W poniedziałek 5 grudnia 2011 r. w budynku Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego odbyła się konferencja „Polityka rowerowa a skuteczne pozyskiwanie funduszy pozastrukturalnych Unii Europejskiej” zorganizowana przez Pomorskie Stowarzyszenie Wspólna Europa. Prezentacje przedstawili m.in. Wiceprezydent Gdańska Pan Maciej Lisicki oraz Wiceprezes Europejskiej Federacji Rowerzystów Pan Piotr Kuropatwiński. Spotkanie miało na celu promowanie aktywnych form mobilności oraz poruszenie kwestii unijnego dofinansowania w latach 2014-2020 na szeroko pojętą infrastrukturę rowerową. Poniżej przedstawiamy krótką relację z konferencji.
Zgodnie z programem konferencję miał rozpocząć Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotr Całbecki. Niestety Pan Marszałek nie przybył na konferencję, w jego imieniu otworzył ją Marcin Habel Naczelnik Wydziału Turystyki Urzędu Marszałkowskiego. Następnie ciekawe wystąpienie wygłosił Pan Piotr Kuropatwiński Wiceprezes Europejskiej Federacji Rowerzystów (ECF), największej tego typu organizacji rowerowej w Europie. Jedną z głównych tez referatu było hasło: „Więcej przejazdów rowerem – wyższa jakość życia w mieście”. Zgodnie z dokumentami strategicznymi ECF do roku 2020 procent ruchu rowerowego w miastach europejskich winien być nie mniejszy niż 15 %. Przedstawione zostały główne korzyści jakie niesie użytkowanie roweru w przestrzeni miejskiej nie tylko dla samych rowerzystów. Z wyników badań wynika, że 30 % podróży w miastach jest krótszych niż 2 kilometry, a 50 % krótszych niż 5 kilometrów. Pokazuje to potencjał jaki ma rower, który to właśnie na krótkich dystansach jest najbardziej atrakcyjnym środkiem transportu.
Następnie Pan Rafał Ejsmont wygłosił prezentację dotyczącą turystycznych szlaków Eurovelo, które tworzone są i zarządzane przez ECF. Przedstawiono jakie korzyści finansowe może przynieść dla regionu dobrze rozwinięta rowerowa infrastruktura turystyczna. Jakkolwiek w Europie Zachodniej szlaki Eurovelo są odpowiednio przygotowane i oznakowane tak w Polsce są dalej pieśnią przyszłości.
Bardzo ciekawą prezentację wygłosił Wiceprezydent Gdańska Piotr Lisicki. Przedstawił pokrótce politykę transportową miasta odnośnie komunikacji zbiorowej (m.in. sukcesywne obniżanie cen biletów sieciowych, rozwój infrastruktury tramwajowej, modernizację taboru); stref parkingowych (podział na 3 strefy: Strefa A: ograniczone i kontrolowane parkowanie, opłata za godzinę parkowania najwyższa z możliwych; Strefa B: ograniczone parkowanie, dla strefy określono maksymalny współczynnik parkingowy dla nowych inwestycji – aby nie generować zbędnego ruchu pojazdów w centrum; Strefa C: nieograniczone parkowanie gdzie określono minimalny współczynnik parkingowy dla nowych inwestycji) wyłączania kolejnych stref z ruchu samochodowego na terenie Starego Miasta, wprowadzania stref tempo 30 oraz rozwoju infrastruktury rowerowej (drogi rowerowe, pasy i kontrapasy, strefy uspokojonego ruchu oraz parkingi rowerowe). Wszystkie te działania mają nadrzędny cel: polepszenie jakości przestrzeni publicznej w Gdańsku. Jako ciekawostkę warto zanotować fakt, iż gdański urząd miasta jako chyba pierwszy urząd w kraju zakupił 16 służbowych rowerów (w tym 2 elektryczne), które mają służyć urzędnikom w dojazdach pomiędzy poszczególnymi budynkami UM.
Rafał Glazik zaprezentował założenia Polskiej Unii Mobilności Aktywnej PUMA>>, stowarzyszenia zrzeszającego polskie samorządy, które przykładają dużą wagę do rozwoju aktywnej mobilności na swoich terenach. Wiodącą rolę w stowarzyszeniu gra Gdańsk. Przedstawione zostały także inne projekty realizowane przez Pomorskie Stowarzyszenie Wspólna Europa także ze środków unijnych, które mają na celu polepszenie warunków do życia i codziennego aktywnego podróżowania.
Konferencję zakończyła prezentacja Pana Marcina Habla przedstawiająca główne założenia Wiślanej Trasy Rowerowej, która ma zostać wytyczona w województwie kujawsko-pomorskim. Przebiegać będzie głównie istniejącymi szlakami PTTK i jak sama nazwa wskazuje wzdłuż Wisły. Inwestycja ma zostać dofinansowana ze środków Unii Europejskiej kwotą 1 400 000 złotych.
W konferencji wzięło udział około 40 osób z całego regionu. Szkoda, że zabrakło na niej wyższych przedstawicieli Urzędu Miasta Torunia, radnych, nie było nikogo z Miejskiej Pracowni Urbanistycznej. Wiedza, którą można było zdobyć na konferencji, z pewnością przysłużyć by się mogła do uczynienia Torunia miastem bardziej przyjaznym dla mieszkańców.
Materiał z konferencji w TV Toruń LINK>>
Rozmowa Dnia w TV Toruń z Panem Piotrem Kuropatwińskim LINK>>
Komentarze użytkowników (1) |
matixg,
2011-12-06 01:29:04
za 53 euro dziennie to by była jazda |
Dodaj swój komentarz: |
2024-11-21 21:39 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami - 2 podejście |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242