Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest czwartek 21 listopada 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Aktualności

2009-01-14 Szkolenie Astute 12-13 stycznia 2009 Warszawa
Dwóch członków Stowarzyszenia Rowerowy Toruń miało przyjemność uczestniczyć w szkoleniu Astute zorganizowanym przez Biuro Drogownictwa i Komunikacji Urzędu m.st. Warszawy. Program Astute>> ma za zadanie zrozumienie, zidentyfikowanie i wyeliminowanie barier uniemożliwiających zwiększanie wykorzystania w Europie przyjaznych środowisku oraz energooszczędnych środków transportu, do których należy przemieszczanie się pieszo i na rowerze. Poniżej krótka relacja ze szkolenia.

Spotkanie rozpoczął Paul Henderson, Szef Projektów Europejskich LEPT ( Europejskiej Platformy na rzecz Transportu przy Radzie Londynu ), który przedstawił cele i założenia projektu Astute. Następnie Marek Utkin z Wydziału Transportu Rowerowego i Komunikacji Pieszej BDiK wystąpił z referatem pod nazwą: "10 barier ASTUTE w Warszawie - jak wyglądają w rzeczywistości". W pierwszy dzień szkoleń można było wysłuchać jeszcze wystąpień Aleksanda Buczyńskiego ze Stowarzyszenia Zielone Mazowsze na temat struktury i przyczyn wypadków rowerowych w Warszawie; dr Macieja Gduli i dr Przemysława Sadury z Instytutu socjologii UW na temat wpływu pochodzenia i pozycji społecznej mieszkańców Warszawy na stosunek do używania roweru (jak tylko raport z powyższych badań zostanie zamieszczony w internecie podamy linka na stronie sRT); Marek Utkin zaprezentował przykłady dobrych stojaków rowerowych, a dr Andrzej Brzeziński z Politechniki Warszawskiej przedstawił założenia planowanej warszawskiej Velostrady mającej łączyć Mokotów z Ursynowem.

Drugi dzień szkolenia obejmował m.in pokaz filmu "Kopenhaga - miasto rowerzystów", prezentację przedstawioną przez Marcina Jackowskiego ze Stowarzyszenia Zielone Mazowsze pod nazwą "Jak nie zmarnować pieniędzy na infrastrukturę rowerową" oraz wystąpienie Marka Utkina na temat prorowerowych rozwiązań w miastach europejskich.

W szkoleniu wzięło udział około 40 osób. W wiekszości byli to urzędnicy z warszawskiego ratusza oraz z warszawskich gmin jednak przyjechały również osoby m.in z Łodzi i Kielc. Organizacje pozarządowe reprezentowało Stowarzyszenie Zielone Mazowsze, Rowerowy Białystok oraz Rowerowy Toruń.
Tego typu szkolenia są jak najbardziej wskazane zważywszy na niski poziom rozwoju rowerowej infrastruktury w polskich miastach. Urzędnicy odpowiedzialni za kształt tejże infrastruktury winni czerpać sprawdzone wzorce z Zachodu, a nie próbowąć wprowadzać "autorskie rozwiązania" (przykładowo fazowana kostka, załamania zamiast łuków na drogach rowerowych), które rowerzystów raczej nie zadowolą. Tego typu szkolenia powinny zwrócić uwagę na jeszce jeden bardzo ważny fakt : infrastruktura rowerowa to nie tylko ścieżki rowerowe, ale również (a może przede wszystkim) pasy rowerowe w jezdni i ulice o ruchu uspokojonym.

Na sali często padały z ust urzędników stwierdzenia, że brakuje rowerowej infrastruktury z powodu ograniczonych możliwości finansowych. Oczywiście pieniądze są problemem, ale przecież koszt remontu ulicy, a koszt wytycznia chociażby kontrapasa rowerowego są niewspółmierne względem siebie.  Główną przyczyną braku infrastruktury rowerowej i jej niska jakość nie jest spowodowana brakiem pieniędzy, a raczej małą znajomością tematu wśród urzędników oraz brak woli politycznej do wprowadzania prorowerowych zmian. Miejmy nadzieję, że z czasem i w polskich miastach doczekamy się porządnej rowerowej infrastruktury. Tego typu szkolenia mogą i powinny się temu przysłużyć.

Na zakończenie relacji przedstawiamy 10 barier rozwoju ruchu rowerowego i pieszego w miastach zidentyfikowanych przez Astute oraz kilka zdjęć ze szkolenia.
  1. Problemy z bezpieczeństwem i zabezpieczeniami
  2. Niewystarczająca informacja
  3. Niewłaściwe środowisko i infrastruktura
  4. Brak infrastruktury i wsparcia
  5. Niedostateczne postrzeganie przez opinię publiczną, brak świadomości
  6. Kwestie dostępności i zdrowotności
  7. Brak wsparcia sektora publicznego
  8. Brak wsparcia sektora prywatnego
  9. Zatłoczenie dróg i zanieczyszczenie powietrza
  10. Brak edukacji i wyszkolenia
Więcej na temat projektu Astute na stronie: http://www.astute-eu.org/index.php?id_lang=8


Paul Henderson przedstawia założenia projektu Astute


Fragment prezentacji Marka Utkina, po prawej moderator szkolenia Stanisław Jedliński


Porównanie 3 wariantów przebiegu Velostrady łączącej Mokotów z Ursynowem


Prezentacja na tematy bezpiecznych stojaków rowerowych


Parking rowerowy wewnątrz budynku Biura Drogownictwa i Komunikacji Urzędu m. st. Warszawy



wyedytowano: 2009-01-14 22:26
aktywne od dnia: 2009-01-14 09:18
drukuj  
Komentarze użytkowników (8)
malgosia, 2009-01-15 09:40:04
Wygląda na dość treściwe szkolenie, dobrze że chociaż ktoś prezentował nasz region. Zainteresowało mnie to ostatnie zdjęcie, nigdy nie korzystałam z takiego wieszaka, ciekawi mnie czy jest trudny w obsłudze. Zamontowałabym sobie w piwnicy  :D
julo, 2009-01-15 10:59:20
Szkolenie na pewno wartościowe. Zawsze lepiej wiedzieć więcej, niż mniej. A co się tyczy stojaków  / wieszaków, to Małgosiu podobne są w szynobusach.
dalekowidz, 2009-01-16 09:49:29
Naprawdę to było ponad 60 osób. A liczny udział urzędników z centrali i dzielnic jest znamienny i chyba rokuje dobrze dla spraw rowerowych w mieście. Oby.
Szef projektu z Londynu, Paul, był impressed.
malgosia, 2009-01-16 12:32:13
Julo: wiem, ale nie było mi dane skorzystać. Co do szefa z Londynu to nie wiem czy jego impression by pozostało gdyby spróbował jeździć rowerkiem po Warszawie, no ale nie narzekajmy, zawsze to lepsze niż nic:D
pawel, 2009-01-16 19:03:48
http://www.zw.com.pl/artykul/88,324435.html wywiad z p. Markiem Utkinem na temat szkolenia.

po Warszawie ciezko jezdzic rowerem, miejmy nadzieje, ze tego typu szkolenia przyczynia sie do polepszania rowerowej infrastruktury w stolicy.

w kazdym badz razie co zauwazylem spacerujac po Wawie: podobnie jak w Toruniu praktycznie zadna sciezka rowerowa nie jest odsniezona. co wiecej czesto snieg z chodnikow zwalany jest na sciezke. kierowcom przeszkadza nawet centymetr sniegu na jezdni, za to rowerzysci moga sobie jezdzic po kola w sniegu  ;/ jest na to jakies rozwiazanie, niestety "nielegalne" w przypadku istnienia sciezki: jazda rowerem po ulicy...
julo, 2009-01-16 20:08:10
Może nie należy to do meritum szkolenia, ale z tym odśnieżaniem w Toruniu nie jest najgorzej: może nie "do gołego", ale odśnieżane i sypane są DR na Legionów, Długiej, Ugorach (oddzielnie chodnik, oddzielnie DR), chyba na Wielkim Rowie także. Wszędzie nie byłem, ale poleminowałbym ze stwierdzeniem "praktycznie żadna....", że zacytuję Pawła. Co nie znaczy, że jest idealnie, a praktyka zwalania śniegu na pas rowerowy dowodzi tylko niskiej kultury i słabego poziomu wiedzy na temat "co jest przed chałupom".
pawel, 2009-01-16 20:44:46
a to dobra, cofam stwierdzenie  :)

w kazdym badz razie jak jechalem po sciezce przy Kosciuszki, to wracalem Chrobrego po jezdni  :P sciezka przy Cinema City rowniez wcale odsniezona nie byla.
jesli zauwazycie kiedys dobrze odsniezone sciezki w Toruniu wrzucajcie do dobrych przykladow badz piszcie na forum. bedzie przyklad do nasladnowania  :) nawet dla stolicy hehe
pawel, 2009-01-18 12:45:16
po wczorajszej przejazdzce po sciezkach rowerowych Torunia stwierdzam, ze sciezki sa jedynie POSYPYWANE, a NIE SA ODSNIEZANE.
dlatego nie ma za co nikogo chwalic. jest troche lepiej niz w wawie, bo nie widzialem - przynajmniej wczoraj - zasp usypanych na sciezce  :) kilka fotek wrzuce zaraz na forum:)
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook