W dniach 23 - 31 lipca 2009 roku siedmioro członków stowarzyszenia Rowerowy Toruń przebywało na Litwie i uczestniczyło w projekcie VELOMANIJA 2009 Vilnius. Projekt miał na celu wymianę doświadczeń pomiędzy uczestniczącymi organizacjami (sRT, stowarzyszenie
i inne organizacje litewskie) oraz poszukiwanie rozwiązań na poprawę warunków dla ruchu rowerowego w Wilnie. Poniżej krótka relacja z pobytu.
Zakwaterowani byliśmy w ośrodku położonym ok. 25 kilometrów na północny wschód od Wilna,
blisko czystego i malowniczego jeziora Gela,
znajdującego się w pobliżu
Niemenczyna>> - miasta, gdzie większość obywateli to mniejszość Polska, a starostą jest Pan Mieczysław Borusewicz, który dwukrotnie spotkał się z nami.
Każdy dzień był szczegółowo i interesująco zaplanowany. Na wieczór litewski uczestnicy projektu samodzielnie przygotowywali tradycyjną potrawę naszych wschodnich sąsiadów: cepeliny.
Mogliśmy pojeździć na ciekawie skonstruowanym rowerze poziomym,
a także pograć w koszykówkę, piłkę nożną czy siatkówkę.
Podczas warsztatów przygotowaliśmy materiały do wizyty w wileńskim Urzędzie Miasta.
Odwiedziliśmy położone w pobliżu muzeum rzeźb na świeżym powietrzu:
Eropas Parkas>>, pełne interesujących eksponatów,
które można wykorzystać w ciekawy sposób.
Stolicę Litwy zwiedzaliśmy także na rowerach,
obserwując kontrasty w zabudowie centrum miasta - dzielnica Śnipiszki.
W 2009 roku Wilno świętuje uzyskanie tytułu
Europejskiej Stolicy Kultury 2009>> o czym informują min. napisy na trolejbusach.
Spacerując po malowniczych ulicach Starego Miasta, które jest jednym z największych obszarów staromiejskich Europy możemy zaobserwować różnorodne formy twórczej aktywności.
Odwiedziliśmy dzielnicę artystów
Uzupis>> (pol. Zarzecze), położone nad rzeką Wilejką.
Zarzecze ma swój klimat oraz własną
konstytucję>>.
Dotarliśmy pod Ostrą Bramę,
a także zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie pod pomnikiem Adama Mickiewicza.
Jeśli chcecie zwiedzić Wilno lub pokonać większy dystans możecie skorzystać z usług velotaxi lub riksz.
Przygotowania do happeningu,
który przedstawiliśmy na skwerze przy Prospekcie Giedymina.
Zbieraliśmy przy tym podpisy pod deklaracją,
którą dzień później przedstawiliśmy podczas wizyty w urzędzie miasta.
Velomanija Vilnius 2009DEKLARACJARower jest zdrowym, ekologicznym, szybkim, tanim i nowoczesnym środkiem transportu. Jazda na rowerze to przyjemność, dlatego promuje się ten sposób komunikacji w każdym europejskim mieście, które chce stworzyć atrakcyjne warunki do życia.
My, uczestnicy Velomanija Vilnius 2009, stwierdzamy, że:
- Efektywna edukacja może rozwiązać wiele problemów: rzeczywistość jest lepsza, niż sobie to wyobrażasz;
- Rowerowa infrastruktura w centrum miasta powinna być zintegrowana z pozostałą infrastrukturą drogową, a nie odseparowana. Można to osiągnąć min. poprzez wprowadzenie elementów uspokojenia ruchu i tworzenie stref niedostępnych dla samochodów;
- Drogi rowerowe winny być budowane z asfaltu;
- Trasy rowerowe muszą być spójne;
- Rowerzyści potrzebują bezpiecznych miejsc parkingowych;
- Odpowiednia infrastruktura rowerowa będzie tworzona tylko przy współpracy władz lokalnych, specjalistów i organizacji pozarządowych.
Pozostałe sprawy do rozwiązania to: wprowadzenie centralnej bazy rowerów, zlikwidowanie krawężników na drogach rowerowych, odpowiednie oznakowanie dróg rowerowych i możliwość przewozu rowerów w środkach publicznego transportu.
Wilno, 29 lipca 2009
Jeśli popierasz tę deklarację, możesz ją podpisać
TUTAJ>>
Spotkanie odbyło się na 20 piętrze budynku, z którego rozpościera się widok na Wilno.
Po spotkaniu pojechaliśmy zwiedzić
Troki>>, min. zamek zbudowany przez księcia Witolda
oraz karaimskie domy.
Przed wyjazdem do Polski wraz z kilkuset osobami braliśmy udział w Rowerowej Masie Krytycznej, o której więcej
TUTAJ>>Wyjazd zaliczamy do udanych. Zdobyliśmy interesujące doświadczenia i nawiązaliśmy nowe kontakty. Mieliśmy okazję poznać Wilno i rejon wileński, przyjrzeć się rozwiązaniom rowerowej infrastruktury stolicy Litwy
ZOBACZ>>.
Ogólny wniosek: w miastach Europy Wschodniej przykłada się zbyt małe znaczenie do szans, jakie posiada komunikacja rowerowa. Wyraźne uprzywilejowanie indywidualnej komunikacji samochodowej oraz mała znajomość zasad organizacji ruchu rowerowego powoduje zwiększenie zatłoczenia ulic oraz nie zachęca mieszkańców i turystów do korzystania z roweru. Mamy nadzieję, że tego typu projekty w dłuższej perspektywie czasu pomogą w uczynieniu naszych miast bardziej przyjaznych rowerzystom.
Przypominamy, że "relację na żywo" z wyjazdu prezentowaliśmy na
FORUM>>