Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest sobota 23 listopada 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Aktualności

2014-05-06 Wielkie otwarcie Wiślanej Trasy Rowerowej w województwie kujawsko-pomorskim
Już w sobotę 10 maja uroczyste otwarcie w czterech miasta regionu Wiślanej Trasy Rowerowej. W Bydgoszczy, Grudziądzu, Toruniu i Włocławku wyruszą rodzinne rajdy rowerowe połączone z piknikiem. Wiślana Trasa Rowerowa jest mocno promowana jako całościowy projekt jednak czy już teraz zasługuje na to miano? Czy jest realna szansa na przyciągniecie turystów na dwóch kółkach do naszego województwa? Czy wytyczenie WTR w obecnym kształcie warte jest takiego rozgłosu? Co trzeba zrobić, aby wykorzystać duży potencjał Wisły dla turystyki rowerowej? Warto spróbować odpowiedzieć na te pytania właśnie teraz.

Trasy rowerowe poprowadzone wzdłuż rzek to świetny produkt turystyczny. Trasy wzdłuż Dunaju, Łaby czy wzdłuż Odry i Nysy Łużyckiej przyciągają w sezonie wielu rowerzystów. Szlaki wyznaczone są w dużej mierze po odpowiedniej jakości drogach rowerowych, które przebiegają w bliskim sąsiedztwie rzeki także po nadrzecznych wałach. Całość uzupełnia odpowiedniej jakości infrastruktura noclegowa i restauracyjna. Szlaki dostępne są dla turystów w każdym wieku i przejezdne są bez problemów na rowerze z sakwami.

W województwie kujawsko-pomorskim jest wiele turystycznych szlaków rowerowych PTTK przebiegających głównie po wiejskich, polnych i leśnych drogach. Trasy są w miarę możliwości terenowych odpowiednio wytyczone oraz oznakowane. Można nimi dojechać z Torunia do Włocławka, Bydgoszczy czy Chełmna. Bardzo malownicza jest trasa dookoła Doliny Dolnej Dolnej Wisły. Informacje o ich przebiegu bez problemu można znaleźć w internecie np. w serwisie www.wirtualneszlaki.pl.

W dużej części to właśnie po tych istniejących już szlakach rowerowych wytyczono przebieg Wiślanej Trasy Rowerowej. Niestety unikano trasowania go po wiślanych wałach a warto zauważyć, że taki przebieg byłby wyjątkowo atrakcyjny dla turysty. Wprawdzie nawierzchnia na wałach jest różnej jakości, ale na wytyczonej trasie trafiają się także piaszczyste odcinki.

Porównując zachodnie nadrzeczne trasy rowerowe z WTR można zauważyć jedno: samo wywieszenie oznakowania trasy, postawienie tablic informacyjnych, przygotowanie map i strony internetowej nie tworzy wysokiej jakości produktu turystycznego. Aby taki powstał musi zostać opracowana i wdrożona wieloletnia strategia jego stworzenia, która będzie wiązała się z odpowiednimi wydatkami na przebudowę infrastruktury. Nie muszą być to jednak fundusze przeznaczane bezpośrednio na infrastrukturę rowerową, ale na przykład na ochronę przeciwpowodziową. W ten sposób wytyczono bardzo popularną trasę rowerową po nadwiślańskim wale z Krakowa do Tyńca.

Wkrótce okaże się, czy akcja promocyjna WTR zachęci mieszkańców naszego regionu do skorzystania z nowego szlaku rowerowego, a także czy przyciągnie turystów spoza regionu. Są plany, aby Wiślaną Trasę wyznaczyć we wszystkich województwach przez którą przepływa najdłuższa polska rzeka. Oczywiście byłby to dobry krok jednak należy pamiętać, że poprzez samo wywieszenie oznakowania szlaku atrakcyjnej, wygodnej i dostępnej trasy rowerowej zrobić się po prostu nie da.

Aby Wiślana Trasa Rowerowa nie była tylko atrakcją jednego sezonu Kujawsko-Pomorski Urząd Marszałkowski powinien zaplanować szereg działań na przyszłość.

Przede wszystkim winien monitorować prace remontowe przy nadwiślańskich wałach i zachęcać ich administratorów do tworzenia warunków do wygodnej jazdy rowerem. W przypadku stworzenia możliwości podróżowania rowerem po wale na pewnych odcinkach wskazane jest przetrasowanie przebiegu WTR celem zwiększenia atrakcyjności trasy. Nie powinno być ku temu przeszkód gdyż w na przełomie maja i czerwca wejdzie w życie znowelizowane prawo wodne>> zezwalające - w końcu! - na poruszanie się rowerzystom po wałach i ułatwiające tworzenie infrastruktury przyjaznej rowerzystom w bezpośrednim sąsiedztwie rzek.

Należy współpracować z pozostałymi województwami, które planują bądź wytyczyły na swoim terenie Wiślaną Trasę Rowerową oraz wymieniać się doświadczeniami w temacie tworzenia, utrzymania i wykorzystania trasy. Warto także rezerwować w miarę potrzeb środki w budżecie na utrzymanie szlaku i ewentualne korekty jego przebiegu.

Nie należy także zapominać o kompleksowym wspieraniu rozwoju infrastruktury rowerowej w miastach i regionie, która służyć będzie zarówno osobom wybierającym rower jako środek służący turystyce i rekreacji, jak i do codziennych podróży do szkoły, pracy, na uczelnię i na zakupy.

I to właśnie na działaniach związanych z odpowiednim rozwojem infrastruktury rowerowej w naszym województwie powinien się skupić Kujawsko-Pomorski Urząd Marszałkowski chcąc uczynić nasz region prawdziwie przyjazny rowerzystom. W ostatnim czasie realizowano wiele inwestycji drogowych dofinansowanych ze środków unijnych, które w teorii miały polepszyć także warunki ruchu rowerowego. W praktyce w wielu miejscach wybudowano wąskie chodniki i oznakowano je nieraz niezgodnie z przepisami jako drogi rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe zmuszając rowerzystów do korzystania z nich.

Niestety urząd marszałkowski nie wykazał zbytniego zainteresowania pismem>> stowarzyszenia Rowerowy Toruń sugerującym zasadność powstania odpowiednich standardów jakościowych dla powstających tras rowerowych. Między innymi przez brak takich standardów infrastruktura rowerowa powstała w ostatnich latach chociażby w Powiecie Bydgoskim LINK>> czy Toruńskim LINK>> nie spełnia na wielu odcinkach odpowiednich kryteriów jakościowych, o czym wielokrotnie jako stowarzyszenie informowaliśmy.

Mamy nadzieję, że doświadczenia jakie zdobył Kujawsko-Pomorski Urząd Marszałkowski przy wytyczaniu Wiślanej Trasy Rowerowej oraz przy realizowaniu czy współfinansowaniu inwestycji drogowych zawierających elementy infrastruktury dla rowerzystów będą owocować w przyszłości. Będzie trzeba zwrócić szczególną uwagę na projekty realizowane z nowych środków unijnych w tym na Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. Z pewnością jest spory materiał do analizy i refleksji. Bardzo wiele zależy od fachowej wiedzy oraz zaangażowania pracowników urzędu marszałkowskiego i innych jednostek administracyjnych, które mają bezpośredni wpływ na kształt infrastruktury rowerowej w regionie.

A jak będzie dowiemy się już za kilka lat...

Warto na koniec zauważyć, że Wiślana Trasa Rowerowa w województwie kujawsko-pomorskim została wyznaczona nowymi rowerowymi znakami koloru pomarańczowego.

Koszt projektu wyniósł ok. 1,4 miliona złotych i był współfinansowany ze środków RPO województwa kujawsko-pomorskiego.

Więcej informacji o Wiślanej Trasie Rowerowej TUTAJ>>

 

Zdjęcia wykorzystane w artykule: 1. szlak Odra-Nysa, źródło: http://www.zm.org.pl/?a=oder_neisse_radweg-097 2. WTR w okolicach Otłoczyna 3. Trasa Kraków - Tyniec 4. Wał wisłany w Grudziądzu, źródło: http://rowerowygrudziadz.pl 5.Nadwiślanski wał w okolicha Przysieka 6. Pobocze oznakowane jako "droga rowerowa" przy drodze Ostromecko-Czarnowo.



wyedytowano: 2014-05-08 07:45
aktywne od dnia: 2014-05-06 23:00
drukuj  
Komentarze użytkowników (6)
WOJT, 2014-05-10 19:22:49
Oby więcej nie powstawały takie buble jaki jest na zdjęciu powyżej z prawej. To istotna i kompletna nonszalancja urzędasów  , którzy widać że jeżdżą tylko samochodami i w taki sposób powstają takie twory. WTR mam zamiar przetestować dojeżdżając z Gdańska pociągiem do Włocławka  , skąd chciałbym wyruszyć z biegiem rzeki z powrotem do grodu Neptuna i przy okazji testując drogę rowerową Osiek - Toruń  , apropos czy dojedzie się nią do samego Torunia i czy jest ona powiązana z drogami miejskimi.
julo, 2014-05-10 20:37:40
WOJT. Rzuć okiem na FORUM, wątek "Droga rowerowa Toruń - Osiek, 7 strona, post 193 z mapką. Po prawej na dole jest Złotoria i graniczna rzeka Drwęca. Zaraz za mostem zaczyna się ulica Na Przełaj, a na niej droga rowerowa (czerwona linia. Jadąc nią włączasz się w układ dróg rowerowych i pieszo-rowerowych w mieście.
Zosia, 2014-06-22 19:14:49
Dzisiaj pojechaliśmy za tą pomarańczową tabliczką oznaczającą wiślaną trasę rowerową wałem przeciwpowodziowym za mostem Piłsudzkiego w stronę Małej Nieszawki.Na pewno nie jest to trasa rowerowa  ,haszcze do kolan czepiające się sakw rowerowych  ,ścieżynka szerokości może 15-20cm.Tam nie zrobiono nic poza zawieszeniem tabliczki!.Dobrze  ,że niedawno remontowano drogę do Małej Nieszawki i mogliśmy zejść z wału i jechać ścieżką rowerową przy drodze.Jeżeli pozostałe odcinki tej trasy wiślanej tak wyglądają  ,to jest to wielki wstyd dla jej twórców.
Toruniak, 2014-06-29 09:03:08
Prawda jest taka, że nie powstała wcale nowa trasa, tylko zaadoptowano już istniejące oznakowane trasy rowerowe na rzecz WTR. Co do jazdy wałem, to rzeczywiście jest tam wąsko;)
Rowerem Po Śląsku, 2016-12-29 22:49:03
Przejechałem cały odcinek w województwie śląskim (opis: http://roweremposlasku.pl/wislana-trasa-rowerowa/ ) i w kujawsko-pomorskim (opis: http://roweremposlasku.pl/wislana-trasa-rowerowa-kujawsko-pomorskie/ ) do Torunia lewym brzegiem a dalej prawym. Pomysł jest super i czekam, aż z Wisły będzie można dojechać wzdłuż Wisły nad morze bardzo dobrym szlakiem. Oba przejechane przeze mnie odcinki są bardzo atrakcyjne turystycznie, piękne widoki, ale sam szlak wymaga poprawek. Poprawa nawierzchni na niektórych odcinkach, częstsze oznakowanie i miejsca odpoczynkowe...
velomalopolska, 2017-01-10 11:58:27
Jak chcecie pojechać po wzorowej TRASIE rowerowej (a nie wytyczonym tabliczkami szlaku), to zapraszam do Małopolski, gdzie przez całe województwo powstało już 180 km porządnej drogi rowerowej na wałach wiślanych. Za max. 2 lata trasa powinna być już domknięta w 100%. Szczegóły z postępów prac nad całą siecią tras rowerowych w Małopolsce znajdziecie na www.velomalopolska.pl
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook