Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest poniedziałek 29 kwietnia 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń

Aktualności

2012-02-09 Podsumowanie inwestycji rowerowych zrealizowanych w Toruniu w roku 2011 – przybyło ponad 13 kilometrów wydzielonych tras rowerowych

Przedstawiamy podsumowanie roku 2011 pod względem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu. W ubiegłym roku wybudowano i zmodernizowano łącznie ok. 9350 m dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych. Doliczając do tego 4 zadania, które rozpoczęto w 2010 roku, a w ubiegłym roku zostały dokończone wykonano ok. 13 000 m tras rowerowych. Łączna długość tras rowerowych w Toruniu wynosi ok. 61 kilometrów. Poniżej wymienione zostały najważniejsze inwestycje rowerowe, które zostały zrealizowane w ramach przebudowy czy remontu wybranych ulic, a także realizacji „Programu rozwoju komunikacji rowerowej na lata 2007 - 15”.

Prawie wszystkie odcinki nowych dróg rowerowych zostały wykonane z asfaltu rozkładanego mechanicznie (12 550 m), a krawężniki w zdecydowanej większości mają wysokość od 0 do 1 cm. Drogi rowerowe zachowują ciągłość nawierzchni na wjazdach indywidualnych. Nowe odcinki uzupełniają istniejącą sieć, a także poprawiają komfort jazdy rowerem. Zamontowano także 163 stojaki rowerowe w tym 40 w ramach przebudowy ul. Mickiewicza. Parkingi rowerowe powstały przy szkołach, urzędach oraz na Starym Mieście. Co ważne bezpieczne stojaki rowerowe pojawiły się  - w końcu – na terenach UMK.

Mapa dróg rowerowych w Toruniu - rok 2012


Czy rok 2011 można uznać za udany? Wstrzymamy się od wyrażenia jednoznacznej opinii pozwalając sobie na przedstawienie jedynie ewidentnych plusów czy minusów poszczególnych inwestycji. Możecie ocenić jakość nowopowstałej infrastruktury oddając głos w ankiecie znajdującej się na stronie sRT, a także wyrażając opinię w komentarzach pod artykułem.


Przebudowa chodnika na chodnik i drogę rowerową w ciągu Al. Jana Pawła II - 900 m

Plusy:
Połączenie dróg rowerowych w obrębie Pl. Rapackiego i Pl. Artylerzysty.
Poprawa bezpieczeństwa i komfortu jazdy rowerzysty przy wjeździe na most Piłsudskiego (strona wschodnia).

 

Przebudowa ciągu pieszo-rowerowego przy Szosie Lubickiej od ul. Winnica do Pl. Sybiraków - 1000 m

Plusy:
Znaczna poprawa komfortu przemieszczania się rowerzystów i pieszych.
Szerokość drogi rowerowej 3 m, szerokość chodnika 2 m; chodnik wykonano z kostki bezfazowej.

 

Dokończenie przebudowy ul. Mickiewicza, odcinek od ul. Konopnickiej do ul. Reja – 950 m

Plusy:
Utworzenie drogi rowerowej o łącznej długości 2100 m o przyzwoitych parametrach wzdłuż głównej ulicy Bydgoskiego Przedmieścia
Montaż w ramach przebudowy 40 bezpiecznych stojaków rowerowych.

 

Modernizacja Szosy Lubickiej, odcinek od Strugi Toruńskiej do węzła autostradowego Lubicz – 1650 m

Minusy:
Wytyczenie drogi rowerowej na wiadukcie wydłużyło znacznie trasę rowerzysty – zdecydowanie bardziej korzystnym rozwiązaniem byłoby pozostawienie możliwości przejazdu rowerem na poziomie torów kolejowych (mało wykorzystywana linia kolejowa do Sierpca).

 

Przebudowa ul. Skłodowskiej-Curie od ul. Równinnej do ul. Bukowej – 1300 m – inwestycja w trakcie realizacji, docelowo obejmować będzie odcinek do wjazdu do Makro

Minusy:
Ciąg pieszo-rowerowy mógłby mieć 3 m, jednak - tu plus - dobrze, że powstał: pierwotnie projekt zakładał chodnik o szerokości 1,5 m z kostki betonowej. Po stronie północnej powstanie wydzielona droga rowerowa o szerokości 2,5 m.

 

Przebudowa ul. Polnej na odcinku od ul. Chrobrego do ul. Grudziądzkiej – 1100 m – inwestycja w trakcie realizacji

Plusy:
Pomimo niezbyt szerokiego pasa drogowego udało się zmieścić drogę rowerową na tym fragmencie ulicy Polnej, co skutkować będzie powstaniem trasy rowerowej łączącej Rubinkowo z... Barbarką!

 

Przebudowa ul. Winnica I etap – 400 m droga dla rowerów

Fragment bez większego znaczenia komunikacyjnego do momentu zakończenia przebudowy całej ulicy.
Minusy:
Na odcinku zwartej zabudowy ze względu na brak miejsca droga rowerowa nie została wydzielona, na jezdni z kolei ułożona została nierówna kostka brukowa.

 

Przebudowa ul. Broniewskiego na odcinku ul. Reja – Szosa Okrężna - 800 m

Plusy:
Droga rowerowa po obu stronach dwujezdniowej ul. Broniewskiego na ww. odcinku.
Minusy:
Chodnik o szerokości tylko 1,5 m, a w pewnym miejscu tylko 1,2 m ze względu na ograniczenia terenowe.

 

Przebudowa ul. Szosa Okrężna na odcinku ul. Broniewskiego do ul. Łukaszewicza - 400 m

Minusy:
Nieodpowiednie poprowadzenie drogi rowerowej względem chodnika przy zatoce autobusowej na wysokości ul. Łukasiewicza.

 

Droga rowerowa po północnej stronie Pl. Św. Katarzyny - 150m

 

Ul. Szosa Bydgoska: dojazd do Castoramy – 200 m droga dla rowerów + 200 m ciąg pieszo-rowerowy

Minusy:
Ciąg pieszo-rowerowy mógłby mieć 3 m, jednak - tu plus - dobrze, że powstał: pierwotnie projekt zakładał chodnik o szerokości 1,5 m z kostki betonowej.

 

Ul. Na Przełaj: odcinek od ul. Skierki do ul. Szczęśliwej – 300 m

Minusy:
Błędy projektowe: zbyt ostre łuki drogi rowerowej przy ulicach poprzecznych (na całej długości) oraz zbyt wysokie krawężniki.

 

Inwestycje rozpoczęte w 2010 roku i kontynuowane w roku 2011:

Ul. Szosa Chełmińska od ul. Pawiej do granicy miasta + łącznik z ul. Zbożową – 1800 m

Uwaga:
Droga dla rowerzystów mogłaby być szersza, 2 metry to w sezonie rowerowym zbyt mało, zwłaszcza że z trasy chętnie korzystają rolkarze i biegacze. To jednak świadczy o popularności roweru w naszym mieście.

 

Ul. Chrobrego od ul. Polnej do ul. Mazowieckiej – 900 m

 

Wiadukt Kościuszki łącznik – 450 m

Plusy:
Utworzenie zjazdu z wiaduktu w stronę dworca kolejowego oraz przejazdu dla rowerzystów przez ul. Żółkiewskiego z połączeniem obu stron (ul. Targowa oraz przejście podziemne).
Minusy:
Zbyt wąski ciąg pieszo-rowerowy na odcinku od ul. Dworcowej do prawoskrętu prowadzącego z wiaduktu: fragment będzie przebudowany wraz z modernizacją ul. Dworcowej.

 

Ul. Szosa Lubicka: odcinek ul. Kłodzka – Struga Lubicka – 500 m

 

Dodatkowo w 2011:
• Utworzono 246 miejsc parkingowych dla rowerów poprzez montaż 123 stojaków + 80 miejsc parkingowych (40 stojaków) w ramach przebudowy ul. Mickiewicza.
• Usunięto nierówności na wschodnim chodniku mostu im. Piłsudskiego (nareszcie!).
• W ramach remontu fragmentów ul. Polnej i ul. Konstytucji 3 Maja wykonano korektę krawężników i częściowe remonty nawierzchni – jednak objazd przystanku po północno-zachodniej stronie Pl. Honorowych Dawców Krwi wykonano bez zachowania odpowiednich parametrów łuków.
• Wykonano kilka korekt oznakowania poziomego i pionowego oraz zniwelowano kilka krawężników.

Stojaki rowerowe: szkoła podstawowa nr 3

Stojaki rowerowe: targowisko miejskie Szosa Chełmińska

Niestety pojawiły się także negatywy. Ze względu na dyslokację przystanków tramwajowych z ul. Targowej w kierunku wschodnim na wysokość osiedla Winnica w ciągu ul. Szosa Lubicka zawężono ciąg pieszo-rowerowy na wysokości murów Tormięsu. Do czasu rozwiązania problemów terenowo-prawnych z gruntem po Tormięsie raczej nie ma możliwości zlikwidowania tego "wąskiego gardła". Sytuację w tym miejscu uratował trochę remont chodnika po stronie południowej, który został poszerzony do 2 m (na więcej nie starczyło miejsca) i wykonany z asfaltu. Niestety alternatywnej trasy rowerowej łączącej Rubinkowo z centrum miasta nie ma.

Szosa Lubicka strona północna

Szosa Lubicka strona południowa

Z terenu Rynku Staromiejskiego zniknął niestety parking rowerowy zlokalizowany przy budynku Poczty Głównej. W zamian rowerzyści mają do dyspozycji 4 bezpieczne stojaki zamontowane równolegle do budynku poczty w pobliżu wejść.

Lato 2011 r.

Zima 2011 r.

Zobaczymy co przyniesie toruńskiej infrastrukturze rowerowej rok 2012.

 



wyedytowano: 2012-03-28 10:05
aktywne od dnia: 2012-02-09 00:21
drukuj  
Komentarze użytkowników (9)
tomas011, 2012-02-09 11:27:24
"..Ja Wam mówię: jest dobrze, jest dobrze, ale nienajgorzej jest..."
rafal_86, 2012-02-09 14:10:32
Osobiście jestem pod wrażeniem. Ubiegły rok był bardzo udany pod względem inwestycji. Powstało dużo, dobrej jakości dróg.
Artek, 2012-02-09 17:10:46
Fajnie, jutro wypróbuję trasę rubinkowo 2 => barbarka
Zosia, 2012-02-09 18:04:22
Jest coraz lepiej   :)   , bardzo mnie to cieszy  ! Czekam jeszcze na połączenie Wybickiego ze starówką wzdłuż Szosy Chełmińskiej. Nie wątpię  ,że w tak dynamicznym rozwoju dróg Rowerowy Toruń miał duży udział.   :)
pawel, 2012-02-09 22:55:44
Artek: tylko pamiętaj, że ścieżki przy Skłodowskiej i Polnej są dalej w budowie i do samej Barbarki nie dojedziesz a tylko do ul. Pawiej bądź Przysieckiej  :)

wprawdzie trasa na Barbarkę ścieżkami rowerowymi przebiegać będzie po trasie dość wydłużonej w stosunku do odległości w linii prostej (co widać po załączonej mapie), ale może być wykorzystywana przede wszystkim przez tych, co boją się jeździć ulicami. zresztą gdy się jedzie na wycieczkę to czas dojazdu nie jest najważniejszy.

odnośnie mapy: zaznaczona na niej jest ścieżka wzdłuż Pl. Hoffmana, która jeszcze nie jest ukończona. mapka przygotowana została z wyprzedzeniem pod kątem projektu, który realizowany będzie w maju br.  :) stąd drobne nieścisłości.

Zosia: mam nadzieję, że widać różnicę jakościową infrastruktury rowerowej tworzonej przed powstaniem sRT i po jego powstaniu  :P
julo, 2012-02-10 08:50:31
Co do połączenia Rubinkowo - Barbarka pamiętajmy, że nawet uwzględniając DR przy Polnej dobiega ona do Grudziądzkiej, Dalej do Ugorów jest "dziura". Kiedyś z pewnością będzie tam DR, ale to w nieokreślonej jeszcze przyszłości, przy okazji modernizacji kolejnego odcinka Polnej. Na razie to tylko odległe zamiary. Fakt, że można jadąc DR przy Polnej, skręcić potem w lewo w kierunku Centrum na DR przy Grudziądzkiej, potem w prawo DR przy Wielkim Rowie, po przekroczeniu Ronda Cadcy w prawo DR Legionów, znowu w prawo DR Polana i w lewo na DR Ugory, dalej DR Zbożowa, DR Sz. Chełmińska itd. Zatem taka ciągłość jest, tyle że taka jazda to już nie komunikacja tylko turystyka. Ale, jak kto lubi... Z mapki na razie nie działa DR wzdłuż lasku Bema - Balonowa, ale po zakończeniu budowy hali ten odcinek zostanie odtworzony. NA pewno poprawi sie komunikacja rowerowa między Sz. Chełmińską - Pl. Hoffmanna, Sienkiewicza i Kraszewskiego. To w okolicach maja  /czerwca. Będą DR przy Bema i odcinki pieszo/rowerowe na Kraszewskiego oraz Bema do Sienkiewicza. Wynika to z już postawionych znaków pionowych. Jak widać postęp jest znaczny. Tylko żebyśmy nie stracili ciągłości komunikacji na skutek prucia Pl. Rapackiego!
julo, 2012-02-10 08:54:52
Aaaa... Myślę, ze dojdzie jeszcze DR przy Bukowej, co faktycznie pozwoli na jazdę z Rubinkowa do północnych dzielnic miasta.Fragment DR od Skłodowskiej wzdłuż Bukowej już jest zrobiony, chyba ciąg dalszy nastąpi?
Zosia, 2012-02-13 16:33:03
Ludzie  !!!! cuda się dzieją   :rolleyes: Jechałam dzisiaj ulicą Mickiewicza i droga rowerowa była odśnieżona  !!!!!   :D
Ale i tak czekam wiosny,bo ciężko się jeździ zimą  .
Lolek, 2012-03-17 21:24:59
Swego czasu byłem pod wrażeniem, jak szybko można zrobić dobrą ścieżkę rowerową. Mam na myśli odcinek przy Al.700-lecia.

Ciągle jednak marzą mi się ścieżki rowerowe z czerwonego asfaltu. Są bardziej charakterystyczne, zarówno piesi po nich nie chodzą jak i zmotoryzowani bardziej uważają. Myślę, że rowerzyści są na nich traktowani z większym poszanowaniem. Podobnie jak przejścia dla pieszych koloru czerwonego. Są bardziej widoczne!

Stąd apel do Stowarzyszenia. Wymuszajcie czerwony asfalt! Dlaczego w takim Gdańsku większość ścieżek jest czerwonych? A w Toruniu nawet nie wiem czy i gdzie jest?
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook