W dniu 7 grudnia 2020 r. mija 14 lat od zarejestrowania Stowarzyszenia Rowerowy Toruń. Dzień po naszych urodzinach do Prezydenta oraz Radnych Miasta Torunia przekazaliśmy raport Rowerem po Toruniu – problemy, potrzeby, oczekiwania. Zachęcamy do jego lektury. Raport powstał także przy Waszym udziale, gdyż zawiera opinie od uczestniczek i uczestników Rowerowych Spotkań Plenerowych, które miały miejsce w Toruniu w miesiącach lipiec-październik 2020 oraz na podstawie danych uzyskanych z ankiety udostępnionej w Internecie w listopadzie bieżącego roku.
Jako stowarzyszenie od wielu już lat zajmujemy się szeroko pojętą tematyką związaną z promowaniem roweru jako codziennego środka transportu. Staramy się wpływać na kształt infrastruktury rowerowej w mieście i regionie oraz pokazywać korzyści jakie niesie jazda rowerem. Staramy się sukcesywnie rozszerzać naszą wiedzę na temat odpowiednich rozwiązań infrastrukturalnych dla rowerzystów i obserwować trendy z kraju i ze świata.
Gdy zaczynaliśmy naszą działalność w Toruniu i regionie praktycznie nie było odpowiedniej jakości tras rowerowych. Od tamtego czasu wiele się zmieniło, część z Was może nie pamiętać, że kiedyś standardową nawierzchnią dla "drogi rowerowej" była krzywo położona kostka betonowa, a przejazdy rowerowe należały do rzadkości.
Nie zadowalamy się półśrodkami, nie cieszą nas kompromisy w stylu "a jakoś może być", "nawierzchnia jest tylko trochę krzywa", "rowerzysta może poprowadzić rower", "cieszcie się, że krawężnik ma tylko 2 a nie 5 centymetrów". Na budowę infrastruktury rowerowej przeznaczane są publiczne środki, które powinny być wydatkowane w sposób odpowiedni i zgodny z obowiązującymi przepisami prawa.
Uważamy, że Toruń stać na odpowiedniej jakości infrastrukturę rowerową, co więcej Toruń może być jednym z liderów na tym polu wśród polskich miast. Aby tak się stało należy w odpowiedni sposób podchodzić do polityki transportowej Torunia, w której komunikacja rowerowa powinna pełnić ważną rolę.
Mamy nadzieję, że raport zwróci uwagę władz miasta na problemy z jakimi na co dzień borykają się rowerzyści. W ciągu ostatnich kilkunastu lat wiele zrobiono w Toruniu na rzecz poprawy warunków do poruszania się rowerem. Jest jednak jeszcze wiele do zrobienia. Nie możemy osiąść na laurach. Jest na to zdecydowanie za wcześnie.
Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020
Komentarze użytkowników (3) |
julo,
2020-12-09 09:05:44
O stosunku do komunikacji rowerowej w mieście najlepiej świadczy organizacja budowy między mostem a Pl. Niepodległości. Podczas budowy ruch samochodów odbywa się bez większych przeszkód, ruch rowerowy został niemal całkowicie wyeliminowany. Najnowsze "osiągnięcie" to niedokończone asfaltowanie dróg rowerowych - został przejazd na Pl. Rapackiego i pas zjazdowy w Wały Sikorskiego. Nadal stoi zapora w rejonie Pl. NOT i zamknięta ddr wzdłuż Czerwonej Drogi. Słabo to wygląda i tyle. Ddr na Starym Toruniu (do Przysieka) nadal jest zasypana liśćmi i zachwaszczona, mimo monitu do MZD. Sprzątanie chodników i ddr-ów też liche. Słowem, rzeczywistość skrzeczy. |
julo,
2020-12-09 09:11:30
ps. Pamięta ktoś pierwszy RAPORT z lutego 2007? Szkoda, że link nie dział, można byłoby porównać z dzisiejszym RAPORTEM. |
mirek,
2020-12-21 23:44:07
Coś między mostem a Pl.Niepodległości jest, więc koniec tematu, aczkolwiek jeszcze zakazy. Jakoś przejechać można. |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242