Szczegółowy program 12 sesji Rady Miasta Torunia podany jest
tutaj.
Program rozwoju komunikacji rowerowej został lekko zmodyfikowany w porównaniu z wersją ze stycznia 2007. Dobrze się stało, że ujęto w nim plany realizacji kilku rozwiązań przejściowych oraz udogodnień w organizacji ruchu rowerowego. Będą to remonty nawierzchni, uzupełnianie i korekta oznakowania poziomego i pionowego, oznakowanie kilku odcinków chodnika jako drogi pieszo-rowerowej, skomunikowanie kilku fragmentów dróg rowerowych.
Zobaczymy jak Program będzie realizowany. Zakłada on, że sieć dróg rowerowych w 2015 roku w Toruniu będzie wynosić około 140 km. W ciągu 8 lat należy zbudować ponad 100 km ścieżek. Program ma zostać sfinalizowany w dużej mierze przez środki zewnętrzne UE oraz Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (wojewódzkiego, powiatowego i gminnego).
Najważniejszymi inwestycjami w tym roku będzie stworzenie dróg rowerowych:
- ul. Przy Kaszowniku (od Pl. Pokoju Toruńskiego do skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego-Uniwersytecka) oraz w ul. Warneńczyka (do ul. Bażyńskich) ? szacowany koszt 200.000 zł;
- ul. Traugutta-Lubicka (od mostu do ul. Winnica) oraz w ul. Waryńskiego (dokończenie od ul. Antczaka do ul. Traugutta) ? szacowany koszt 300.000 zł.
Cytując w kilku miejscach Program:
?W 2007 roku planuje się ponadto realizację następujących rozwiązań przejściowych oraz udogodnień w organizacji ruchu rowerowego:
ul. Antczaka (od ul. Waryńskiego do ul. Studziennej) ? oznakowanie chodnika jako drogi pieszo-rowerowej lub wyznaczenie na jezdni pasa dla rowerów;
ul. Szosa Lubicka (od ul. Targowej do Pl. Daszyńskiego) - oznakowanie chodnika wzdłuż ruin ?Tormięsu? do Pl. Daszyńskiego jako drogi pieszo-rowerowej, z ?przejazdem dla rowerów? na stronę południową Sz. Lubickiej (skomunikowanie z istniejącym ciągiem pieszo-rowerowym w kierunku Rubinkowa i Skarpy);
ul. Żółkiewskiego ? oznakowanie chodnika jako drogi pieszo-rowerowej na brakujących odcinkach: zjazd z Wiaduktu przez przystanek MZK oraz wylot w stronę Pl. Daszyńskiego (połączenie z ciągiem wymienionym w podpunkcie 2), w tym także oznakowanie drogi pieszo-rowerowej przed i za Wiaduktem (z ?przejazdem dla rowerów na stronę północną ul. Kościuszki ? na wysokości stacji SHELL);
skomunikowanie nowego odcinka drogi rowerowej przy Szosie Chełmińskiej z drogą rowerową przy ul. Długiej (wykonanie ?przejazdu dla rowerów? w Sz. Chełmińskiej);
uzupełnienie (lub odnowienie) oznakowania poziomego i pionowego istniejących odcinków dróg rowerowych;
eliminacja zastawiania dróg rowerowych samochodami ? przez aktywność Policji i Straży Miejskiej.(?)
W latach 2008 ? 2010 Planuje się realizację następujących zadań inwestycyjnych:
ul. Szosa Lubicka (od ul. Ślaskiego do Wyszyńskiego) ?główna;
ul. Szosa Chełmińska (od ul. Długiej do ul. Polnej) ? główna;
ul. Bydgoska (od Sienkiewicza do Reja) ? główna;
ul. Polna (od ul. Grudziądzkiej do Chrobrego) - zbiorcza;
ul. Kraszewskiego (od ul. Moniuszki do ul. Bema) ? lokalna;
ul. Bydgoska (od Reja do Okrężnej) - lokalna;
ul. Chopina i Bydgoska (od Al. 500-lecia do ul. Sienkiewicza) ?
przebudowa chodnika na chodnik i wydzieloną drogę rowerową (w ramach kapitalnych remontów) - główna.(..)
Wśród rozwiązań przejściowych (do chwili wybudowania układów docelowych), następujące chodniki zostaną oznakowane jako drogi pieszo ? rowerowe:
ul. Kościuszki do ul. Grudziądzkiej (uzupełnienie brakującego odcinka od ul. Świętopełka do ul. Łąkowej i wpięcie trasy rowerowej poprzez ul. Łąkową i Jeśmanowicza do ul. Grudziądzkiej ? z ?przejazdem dla rowerów? i połączeniem z istniejącą drogą dla rowerów, rozpoczynającą się przy Kredyt Banku);
ul. Broniewskiego/Szosa Bydgoska (od ul. Okrężnej do pętli tramwajowej ? tj. do początku drogi rowerowej w Szosie Bydgoskiej);
ul. Ligi Polskiej (od Szosy Lubickiej do ul. Konstytucji 3 Maja);
Plac Rapackiego ? odcinek do Łuku Cezara;
ul. Skłodowskiej-Curie (od Pl. Skarbka do ul. Wschodniej);
ul. Bema (od wylotu ul. Gałczyńskiego do Fałata i na Fałata do V LO);
ul. Poznańska (od skrzyżowania z Trasą Średnicową Podgórza do ul. Szubińskiej).(..)
Wśród działań o charakterze naprawczym oraz udogodnień w organizacji ruchu rowerowego, wykonane zostaną:
naprawy nawierzchni oraz korekty przejazdów na starszych odcinkach dróg rowerowych;
dopuszczenie ruchu rowerowego w obu kierunkach na ul Kopernika (od ul. Ducha Św. do Żeglarskiej);
uporządkowanie ruchu na Barbarce (rozszerzenie stref blokowania ruchu samochodowego);
eliminacja zastawiania dróg rowerowych samochodami ? przez aktywność Policji i Straży Miejskiej.?
Pełna treść ?Programu i planu rozwoju komunikacji rowerowej w Toruniu na lata 2007-2015?:
http://rowerowytorun.com.pl/program-i-plan-rozwoju-komunikacji-rowerowej-w-toruniu--wersja-ostateczna,140,l1.html