Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest czwartek 21 listopada 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Aktualności

2010-06-13 Infrastruktura dla rowerzystów w Drachten i Zwolle - kolejny odcinek relacji z wizyty studyjnej w Berlinie i Holandii
Na naszej stronie mogliście obejrzeć dotychczas relację z rowerowej wizyty w Berlinie i Groningen. Teraz nadszedł czas na krótki opis i kilkanaście zdjęc z Drachten i Zwolle. Przekonajcie się, jak może wyglądać infrastruktura dla rowerzystów!

Drachten

Drachten, około 50 tys. miejscowość położona w północnej Holandii niedaleko Groningen.
Wjeżdżając do miasta powitały nas duże czerwone mrówki wymalowane na asfalcie, które doprowadziły nas dokładnie tam gdzie chcieliśmy dotrzeć, czyli do przebudowanego kilka lat temu nietypowego skrzyżowania. Do niedawna było ono zwykłym skrzyżowaniem jakich wiele możemy spotkać w Toruniu. Sygnalizacja, znaki, oznakowanie poziome itp. Jednak ze względu na duży ruch samochodowy w tym miejscu i dużą liczbę wypadków postanowiono przebudować skrzyżowanie zgodnie z zasadą shared space (wspólna przestrzeń). Zmniejszono ilość pasów ruchu, podwyższono tarczę skrzyżowania, nie postawiono na nim żadnych znaków, nie ma krawężników, oznakowanie poziome jest skromne. Możecie to zobaczyć na FILMIE>> Wbrew obawom mieszkańców, że rozwiązanie tego typu może prowadzić do wypadków, okazało się że od czasu przebudowy nie wydarzyła się tutaj żadna poważniejsza kolizja. Zasada jest prosta – wszyscy uczestnicy ruchu zbliżając się do skrzyżowania obserwują się wzajemnie i przepuszczają. Skupiają uwagę na sobie, a nie na sygnalizacji czy znakach. Fontanny umieszczone wokół skrzyżowania oprócz funkcji dekoracyjnej pełnią także funkcję zagłuszającą ruch samochodowy. Im większy ruch tym wyższy strumień wody.
W innych częściach miasta również możemy spotkać skrzyżowania typu shared space oraz inne typowe dla Holandii rozwiązania rowerowe.


Obustronne pasy rowerowe w jezdni.
 

Wspólna przestrzeń na skrzyżowaniu i brak jakichkolwiek krawężników.


Wszyscy uczestnicy ruchu zwracają uwagę na siebie.


Oczywiście pod budynkiem nie może zabraknąć parkingu rowerowego.


Czerwone fontanny…


... i jeszcze więcej czerwieni.


Przyjazne rowerzystom centrum miasta.


Kolejne skrzyżowanie typu shared space.


Rowerzyści mogą czuć się bezpiecznie podczas przekraczania skrzyżowania.


Podniesiona tarcza skrzyżowania.

Zwolle

120 tys. miasto w północno – wschodniej Holandii, w którym 46% codziennych podróży po mieście wykonywanych jest na rowerze. W Zwolle od lat 70tych XX wieku systematycznie opracowuje się i wdraża w życie szereg dokumentów, które mają usprawnić ruch rowerowy w mieście poprzez tworzenie odpowiedniej infrastruktury dla rowerzystów. Rezultatem tego jest sytuacja, że podróż rowerem w obrębie miasta jest szybsza niż autem, gdyż indywidualny transport samochodowy skutecznie ograniczono.

Jak działa system rowerowy Zwolle i jakie ułatwienia dla rowerzystów zostały wprowadzone w życie mogliśmy się przekonać podczas objazdu infrastruktury. W jego trakcie mogliśmy zobaczyć wiele ciekawych rozwiązań w tym jedno bardzo nietypowe: detektor deszczu. Urządzenie zamontowane jest na skrzyżowaniu, a jego zadaniem jest sterowanie cyklem świateł, tak aby rowerzyści w czasie deszczu częściej mieli zielone światło i tym samym mniej mokli. W Polskich warunkach science – fiction, prawda? W naszym kraju organizacje rowerowe dzielnie walczą z kostką brukową, wysokimi krawężnikami i znakami w skrajni, ale jak widać co kraj to obyczaj. Duży wstrząs spowodowała również wizyta w parkingu rowerowym dla urzędników miejskich – 60% z nich dojeżdża do pracy rowerem…Oprócz tego mogliśmy nacieszyć oczy widokiem rowerowych pasów w jezdni, ulic rowerowych, na których samochodom nie wolno wyprzedzać jadących rowerzystów, ulic z dopuszczonym ruchem rowerowym pod prąd, tuneli rowerowych, rond rowerowych, śluz rowerowych i oczywiście wszechobecnych parkingów rowerowych. Wniosek po tej wizycie nasuwa się taki: skutecznie zachęcać do transportu rowerowego w mieście można tylko wtedy, gdy osoba jadąca rowerem, będzie się czuła bezpiecznie. Natomiast bezpieczeństwo rowerzystom można zapewnić budując główne trasy rowerowe wzdłuż ulic o szybkim ruchu, spowalniając ruch samochodowy na pozostałych i stanowczo wyrzucać tranzytowy ruch samochodowy z centrum. Jest to proces długotrwały jednak musi być realizowany odważnie i konsekwentnie z myślą o pozytywnych rezultatach, jakie może przynieść.



Skrzyżowanie dwukierunkowej drogi rowerowej z jezdnią.


Ulica rowerowa na której samochody muszą ustępować pierwszeństwa rowerzystom.


Obustronne pasy rowerowe w jezdni.


Wydzielony pas rowerowy do skrętu w lewo.


Ulica z dopuszczonym ruchem samochodowym (samochody dostawcze, autobusy i taksówki) tylko w określonych godzinach.


Dawniej przez ten mostek mogły jeździć także samochody.


Sygnalizacja dla rowerzystów wskazująca czas oczekiwania na zielone światło.


Obustronne pasy rowerowe w jezdni.


Tunel rowerowy.


Pierwszeństwo dla rowerzystów przy wjeździe do tunelu.


Kolejny tunel rowerowy.


Skrzyżowanie dróg rowerowych.


Pasy rowerowe w jezdni wraz ze śluzą rowerową (w tle).


Pas rowerowy do jazdy na wprost i do skrętu w prawo.


Ulica z dopuszczonym ruchem rowerowym pod prąd.


Wiele osób w naszym kraju nie wyobraża sobie wożenia dzieci rowerem.


Ulica jednokierunkowa dla samochodów, w drugą stronę po kontrapasie mogą podróżować tylko rowery.


Parking rowerowy przy stacji.


Wejście do parkingu rowerowego dla urzędników miejskich w Zwolle.


Parking rowerowy na kilkaset miejsc służący m.in. urzędnikom.


aktywne od dnia: 2010-06-13 09:32
drukuj  
Komentarze użytkowników (6)
macias, 2010-06-14 08:00:47
Ech, a u nas szara rzeczywistosc -- dzis bedzie "debata", podczas ktorej urzednicy beda udowadniac, ze samochod jest obowiazkowy i trzeba budowac jak najwiecej ulic (tu: srednicowke), zeby bylo jak najwiecej samochodow  :-(

Dziekuje za relacje i zdjecia, marzenie...
miro, 2010-06-16 00:41:23
UWAGA generalna do całej strony rowerowytorun: ZMIEŃCIE fonty na ładniejsze. ZWIĘKSZCIE odstępy międzywierszowe!! Nie da się was bezwysiłkowo czytać!!! Męka!!!! Przypominacie mi lata 70 ubiegłego wieku, kiedy królował edytor TAG i komputery AT 386. Czyli ERA 20 lat temu!!!!!
Ile razy wchodzę na waszą stronę, to SZLAG jasny z tego powodu mnię trafia!!!!!!!!!!!!!!!

PS. Relacja bardzo ciekawa. Jest niezwykle ciekawe to, że na zachodzie "kombinują" na okrągło o rozwiązaniach komunikacyjnych ułatwiających życie, szczególnie rowerzystów. U nas, niestety, oprócz tego, że jest jak jest, to jeszcze sami rowerzyści niestety nie umieją się poruszać. Debil jeden z drugim jedzie lewą stroną ścieżki, wyprzedza z prawej itp. i generalnie nie wie, że zasady poruszania są takie jakby się po drodze publicznej poruszał. Niestety, brak tu jakoby przepisu- nie masz karty rowerowej, nie możesz się nawet po chodniku.!!!
macias, 2010-06-16 09:46:48
Duch pruski w narodzie nie ginie -- postuluje wprowadzic karte pieszego, teraz ludzie chodza w taki nieuporzadkowany sposob, co mnie denerwuje. A gdyby tak byl odpowiedni przepis...  ;-)

A serio -- ile jest wypadkow z winy rowerzystow? A ile z winy kierowcow? (jakbys nie wiedzial to podpowiadam, 1 oraz 4500, rocznie, smiertelnych). Nadal uwazasz, ze karta rowerowa to najwazniejsze zmartwienie?
pietruch, 2010-06-19 15:18:09
Trasa rowerowa (połączenie dróg rowerowych, pasów w jezdni i dróg uspokojonych) z obrzeży do centrum Utrechtu:
http://www.youtube.com/watch?v=EFbNcJH2sXY&feature=digest
najs  :)
macias, 2010-06-19 22:32:34
Dzieki za link. Choc oglada sie jak Avatara w 4D  ;-)
ad-am, 2010-06-23 18:31:39
żeby tak jak na filmie kiedys mozna bylo z lubicza albo z innego dowolnego miejsca do centrum sobie pojechac rowerem  :?? na moje ci co projektuja drogi i zatwierdzaja te projekty oraz urzednicy powinni jezdzic do pracy tylko rowerem, odrazu by byly lepsze drogi piefdolone darmozjady. btw z tej trasy tez gdzies mam taki filmik ale krotszy  :P
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook