Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest czwartek 21 listopada 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Aktualności

2023-03-16 Podsumowanie roku 2022 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu

Przedstawiamy krótkie podsumowanie dotyczące rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu i okolicach w roku 2022. Dowiecie się z niego o nowych odcinkach tras rowerowych oraz o pozytywnych i negatywnych zmianach, które wpłynęły na warunki do poruszania się rowerem po naszym mieście. Zapraszamy do lektury.

W roku 2022 w Toruniu przybyło ok. 3500 m tras rowerowych. Łączna długość tras rowerowych to ok. 135,5 km.

Oto mapa tras rowerowych Torunia, stan na marzec 2023 r. (kliknij na mapę aby powiększyć).

Interaktywną mapę tras rowerowych Torunia możecie znaleźć pod linkiem: https://torun.onthe.bike

Na początku wrócimy do inwestycji, o której pisaliśmy już w podsumowaniu roku 2021>>, czyli do przebudowy mostu im. Piłsudskiego w Toruniu. Oficjalnie jego remont zakończył się w kwietniu 2022 r., ale z przeprawy można było korzystać w ograniczonym zakresie przez cały czas. Po obu stronach mostu poszerzono kapy chodnikowe z 2 m do 4.20 m, z których wydzielono część dla pieszych i rowerzystów. Dzięki temu znacznie poprawiły się warunki do przemieszczania się pieszo i rowerem na tej najważniejszej dla niezmotoryzowanych przeprawie w mieście. W ramach zadania od strony północnej wybudowano windy, a po stronie południowej zejścia na Kępę Bazarową oraz pochylnię dla niepełnosprawnych od strony Zamku Dybowskiego.

Niestety całość psują zastosowane listwy dylatacyjne, których kształt powoduje znaczny dyskomfort przy ich pokonywaniu. Pisaliśmy w tej sprawie pismo do Prezydenta Miasta Torunia Michała Zaleskiego, ale w odpowiedzi zbagatelizowano problem. Korespondencję znajdziecie tutaj>>. Oczywiście dylatacje na jezdni dla samochodów są równe i praktycznie nieodczuwalne podczas jazdy. Możliwe, że kształt listwy dylatacyjnej wpływa negatywnie na możliwość zimowego utrzymania infrastruktury dla pieszych i rowerzystów. W tym roku kapy chodnikowe zostały odśnieżone dopiero po głosach mieszkańców w kilka dni po ustaniu opadów i pojawieniu się oblodzenia. Ciekawe także, jak będzie funkcjonować odwodnienie ciągów pieszo-rowerowych: podczas ubiegłorocznych opadów deszczu tworzyły się spore kałuże.

Droga rowerowa i chodnik po stronie wschodniej mostu im. Piłsudskiego.

Dla porównania widok na chodnik po stronie wschodniej przed przebudową. Warto zwrócić uwagę na listwę dylatacyjną, która była zdecydowanie lepiej wkomponowana w nawierzchnię niz obecna.

Ważnym odcinkiem trasy rowerowej, który wybudowano w ubiegłym roku, jest ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ulicy Polnej na odcinku od ul. Legionów do ul. Szosa Chełmińska. Został on wybudowany w pewnym oddaleniu od jezdni w większości po śladzie trasy rekreacyjnej; przy okazji powstało oświetlenie trasy.

Droga rowerowa przy ul. Polnej, widok w kierunku ul. Legionów.

W 2021 roku udało się stronie społecznej skutecznie zadziałać przeciwko montażowi 7 pełnych sygnalizacji świetlnych w obrębie skrzyżowań w ciągu ul. Bydgoskiej w Toruniu. Pisma kierowane do Prezydenta Torunia m.in. przez nasze stowarzyszenie – treść pisma tutaj>> - wymusiły zmiany w realizowanym projekcie przebudowy tej ważnej ulicy Bydgoskiego Przedmieścia. W wyniku protestu zamiast sygnalizacji świetlnych powstały wyniesione przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe. Można? Można! Trzeba tylko chcieć.

ul. Bydgoska w obrębie skrzyżowania z ul. Matejki.

Od ubiegłego roku można korzystać z drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielki Rów i ul. Pod Dębową Górą na odcinku od ul. Grudziądzkiej do ul. Batorego. Dzięki temu odcinkowi można po wydzielonej infrastrukturze rowerowej dojechać z Przedmieścia Mokre na Przedmieście Chełmińskie.

Ul. Wielki Rów.

Nad Strugą Toruńską, na wysokości ul. Wierzbowej i ul. Palmowej, wybudowano pieszo-rowerowe mostki. Szczególnie ten w ciągu ul. Wierzbowej pełni ważną rolę w pieszo-rowerowym połączeniu osiedla Rubinkowo z północną częścią Torunia. Wcześniej w tym miejscu była kłopotliwa w użytkowaniu kładka ze schodami.

Pieszo-rowerowy mostek w ciągu ul. Wierzbowej.

Pieszo-rowerowy mostek w ciągu ul. Palmowej.

Droga rowerowa została wybudowana także po obu stronach ul. Chrobrego na odcinku od Trasy Średnicowej Północnej do ul. Polnej. Niestety po stronie zachodniej nie wykonano przejazdu rowerowego na wysokości ul. Towarowej. Po stronie wschodniej nie zapewniono ciągłości nawierzchni drogi rowerowej przy zjazdach publicznych. W ubiegłych latach zachowanie ciągłości drogi rowerowej przy zjazdach i wyznaczanie brakujących przejazdów było standardem przy rowerowych inwestycjach.

Ul.Chrobrego - brak przejazdu rowerowego na wysokości ul. Towarowej.

Fragment ciągu pieszo-rowerowego powstał także przy ul. Niesiołowskiego. Dzięki niemu połączona została szutrowa trasa prowadząca w kierunku ul. Olsztyńskiej oraz droga rowerowa w ciągu ul. Bukowej. Przy realizacji tej inwestycji także nie zachowano ciągłości nawierzchni drogi rowerowej przy zjazdach publicznych.

Ul. Niesiołowskiego.

Infrastruktura rowerowa powstaje także w ramach prowadzonych przez MZK Toruń inwestycjach tramwajowych. Przy okazji modernizacji torowiska przebudowano skrzyżowanie ulic Broniewskiego i Reja. Zmieniono lokalizację przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego, przez co warunki do poruszania się pieszych i rowerzystów są jeszcze gorsze niż wcześniej. Zobaczymy jak na warunki ruchu rowerowego wpłynie trwająca obecnie budowa linii tramwajowej na osiedle JAR.

Słup na środku wąskiego chodnika.

W ramach przebudowy ul. Chrzanowskiego po wschodniej stronie wybudowano asfaltowy chodnik, po którym dopuszczono ruch rowerowy. Jest to alternatywa dla jazdy rowerem po jezdni z której często korzystają samochody o masie powyżej 3,5 tony. Szoda, że zjazdy publiczne nie zostały odpowiednio oznaczone oznakowaniem poziomym; dobrze, że w obrębie skrzyżowań wykonano przejazdy rowerowe. Niestety sąsiednia ul. Zakątek nie została przebudowana więc połączenia z drogą rowerową przebiegającą w ciągu ul. Ceramicznej brak. Przejazd kolejowy przez linię nr 27 trzeba pokonywać na zasadach ogólnych.

Ul. Chrzanowskiego, chodnik z dopuszczonym ruchem rowerowym.

Przy Trasie Średnicowej Północnej, na wysokości ul. Małachowskiego wybudowano sygnalizację dla pieszych. Niestety bez przejazdu rowerowego choć z tego miejsca chętnie korzystają rowerzyści. Oto kolejny dowód, że o transporcie rowerowym w naszym mieście nie myśli się kompleksowo.

Była szansa, aby połączyć drogę rowerową po stronie południowej z jezdnią serwisową po stronie północnej. nie skorzystano z niej...

W 2022 roku pojawiły się także zaskoczenia: nie wiadomo w jakim celu postawiono 2 lampy przy drodze rowerowej na Barbarkę. Lampy stoją i mają świecić światłem pozyskanym całkowicie ze źródeł odnawialnych...

Droga rowerowa na Barbarkę. Lampa.

Nie od dziś wiadomo, że programy sygnalizacji świetlnych w Toruniu nie są szczególnie przyjazne rowerzystom. Często, aby pokonać jedną relację, trzeba kilka razy stać na światłach. Prawie niemożliwe było pokonanie rowerem Placu Daszyńskiego po stronie południowej w jednym cyklu światła zielonego co wynikało ze zmian w programie wprowadzonych na czas remontu mostu im. Piłsudskiego. Remont zakończono w kwietniu 2022 r., niekorzystny niechronionym uczestnikom ruchu program sygnalizacji świetlnej działał jeszcze dobrych kilka miesięcy, po czym łaskawie dodano kilka sekund dla pieszych i rowerzystów.

Pokonanie rowerem skrzyżowania może zając nawet 2 minuty. Na zdjęciu Plac Daszyńskiego.

Kolejnym problemem występującym od wielu lat jest odpowiednie utrzymanie tras rowerowych.

Trasy rowerowe są rzadko sprzątane, często liście czy piach rozwiewa tylko wiatr. Utrzymanie zimowe praktycznie nie istnieje. Zieleń jest rzadko przycinana, często ogranicza widoczność i zawęża szerokość drogi rowerowej. Wpływa to negatywnie na bezpieczeństwo i komfort poruszania się rowerzystów. Wszystkie te problemy pokazują, że wybudowanie infrastruktury to jedno, a jej utrzymanie to drugie.

Trasa Średnicowa Północna, fragment drogi rowerowej.

Przy wprowadzaniu tymczasowych organizacji ruchu na okres prowadzenia robót drogowych urzędnicy i wykonawcy prac nie myślą o rowerzystach. Zamykane są przejazdy, wyłączane z użytkowania fragmenty dróg rowerowych, z oznakowania dla rowerzystów występuje jedynie znak „zakaz ruchu rowerem”. Gdy na potrzeby prowadzonych prac niszczona jest nawierzchnia drogi rowerowej, nikt nie dba o to, aby po ich zakończeniu, przywrócić ją do stanu pierwotnego.

Ul. Legionów - tak przez wiele miesięcy 2022 roku wyglądał fragment nawierzchni drogi rowerowej i chodnika.

W roku 2022 przybyło także miejsc do parkowania rowerów w naszym mieście. Szczególnie wartą odnotowania jest wiata rowerowa postawiona przy Wydziale Psychologii UMK. Wprawdzie można mieć drobne zastrzeżenia co do konstrukcji oraz dostępności, ale biorąc pod uwagę fakt, że jeszcze kilkanaście lat temu na terenie UMK nie było żadnego porządnego stojaka rowerowego jest to zmiana na plus.

Inwestycje rowerowe realizowane są także na terenie Powiatu Toruńskiego. W ubiegłym roku przybył kolejny fragment drogi rowerowej w pobliżu DK 80. Nie udało się ukończyć dróg rowerowych na terenie Gminy Wielka Nieszawka oraz trasy Złotoria – Lubicz. Do standardu tych inwestycji zdążyliśmy się przyzwyczaić - na odcinku prostym pomiędzy miejscowościami przebieg i geometria trasy rowerowej zazwyczaj jest w porządku, problemy zaczynają się w obrębie skrzyżowań i na terenie zabudowanym, gdzie często stosowane są substandardowe rozwiązania: powstają wąskie cyklochodniki z przejściami dla pieszych.

Droga rowerowa przy DK 80.

Jeśli zapomnieliśmy o jakiejś rowerowej inwestycji piszcie w komentarzach. O nowych inwestycjach rowerowych w Toruniu możecie dowiedzieć się na bieżąco z naszego forum>>.

Możecie ocenić rozwój infrastruktury rowerowej w Toruniu w roku 2022 oddając głos w ankiecie zamieszczonej na naszej stronie LINK>>.

Co przyniesie rok 2023 dla infrastruktury rowerowej Torunia i okolic pokaże czas.



wyedytowano: 2023-03-16 21:42
aktywne od dnia: 2023-03-16 19:20
drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook