Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest czwartek 21 listopada 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Aktualności

2014-09-07 Zielone Serce Holandi - rowerowe wakacje 2014

Do 14 września można nadsyłać do nas relacje z Waszych bliższych i dalszych wakacyjnych wypraw rowerowych! Czekają książki o tematyce rowerowej! Aby Was zmobilizować przygotowaliśmy opis krótkiej rowerowej wycieczki po Holandii. Nie będą to jednak zdjęcia infrastruktury rowerowej z miast do czego pewnie Was przyzwyczailiśmy, ale relacja z Zielonego Serca Holandii (Groene Hart). Zapraszamy Was do przeczytania relacji i obejrzenia zdjęć. Przekonacie się jak bardzo holenderska rekreacyjna infrastruktura rowerowa różni się od naszej.

Na początek krótkie wyjaśnienie czym jest Groene Hart (www.groenehart.nl). Jest to duży obszar położony między miastami: Roterdam, Haga, Zoetermeer, Lejda, Haarlem, Amsterdam i Utrecht.

Obszar ten charakteryzuje się niewielką zabudową, krajobrazami polderów, jezior, rzek, starych holenderskich miast i wsi. Przez wieki był to teren bagnisty, z którego wydobywano torf, zbyt mokry do uprawiania rolnictwa, ale dobrze nadający się na pastwiska. Wiele jezior, które znajdują się na tym terenie, a teraz służą szeroko pojętej rekreacji od możliwości kąpieli, pływania sprzętem wodnym, po jazdę na łyżwach w zimie, powstały dopiero w XVIII wieku.

W 2004 roku na obszarze 180.824 ha utworzony został Narodowy Park Krajobrazowy aby chronić unikatowe formy krajobrazu, głównie tereny zielone, które w mocno zurbanizowanej Holandii są szczególnie cenne oraz występującą na obszarze faunę i florę. Rząd holenderski wydał specjalne wytyczne dotyczące planowania przestrzennego na tym obszarze, aby ograniczyć zabudowę mieszkaniową, powstawanie szklarni, a także aby zapobiec przecinaniu obszaru przez główne drogi i linie kolejowe. Teren ten ma pełnić funkcje rekreacyjne oraz chronić krajobraz i przyrodę. Dlatego wiele miejsc dostępnych jest wyłącznie dla rowerzystów, natomiast samochody mają do dyspozycji specjalne parkingi (Een Toeristisch Overstappunt - www.toproutenetwerk.nl), które pełnią funkcje punktów przesiadkowych. Zostawiamy samochód i idziemy na spacer lub wybieramy trasę i jedziemy rowerem. W każdym punkcie znajdziemy informacje o trasach znajdujących się w pobliżu i innych atrakcjach regionu. Możemy też wypić kawę, naładować rower elektryczny lub w niektórych punktach wypożyczyć sprzęt wodny. Można też pobrać aplikację na telefon i udać się w trasę. Wszystkie informacje znajdują na stronie: www.meldsysteem.nederlandfietsland.nl

Po takim wstępie można by oczekiwać, że to wspaniały teren z pięknymi widokami, tymczasem to kilometry łąk, polderów z wiatrakami na horyzoncie, jezior, małych wsi i miasteczek. Dla nas jest to krajobraz naturalny, wystarczy że wyjedziemy z miasta, a już otaczają nas podobne krajobrazy – no może bez wiatraków. Jednak w Holandii, w której zagęszczenie ludności jest bardzo wysokie taki teren jest szczególnie cenny. Dla porównania w Polsce gęstość zaludnienia wynosi 123 osoby/km² przy powierzchni 312 679 km², a w Holandii odpowiednio 405 osób/km² – 41 526 km² (dane z 2014 roku).

Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy z Lejdy i udaliśmy się w kierunku jeziora Braassemermeer (Jezioro Leszczy), które powstało w wyniku kopania torfu (powierzchnia 4,25 km²). Mamy wiele możliwości wyboru trasy i tylko od nas zależy czy chcemy jechać krótszą lub dłuższą. Praktycznie wszędzie znajdują się mapy terenu i drogowskazy z informacją gdzie jesteśmy i ile jest km do konkretnych miejsc. Czasami przejeżdżamy przez małe wsie i miasteczka, ale większość trasy pokonujemy wyłącznie po drogach rowerowych. Niektóre są szerokie, inne wąskie i kręte, ale zawsze wykonane z równego asfaltu. Praktycznie nie ma możliwości aby się zgubić, bo jeśli nawet coś przegapimy to bardzo szybko znajdziemy kolejny drogowskaz, który pokieruje nas w odpowiednią stronę. Zresztą przed wyjazdem zawsze możemy zaplanować trasę korzystając np. ze strony: www.planjeroute.nl. Na trasie często znajdują się ławki i miejsca do odpoczynku oraz kawiarnie i restauracje, w których można posilić się przed dalszą drogą. My zatoczyliśmy około 40 km pętlę jadąc spokojnym tempem i podziwiając nie tyle krajobrazy, co doskonałą rowerową infrastrukturę, dzięki której jazda po Holandii to czysta przyjemność i nie ma różnicy czy jeździsz rowerem w mieście czy poza nim. Wszędzie masz zapewniony wysoki komfort jazdy i poczucie, że rowerzyści w Holandii są traktowani jak pełnoprawni uczestnicy ruchu.

Wyjeżdżamy z Lejdy w kierunku Groene Hart
Wyjeżdżamy z Lejdy w kierunku Groene Hart
Dużo zielonej przestrzeni.
Dużo zielonej przestrzeni.
Kierunkowskazy są wszędzie. Nie sposób się zgubić.
Kierunkowskazy są wszędzie. Nie sposób się zgubić.
Swojskie klimaty.
Swojskie klimaty.
Tablica informuje, że tu mieszkają zające.
Tablica informuje, że tu mieszkają zające.
Drogi rowerowe są asfaltowe nawet na terenach rekreacyjnych.
Drogi rowerowe są asfaltowe nawet na terenach rekreacyjnych.
Rower tak – samochód musi znaleźć inną trasę.
Rower tak – samochód musi znaleźć inną trasę.
Jeśli na trasie są do pokonania schody, to nie musimy dźwigać roweru.
Jeśli na trasie są do pokonania schody, to nie musimy dźwigać roweru.
Tam gdzie jest większy ruch drogi rowerowe są oddzielone od jezdni.
Tam gdzie jest większy ruch drogi rowerowe są oddzielone od jezdni.
Droga jest "ślepa", ale nie dla rowerzystów.
Droga jest "ślepa", ale nie dla rowerzystów.
Czasami na drugą stronę trzeba przeprawić się promem.
Czasami na drugą stronę trzeba przeprawić się promem.
Miejscami ścieżki bywają wąskie.
Miejscami ścieżki bywają wąskie.
Należy także zwracać uwagę na innych uczestników ruchu.
Należy także zwracać uwagę na innych uczestników ruchu.
Uwaga remont mostku – rowerzyści proszeni o zejście z roweru.
Uwaga remont mostku – rowerzyści proszeni o zejście z roweru.
Na trasie nie brakuje kawiarni i restauracji, w których można odpocząć, wypić kawę i obowiązkowo zjeść bułkę z rodzynkami.
Na trasie nie brakuje kawiarni i restauracji, w których można odpocząć, wypić kawę i obowiązkowo zjeść bułkę z rodzynkami.
Jak ktoś woli może zamiast roweru wybrać motorówkę.
Jak ktoś woli może zamiast roweru wybrać motorówkę.
Jeśli pogoda dopisuje można korzystać z kąpieli na jednym z wielu kąpielisk Jeziora Leszczy (Braassemermeer).
Jeśli pogoda dopisuje można korzystać z kąpieli na jednym z wielu kąpielisk Jeziora Leszczy (Braassemermeer).
Garaże dla sprzętów pływających.
Garaże dla sprzętów pływających.
Uwaga małe miasteczko – nie jeździmy szybko.
Uwaga małe miasteczko – nie jeździmy szybko.
Gdybyśmy zapomnieli, że obowiązuje strefa tempo 30 – odpowiednie przeszkody nas przyhamują.
Gdybyśmy zapomnieli, że obowiązuje strefa tempo 30 – odpowiednie przeszkody nas przyhamują.
Poza miastem możemy przyśpieszyć do 60km/h.
Poza miastem możemy przyśpieszyć do 60km/h.
Co chwilę przejeżdżamy przez urocze miejsca.
Co chwilę przejeżdżamy przez urocze miejsca.
Miał być zając – oto i on!
Miał być zając – oto i on!
Obustronne pasy rowerowe.
Obustronne pasy rowerowe.
Trochę ukryty pomnik sławnego kolarza urodzonego w Rijpwetering - Joop'a Zoetemelk'a
Trochę ukryty pomnik sławnego kolarza urodzonego w Rijpwetering - Joop'a Zoetemelk'a
W miastach nie jeździmy szybko.
W miastach nie jeździmy szybko.
Uwaga szkoła.
Uwaga szkoła.
Nie ma wątpliwości kto ma pierwszeństwo.
Nie ma wątpliwości kto ma pierwszeństwo.
W okolicy przystanku autobusowego zachowujemy czujność i uważamy na pieszych.
W okolicy przystanku autobusowego zachowujemy czujność i uważamy na pieszych.
Kosz na śmieci dla rowerzystów.
Kosz na śmieci dla rowerzystów.
Droga rowerowa się kończy, ale my jedziemy dalej pasem rowerowym.
Droga rowerowa się kończy, ale my jedziemy dalej pasem rowerowym.
O rowerzystach pamięta się także przy remontach dróg.
O rowerzystach pamięta się także przy remontach dróg.
Odpowiednie oznakowanie tymczasowe.
Odpowiednie oznakowanie tymczasowe.
Nawet w Holandii nie wszędzie są stojaki rowerowe, ale jak widać można poradzić sobie bez nich.
Nawet w Holandii nie wszędzie są stojaki rowerowe, ale jak widać można poradzić sobie bez nich.
Główne drogi rowerowe poza miastem zwykle posiadają oświetlenie.
Główne drogi rowerowe poza miastem zwykle posiadają oświetlenie.
Dojazd samochodem tylko dla mieszkańców kilku domów. Rowerzystów zakaz oczywiście nie dotyczy
Dojazd samochodem tylko dla mieszkańców kilku domów. Rowerzystów zakaz oczywiście nie dotyczy
Zbliżamy się do końca wycieczki – w oddali miasto Leiderdorp
Zbliżamy się do końca wycieczki – w oddali miasto Leiderdorp
Akurat wracamy kiedy rozpoczyna się popołudniowy szczyt.
Akurat wracamy kiedy rozpoczyna się popołudniowy szczyt.
Orientacyjny przebieg wycieczki. Trasa liczyła około 40 km.
Orientacyjny przebieg wycieczki. Trasa liczyła około 40 km.


wyedytowano: 2014-09-07 20:18
aktywne od dnia: 2014-09-07 19:02
drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook