Zachęcamy Was do przeczytania i podpisania apelu skierowanego do Parlamentarnej Grupy do spraw Rozwoju Komunikacji i Turystyki Rowerowej. Liczymy, że posłowie skupieni w tej Grupie podejmą w najbliższym czasie inicjatywę ustawodawczą, która będzie miała na celu zmianę niekorzystnych dla rowerzystów przepisów w PoRD i dostosuje je do standardów europejskich.
Do:
Parlamentarna Grupa do spraw Rozwoju Komunikacji i Turystyki Rowerowej
SKŁAD OSOBOWY GRUPY>>
Przewodnicząca p. Ewa Wolak
Kancelaria Sejmu
Ul. Wiejska 4/6/8
00-902 Warszawa
0-22 621-54-35
Panie Posłanki, Panowie Posłowie,
Zwracamy się do Was z apelem o pilne podjęcie inicjatywy ustawodawczej na rzecz zmiany regulacji dotyczących ruchu rowerowego w ustawie Prawo o ruchu drogowym.
Polska jest krajem najwyższego ryzyka dla rowerzystów. Prawie 16 zabitych rowerzystów na milion mieszkańców rocznie to niechlubny rekord Unii Europejskiej. Dla całej UE ten wskaźnik wynosi aż czterokrotnie mniej . zaledwie 4 zabitych na milion rocznie. W Danii, gdzie ruch rowerowy jest ponad dziesięciokrotnie bardziej intensywny niż w Polsce, ginie proporcjonalnie o połowę mniej rowerzystów: 7,6 na milion mieszkańców.
Około 500 zabitych rowerzystów rocznie na polskich drogach to ogromne wyzwanie. Tym bardziej że wbrew obiegowym opiniom ogromna większość z nich to nie rowerzyści pijani i nieoświetleni. To często dzieci i osoby starsze, ginące w pełnym świetle dziennym na nowych lub dopiero co zmodernizowanych drogach. Dla ich bezpieczeństwa kluczowa jest przyjazna dla rowerzystów infrastruktura oraz przepisy jednoznacznie chroniące prawa niechronionych użytkowników dróg.
Obecnie obowiązujące przepisy dyskryminują rowerzystów i są niezgodne z międzynarodową Konwencją Wiedeńską o ruchu drogowym. Co więcej, nie ułatwiają, a w wielu przypadkach wręcz utrudniają budowę infrastruktury rowerowej zgodnej z dobrą praktyką krajów europejskich. Można w zgodzie z przepisami wybudować drogę rowerową, która pogorszy zamiast poprawić bezpieczeństwo rowerzystów, a jednocześnie te same przepisy de facto uniemożliwiają stosowanie sprawdzonych
rozwiązań z krajów UE, takich jak pasy, kontrapasy czy śluzy rowerowe na jezdni.
W wielu przypadkach zachowania najbardziej bezpieczne są niezgodne z obowiązującymi przepisami. Dotyczy to np. sposobu pokonywania rond czy przewozu dzieci w przyczepkach. W kwestii pierwszeństwa na skrzyżowaniach z przejazdami dla rowerów zapisy ustawy Prawo o ruchu drogowym wprowadzają w błąd co do obowiązującego stanu prawnego, wynikającego z nadrzędnej Konwencji Wiedeńskiej!
Konieczne jest pilne uporządkowanie przepisów dotyczących ruchu rowerowego. i infrastruktury rowerowej. Podstawą do tego powinien być pakiet zmian, przygotowany społecznie przez organizacje zrzeszone w sieci "Miasta dla rowerów", a następnie doszlifowany w toku ponad rocznych prac z udziałem Ministerstwa Infrastruktury i Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Liczymy na poselską inicjatywę ustawodawczą w tym zakresie, co pozwoli skrócić proces legislacyjny i da szansę na wprowadzenie zmian w życie przed upływem tej kadencji parlamentu. Uważamy, że byłoby to symbolicznym i godnym zwieńczeniem prac Parlamentarnej Grupy do spraw Rozwoju Komunikacji i Turystyki Rowerowej.
Szczegółowa lista zmian proponowanych w PORD dostępna jest tu:
http://www.zm.org.pl/download/mdr/tabela_mi_pord-097.pdf
Omówienie projektowanych zmian można znaleźć tu:
http://www.zm.org.pl/?a=pord-097http://www.rowerowy.bialystok.pl/?art=1100