Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest sobota 23 listopada 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Aktualności

2008-06-12 Przebudowa ulicy Mickiewicza i ruch rowerowy na Bydgoskim Przedmieściu raz jeszcze
Na ulicy Mickiewicza, o czym wielokrotnie wspominaliśmy na naszej stronie, znajduje się miejsce zarówno dla parkingów, samochodów jak i drogi rowerowej. Obecnie ulica ta ma 3 pasy: jeden przeznaczony jest na parking, dwa pozostałe przeznaczone są dla ruchu. Naszym zdaniem na ulicy Mickiewicza powinny zostać uporządkowane miejsca parkingowe tam gdzie znajdują się one obecnie (po prawej stronie zgodnie z kierunkiem ruchu); po lewej – południowej - zaś stronie, z jezdni powinna zostać wydzielona dwukierunkowa droga rowerowa. Droga rowerowa wydzielona z jezdni automatycznie zawęziłaby pas jezdni do jednego, szerokiego pasa, co znacznie spowolniłoby ruch na tej ulicy. Obecnie, pomimo obowiązującego ograniczenia prędkości do 40 km/h niewielu kierowców go przestrzega. Co więcej, dwa pasy dla ruchu samochodowego stwarzają możliwość wyprzedzania na tej centralnej ulicy Bydgoskiego Przedmieścia. Na dzień dzisiejszy wielu kierowców traktuje ulicę Mickiewicza jako najszybszy skrót w kierunku na Bydgoszcz: tą rolę powinna pełnić przede wszystkim dwupasmowa ulica Kraszewskiego i Broniewskiego. Wybudowanie dużego centrum handlowego na terenie obecnego stadionu żużlowego z pewnością zwiększy znacznie natężenie ruchu samochodowego na tej ulicy. Spowolnienie ruchu samochodowego spowodowałoby, że kierowcy jeździliby bardziej rozsądnie, a część z nich mogłaby wybrać inną trasę.

Ulica Mickiewicza stanowi główną oś komunikacyjną Bydgoskiego Przedmieścia. Jej centralne położenie powoduje, iż jest ona najbardziej atrakcyjna dla ewentualnego wytyczenia dwukierunkowej drogi dla rowerów. Bliskość położenia Bydgoskiego Przedmieścia w stosunku do Starego Miasta stawia komunikację rowerową na uprzywilejowanej pozycji. Aby rower stał się naprawdę szybkim i atrakcyjnym środkiem transportu należałoby stworzyć ku temu odpowiednie warunki.

Uważamy, że droga rowerowa na Mickiewicza pełniłaby rolę głównej trasy rowerowej łączącej dzielnicę z centrum. Oczywiście, aby droga rowerowa przy ulicy Mickiewicza spełniała swoją rolę musi zostać odpowiednio zaprojektowana, zachowując zasady komfortu i bezpieczeństwa oraz zgodnie z przyjętymi Standardami. Odpowiednio zaprojektowana droga dla rowerów z pewnością zachęci do korzystania z roweru nawet te osoby, które obecnie nie korzystają z tego środka komunikacji na co dzień.

Uzupełnieniem tej trasy powinna być droga dla rowerów wydzielona z chodnika przy ulicy Bydgoskiej od ulicy Chopina do Sienkiewicza. Te dwie trasy w zupełności wystarczą. Przyjazna ruchowi rowerowemu jest organizacja ruchu na wszystkich (poza ulicami Mickiewicza i Bydgoską, które są ulicami głównymi) ulicach – wyznaczone są tam skrzyżowania równorzędne. Takie rozwiązanie naturalnie spowalnia ruch samochodowy i zmusza kierowców do rozwagi na skrzyżowaniach. Z tego względu wielu rowerzystów wykorzystuje ulicę Krasińskiego do codziennych dojazdów do pracy czy szkoły. Ulica Słowackiego jest rzadziej wykorzystywana ze względu na mało przyjazną dla rowerzystów nawierzchnię z kostki brukowej.

Aby uczynić Bydgoskie Przedmieście bardziej przyjaznym dla rowerzystów należałoby otworzyć poprzeczne drogi jednokierunkowe w dwie strony dla ruchu rowerowego. Tego typu rozwiązania stosowane są w wielu miastach europejskich, kilka dobrych przykładów można znaleźć również w Polsce. Jest to rozwiązanie sprawdzone, bardzo ułatwiające ruch rowerowy, nieskomplikowane i możliwe do wprowadzenia niewielkim kosztem. Możliwość taką dopuszczają „obowiązujące” Standardy techniczne i wykonawcze dla infrastruktury rowerowej miasta Torunia.

Aby wprowadzić dwukierunkowy ruch rowerowy na niewielkich jednokierunkowych ulicach (część Moniuszki, część Konopnickiej, Lindego, Reymonta, Klonowica) nie trzeba dokonywać dużych zmian. Ulice te posiadają odpowiednie przekroje – przez długi okres pełniły rolę dwukierunkowych; wymaganie jest jedynie uporządkowanie stref parkowania oraz odpowiednia korekta oznakowania pionowego. Na części ulic można by wyznaczyć fizyczne kontrapasy oznakowane poziomo. Jedynie na ulicy Sienkiewicza mogą wystąpić problemy z umożliwieniem dwukierunkowego ruchu rowerowego z uwagi na przebiegającą linię tramwajową.

Wbrew pozorom otwarcie ulic jednokierunkowych dla ruchu rowerowego w obie strony jest bezpieczne: rowerzysta i kierowca mają ze sobą kontakt wzrokowy, co jest niezmiernie istotne. Przyjazne tego typu rozwiązaniom są również skrzyżowania równorzędne. W perspektywie czasu, po zaakceptowaniu tego rozwiązania zarówno przez rowerzystów jak i kierowców ruch rowerowy zostałby wyeliminowany z chodników. Bydgoskie Przedmieście ze względu na swoja wielkość, charakter i bliskość do centrum jest wręcz predestynowane do ruchu rowerowego. Powyższa koncepcja – zarys koncepcji - jest w całości możliwa do zrealizowania. W wielu zachodnioeuropejskich dzielnicach miast wprowadzono podobne rozwiązania. Najwyższy czas zacząć poważnie traktować ogromne możliwości komunikacji rowerowej i przyjąć do wiadomości, że rower może służyć celom komunikacyjnym, a nie tylko rekreacyjnym. Coraz większa ilość samochodów powoduje coraz większe korki, coraz droższe paliwo skutecznie uszczupla nasze domowe budżety. Świetną alternatywą jest zdrowy, ekonomiczny i ekologiczny rower. Jednak aby rower stał się naprawdę konkurencyjnym środkiem komunikacji potrzebne są zdecydowane działania władz miasta.

Liczymy, że urzędnicy odpowiedzialni za kształt naszego miasta przeanalizują powyższe pomysły. Nieskromnie uważamy, że jest to najlepsza koncepcja na temat przebudowy ulicy Mickiewicza, a także „zroweryzowania” Bydgoskiego Przedmieścia jaka ostatnimi czasy się ukazała.

Czekamy na Wasze opinie.


wyedytowano: 2008-06-12 21:28
aktywne od dnia: 2008-06-12 05:09
drukuj  
Komentarze użytkowników (11)
julo, 2008-06-14 11:02:55
No cóż. Obmierzyłem Mickiewicza w kilku miejscach, co przedstawione na rysunku. Jest tam miejsce i na drogę rowerową, i dla pieszych i na dojazdowy -spowolniony ruch samochodowy. Nie ma zaś miejsca na jezdnię samochodową o dwóch pasach ruchu (prowokuje wyprzedzanie), a nieporozumieniem jest forowanie deptaka. Miejscy wymyślacze popadają z jednej skrajności w drugą. Miasto i ulice są dla wszystkich. Niestety, jedni chcą żeby było tylko dla samochodów, drudzy żeby tylko dla pieszych....
DaruS, 2008-06-14 18:59:29
...a o nas mało kto pamięta
pietruch, 2008-06-14 20:26:26
Super! Chyba po raz pierwszy mamy tak kompleksową propozycje, dotyczącą nie tylko konkretnej drogi ale przy okazji całego osiedla  :)
Mam tylko trochę zastrzeżeń  :P
Pas dla samochodów aż 5m??!! Standard dla autostrady to 3,75m a dla dróg ekspresowych i pozostałych 3,5m. Czemu więc tutaj proponujesz Julio aż tak szeroko? Przecież mowa jest o uspokajaniu ruchu...
Może jednak dopuścić parkowanie skośne kosztem szerokości pasa ruchu? Może dodać jeszcze z 0,5m rozgraniczenia pomiędzy pasem rowerowym a samochodowym?

Na wysokości przejść dla pieszych można by zrobić jeszcze większe zwężenia jak na tej fotce (przykład angielski)
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/5d4f5d08f21663e9.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/0b71fd4d0cba9534.html

Chyba, że przejścia są tylko w obrębie skrzyżowań?
Dodatkowo warto zaproponować MZD podniesione tarcze skrzyżowań, ewentualne przejścia dla pieszych poprowadzone szczytem progu jeśli są jakieś poza skrzyżowaniami.

Byśmy mieli prawdziwą europejską ulice z uspokojonym ruchem...
julo, 2008-06-14 20:55:43
Zastanawiałem się nad szerokością pasa samochodowego i początkowo myślałem o 3.4 do 4 m. Oglądałem jednak, jak to wygląda obecnie na Mickiewicza. W tej chwili środkowy pas ma ok. 3.40 i na nim mieści się główny potok ruchu. Dla samej jazdy to wystarczająco, ale myślę tu o sytuacjach awaryjnych, czyli np. przejazd samochodów strażackich. Muszą omijać inne pojazdy, które co prawda zjadą na bok, ale żeby nie zabrakło miejsca musi być nieco szerzej. Pamiętajmy, że na pasie postojowym będzie full autek. Pas na autostradzie i ekspresówce 3.75 i 3.5 m - OK - tylko że obok jest drugi albo i trzeci pas, więc przejazd pojazdów specjalnych nie jest zagrożony. Na pierwszej wersji miałem 0.5 m szerokości rozdzielający pasek zieleni między "rowerówką' a jezdnią samochodową. Była też wersja z parkowaniem ukośnym. To wszystko jest do uściślenia, nie chciałem zanudzać kilkoma koncepcjami pokazując tylko najprostsze rozwiązanie. Na pewno rejony skrzyżowań z lewo i prawoskrętami muszą być precyzyjnie rozwiązane i związane z organizacją ruchu i kierunkami ruchu na ulicach poprzecznych. To wszystko jest do zrobienia pod warunkiem, że zajmie się tym prawdziwy projektant drogowiec, a nie emeryt robiący fuchy i wygrywający przetargi na projekty najniższą ceną. Nie może być przypadku. improwizacji i rozwiązań tymczasowych.
pietruch, 2008-06-15 09:50:02
Dzięki za rzeczową odpowiedź  :)

Skoro pas rowerowy ma być (w tej propozycji) oddzielony tylko namalowaną linią, to ewentualnie tam pojazdy uprzywilejowane mogłyby szukać miejsca do wyprzedzania samochodów.
Nie oddzielanie fizyczne pasa rowerowego ma oczywiście swoje zalety, pas rowerowy może być łatwiej odśnieżone np.
0,5m pas rozdzielający samochody i rowery też nie musi być zaraz trawnikiem. Zamiast cienkiej linii mógłby być to pas powierzchni wyłączonej z ruchu (czy jak tam zwał ten znak poziomy  :P )
Niezależnie czy byłaby to cienka linia czy trochę szerszy pas, zamiast zwykłej namalowanej linii dobre by było coś takiego:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/338ea226533a2a1c.html
Nie widać tego aż tak dokładnie, ale ta linia oddzielająca chodnik od drogi rowerowej jest wypukła. Przejechać można, ale od razu można wyczuć, że jesteśmy tam gdzie nie powinniśmy.
matixg, 2008-06-15 12:28:22
Pietruch widzę że się nieźle wczuwasz  :D
Maatzey, 2008-06-15 21:52:36
Pytanie tylko co z wozami MPO wywożącymi śmieci z dzielnicy? CO z dostawami do mniejszych osiedlowych sklepów, które nie mają zatoczki, ani innego zaplecza na ten cel?
Oddzielenie pasa rowerowego warto by było zrealizować za pomocą krawężnika z tworzywa sztucznego - zapobiegłoby to ewentualnemu wykorzystywaniu tego pasa przez samochody jako pasa do wyprzedzania.
No i gratulacje - ten wpis pojawił się w Wyborczej
http://miasta.gazeta.pl/torun/1,35576,5311986,Nie_dla_deptaka_na_Bydgoskim_Przedmiesciu.html
Po prawie dwóch latach ktoś zauważa rowerzystów dzięki RT!!!!
pietruch, 2008-06-15 21:56:45
Panie jeszcze nie widziałeś mojej rowerowej fotorelacji z Portsmouth  :P Będzie dużo bardziej technicznie niż ostatnio.

Miało być tu merytorycznie o Mickiewicza, ale Mateuszu wszystko popsułeś  :P
pawel, 2008-06-15 22:48:56
kilka moich uwag  :)

1. wszystkie szczegoly na temat mickiewicza powinny zostac dokladnie przygotowane w zalozeniach do koncepcji i oczywiscie w zalozeniach do projektu. nad szerokoscia pasa, ukladem parkingow, tarczach skrzyzowan i podniesionych przejsciach oczywiscie nalezy pomyslec.

2. nie zwalalbym winy na projektantow. oni "tylko" przygotowuja projekt wedlug zalozen MZD, a MZD w trakcie przygotowania i przed zatwierdzeniem powinno sprawdzac zgodnosc z zalozeniami, z przepisami, z logika itp itd. to MZD odpowiada za infrastrukture drogowa w Toruniu a nie projektanci. niestety po tych kilku projektach co widzialem, moge z cala odpowiedzialnoscia stwierdzic, ze jesli sprawy zwiazane z ruchem samochodowym sa "jako tako" sprawdzane, to na sciezki rowerowe nikt nie zwraca uwagi tylko przybijana jest pieczatka. a potem powstaja potworki. jak przy kaszowniku/warnenczyka...

3. co do samochodow MPO, dostaw itp. jesli bedzie deptak problem bedzie rzeczywiscie powazny. przy sciezce rowerowej i dobrym projekcie uwazam, ze sprawy te mozna bedzie pogodzic.

4. ciesze sie bardzo, ze coraz wiecej sie mowi o problemach rowerzystow w Toruniu. mam tylko nadzieje, ze MZD wezmie sie w koncu do roboty. przestawianie znakow to zdecydowanie za malo...

oby najblizsza Masa pokazala, ze rowerzystow w Toruniu jest naprawde wielu  :)
Maatzey, 2008-06-16 10:48:19
Zapewne tak długo, póki MZD nie zatrudni drogowca specjalizującego się w Drogach Rowerowych, który ma i korzysta z roweru, tak długo wszystko co związane z tym środkiem transportu będzie traktowane jak piąte koło u wozu. Byle odhaczyć. Brakuje nam kogoś z prawdziwą wizją, kto CHCE zmiany na lepsze. Na razie nie ma nikogo kto się orientuje w temacie i kto mógłby zaimponować swoją wiedzą i pomysłami nam zwykłym użytkownikom.
pietruch, 2008-06-17 23:11:04
Jeszcze co do szerokości pasa. Taka ciekawostka z Manual for Streets (nie wiem dokładnie czy to standardy czy tylko poradnik, ale sygnowany przez departament transportu, dla dróg osiedlowych i ich otoczenia): 5,5m to minimalna szerokość dla ulic DWUkierunkowych  :)
Faktycznie tak to często tu wygląda. Bardzo dobrze uspokaja ruch. Istnieje niepisana zasada, że ten który ma najbliżej do miejsca, w którym może zjechać trochę na bok, ustępuje pierwszeństwa drugiemu pojazdowi. Jednocześnie mogą się wymijać samochody osobowe z rowerzystami  :)
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook