rewitalizacji Miasta Torunia na lata 2007-2015 przyjęty Uchwałą RMT 624/09). Duże natężenie ruchu samochodowego stwarzało zagrożenie dla niechronionych uczestników ruchu drogowego – pieszych i rowerzystów. Zastosowanie rozwiązania polegającego na utworzeniu jednego szerokiego pasa ruchu uspokoi ruch samochodowy nie powodując zarazem problemów komunikacyjnych i zagrożeń w przypadku konieczności interwencji służb ratowniczych, co często bezzasadnie podkreślają przeciwnicy przebudowy w obecnym kształcie. Dowodem na to jest oddany już do użytku fragment ulicy Mickiewicza, który funkcjonuje bez problemów.

Zdecydowanie nie zgadzamy się ze stwierdzeniem, że droga rowerowa na ulicy Mickiewicza jest niepotrzebna. Stanowić ma ona główną trasę rowerową łączącą Stare Miasto z Bydgoskim Przedmieściem, Bielanami i miasteczkiem akademickim UMK.

W zakorkowanych miastach Europy Zachodniej rower już dawno przestał być pojazdem służącym jedynie do rekreacji, a stał się konkurencyjnym dla samochodów środkiem transportu. Tworzenie dobrej infrastruktury rowerowej skłania coraz większą liczbę torunian do codziennego poruszania się rowerem do pracy, szkoły, na zakupy. Tylko promowanie zrównoważonego transportu, opartego na komunikacji publicznej i rowerach, może zapobiec paraliżowi komunikacyjnemu miasta.

Przy stale zwiększającej się liczbie samochodów, niemożliwe staje się zapewnienie każdemu kierowcy miejsca parkingowego bezpośrednio pod domem. Podczas przebudowy ulicy Mickiewicza miejsca parkingowe nie są likwidowane, jedynie porządkowane i dyslokowane. W związku z tym nie zgadzamy się z argumentami, że wpłynie to niekorzystnie na handel. Ulica przyjazna mieszkańcom może zachęcić do częstszych podróży pieszych i rowerowych i do dokonywania zakupów w okolicy.

Mamy nadzieję, że projekt rewitalizacji ulicy Mickiewicza, który był kilkukrotnie konsultowany z różnymi środowiskami na etapie koncepcji i projektu, będzie dalej realizowany bez zasadniczych zmian wypaczających jego podstawowy sens.

Stowarzyszenie Rowerowy Toruń

Do wiadomości:
Rada Miasta Torunia


wyedytowano: 2010-09-05 22:09
aktywne od dnia: 2010-09-05 10:00
drukuj  
Komentarze użytkowników (10)
julo, 2010-09-05 22:16:53
O, i to mi się podoba. Mam nadzieję, że rozsądek zwycięży.
macias, 2010-09-06 11:05:51
BRAWO!

Ja jeszcze dodam jedna rzecz, ktora podnosza handlowy -- mianowicie, ze to sklepy utrzymuja kamienice. Prawda jest taka, ze w dzielnicy ktora ma poprowadzona miejska autostrade przez srodek nikt normalny nie bedzie sie osiedlal za wieksze pieniadze (z takich dzielnic sie raczej ucieka), ani nie bedzie tworzyl nic, co mogloby byc zniszczone przez ruch samochodowy.

Uspokojenie wiec ulicy, podniesie jej atrakcyjnosc. Jesli zmiana bedzie trwala, jest szansa, ze bedzie sciagala ludzi _DO_, a nie _OD_.
Zosia, 2010-09-06 14:06:56
Popieram! początkowo nie za bardzo podobał mi się ten projekt  ,bo przyzwyczaiłam się widzieć Mickiewicza jako szeroką ulicę.Zadziałało prawo inercji-zmiany zwykle rodzą opór.Ale miałam okazję przejechać niedawno wzdłuż całej ulicy Mickiewicza i na odcinku wyremontowanym jechało się komfortowo.Myślę, że żaden uczestnik ruchu nie jest tam pokrzywdzony-piesi mają chodnik,rowerzyści drogę i samochody swoją jezdnię (a ze nie będzie można się ścigać i pokazywać jaka prędkość może osiągnąć bryka -no to pech rajdowców  :) )Całość wygląda estetycznie.A jeśli chodzi o handel to dominuje tam ciucholand a jego klienci przychodzą pieszo albo rowerami.Wyeliminowani zostaną z ruchu kierowcy chcący migiem przedostać się na Szosę Bydgoską a więc nie podtrzymujący handlu.A miejsc parkingowych i tak będzie za mało -nawet jeżeli całość przeznaczyć na parking.Po odnowieniu kamienic których jest tam dużo naprawdę interesujących będzie to miejsce przyjazne mieszkańcom.
julo, 2010-09-07 09:17:30
Tekst powyższego Stanowiska jest w dzisiejszych (7 września) NOWOŚCIACH. I tak trzymać!
julo, 2010-09-07 10:03:31
Jest także w WYBORCZEJ! Jeśli są ludzie potrafiący czytać ze zrozumieniem, to może coś do niektórych dotrze.
fg, 2010-09-07 10:14:26
text z wyborczej bogaty jak zawsze w wypowiedzi pod nim: http://torun.gazeta.pl/torun/1,35576,8342183,Rowerzysci__przebudowa_Mickiewicza_jest_w_porzadku.html
julo, 2010-09-08 15:59:16
WYBORCZA 8 września

http://torun.gazeta.pl/torun/1,35576,8346827,Ul__Mickiewicza___Ta_waska_sciezka_przeraza_.html
tutmo, 2010-09-09 10:46:49
kolejny opublikowny art w wyborczej w temacie: http://torun.gazeta.pl/torun/1,79568,8350312,Mickiewicza_dla_wszystkich__nie_tylko_dla_rowerzystow.html
Pełen bzdurnych argumentów o drzewach...
Drzimi, 2010-09-17 14:13:04
Ogólnie ładnie się to wszystko prezentuje itp... ale biorąc pod uwagę aktualny rozwój kultury kierowców w stosunku do rowerzystów, uważam, że lepszym rozwiązaniem byłby pas dla rowerów tuż obok pasa dla samochodów, ponieważ jestem pewien, że po oddaniu już zrobionej ulicy do użytku spowoduje częste sytuacje, że samochód wjeżdżający na Mickiewicza z ulicy prostopadłej będzie blokował przejazd rowerowy... co uniemożliwia sprawne poruszanie się rowerem (ciągłe rozpędzanie się i zwalnianie, to nie jest wygodna jazda)
julo, 2010-09-17 17:38:50
Drzimi! W zasadzie masz rację, jeśli chodzi o tzw. praktykę. Kierowcy z reguły stają na pasach p-10 i przejazdach rowerowych p-11 gdy włączają się do ruchu z bocznej ulicy. Jednak prawo jest po naszej stronie, cytuję: "zabranie się zatrzymywania na przejściu dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów". Tyle PoRD. Ale pan (pani) kierowca uważa, że on "musi" w tej sekundzie włączyć się do ruchu, bo jak tego nie zrobi, to nastąpi koniec świata, więc czai się, żeby choćby na czyimś zderzaku, ale wjechać na skrzyżowanie. Nasza w tym głowa, żeby NASZE prawo egzekwować. Oczywiście nie dać się przy tym przejechać przez kierowcę. Pardon - "potrącić ze skutkiem śmiertelnym".
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook