Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest piątek 22 listopada 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Aktualności

2010-08-08 Amsterdam i Veenendaal – ostatnie relacje z rowerowej Holandii
Dziś zamieszczamy ostatnie relacje z wizyty studyjnej w Berlinie i Holandii, która odbyła się w maju 2010 r. Działacze skupieni wokół inicjatywy „Miasta dla rowerów” poprzez spotkania z samorządowcami i członkami organizacji pozarządowych oraz objazdy rowerowej infrastruktury zdobywali wiedzę na temat dostosowywania przestrzeni miejskiej dla potrzeb rowerzystów i pieszych. Wyjazd pokazał jak wiele pracy na różnych płaszczyznach należy wykonać, aby uczynić polskie miasta bardziej przyjaznymi dla niechronionych uczestników ruchu drogowego.

Amsterdam zamieszkuje 757 tys. osób: 550 tys. posiada rower, 218 tys, posiada samochód.
Codziennie rowerem jeździ w Amsterdamie około 350 tys. rowerzystów. W Amsterdamie istnieje 400 km odseparowanych pasów i dróg rowerowych, a 90% ulic to ulice przyjazne rowerzystom. W Amsterdamie jest 230 tys stojaków rowerowych oraz 13 tys. strzeżonych miejsc na parkingach rowerowych. Większość rowerzystów ma od 25-55 lat, są to osoby dobrze wykształcone i dobrze zarabiające.
Procentowy udział poszczególnych środków transportu (modal split) wygląda następująco:
roweru codziennie używa 38% mieszkańców, samochodu 37%, a z transportu publicznego korzysta 25%.
Jak podkreślają władze Amsterdamu, aby polityka rowerowa była skuteczna musi być częścią całej polityki transportowej miasta. Należy propagować jazdę rowerem, tworzyć bezpieczną rowerową infrastrukturę oraz zniechęcać do korzystania z samochodu w mieście. Te trzy elementy są niezbędne do tego, aby komunikacja rowerowa w mieście się rozwijała.

Dużym problemem w Amsterdamie są kradzieże rowerów. Jednak i temu problemowi Amsterdam stara się przeciwdziałać poprzez kampanie informacyjne, współpracę z policją, rejestrowanie rowerów i wysokie kary dla złodziei.

W 2006 roku w Amsterdamie otworzono najdłuższy w Holandii most dla pieszych i rowerzystów – Nesciobrug, który liczy 780 metrów długości. Więcej o moście na stronach Zielonego Mazowsza>>


Przedmieścia Amsterdamu. Przykład uspokojenia ruchu drogowego.


Plakaty promujące jazdę rowerem zamieszczone na ulicach prowadzących do centrum miasta.


Wydzielona droga rowerowa oddzielona od jezdni parkingiem zarówno dla samochodów jak i rowerów.


Jednokierunkowa droga rowerowa - kontrapas w centrum miasta.


Dwukierunkowa droga rowerowa w centrum w pobliżu dworca kolejowego.


Sygnalizacja dla rowerzystów z licznikiem czasu.


Parking rowerowy przy dworcu w Amsterdamie na około 10 tys. rowerów.


Wąskie uliczki ścisłego centrum Amsterdamu niedostępne dla samochodów.



Veenendaal
60 tys. miasto położone w centrum Holandii około 30 km na wschód od Utrechtu.
Veenendaal to stosunkowo młode miasto, które systematycznie się rozwija zgodnie z zasadami zrównoważonego transportu z dużym naciskiem na transport rowerowy . Według planów każdego roku ma zostać wybudowanych około 300 nowych domów, liczba mieszkańców ma zwiększać się o około 800 osób. Oto jak wygląda infrastruktura dla rowerzystów w tym mieście.


Wprowadzenie jednokierunkowej drogi rowerowej w dwukierunkową przy jednoczesnym spowolnieniu ruchu samochodowego.


Dwukierunkowa droga rowerowa.


Wyraźna nadrzędność drogi rowerowej nad ulicą dla samochodów oraz zabezpieczenie przed możliwością wjazdu samochodów na drogę rowerową.


Rowerowe rondo.


Ulica w centrum Veenendaal


Ulica się kończy, samochody mogą jechać w prawo lub w lewo, rowerzyści mogą jechać także prosto korzystając z drogi dla rowerów.


Wysoka estetyka w zagospodarowaniu skrzyżowania.


Jednokierunkowa droga rowerowa - po odpowiednio zaprojektowanej infrastrukturze dla rowerzystów bez problemu mogą poruszać się osoby niepełnosprawne.


Droga rowerowa z pierwszeństwem przejazdu w dzielnicy mieszkalnej.


Ślad drogi rowerowej w obrębie skrzyżowania.


Specjalny kosz na śmieci dla rowerzystów.


Zadaszony parking rowerowy przez stacją…


… i zamykane miejsca dla rowerów dla bardziej ostrożnych rowerzystów.


Służbowy rower policyjny.



Przypominamy, że wcześniej mogliście przeczytać o rowerowym Berlinie>>, Gronongen>> , Drachten i Zwolle>> , Houten>> oraz Utrechcie>>.


wyedytowano: 2010-08-10 00:09
aktywne od dnia: 2010-08-08 08:23
drukuj  
Komentarze użytkowników (2)
asiao-o, 2010-08-10 00:31:35
Trwają wakacje..., zachęcamy Was do przesyłania do Rowerowego Torunia zdjęć i relacji z Waszych wakacyjnych wyjazdów.
Jeśli podczas wyjazdów zaobserwowaliście ciekawe rozwiązania rowerowe lub po prostu zwiedzaliście interesujące miejsca na rowerze - podzielcie się tym z nami:)
Może odwiedziliście kraje, gdzie infrastruktura rowerowa jest równie dobra jak w Holandii i warto tam pojechać.
dud, 2010-08-25 11:26:49
Wszystko pięknie.
A tymczasem w Poznaniu..
http://www.mmpoznan.pl/12879/2010/8/19/komu-przeszkadza-rower-przypominajacy-o-smierci-rowerzystki?districtChanged=true
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook