Od dłuższego czasu śledzimy poczynania toruńskiego Starostwa Powiatowego związane z projektem: „Poprawa bezpieczeństwa na drogach publicznych poprzez wybudowanie dróg rowerowych”. Niestety do tej pory nie nawiązaliśmy „dobrego” kontaktu ze Starostwem, poniższy artykuł został przygotowany głównie na podstawie tzw. „faktów prasowych” oraz informacji ze stron internetowych urzędu. Niemniej jednak będziemy starali się przyglądać pracom, a co najważniejsze będziemy chcieli uzyskać wgląd do przygotowanych dokumentacji projektowych. Ich analiza pozwoli stwierdzić, czy przygotowywane trasy będą odpowiedniej jakości.
Jak na razie najważniejszą z naszego punktu widzenia, przynajmniej teoretycznie, fazą przygotowania projektu były konsultacje społeczne, które miały miejsce w styczniu br. w Chełmży. Nie chcemy przypominać formy i stylu przeprowadzenia tej formy konsultacji, które były de facto zaprzeczeniem idei konsultacji społecznych. Konsultacje, jak sama nazwa wskazuje winny być dialogiem, wymianą zdań w celu wypracowania optymalnych rozwiązań. Tymczasem przygotowane chaotycznie spotkanie w Chełmży miało naszym zdaniem na celu jedynie spełnić formalny obowiązek konsultacji, wymaganych podczas procedur aplikacyjnych do środków unijnych. Na
PISMO>>, jakie złożyliśmy w dniu konsultacji na ręce Pana Starosty do dziś nie otrzymaliśmy odpowiedzi. 22 czerwca br. wysłaliśmy
PISMO>> przypominające o tym fakcie.
30 czerwca br. w Gazecie Pomorskiej ukazało się ogłoszenie, które możecie zobaczyć na skanie poniżej.
Jakkolwiek sama idea powołania stanowiska koordynatora do spraw ścieżek rowerowych jest słuszna, to sam konkurs na to stanowisko jest naszym zdaniem spóźniony o… około półtorej roku. Dlaczego? Bowiem wszystkie ustalenia zostały już podjęte, a poszukiwany koordynator będzie najprawdopodobniej miał za zadanie nadzorować realizacje już przygotowanych projektów. Tymczasem taki koordynator winien naszym zdaniem nadzorować cały proces powstawania koncepcji i realizacji projektu od momentu wpisania zadania na listę Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013.
Zgodnie z informacjami, jakie odnaleźliśmy na stronach internetowych Starostwa i jednostkach mu podległych Starostwo podpisało już 3 umowy na wykonanie dokumentacji projektowych na odcinki:
- droga rowerowa Złotoria - Osiek nad Wisłą o długości około 12,680 km;
- droga rowerowa Przysiek - Skłudzewo o długości około 22,505 km, które realizować będzie Fundacja „Rozwój UTP” z Bydgoszczy (ten sam zespół projektantów, który zaprojektował 1 etap przebudowy ul. Mickiewicza wraz ze „śmieszką rowerową”);
- droga rowerowa Toruń-Łubianka-Wybcz-Unisław”, który realizować będzie: Biuro Inżynierii Drogowej BID s.c. Agnieszka Szczuraszek-Kostecka, Paweł Szczuraszek.
Te informacje odnaleźliśmy na Biuletynie Informacji Publicznej Powiatowego Zarządu Dróg w Toruniu:
http://bip.powiattorunski.pl/index.php?strona=2358 Na tej stronie nie zamieszczono jeszcze informacji na temat wykonawcy projektu drogi rowerowej Toruń - Chełmża
Najprawdopodobniej wszystkie drogi rowerowe zostaną potrasowane zgodnie z założeniami Koncepcji przygotowanej przez Fundację „Rozwój UTP” z Bydgoszczy, do której to wnieśliśmy cały szereg bardzo istotnych uwag, z którymi można zapoznać się w wyżej wzmiankowanym piśmie.
Wiele wskazuje na to, że odcinek drogi rowerowej Przysiek - Skłudzewo, który miał być fragmentem drogi rowerowej Toruń-Bydgoszcz (drugi fragment z tych samych środków unijnych miało wybudować bydgoskie Starostwo Powiatowe) nie zostanie w najbliższym czasie zrealizowany. Pisała o tym
Gazeta Pomorska>>. Paradoksalnie odcinek ten mógłby mieć kluczowe znaczenie dla rozwoju rowerowej turystyki regionu, wspominając chociażby o Wiślanej Trasie Rowerowej, która również mogłaby być tędy poprowadzona…
Zobaczymy jak będą się toczyć dalsze prace związane z projektem. Oczywiście będziemy Was o tym informować na naszej stronie. Na zakończenie przypomnienie pierwotnego założenia projektu wraz z orientacyjnymi mapami
LINK>>
PS.
Na zakończenie fragment ze Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (
link>>)dołączonych do zamówienia publicznego na wykonanie projektu ścieżek rowerowych:
„d) W celu zagwarantowania największego bezpieczeństwa użytkowników, ciąg należy fizycznie oddzielić od dróg publicznych poprzez bariery naturalne (rów, zakrzaczenie), jak również i sztuczne (barierki)”
Czy naprawdę drogę rowerową poprowadzona przy mało ruchliwej trasie muszą oddzielać barierki? Na to pytanie odpowiedzcie sobie sami…