Pora na podsumowanie rowerowych inwestycji zrealizowanych w 2009 roku w Toruniu. Wprawdzie nie wszystkie inwestycje zostały zakończone, prace wznowione zostaną z nadejściem wiosny jednak można pokusić się o krótkie zestawienie i zaprezentowanie kilku zdjęć. Przy okazji poniższego podsumowania na naszej stronie zamieściliśmy ankietę, w której możecie ocenić rowerowy rok 2009 w naszym mieście.
1. Droga rowerowa o długości ok. 550 m. w ciągu ul. Olimpijskiej powstała przy okazji budowy drugiej nitki jezdni. Nawierzchnia drogi rowerowej wykonana została z asfaltu, niestety bez użycia rozściełacza, więc komfort jazdy jest niższy niż być powinien. Mimo wszystko powstały fragment wpisuje się w układ dróg rowerowych wschodniej części Torunia, zamieszkiwanej przez największą ilość mieszkańców.
Ten odcinek ścieżki pełnić będzie głównie funkcję rekreacyjną.
2. Droga rowerowa w ciągu ul. Szosa Lubicka od ul. Ślaskiego do ul. Wyszyńskiego o długości ok. 500 m. została wybudowana w ramach Programu komunikacji rowerowej na lata 2007 - 2015. Nawierzchnię w większości wykonano z asfaltu rozkładanego mechanicznie i częściowo z kostki. Na razie komfort przejazdu ogranicza kiosk stojący przy przystanku autobusowym jednak ten zostanie przesunięty w bezkolizyjne miejsce. Dzięki tej inwestycji połączono istniejące odcinki drogi rowerowej wzdłuż ulicy Szosa Lubicka; obecnie droga rowerowa ma długość ok. 4 km i przebiega po stronie południowej od Placu Daszyńskiego do ul. Olimpijskiej, a dalej po stronie północnej do ul. Słupskiej.
Ta droga rowerowa służyć będzie także pieszym, natężenie ruchu rowerowego nie powinno być zbyt duże.
3. Pochylnia przy wiadukcie o długości ok. 100 m. połączyła drogę rowerową zlokalizowaną w ul. Ligi Polskiej z drogą rowerową w ul. Szczęśliwej ułatwiając tym samym podróż rowerem z Kaszczorka na Rubinkowo. Pochylnia posiada nawierzchnię z kostki betonowej.
Ze względu na różnicę wysokości podjazd będzie trochę stromy, ale i tak lepszy podjazd niż wnoszenie roweru po schodach.
4. Wykonany został około 300 metrowy odcinek asfaltowego ciągu pieszo-rowerowego przy ul. Szosa Bydgoska. Dzięki temu fragmentowi dojedziemy trasą rowerową o długości ok. 4 km. od ul. Reja do granic Torunia.
Trzeba będzie pomyśleć o przejeździe rowerowym przy salonie samochodowym oraz na wysokości Merinotexu.
5. Przy okazji przebudowy ul. Dobrzyńskiej powstała droga rowerowa zlokalizowana po obu stronach jezdni o łącznej długości ok. 780 m. Starannie wykonana asfaltowa droga rowerowa została połączona z istniejącym fragmentem ścieżki zlokalizowanej wokół Ronda Pokoju Toruńskiego.
Mityczna maszyna - mały rozściełacz do asfaltu - dla dużej części wykonawców jest nie do zdobycia. Na szczęście coraz częściej pojawia się w Toruniu. Oby stało się to normą !
6. Przy przebudowanej ulicy Fasolowej również powstała droga rowerowa. Mimo że przy takich ulicach lokalnych, o niewielkim natężeniu ruchu i ograniczeniu prędkości do 30 km/h z zasady nie powinno się budować wydzielonych dróg rowerowych to jednak równiutka nawierzchnia asfaltowa i ciągłość drogi rowerowej przy wyjazdach z posesji zasługuje na uznanie.
Ta ścieżka może utrudniać podroż rowerem we wszystkich relacjach podróży.
7. Trwa przebudowa ul. Szosa Chełmińska. Z tej okazji po stronie zachodniej powstanie droga rowerowa. Asfaltowa nawierzchnia wykonanego w roku 2009 odcinka nie została ułożona mechanicznie, jednak odcinek mający zostać zbudowany w roku 2010 winien być wykonany prawidłowo.
W 2010 roku będzie można ocenić jakość drogi rowerowej wzdłuż ul. Szosa Chełmińska.
8. Przebudowa ulicy Mickiewicza trwa, powstaje także droga rowerowa. Zgodnie z planami Miejskiego Zarządu Dróg cała przebudowa ulicy Mickiewicza, do Szosy Bydgoskiej ma się zakończyć w 2010 roku.
Na skrzyżowaniu ul. Mickiewicza z ul. Moniuszki powstanie rondo.
9. Trwa również budowa chodnika i ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Bydgoskiej i Chopina. Przy okazji powstanie fragment drogi rowerowej w obrębie Placu Rapackiego. Dzięki inwestycjom z punktu 8 i 9 Bydgoskie Przedmieście stanie się najbardziej zroweryzowaną dzielnicą miasta i w końcu doczekamy się rowerowego połączenia Bydgoskiego ze Starym Miastem !
Droga rowerowa przy ul. Chopina. Obok powstanie chodnik oraz wyremontowany zostanie także ciąg pieszy od strony ulicy.
10. Nie można zapomnieć o bezpiecznych stojakach rowerowych w liczbie kilkudziesięciu sztuk, które pojawiły się jesienią na terenie toruńskiego Starego Miasta.
Stojak rowerowy przy Placu Rapackiego.
11. Uzupełniono także oznakowanie poziome w kilku miejscach oraz wykonano przejazdy rowerowe.
W końcu ścieżka przy ul. Czerwona Droga doczekała się porządnego oznakowania poziomego.
Nie wszystkie inwestycje rowerowe były udane. Przy ul. Sadowej projektant się nie popisał i oznakował chodniki jako ciągi pieszo-rowerowe. Nie powinien tego robić, szczególnie, że na ulicy zastosowano wyniesione tarcze skrzyżowania, które są bardzo dobrym elementem uspokojenia ruchu drogowego. Całe szczęście, że znaki można zawsze pozdejmować, co mamy nadzieję uda się uczynić w roku 2010.
Oto przykład jak nie należy projektować "ścieżek" rowerowych.
Dzięki inwestycjom poczynionym w ubiegłym roku długość tras rowerowych w Toruniu wynosi ok. 50 km.