Publikujemy "Raport z pomiarów ruchu rowerowego i obserwacji zachowań rowerzystów na terenie Torunia – lato 2010 r.
ZOBACZ>> Przygotowane przez nas opracowanie przedstawia wyniki pomiarów natężenia ruchu rowerowego, które zostały przeprowadzone latem 2010 roku oraz ich interpretacje. Raport wraz z
pismem>> przewodnim otrzymali Radni Miasta Torunia VI kadencji na sesji RMT w dniu 20 stycznia 2011 roku, Pan Prezydent Michał Zaleski wraz z zastępcami, dyrektorzy WGK, WAiB, MZD i MPU. Zapraszamy do lektury raportu. Poniżej przedstawiamy jego fragmenty.
Wstęp
"Raport przedstawia wyniki pomiarów natężeń ruchu rowerowego, które przeprowadzone zostały w czerwcu i lipcu 2010 r. przez członków i sympatyków Stowarzyszenia Rowerowy Toruń. Tłem do raportu są rezultaty pomiarów ruchu rowerowego, które zostały przeprowadzone w Toruniu jesienią roku 2005, 2009 i 2010. Dzięki temu zaistniała możliwość porównania wielkości ruchu rowerowego w poszczególnych latach.
Analiza wyników badań ma na celu ocenę wielkości ruchu rowerowego na terenie Torunia, co pomoże określić popularność tego środku transportu wśród mieszkańców miasta. Wyniki badań pozwolą w ujęciu długofalowym na ocenę tendencji charakteryzujących ruch rowerowy, a także pozwolą stwierdzić czy inwestowanie w infrastrukturę rowerową wpływa bezpośrednio na wzrost udziału ruchu rowerowego.
Zakres badań
Na wybranych punktach pomiarowych ankieterzy szacowali także wiek rowerzystów, określali czy rowerzysta porusza się jezdnią czy drogą rowerową/chodnikiem, notowali rowerzystów poruszających się w kaskach i stroju sportowym (dres, strój kolarski). "
Most im. Piłsudskiego środa 23 czerwca 2010 r
"Badania przeprowadzono w godzinach 5:00 – 23:00. Wraz z natężeniem ruchu rowerowego mierzone było natężenie ruchu samochodowego oraz pieszego.
W dniu pomiarów z mostu skorzystało 2267 rowerzystów (2,09 rowerzysty na minutę), z czego 46 jechało jezdnią co stanowi 2,03% ogółu rowerzystów.
Wśród rowerzystów było 1676 mężczyzn i 591 kobiet co daje odpowiednio 73,93% i 26,07%.
W czasie przeprowadzanych pomiarów z mostu skorzystało 1448 pieszych.
Podczas prowadzonych badań przez most przejechało 40240 pojazdów mechanicznych (37,25 pojazdów na minutę) w tym 33309 samochodów osobowych. Maksymalna przepustowość mostu w jednym kierunku wyniosła 1462 pojazdy na godzinę, średnie natężenie dla całego okresu prowadzonych badań wyniosło: dla kierunku Plac Rapackiego 1082 pojazdy na godzinę; dla kierunku Plac Armii Krajowej 1153 pojazdy na godzinę.
W popołudniowym szczycie ruchu rowerowego pomiędzy godziną 15:00 a 16:00, rower był co 12 pojazdem przekraczającym most im. Piłsudskiego (248 rowerów, 2625 pojazdów mechanicznych co daje 8,63% udział rowerów). W okresie pomiędzy godziną 5:00 a 23:00 stosunek liczby rowerów do liczby pojazdów mechanicznych wyniósł 5,33% (2267 rowerów względem 40240 pojazdów mechanicznych). Jest to wysoka liczba biorąc pod uwagę popularność tej formy komunikacji w Polsce."
Niedzielne pomiary ruchu rowerowego
"Celem przeprowadzonych pomiarów natężenia ruchu rowerowego, które zostały wykonane w niedzielę 6 czerwca 2010 r. było poznanie wielkości ruchu turystyczno-rekreacyjnego. Do tego celu wybrano popularne miejsce wypoczynku torunian Barbarkę, Plac Rapackiego (jako jeden z głównych punktów w centrum miasta) oraz znajdujący się nad Wisłą Bulwar Filadelfijski. Pomiarów dokonano pomiędzy godziną 10:00 a 13:00 i 15:00 a 18:00 przy bardzo dobrych warunkach atmosferycznych.
Miejsce |
10 - 11 |
11 - 12 |
12 - 13 |
15 - 16 |
16 - 17 |
17 - 18 |
suma |
Barbarka |
47 |
90 |
308 |
143 |
155 |
125 |
868 |
Pl. Rapackiego |
69 |
94 |
114 |
115 |
120 |
121 |
633 |
Bulwar Filadelfijski |
59 |
78 |
94 |
126 |
121 |
123 |
60 |
Podczas 6 godzin pomiarów przeprowadzonych na Barbarce zanotowano średnie natężenie ruchu rowerowego w wysokości ponad 140 rowerzystów na godzinę (2,41 rowerzysty na minutę); na Placu Rapackiego wartość ta wyniosła ponad 105 rowerzystów na godzinę (1,75 rowerzysty na minutę), na Bulwarze Filadelfijskim 100 rowerzystów na godzinę (1,66 rowerzysty na minutę). "
Pomiary ruchu rowerowego w dniu powszednim
"Pomiary mające na celu określenie wielkości ruchu rowerowego w dniu powszednim przeprowadzono w dniach od 7 czerwca do 14 lipca 2010 r. w 19 punktach Torunia. W godzinach 5:30 – 8:30 i 14:00 – 17:00 przeprowadzono 13 pomiarów; 3 przeprowadzono w godzinach 14:00 - 16:00; kolejne 3 w godzinach 10:00 – 17:00; 7:00-10:00 i 13:00-16:00 oraz 15:00-17:00.
Najwięcej rowerzystów przejechało w ciągu 6 godzin pomiarów przez Plac Daszyńskiego (750: 2,08 rowerzysty na minutę), Plac Skarbka (726: 2,01 rowerzysty na minutę) oraz przez skrzyżowanie ulic Sz. Chełmińska - Czerwona Droga – Odrodzenia – Al. Solidarności (716: 1,98 rowerzysty na minutę).
Większe natężenie ruchu rowerowego zaobserwowano w godzinach popołudniowych niż porannych. Różnica jednak nie jest zbyt istotna.
Punktem na mapie miasta intensywnie wykorzystywanym przez rowerzystów jest skrzyżowanie Szosa Chełmińska – Bema - Podgórna: w przeciągu 7 godzin pomiarów przeprowadzonych w godzinach pomiędzy 10:00 a 17:00 średnie natężenie wyniosło prawie 170 rowerów na godzinę (2,83 rowerzysty na minutę, łączna liczba rowerzystów: 1188). Wartości godzinne ruchu rowerowego w okresie od 14:00 do 17:00 są najwyższymi zanotowanymi wynikami pomiarów przeprowadzonych w dniu powszednim.
W obrębie tego skrzyżowania nie ma wyznaczonej infrastruktury rowerowej, stosunkowo dużo rowerzystów korzysta z jezdni (10,94%)."
Struktura płci rowerzystów"Podczas przeprowadzonych latem 2010 r. w dni powszednie pomiarów określono płeć 13031 rowerzystów. Wśród nich było 8832 mężczyzn i 4199 kobiet co daje odpowiednio 67,78% i 32,22% (102 godziny pomiarów + 18 godzin pomiarów na moście). Dla porównania, podczas pomiarów ruchu rowerowego przeprowadzonych jesienią 2009 r. w Toruniu, 78,17% ogółu rowerzystów stanowili mężczyźni, a 21,83% stanowiły kobiety (określono płeć 4713 rowerzystów podczas 144 godzin pomiarów); jesienią 2010 r. wśród 2589 rowerzystów było 76,71% mężczyzn oraz 23,29% kobiet (46 godzin pomiarów). Jak widać panie częściej korzystają z rowerów przy lepszych warunkach atmosferycznych."
Struktura wieku rowerzystówAnkieterzy podczas badań w lecie 2010 r. szacunkowo określili wiek poruszających się w dzień powszedni po toruńskich drogach, ścieżkach rowerowych i chodnikach 6908 rowerzystów (18 punktów pomiarowych).
Porównanie ruchu rowerowego w poszczególnych latach
"Porównując wyniki pomiarów przeprowadzonych w 8 punktach w godzinach 7:00 – 8:00 i 15:00 – 16:00 jesienią 2005, 2009 i 2010 roku można wysnuć następujące wnioski.
Wielkość ruchu rowerowego w tych godzinach ma niewielką tendencję wzrostową. Pomiędzy rokiem 2005 a 2009 zanotowano nieznaczny ponad 3% wzrost liczby rowerzystów (755 rowerzystów w roku 2005 i 779 w roku 2009). Porównując rok 2009 i 2010 można zauważyć prawie 7% wzrost liczby rowerzystów (779 w roku 2009 i 832 w roku 2010.
W porównaniu z rokiem 2005 w roku 2010 nastąpił niewiele ponad 10% wzrost liczby rowerzystów (755 w 2005 r. względem 832 w 2010 r.).
Dysponując wynikami pomiarów przeprowadzonych jesienią 2009 i 2010 r. w 10 punktach rozmieszczonych na terenie Torunia można dokonać porównania liczby rowerzystów w godzinach 6:00 – 8:00 i 14:00 – 16:00.
W 2009 r. na punktach pomiarowych zliczono 1935 rowerzystów, rok później liczba ta wyniosła 2289 co daje ponad 18% wzrost liczby rowerzystów."
Podsumowanie"Na podstawie posiadanych wyników badań można szacunkowo określić, iż w sezonie letnim od 4 do 6% podróży indywidualnymi środkami transportu odbywa się za pomocą roweru. W sezonie jesiennym udział podróży rowerowych wynosi od 2 do 3%. Postanowienia „Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Torunia (Uchwała RMT nr 1032 z dnia 18 maja 2006 r.) zakładają wzrost udziału roweru w podróżach codziennych do 10%. Nie został jednak podany zakładany termin do osiągnięcia tego celu. Analizując wyniki badań można mieć nadzieję, że jest to realne na przestrzeni kilku najbliższych lat.
Latem w szczycie porannym pomiędzy godziną 7:00 a 8:00 przez punkty objęte pomiarem poruszało się średnio 81 rowerzystów, co daje wynik 1,35 rowerzysty na minutę. W szczycie popołudniowym, pomiędzy godziną 15:00 a 16:00 poruszało się przeciętnie 107 rowerzystów, co daje 1,78 rowerzysty na minutę. Nie jest to wysoki wynik jednak analizując rezultaty badań
można dostrzec tendencję wzrostową szczególnie w miejscach, gdzie infrastruktura rowerowa została w ostatnim czasie wybudowana bądź zmodernizowana (Plac Rapackiego, ul. Kościuszki). Warto zauważyć, że stosunkowo duże wartości ruchu rowerowego występują także w okresie jesiennym, co dla wielu osób postrzegających rower jako pojazd wykorzystywany głównie w okresie wiosenno-letnim, może być dużym zaskoczeniem.
Świadczy to o tym, że rower jest wykorzystywany przez torunian nie tylko jako środek rekreacji, ale przede wszystkim jako środek lokomocji umożliwiający dojazd m.in. do pracy czy szkoły."
Zapraszamy do lektury całego Raportu
LINK>>
Spis treści:
1. Wstęp
2. Zakres badań
3. Badanie całodniowe
3.1 Most im. Piłsudskiego
3.2 Ul. Kościuszki
4. Niedzielne pomiary ruchu rowerowego
4.1 Barbarka
4.2 Plac Rapackiego
4.3 Bulwar Filadelfijski
4.4 Wnioski
5. Pomiary ruchu rowerowego w dniu powszednim
5.1 Charakterystyka punktów o najwyższym natężeniu ruchu rowerowego (pomiar w okresie 5:30 – 8:30 i 14:00 – 17:00)
5.1.1 Plac Daszyńskiego (skrzyżowanie Szosy Lubickiej, Żółkiewskiego, Wschodniej)
5.1.2 Plac Skarbka (skrzyżowanie ulic: Kościuszki, Żółkiewskiego, Sobieskiego, Skłodowskiej-Curie)
5.1.3 Skrzyżowanie Szosa Chełmińska - Czerwona Droga – Odrodzenia – Al. Solidarności
5.2 Pozostałe istotne punkty pomiarowe
5.2.1 Skrzyżowanie Szosa Chełmińska – Bema - Podgórna
5.2.2 Skrzyżowanie Bydgoska – Matejki
6. Charakterystyka ruchu rowerowego w dniu powszednim
6.1 Struktura płci rowerzystów
6.2 Struktura wieku rowerzystów
6.3 Rowerzysta na jezdni
6.4 Rowerzysta na przejściu dla pieszych
6.5 Kask, kamizelka i strój sportowy rowerzysty
6.6 Oświetlenie rowerzysty
7. Porównanie wyników badań natężenia ruchu rowerowego z roku 2005, 2009 i 2010
7.1 Most im. Piłsudskiego
7.2 Plac B. Chrapka
7.3 Plac Czadcy
7.4 Skrzyżowanie Polna – Ugory
7.5 Skrzyżowanie Polna – Grudziądzka
7.6 Skrzyżowanie Szosa Lubicka – Przy Skarpie
7.7 Ul. Kościuszki na wysokości ul. Batorego
7.8 Rondo Ferdynanda Focha
7.9 Plac Skarbka
7.10 Plac Daszyńskiego
7.11 Skrzyżowanie Polna – Chrobrego
7.12 Plac Rapackiego
7.13 Skrzyżowanie Żwirki i Wigury – Legionów
7.14 Skrzyżowanie Al. Jana Pawła II - Mickiewicza
7.15 Skrzyżowanie Grudziądzka – Kościuszki - Lelewela
7.16 Wnioski
8. Podsumowanie