Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest sobota 23 listopada 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Aktualności

2007-03-15 "Przygody" z zalegalizowaniem Rowerowej Masy Krytycznej

Wszystko rozbija się o sprawę zajęcia pasa ruchu drogowego przez nasze zgromadzenie. Artykuł 65 Prawa o Ruchu drogowym (pełny tekst ustawy tutaj ) mówi: "Zawody sportowe, rajdy, wyścigi, zgromadzenia i inne imprezy, które powodują utrudnienia w ruchu lub wymagają korzystania z drogi w sposób szczególny, mogą się odbywać pod warunkiem zapewnienia bezpieczeństwa i porządku podczas trwania imprezy oraz uzyskania zezwolenia na jej przeprowadzenie." Jednak Wyrok Trybunału Konstytucyjnego (Dz. U. Nr 17 poz. 141) stwierdza, że Słowo "zgromadzenia" przestało obowiązywać dnia 2 lutego 2006 r, czyli od dnia wejścia orzeczenia w życie. Pełny tekst orzeczenia znajduje się tutaj. W tej oto kwestii legalizację zgromadzenia reguluje nie PoRD, a Prawo o zgromadzeniach ( pełny tekst ustawy tutaj ).W tej oto kwestii legalizację zgromadzenia reguluje nie PoRD, a Prawo o zgromadzeniach ( pełny tekst ustawy tutaj). Przy kierowaniu wniosku do Urzędu kierowałem się doświadczeniami Stowarzyszenia Rowerowy Szczecin http://rowerowy.szczecin.pl/. Stowarzyszenie to legalizuje swoje Masy Krytyczne pismem do Urzędu Miasta Szczecina. Urząd ten nie robi żadnych problemów z legalizacją, Masę Szczecińską ochrania w zależności od ilości uczestników zgromadzenia od 2 do 6 policyjnych radiowozów. Myślałem, że w Toruniu obowiązuje to samo prawo co w Szczecinie, okazało się ze nie do końca. W jednym z pokoi Wydziału Spraw Administracyjnych Urzędu Miasta Torunia miałem złożyć Zawiadomienie o zamiarze zgromadzenia. Pani urzędnik zaczęła czytać mój wniosek, zaakceptowała cele zgromadzenia, ale niestety zanegowała proponowaną trasę przejścia zgromadzenia stwierdzając, że musi na nią wydać zgodę Miejski Zarząd Dróg. Na nic były moje tłumaczenia, że MZD nie ma nic do kwestii zgromadzeń, że takie wnioski bez problemu akceptuje Urząd Miasta Szczecina. Na dodatek do rozmowy włączali się co chwilę nowi urzędnicy, słysząc, że pojawił się jakiś młodzian czyli ja, który nie wiadomo czego chce od szacownego Urzędu. Bardziej lub mniej na mnie krzyczeli - to znaczy mówili znacznie podwyższonym głosem - oczywiście moich argumentów nie przyjmując, przecież to Urzędnik wie najlepiej. Jeden Pan mówił, że po Starówce nie można poruszać się na rowerach. Na co oczywiście odpowiedziałem, że jak najbardziej można, jedynie po Szerokiej oraz po Królowej Jadwigi jako po deptaku miejskim obowiązuje zakaz. Niestety Pan mi nie uwierzył, zadzwonił do kogoś z policji. Pan policjant również powiedział, że po Starówce nie można poruszać się na rowerze!!!. Szanowni Urzędnicy oraz Szanowni Policjanci: jak napisałem wyżej jedynie Szeroka i Królowej Jadwigi wyłączona jest z ruchu dla rowerów. Nie muszę chyba dodawać, że w projektowanej trasie przejścia zgromadzenia nie było tych dwóch ulic. Drugi Pan twierdził, że biorąc udział w zgromadzeniu nie można jechać na rowerze. Nie wiem skąd taki wniosek, nic na ten temat nie znalazłem w Prawie o zgromadzeniach. Zresztą powszechna praktyką w większych zgromadzeniach są przejazdy samochodów ciężarowych, na których zamontowany jest sprzęt grający bądź przemawiają politycy. Tak było na marszu Platformy Obywatelskiej, wszelkich Paradach Równości itp. Może to nie były zgromadzenia tylko np. imprezy sportowe, o których mówi artykuł 65 PoRD?? W każdym bądź razie nie przyjęto mojego wniosku, stwierdzając, że trasę przejścia ma zatwierdzić Miejski Zarząd Dróg w Toruniu i chcąc czy nie chcąc musiałem jechać - oczywiście na rowerze :) - do MZD. Na marginesie dodam, że rozmawiałem na początku marca telefonicznie z Panem Grubeckim zajmującym się zajmowaniem pasa drogowego telefonicznie. Pan Grubecki nie był zbytnio miły - co potwierdził podczas rozmowy bezpośredniej - na dodatek nie chciał słyszeć o tym, że zgromadzenie nie musi występować o zgodę na zajęcie pasa drogowego. Kazał mi za to pisać pismo do MZD i do Komendy Wojewódzkiej Policji. Chciałbym wspomnieć, że według artykułu 65 PoRD musiałbym pisać jeszcze do Państwowej Straży Pożarnej, zapewnić sanitariaty itp. Wszystkie wymagania podane są w linku powyżej. Czyli legalizując zgromadzenie Rowerowa Masa Krytyczna według ustawy, musiałbym spełnić takie same warunki, co organizatorzy wyścigu kolarskiego Tour de Pologne. Pan Grubecki powitał mnie podwyższonym głosem, wręcz krzykiem. Będzie ze mną rozmawiał tylko poprzez pisma, których przecież nie muszę pisać. Na moje sugestie, że zgromadzenia nie podlegają artykułowi 65 PorD powiedział, że to co chce zalegalizować nie jest zgromadzeniem ?bo zgromadzenie to ma transparenty, hasła? (sic!). Na moje pytanie, czym jest powiedział, że specjalnym zajęciem pasa drogowego. Widać, że Pan Grubecki wie lepiej co Stowarzyszenie Rowerowy Toruń chce zalegalizować. Bardzo to ciekawe. Na moje sugestie i przedstawienie pisma Rowerowego Szczecina o organizowaniu podobnych zgromadzeń w Szczecinie powiedział, że mam jechać do Szczecina. Oczywiście Pan Grubecki również twierdził, że nie wolno na rowerach jeździć po Starówce. Brawo!!! Poziom kultury Pana Grubeckiego był tak niski, że nie wiem czy jest sens o tym pisać. Zastanawiam się tylko czy nie złożyć na Szanownego Pana Urzędnika pisma ze skargą. Szkoda, że nic ona nie da. Żałuję tylko, że nie miałem przy sobie dyktafonu, oj przekonalibyście się, o czym pisze, albo przynajmniej wydrukowanego kodeksu etycznego pracowników UMT. Wtedy dopiero Pan Grubecki by się zdenerwował. Jestem tylko ciekaw czy jak rok temu przyjechali na mecz piłki nożnej kibice z Gdańska to pisali pismo do Pana Grubeckiego w celu wyrażenia zgody na zajęcie pasa ruchu drogowego w przemarszu na stadion?? Suma summarum nic nie załatwiłem. 16 marca udam się ponownie do Wydziału Spraw Administracyjnych Urzędu Miasta aby złożyć Zawiadomienie o zamiarze zgromadzenia. Dodam do tego zawiadomienia kilka wypisów z PoRD - choć oczywiście nie muszę tego robić. Zobaczymy na jakiej podstawie UMT nie zezwoli nam na zorganizowanie Rowerowej Masy Krytycznej. Jak nie zezwoli to będziemy się odwoływać. A może nie dostaniemy zakazu i legalna Masa się odbędzie?? Zamieściłem na stronie kilka zdjęć świadczących o tym, że ruch rowerowy w obrębie Starówki nie jest zakazany. Oto link



wyedytowano: 2012-03-29 18:01
aktywne od dnia: 2007-03-15 02:15
drukuj  
Komentarze użytkowników (8)
plantum, 2007-03-15 21:00:33
Wypowiedzi urzędników świadczą najwyraźniej o nieznajomości własnego miasta. Szkoda że musimy się tyle wycierpieć.
mocniak, 2007-03-15 23:34:09
Ja bym tam olał kwestię organizacji. Można puścić plotkę na mieście, że wtedy a wtedy odbywa się masa i rowerzyści sami się pojawią. A sama akcja informacyjna nie czyni Cię organizatorem  ;-)

Jeżeli jednak chcesz legalizować pisemnie postaw urzędników przed faktem dokonanym - taki wyrok przecież wydał Trybunał Konstytucyjny
julo, 2007-03-16 09:12:13
Tragiczny jest poziom wiedzy urzędników miejskich o mieście. Pracownik MZD nie zna organizacji ruchu, policjant nie zna organizacji ruchu, nie ma z kim rozmawiać. Jednak jest gorzej niz myślałem. Panuje brak woli, ignorancja i niekompetencja. Jedyna rada to bezpośrednie angażowanie prezydenta i przewodniczącego Rady Miasta i informowanie ich o sytuacji. Obawiam się, ze Zespół ds Komunikacji Rowerowej jest równie niekompetentny jak urzędnicy, ale trzeba drążyć, jak kropla kamień. Gumowych drzew życzy Julo
ps. a co myślicie o "Raporcie o stanie ruchu rowerowego"?
cocu, 2007-03-17 15:52:05
Witam!
W ubieglym roku bylo to samo. Tworza problemy tam gdzie ich nie ma. Proponuje zrobic Mase bez zezwolenia, zeby poruszyc ludzi, a wieksza  , legalna zorganizujemy w kolejnym terminie.
Co myslicie o pierwszym dniu wiosny?
Sporo ludzi by przyszlo. plakaty i ulotki wystarczy rozdac.
Pozdrawiam!
alles-rowery, 2007-03-21 23:27:22
A jakby tak bez żadnej "masy" ludzie poprostu sobie wyjechali na ulicę nikt im tego przecież nie zabroni. Nagle na pewnym odcinku drogi spotkałoby się ze sto osób no bo jest np. piękna pogoda i akurat wszyscy sobie wyjechali na rowerkach oczywiście dostosowując się do przepisów o ruch drogowym to co byłoby!!!! też będzie potrzebne zabezpieczenie tej kolumny????Co mamy sie zapisywać na listę która będzie w UM. I kto będzie decydować od której godz do której Kowalski może pojeździc swoim bicyklem!!!!
asiao-o, 2007-03-22 11:12:59
owszem, nielegalne masy tez mozna robic, ale istnieje zawsze ryzyko spisania przez policje za udzial w nielegalnym zgromadzeniu, pozatym jesli masa jest legalna to latwiej zwrocic uwage wladz miasta na problemy rowerzystow i domagac sie konkretnych dzialan, a nie tracic energie na bawienie sie z policja w ciuciubabke i bieganie po sadach grodzkich:)
do zoba na masie!!!
chesteroni, 2013-04-26 07:07:45
Och, ależ ryzyko spisania jest straszne... Byłem na pierwszej szczecińskiej masie, która nie była nigdzie zgłaszana. Policja nie mogła zrozumieć argumentu, że tu nie ma organizatora, ale nic ostatecznie z tym nie zrobili i zaakceptowali rzeczywistość. Proponuję nie bawić się w pisma tylko jeździć jak na całym świecie: w piątek o 18.

Energii tracić nie trzeba bo bardzo szybko problemy "legalizacji" się same rozwiążą. Do tego można się odwoływać po sądach administracyjnych - miasto ma marne szanse.

A do tego kolega piszący o zakazie jazdy rowerem na dwóch ulicach się myli: Jak sobie wjedziesz ul. Podmurną, to żadnego zakazu nie zobaczysz

  :lol:

Wiem, że udało się sobotnie masy zalegalizować, ale to d4 a nie masa krytyczna - chodzi o to, żeby jechać razem w dużym ruchu, a nie tylko żeby jechać - to nierowerzyści mają zobaczyć, ilu jest rowerzystów  :)
asiao-o, 2013-04-26 08:39:34
chesteroni - ja nie widzę problemu, chcesz jeździć w piątki, bo uważasz, ze tylko taka masa jest prawdziwa, bo nielegalna i zgodna z tradycją - to jeździj, nikt Ci nie zabrania.
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook