Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest czwartek 21 listopada 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Aktualności

2008-09-28 Jeszcze raz o ścieżce rowerowej na moście im. Piłsudskiego
W piątek 26 września policzyliśmy natężenie ruchu pieszego i rowerowego na moście. Było słonecznie i ciepło. Punkt pomiarowy znajdował się koło Doliny Marzeń, liczyliśmy od godziny 14:30 do 15:30. Oczywiście nie można jednorazowego liczenia natężenia ruchu traktować super miarodajnie, lecz uważam, że wyniki są reprezentatywne.
Co ciekawe 31 rowerzystów poruszało się nieodpowiednią stroną mostu; również 20 pieszych popełniło wykroczenie. Mamy nadzieję, że nie posypią się żadne mandaty do czasu przywrócenia starej organizacji ruchu
Oto wyniki pomiarów (pogrubienie - ruch niezgodny z oznakowaniem):
Rowerzyści
Chodnik strona zachodnia:
  • z kierunku Placu Armii Krajowej - 44
  • z kierunku Placu Rapackiego - 26
Chodnik strona wschodnia:
  • z kierunku Placu Armii Krajowej - 19
  • z kierunku Placu Rapackiego - 12
Łącznie 101 rowerzystów + 6 korzystających z jezdni z kierunku Placu Armii Krajowej
Piesi:
Chodnik strona zachodnia:
  • z kierunku Placu Armii Krajowej - 14
  • z kierunku Placu Rapackiego - 6
Chodnik strona wschodnia:
  • z kierunku Placu Armii Krajowej - 34
  • z kierunku Placu Rapackiego - 48
Łącznie 102 pieszych.

Zgodnie ze wstępną umową z MZD, przy wjeździe na most mają pojawić się tablice informacyjno-edukacyjne które będą sygnalizować konieczność zachowania szczególnej ostrożności rowerzystów wobec pieszych.  Według nas powinno się tam pojawić hasło: Rowerzysto ustąp pieszemu lub Rowerzysto zwolnij - szanuj pieszego albo Rowerzysto jedź ostrożnie. Co myślicie o hasłach?? Może macie jakieś inne propozycje??

Zdajemy sobie sprawę z tego, że nie ma dobrego rozwiązania dla uporządkowania ruchu rowerowego na moście. Warunki techniczne mostu nie pozwalają na wytyczenie dróg rowerowych po jego dwóch stronach. Pasy rowerowe na jezdni również nie są dobrym rozwiązaniem. Organizacja ruchu rowerowego przed zaistnieniem zmian nie była według nas szczególnie niebezpieczna. Wprawdzie warunkowo zezwalała na koegzystowanie koło siebie pieszych i rowerzystów, jednak stosunki na chodniku zależały przede wszystkim od kultury jego użytkowników.

Wprowadzona niedawno organizacja ruchu na moście im. Piłsudskiego w rzeczywistości utrudniała poruszanie się po nim rowerem i, wbrew zamiarowi, pieszo. Zgodnie z organizacja ruchu sprzed 16 września br. rowerzysta mógł poruszać się po jezdni oraz warunkowo – ze względu na ograniczenie 70 km/h na jezdni – po chodnikach jednocześnie zachowując ostrożność względem pieszych. W związku z tym nie było żadnych problemów z wjazdem przez rowerzystę na most na każdej relacji podróży. Nowa organizacja ruchu powodowała istotne utrudnienia w poruszaniu się rowerem na relacji: Rudak, Stawki, Dworzec PKP – centrum miasta. Niemożliwe jest (do czasu wprowadzenia zmian) przejechanie rowerem z ulicy Dybowskiej w stronę centrum.

Z kolei wprowadzenie tablic informacyjno-edukacyjnych powinno naszym zdaniem przyczynić się do zwiększenia choć w pewnym stopniu świadomości rowerzystów którzy – zgodnie z PoRD - tylko warunkowo korzystają z chodnika. Zwiększenie kultury jazdy rowerzystów przyczyni się do zwiększenia poszanowania pieszych. Liczymy, że również piesi zrozumieją prawo rowerzystów do poruszania się chodnikiem.

Nad ewentualną zmianą organizacji ruchu rowerowego na moście trzeba pomyśleć w bardziej kompleksowy sposób. Przed ewentualnym wytyczeniem drogi rowerowej przez most należałoby wprowadzić bezpieczne i komfortowe rozwiązania infrastrukturalne dla rowerzystów w obrębie Placu Rapackiego i Placu Armii Krajowej. Bez tego jakiekolwiek działania polegające na wytyczaniu „ścieżki rowerowej” mogą przynieść więcej szkody niż pożytku rowerzystom codziennie korzystającym z mostu drogowego.

Argumentem za nową organizacją ruchu rowerowego na moście miało być zwiększenie bezpieczeństwa ruchu pieszego. Oczywiście ruch pieszy jest również bardzo ważny, jednak chcemy nadmienić, że natężenia ruchu są podobne  chociaż wydaje nam się, że to jednak więcej rowerzystów korzysta codziennie z mostu drogowego. Natężenie ruchu pieszego największe jest w określonych godzinach podczas sezonu turystycznego jak i podczas ładnej pogody. Natężenie ruchu rowerowego rozkłada się bardziej równomiernie, rowerzyści codziennie wykorzystują most do dojazdów do pracy, szkoły itp. Postulowane przez nas wprowadzenie tablic informacyjno-edukacyjnych dla rowerzystów ma z założenia zwiększyć kulturę rowerzystów względem pieszych oraz poinformować o wspólnym korzystaniu z chodnika.

Przy planowaniu ewentualnych zmian należałoby naszym zdaniem przeprowadzić pomiary ruchu pieszego i rowerowego na moście. To pozwoliłoby na bardziej szczegółowe spojrzenie na ewentualne wprowadzenie nowych rozwiązań.

Po wprowadzeniu nowej organizacji ruchu pojawiły się głosy, że teraz rowerzysta będzie mógł szybciej przedostać się rowerem przez most. Uważamy, że nie jest to stwierdzenie prawdziwe. Jeśli rowerzysta jadący na relacji ul. Nieszawska - ul. Chopina rzeczywiście będzie mógł niewiele szybciej pokonać ten odcinek – zakładając, że natężenie ruchu pieszego na ścieżce rowerowej będzie wynosiło 0 – to rowerzysta jadący na relacji ul. Dybowska - Rynek Staromiejski będzie musiał wydłużyć swój czas podróży o czas pokonywania całego Placu Armii Krajowej przez przejścia dla pieszych oraz 2 przejść dla pieszych w obrębie Placu Rapackiego.


wyedytowano: 2008-09-29 02:27
aktywne od dnia: 2008-09-28 10:22
drukuj  
Komentarze użytkowników (9)
julo, 2008-09-30 13:48:01
Wczoraj po południu zdjęto inkryminowane znaki i jest, jak było przed 16.09. Teraz będziemy czekać na przebicie 20 m pasa rowerowego na tyłach przystanku MZK w kierunku mostu i udrożnienie całego kierunku pn-pd na Pl. Rapackiego. Ciąg dalszy to korekty łuków na Pl. Armii Krajowej i budowa "ślimaczka" rowerowego umożliwiającego wjazd spod mostu na wał i na most. Ale to dopiero za kilka miesięcy. Na razie jeździmy "po staremu".
pawel, 2008-09-30 14:27:18
znaki zdjete szybko - to sie liczy  :)

ewentualne "kombinacje" ze sciezka na moscie musza troche poczekac, bez rozsadnych rozwiazan wokol Placu Armii Krajowej nie ma nawet co myśleć o wytyczaniu jakiejkolwiekj ścieżki. poza tym pozostaje jeszcze nierozwiązana szerokośc chodnika, brak skrajni i niskie barieki na moście.

w każdym wypadku mma nadzieje, ze jakiekolwiek posuniećia mające na celu "zrowerzyowanie" mostu będa z nami dyskutowane.
sawer, 2008-10-02 19:37:02
Winę za takie wypadki powinien ponosić prezydent Torunia za nieudolność MZD. gdzie są ścieżki rowerowe???????????????????
prezydent chwalił się wręcz ścieżka na Barbarke koszt 20 tyś zł  ,kpina - powinien codziennie rano czołgać sie od Polnej na Barbarkę

pd ścieźka do Bydgoszczy przez lotnisko to samo.W du.. maja rowerzystów
pawel, 2008-10-03 01:17:02
http://rowerowytorun.com.pl/most/mostok1.jpg

http://rowerowytorun.com.pl/most/mostok2.jpg

znaki już nie wprowadzają zamieszania  :)
Ala, 2008-10-03 12:15:10
Myślę, że po incydencie ze znakami przy moście wreszcie MZD zacznie uwzględniać opinię Rowerowego Torunia w swoich poczynaniach. Daliśmy do zrozumienia, że konsultacje z RT są konieczne. Nic o nas bez nas!
filip, 2008-10-04 13:08:55
Zawsze mam problem z wykładnią pojęcia "ustąpić pieszemu" - czy jadąc po moście za osobnikiem, który wędruje nieśpiesznie zygzakiem od barierki do dźwigara, mam poczekać aż ów odda mocz z jednej strony, a żołądkowi ulży z drugiej, po czym wyprzedzić go, na wszelki wypadek raczej pchając pojazd, niż jadąc na nim? A poważnie, po niedawnej ostrej pyskówce na toruńskim forum GW na temat "obdzwaniania" na chodnikach, używam dalej dzwonka ostrzegawczo, tylko głośniej mówię "dziękuję" tym, którzy nie skaczą wtedy po całej szerokości chodnika. Innego pomysłu nie mam.
smolgicu, 2008-10-12 19:00:57
Aktualnie jestem w Szwecji, raju dla rowerzystów. Na wiele kilometrów ścieżek rowerowych, które pokonałem, całkiem sporo było przeznaczonych dla rowerzystów i pieszych. Były to głównie drogi dojazdowe do centrum i łaczące miejscowości. Informują o tym odpowiednie znaki a ludzie spacerujący, biegający, jeżdżący na rolkach i rowerach spokojnie sobie koegzystują. Dzwonienie dzwonkiem na spacerujących całą szerokością traktowane jest jako informacja dla pieszych, którzy natychmiast przepraszając udrażniają ścieżkę. Nikt na nikogo nie krzyczy nie wymusza pierwszeństwa (dotyczy to obu stron). W centrum miejscowości drogi rowerowe są wydzielone. Pozdrawiam i życzę dalszych sukcesów w walce z MZD.
Tadek, 2008-10-12 19:49:04
W sprawie j.w. wyjaśniam, iż nie była i nie jest dopuszczalna jadza na rowerze po chodnikach mostu. Błędna jest informacja powyżej, iż można jeździć po chodniku jakby ze względu, że prędkość na jezdni mostu wynosi 70 km/h. Zgodnie bowiem z art. 33. ust. 5. pkt. 2) Prawa o ruchu drogowym: "Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jednośladowym jest dozwolone wyjątkowo, gdy:... szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów". Chodnik zaś na moście ma poniżej 2 m.
pawel, 2008-10-12 20:07:07
drogi Tadku. prosze Cie nie pisz głupot.

we wcześniejszym artykule dotyczącym mostu zamieściłem zdjęcie pokazujące szerokość chodnika. oto link do niego: http://rowerowytorun.com.pl/upload/Image/most/obrazki/3a.jpg

chodnik ma niewiele ponad 2 metry i jazda po nim rowerem jest dopuszczona. drogi dla rowerów z kolei wytyczyć nie można bo brak skrajni.

Tadek nastepnym razem jak zaczniesz cos pisac to sprawdz dobrze  :) pozdro
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook