Vélib (taką nazwę nosi paryski projekt) to sieć gęsto rozsianych po obszarze miasta zautomatyzowanych stojaków z rowerami. Aby wypożyczyć rower należy się zarejestrować i podać numer karty kredytowej wówczas otrzymuje się specjalną kartę. Istnieją 3 warianty abonamentu: jednodniowy -1E, tygodniowy - 5E i roczny 29E, natomiast pierwsze 30 minut korzystania z roweru jest darmowe. W ten sposób większość zarejestrowanych użytkowników nie musi płacić za korzystanie z roweru. Opłata naliczana jest dopiero po 30 pierwszych minutach. W przypadku nie zwrócenia roweru w przeciągu 24h konto nieuczciwego użytkownika zostaje obciążone na kwotę 150E. Ten sposób ma gwarantować oddawanie rowerów jednak jego skuteczność może być dyskusyjna, ponieważ największą bolączką są przypadki wandalizmu, kradzieży, nie zwracania rowerów, lub pozostawiania ich gdzie popadnie. Wypożyczanie i zwrot pojazdów są w pełni zautomatyzowane. Podczas parkowania specjalne sensory sprawdzają stan techniczny pojazdu jeśli ciśnienie w oponach jest nieodpowiednie, a hamulce lub światła nie są sprawne, zaparkowany rower nie będzie wypożyczany aż do usunięcia usterek przez odpowiednią ekipę techniczną.
Za cały projekt odpowiedzialna jest duża francuska firma reklamowa JCDecaux. W zamian za korzystny kontrakt pozwalający na umieszczanie swoich reklam na terenie Paryża (głownie na przystankach komunikacji miejskiej), firma zobowiązała się postawić 1000 stacji rowerowych z 14.000 rowerów do 15 sierpnia (do tej pory postawiono ok. 754 wypożyczalni). Do końca 2007 roku rowerów ma być 20.000 w 1450 wypożyczalniach w odległości około 300 metrów na terenie całego Paryża. Dochody z wypożyczalni wpływają do kasy miasta, natomiast firma czerpie korzyści z zamieszczanych przez siebie reklam.
Miejmy nadzieje, że mieszkańcy docenią ten projekt, który jest dla Paryża ogromną szansą na zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska i likwidację samochodowych korków. Projekt Vélib ma szanse wypromować rower jako alternatywny dla samochodu sposób przemieszczania się w mieście. Władze miasta pod koniec 2006 roku zdecydowały się również na budowę nowych linii tramwajowych. Wydaje się, że jest to idealne rozwiązanie, gdyż tramwaje są tańsze w budowie niż metro, oferując jednocześnie zdolność przewozową i prędkość podróży przewyższającą autobusy. Widać więc przemyślaną politykę władz w realizacji planu, który ma widocznie ograniczyć ruch samochodowy w stolicy.
Poniżej kilka ciekawych linków dotyczących projektu: oficjalna strona Velov w Lyonie - strona po angielsku Velov w Lyonie - zdjęcia Artykuł pod wszystko mówiącym tytułem: Ah, Paris: city of lovers ... and cyclists? Oficjalna strona Velib w Paryżu - strona tylko po francusku
Komentarze użytkowników (1) |
pawel,
2011-03-02 22:04:26
odkopałem stary artykuł na stronie w związku z cyklem konferencji Velorution, które na początku marca odbywają się w kilku miastach polski. dzisiaj spotkanie odbyło się we Wrocławiu, więcej możecie poczytać pod linkiem: http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,35751,9192154,K |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242