Przedstawiamy krótkie podsumowanie roku 2019 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu.
W ubiegłym roku przybyło około 7 kilometrów tras dla rowerzystów w postaci dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych. Obecnie w Toruniu jest około 123 kilometrów oznakowanych tras dla rowerzystów. Pojawiły się także nowe stojaki rowerowe, które montowane były zarówno przez MZD, w ramach miejskich inwestycji jak i przez podmioty prywatne.
W roku 2019 niestety po raz kolejny nie ukończono prac nad ważnym dokumentem czyli Koncepcją rozwoju komunikacji rowerowej, który pierwotnie miał obejmować lata 2017-23. Dokument ponownie nie stanął na sesji Rady Miasta Torunia.
W roku 2019 w końcu mogliśmy korzystać z systemu Toruńskiego Roweru Miejskiego. Jego operatorem została firma BikeU, a system otrzymał nazwę Torvelo>>. Do dyspozycji użytkowników powinno być 400 rowerów umiejscowionych w 42 stacjach. Dodatkowo można korzystać z 10 rowerów elektrycznych, ale korzystanie z nich wiąże się z ponoszeniem większych opłat.
Stacja Torvelo na Rynku Nowomiejskim.
Oto mapa tras rowerowych Torunia, stan na styczeń 2020 (kliknij na mapę aby powiększyć).
Oto spis inwestycji, które najbardziej wpłynęły na warunki podróżowania rowerem po Toruniu.
1. Przebudowa ul. Ligi Polskiej na odcinku pomiędzy Szosą Lubicką a Placem Honorowych Dawców Krwi.
Drogę rowerową wybudowano po obu stronach jezdni.
Przejazd rowerowy wybudowano jedynie w miejscu, gdzie powstała sygnalizacja świetlna.
2. Przebudowa ul. Włocławskiej – odcinek od ul. Łódzkiej do ul. Gardzielewskiego.
Wzdłuż przebudowanej ul. Włocławskiej powstała porządna droga rowerowa o szerokości 2,5 m. Zgodnie z PoRD mogą z niej korzystać i piesi i rolkarze, ale winni ustąpić miejsca rowerzystom.
Dzięki tej inwestycji osiedle Czerniewice, a dokładniej Solanki zostało włączone w sieć dróg rowerowych Torunia.
3. Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Łódzkiej: odcinek ul. Familijna – Zdrojowa.
Powstał brakujący odcinek trasy rowerowej wzdłuż ul. Łodzkiej, który doprowadzony został do ul. Zdrojowej.
4. Budowa drogi rowerowej na odcinku Szosa Okrężna - Motoarena, a dalej w kierunku Barbarki.
Nowa trasa rowerowa przebiega wdłuż ul. Łukasiewicza...
... a dalej biegnie w głównej mierze po śladzie dawnej linii kolejowej należącej do nieistniejących zakładów Polchem.
Powstał około 5,5 kilometrowy odcinek drogi rowerowej o szerokości 2,5 m i dobrych parametrach, który w tym roku winien zostać doprowadzony do Osady Leśnej na Barbarce. Trasa będzie miała walory głównie turystyczne, ale stanowić będzie także dobrą opcję dojazdu dla mieszkańców Przysieka, Rozgart i Górska gdyż będzie połączona z budowaną drogą rowerową prowadzącą do tych miejscowości.
5. Przebudowa Placu Chrapka.
W ramach przebudowy Placu Chrapka powstało rondo turbinowe oraz przebudowano drogi rowerowe prowadzące wokół niego.
Tak to wyglądało przed przebudową.
Powstał także łącznik z ul. Gregorkiewicza.
Tak to wyglądało przed przebudową.
W obrębie pobliskiego Placu Pokoju Toruńskiego powstał rowerowy łącznik z ul. Wały gen. Sikorskiego.
6. Przebudowa ul. Żółkiewskiego.
Poprawiły się warunki do jazdy rowerem po południowej stronie ul. Żółkiewskiego w Toruniu. Niestety na wysokości zjazdów nie zachowano ciągłości nawierzchni drogi rowerowej.
Pojawiła się nowa sygnalizacja świetlna na wysokości wjazdu do centrum handlowego i TZMO.
Jest lepiej niż było...
...gdyż wcześniej było tak.
7. W ramach budowy dróg na terenie Toruńskiego Parku Technologicznego na Podgórzu powstał ciąg pieszo-rowerowy łączący ul. Poznańską z ul. Andersa.
8. W ramach zmian organizacji ruchu na niektórych ulicach dopuszczono dwukierunkowy ruch rowerowy na ulicach jednokierunkowych dla samochodów.
ul. Fałata.
Nowy odcinek ul. Wały gen. Sikorskiego.
9. Wzdłuż Szosy Lubickiej wybudowano tzw. "garbatą ścieżkę rowerową". Dzięki niej można szkolić umiejętność jazdy rowerem w terenie. Inwestycja powstała w ramach budżetu partycypacyjnego Torunia.
10. Nowe stojaki rowerowe zostały postawione w wielu miejscach.
Zazwyczaj są to porządne stojaki pozwalające na oparcie i przypięcie roweru za ramę i koło. Na zdjęciu plac zabaw na osiedlu JAR.
Szkoda że ciągle na terenie naszego miasta montowane są klasyczne "wyrwikółka". Na zdjęciu siłownia zewnętrzna przy ul. Łukasiewicza.
11. Niestety w tym roku na terenie Torunia powstał także rowerowy absurd przy ul. Przy Skarpie – barierki w poprzek drogi rowerowej przed przejazdem rowerowym. Aby było bezpieczniej...
Większośc rowerzystów sprawnie omija barierki bokiem.
Jeśli zapomnieliśmy o jakiejś rowerowej inwestycji piszcie w komentarzach. O nowych inwestycjach rowerowych w Toruniu możecie dowiedzieć się na bieżaco z naszego forum>>.
Możecie ocenić rozwój infrastruktury rowerowej w Toruniu w roku 2019 oddając głos w ankiecie zamieszczonej na naszej stronie LINK>>.
Jakie rowerowe zmiany w Toruniu przyniesie rok 2019 przekonamy się już za 11 miesięcy.
Komentarze użytkowników (1) |
julo,
2020-02-13 15:51:50
Szału nie ma, ale niektóre głosy krytyczne na "fejsie" wskazują na słabą znajomość miasta wieku osób. Mapa nie uwzględnia chodników dopuszczonych do ruchu rowerowego, a przecież to też infra korzystna dla rowerzysty. Nie wszędzie da się zbudować oddzielny ciąg PR lub drogę rowerową.Więc zamiast narzekać to patrzcie na znaki - tabliczki "nie dotyczy rowerów", bo tam też można jeździć rowerem. Ja nie mam problemu z jazdą po Lubickiej, czy po Żółkiewskiego, po Sienkiewicza i wielu innych miejscach. To, oczywiście nie zmienia faktu, że są roczne opóźnienia w realizacji wcześniejszych planów (np. Batorego od Średnicowej do Polnej) i brakuje konkretnego planu na najbliższą przyszłość. |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242