Rok 2015 był dość udany jeśli chodzi o rozwój infrastruktury rowerowej w Toruniu. W naszym mieście przybyło około 13 kilometrów infrastruktury rowerowej o przyzwoitej jakości, głównie w postaci dróg rowerowych, ale pojawiły się także nowe ciągi pieszo-rowerowe oraz pasy rowerowe. Obecnie w Toruniu mamy do dyspozycji około 97 kilometrów wydzielonych tras dla rowerzystów i co ważne sieć tras rowerowych staje się coraz bardziej spójna.
Zapraszamy do krótkiego przeglądu zeszłorocznych inwestycji rowerowych i jednocześnie zachęcamy Was do oddania głosu w prostej ankiecie podsumowującej rok 2015 znajdującej się na naszej stronie LINK>>.
Poglądowa mapa toruńskiej infrastruktury rowerowej (kliknij aby otworzyć w nowym oknie).
Najważniejszą inwestycją drogową oddaną do użytku w 2015 r. w Toruniu była Trasa Średnicowa Północna - II etap. Dzięki trasie połączono ul. Grudziądzką z ul. Skłodowskiej-Curie, w ramach inwestycji powstał wiadukt nad torami w pobliżu dworca kolejowego Toruń Wschodni. Na całej długości trasy oraz w obrębie skrzyżowań powstały drogi rowerowe, warto wspomnieć o tunelu pieszo-rowerowym, dzięki któremu powstało bezkolizyjne połączenie trasy Średnicowej Północnej z ul. Polną poprzez ulicę Wschodnią.
Wzdłuż ul. Grudziądzkiej na odcinku pomiędzy ul. Kościuszki a ul. Jaśmanowicza powstał krótki choć ważny odcinek drogi rowerowej, który połączył fragmenty tras rowerowych w ciągu Trasy Średnicowej Północnej oraz ul. Kościuszki.
Infrastruktura rowerowa znajdująca się w ciągu Trasy Średnicowej Północnej została połączona z infrastrukturą rowerową znajdującą się w ciągu ul. Bema gdyż przebudowany został fragment Szosy Chełmińskiej.
Dzięki realizacji jednej z inwestycji w ramach projektu BIT-City czyli modernizacji torowiska tramwajowego w ciągu ulic Wały Gen. Sikorskiego, Szumana, Placu Św. Katarzyny i Warszawskiej powstały w obrębie tzw. małej obwodnicy Starego Miasta pasy rowerowe wraz ze śluzami rowerowymi. Niestety ze względu na ograniczoną szerokość pasa drogowego pasy rowerowe nie powstały na całym odcinku przebudowanej trasy. Minusem tej inwestycji jest znaczne ograniczenie na pewnych fragmentach przestrzeni dla pieszych kosztem kilkunastu miejsc parkingowych dla samochodów.
W ramach tego projektu powstało także połączenie drogą rowerową Placu 18 Stycznia z Placem Pokoju Toruńskiego. Droga rowerowa wytyczona po północnej stronie ul. Piastowskiej dowiązana została do dróg rowerowych przebiegających w obrębie Placu św. Katarzyny i ul. Dobrzyńskiej.
Nowa droga rowerowa powstała po północnej stronie ul. Odrodzenia, w tym samym ciągu komunikacyjnym wyremontowany został fragment drogi rowerowej wzdłuż ul. Czerwona Droga. Wybudowano również krótki odcinek drogi rowerowej na skwerze przy pomniku Artylerii Polskiej w obrębie Placu To-Mi-To.
Nowe pasy rowerowe powstały także w ciągu ul. Reja na odcinku od ul. Broniewskiego do ul. Gagarina. Przy okazji przebudowy ul. Gagarina, na odcinku od ul. Reja do ul. Szosa Okrężna po stronie południowej powstała droga rowerowa.
Droga rowerowa powstała po północnej stronie ul. Szosa Lubicka na odcinku od ul. Jamontta do ul. Dziewulskiego. We wschodniej części miasta przebudowano także fragment drogi rowerowej po północnej stronie ul. Konstytucji 3 Maja na odcinku od ul. Ślaskiego do ul. Przy Skarpie. Trwają prace przy budowie drogi rowerowej po południowej stronie ul. Konstytucji 3 Maja na odcinku od ul. Ślaskiego do Placu Honorowych Dawców Krwi.
Trasy rowerowe powstały także w lewobrzeżnym Toruniu. W ramach modernizacji ul. Łódzkiej na odcinku od ul. Andersa do ul. Lipnowskiej infrastruktura rowerowa w postaci dróg rowerowych oraz jezdni serwisowych została wydzielona po obu stronach drogi. W ramach przebudowy ul. Rudackiej na odcinku od ul. Podgórskiej do mostu drogowego im. Elżbiety Zawackiej na fragmencie powstała droga rowerowa, a na fragmencie ciąg pieszo-rowerowy.
Wydzielone drogi rowerowe powstały w ramach budowy dróg dojazdowych na osiedle JAR, m.in. wzdłuż tzw. nowej ul. Polnej, ul. Fortecznej, ul. Watzenrodego i ul. Strobanda. Wyremontowano także krótki odcinek drogi rowerowej wzdłuż ul. Polnej na odcinku pomiędzy ul. Legionów a ul. Traktorową.
Przy dworcach kolejowych Toruń Miasto i Toruń Główny powstały zadaszone parkingi rowerowe z kilkudziesięcioma stojakami rowerowymi. Niestety model stojaka, który wykorzystano pod wiatą przed dworcem głównym nie jest poprawny ze względu na swoją "wyszukaną" konstrukcję: jest niezbyt stabilny i nie do końca funkcjonalny gdyż wykonano go z płaskownika, a nie z profilu rurowego.
Miejski Zarząd Dróg zamontował w 2015 roku 109 stojaków rowerowych w pasach drogowych i na gruntach gminy miasta Toruń w lokalizacjach jakie sugerowali mieszkańcy, a także w obrębie szkół i obiektów użyteczności publicznej. Odpowiednie stojaki rowerowe zostały m.in. zamontowane w liczbie 20 sztuk przy CKK Jordanki. Porządne stojaki rowerowe pojawiły się także przy niektórych obiektach handlowych oraz inwestycjach biurowych i mieszkaniowych.
W 2015 roku rozwinął się także system Toruńskiego Roweru Miejskiego. Pod koniec 2014 roku było 13 stacji i 130 rowerów, pod koniec 2015 roku system dysponował 28 stacjami i 280 rowerami. Warto zauważyć, że funkcjonowanie części stacji finansują prywatni sponsorzy. Znacznie wzrosła liczna wypożyczeń: z prawie 30 000 w 2014 r. do ponad 90 000 w 2015 r. Wprawdzie system dalej posiada luki oraz niedoskonałości i w codziennym użytkowaniu pojawiają się - zbyt często - różnorakie problemy, jednak popularność TRM pokazuje, że mieszkańcy chcą w Toruniu korzystać z systemu roweru publicznego.
Na koniec należy wspomnieć o oddanej do użytku w czerwcu 2015 roku trasie rowerowej Toruń-Chełmża z odgałęzieniem do Kamionek. Wprawdzie trasa posiada pewne mankamenty i nie jest dostatecznie połączona z systemem tras rowerowych Torunia to z pewnością może służyć rowerzystom w rekreacyjnych wycieczkach nad jezioro Kamionkowskie i Chełmżyńskie.
Co przyniesie dla toruńskiej infrastruktury rowerowej rok 2016? Okaże się już za 11 miesięcy.
Komentarze użytkowników (3) |
isafjordur,
2016-02-02 12:19:22
Cały czas kropla w morzu potrzeb. Społeczny audyt polityki rowerowej Torunia z 2015 roku większość (53%) tras rowerowych ocenia w kategorii przyjazności dla rowerzystów źle. Udział podróży rowerem po mieście stanowi 3-6% (w zależności od pogody i pory roku, tendencja rosnąca) podróży wszystkimi środkami transportu, podczas gdy na inwestycje stricte rowerowe przeznacza się jedynie 1,2% środków na inwestycje transportowe w mieście, co pokazuje stosunek władz miasta do transportu rowerowego. Inwestycje drogowe realizowane tylko i wyłącznie z myślą o rowerach? Co najwyżej w ramach remontu dróg dla pojazdów spalinowych. O takich pomysłach jak "Ring" CzM można na razie zapomnieć. |
julo,
2016-02-02 13:14:52
"W takim stopniu jeszcze nie integrowano ze sobą komunikacji pieszą i rowerowej". - to cytat z opisu "ringu". Wolałbym NIE INTEGROWAĆ ze sobą tych rodzajów ruchu, chyba że chodzi o poprowadzenie dróg rowerowych i ciągów pieszych w jednym pasie, ale ODDZIELNIE. Co do minionego roku, to powiem tak: są braki i niedogodności, ale postęp jest wyraźny. Większy jest postęp w infrastrukturze niż w umiejętności korzystania z niej i kulturze jazdy. |
Marek,
2016-06-02 08:49:04
Czy w planach rozbudowy ścieżek jest planowane połączenie tras rowerowych Toruń - Bydgoszcz. Aktualnie ścieżka na wysokości nowego kościoła się tam kończy i trzeba jechać ok. 1-2 km poboczem drogi nr 80 o dużym natężeniu ruchu. Wystarczyłoby 0,5 km ścieżki (teren miasta) i możnaby duktem leśnym jechać do Przysieka i dalej. |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242