Władze Paryża od dobrych kilku lat starają się polepszyć warunki do jazdy rowerem. Krokiem milowym było uruchomienie w 2007 roku systemu miejskiej wypożyczalni rowerów Velib, która obecnie liczy 23 600 rowerów i 1 800 stacji. Co jeszcze składa się na system infrastruktury rowerowej stolicy Francji? Zapraszamy do przeczytania krótkiej relacji i obejrzenia zdjęć z rowerowego Paryża!
Systemy wypożyczalni rowerów znamy z wielu miast polskich, także z Torunia. Skala systemu Velib jest jednak wyjątkowa. Stacje porozmieszczane są praktycznie w całym Paryżu, korzystanie z nich jest bardzo proste, rowery są dość wygodne i często serwisowane. Zdarzają się oczywiście akty wandalizmu, ale przy takiej skali nie może to dziwić. Korzystanie z roweru przez pierwsze 30 minut jest darmowe, są różne rodzaje abonamentów, od jednodniowego do rocznego. Ceny są także bardzo atrakcyjne: jednodniowy abonament to koszt 1,7 euro, 7-dniowego to 8 euro a rocznego zaledwie 29 euro. System działa bardzo sprawnie przez całą dobę i przez cały rok więc codziennie na ulicach Paryża można zobaczyć tysiące osób na charakterystycznych "Velibach". Jest też świetnym uzupełnieniem sprawnie działającej komunikacji miejskiej: w Paryżu jest bowiem aż 16 linii metra. Pod względem liczby pasażerów jest to drugie co do wielkości metro w Europie, zaraz po Moskwie.
Na oficjalnej stronie Velib można zobaczyć jak gęsto porozmieszczane są terminale z których można wypożyczyć rower LINK>>.
Warto zaznaczyć, że powierzchnia Paryża wynosi niewiele ponad 105 kilometrów kwadratowych czyli jest mniejsza od Torunia, którego wielkość liczy ponad 115 kilometrów kwadratowych. Stolicę Francji zamieszkuje jednak ponad 10 razy więcej osób niż Toruń, a całą aglomerację około 12 milionów osób. Stworzenie sprawnego systemu transportowego dla tak dużej liczby osób to nie lada wyzwanie.
Sama infrastruktura rowerowa Paryża nie zachwyca, szczególnie w porównaniu z miastami holenderskimi czy duńskimi. Nie ma zbyt wielu wydzielonych dróg rowerowych, rowerzyści korzystają głównie z ulic bądź z buspasów. W mieście jest wiele ulic jednokierunkowych dla samochodów, jednak zdecydowana większość jest otwarta w obie strony dla ruchu rowerowego. Dzięki temu podróżowanie na dwóch kółkach jest często szybsze i wygodniejsze niż korzystanie z samochodu, szczególnie na krótszych dystansach. W centrach dzielnic wprowadzane są na szeroka skalę strefy tempo 30 co zachęca do korzystania z alternatywnych środków komunikacji.
Jazda rowerem pod prąd jest bezpieczna, kierowcy traktują rowerzystów jak pełnoprawnych uczestników ruchu drogowego, którzy dodatkowo mogą więcej! Mogą na przykład przejeżdżać rowerem na czerwonym świetle z zachowaniem zasad bezpieczeństwa o czym informują stosowne znaki, mogą jeździć z drobnymi wyjątkami po deptakach, parkach i obszarach wyłączonych z ruchu kołowego.
O poruszaniu się rowerem po największym mieście Francji możecie przeczytać także w felietonie Joanny Jaroszyńskiej, który ukazał się w Gazecie Pomorskiej w dniu 21 listopada "Paryż – dozwolona jazda rowerem na czerwonym świetle" LINK>>
Poniżej galeria zdjęć z Paryża, należy jednak zaznaczyć, że zdecydowana większość fotografii została wykonana na przełomie października i listopada 2016 r. w dni wolne od pracy: w dni powszednie na ulicach jest zdecydowanie więcej samochodów.
Rowery Velib cieszą się dużym powodzeniem wśród mieszkańców i turystów. |
Na popularnych stacjach rotacja rowerów jest spora: jedni oddają, drudzy wypożyczają. |
Na niektórych stacjach rowerów brakuje... |
...na kolejnych nie ma gdzie wpiąć roweru. W takim przypadku użytkownik ma dodatkowe 15 minut na znalezienie innej stacji lub poczekanie aż stanowisko się zwolni. |
Każda stacja bazowa wyposażona jest w czytnik kart dlatego wypożyczenie roweru jest bardzo proste i szybkie. |
Dzięki Velibowi poruszanie się po Paryżu jest naprawdę szybkie i proste. |
Oczywiście Paryżanie korzystają nie tylko z rowerów Velib. |
Rowerzystom służy infrastruktura wydzielana przede wszystkim z jezdni wyznaczana znakami poziomymi. |
To światło nie dotyczy rowerzysty choć jadąc na czerwonym powinien przepuścić pieszych. Informuje o tym miniaturka specjalnego znaku a-7 zamieszczona na słupie. |
Zastosowane rozwiązania wymagają wyobraźni przy korzystaniu z nich. Niektóre z nich na pierwszy rzut oka wydają się dość nietypowe, ale szybko można się do nich przyzwyczaić. |
Pasy rowerowe są dość częste, niestety nie wszystkie mają wystarczającą szerokość. Jest to szczególnie uciążliwe w dniu powszednim kiedy ruch rowerowy i samochodowy jest duży. |
Pas rowerowy pod wieżą Eiffla służy często za parking dla... riksz. |
Ruch rowerowy dopuszczany jest na buspasach, które wyznaczane są na drogach dwukierunkowych... |
... i jednokierunkowych. Pokazuje to podejście do transportu publicznego. |
Dość nietypowym rozwiązaniem jest dwukierunkowy pas autobusowy pośrodku jezdni po którym mogą poruszać się także rowerzyści. |
Praktycznie wszystkie jednokierunkowe ulice - poza głównymi arteriami - dopuszczone są w obu kierunkach dla rowerów. |
Jest wąsko, ale wszyscy się mieszczą, a kierowcy szanują rowerzystów i przestrzegają ograniczeń prędkości. |
Część ulic w wielu dzielnicach wyłączanych jest w niedzielę i święta z ruchu samochodowego. |
Wyznaczane są także jednokierunkowe drogi rowerowe. Niestety nieraz są zbyt wąskie. Korzystanie z nich nie zawsze jest obowiązkowe - informuję o tym stosowne oznakowanie pionowe. |
Korzystanie z tego typu infrastruktury przy sporym ruchu pieszym i rowerowym wymaga od użytkowników szczególnej uwagi. |
Są też klasyczne dwukierunkowe drogi rowerowe... |
...z których korzystają nieraz osoby na elektrycznych monocyklach. Tego typu urządzenia jak i m.in. elektryczne hulajnogi mają zostać dopuszczone na drogach rowerowych także w Polsce. |
Dla niektórych jazda po drodze rowerowej nie jest wystarczająco emocjonująca :) |
Nie zawsze infrastruktura rowerowa zaprojektowana jest w sposób czytelny... |
...trafiają się także rozwiązania substandardowe, ale nie ma obowiązku korzystania z nich. |
Zdarzają się także takie "ścieżki" :) |
Do dzielnicy La Defense nie ma wyznaczonej dobrej infrastruktury rowerowej - infrastrukturę drogową zbudowano, gdy o rowerach w Paryżu nie myślano na poważnie. |
Rowery towarowe są coraz popularniejsze - wspomaganie elektryczne bardzo pomaga. |
Kiedy jest jeden rower i dwie osoby trzeba sobie radzić :) |
Zdjęcie z Velibami na koniec relacji z rowerowego Paryża. |
Komentarze użytkowników (1) |
Monocykl,
2016-12-21 21:09:18
Żeby nie było tak pięknie, paryskie wąskie paski, równoległe do jezdni i będące jej częścią, bardzo łatwo przeoczyć, gdy się jako pieszy podchodzi do przejścia; a czy to zgodnie z prawem, czy może przez niewłaściwą interpretację znaku z pojazdem dwukołowym, jeżdżą też nimi skutery, więc o wypadek nietrudno. |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242