W dniach 22-24 sierpnia 2010 roku członkowie Stowarzyszenia Rowerowy Toruń brali udział w spotkaniu otwierającym międzynarodowy projekt „Zielone miasta Wyszehradu”, które miało miejsce w Pradze. Oprócz nas w projekcie biorą udział organizacje z Pragi
.
Spotkanie pozwoliło nam na wymianę doświadczeń, omówienie form współpracy i oczywiście zapoznanie się. Sam projekt ma na celu zwrócenie uwagi mieszkańców i władz miasta na aspekt zrównoważonego rozwoju miasta w zakresie transportu. Jak zachęcać mieszkańców do wybierania komunikacji miejskiej i roweru jako środka transportu, jak wspólnie projektować przestrzeń miejską, aby była ona przyjazna dla mieszkańców. Jak zauważyliśmy problemy komunikacyjne miast występują niezależnie od ich wielkości. Brak konsekwentnej polityki transportowej prowadzi do paraliżu komunikacyjnego. Doskonale to widać na przykładzie Pragi, którą mieliśmy okazję zwiedzić na rowerach. Władze miasta inwestują głównie w rozwój infrastruktury drogowej. Obecnie w Pradze powstaje najdłuższy w europejskim centrum miasta tunel dla samochodów
. W efekcie samochodów jeszcze przybędzie. Tymczasem Praga już teraz posiada jeden z najwyższych w Europie współczynników posiadania samochodu na osobę co widać gołym okiem.
Rowerzystów w Pradze jest niewielu (dominuje wykorzystanie rekreacyjne); wpływają na to spore odległości pomiędzy celami podróży, dużą przeszkodą w rozwoju ruchu rowerowego jest pagórkowate ukształtowanie terenu. Podróż rowerem z centrum do położonych wyżej dzielnic nie jest zadaniem łatwym dla każdego. Oczywiście władze miasta mogłyby się pokusić o poprowadzenie tras rowerowych wzdłuż ulic, które mają mniejszy procent nachylenia, jednak na dzień dzisiejszy Praga stawia na samochody.
W trakcie pobytu w czeskiej stolicy miała miejsce konferencja przedstawiająca założenia projektu oraz prezentacja miast, które biorą w nim udział. Relacja z konferencji pod linkiem: Czesko-polsko-słowacko-węgierski projekt współfinansowany jest z
.
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z rowerowymi rozwiązaniami jakie udało nam się zaobserwować Pradze.
Děkujeme našim pražským průvodcům z organizace Auto*mat - Vítkovi a Hynkovi, bez nichž bychom neuviděli mnoho zajímavých míst.*
Plac Wacława – na jednym z większych placów w Europie dominują samochody.
Droga rowerowa nad brzegiem Wełtawy – trochę dziwne to rozwiązanie?
Jeździ tędy sporo rowerzystów chyba dlatego, że na przebiegającej wyżej ulicy trzeba przeciskać się pomiędzy masą samochodów.
Bajkazyl – niedawno otwarty warsztat rowerowy, gdzie również można wypożyczyć rower, napić się czegoś zimnego, zakupić rowerowe koszulki i inne gadżety.
Dawna trasa kolejowa...
służy obecnie pieszym, rowerzystom i rolkarzom...
i wszystko byłoby świetnie, gdyby nie zamknięcie przebiegającego w jej ciągu tunelu ze względu na… brak porozumienia kto ma płacić za oświetlenie. Czyni to modelową trasę mało użyteczną.
Wjazd do innego tunelu.
Na szczęście ten jest oświetlony, a pochylenie powoduje, że przejazd/zjazd nim w odpowiednim kierunku jest dość ekscytującym przeżyciem.
Automatyczny pomiar prędkości przed szkołą...
oraz wyraźne zaakcentowanie, że lepiej tutaj zachować wzmożoną uwagę.
Przykład śluzy rowerowej w dzielnicy Vinohrady.
Kolejny przykład azylu dla rowerzystów w obrębie skrzyżowania.
Następna śluza rowerowa.
Naturalnie w tym miejscu powinno być przedłużenie ciągu pieszego tymczasem są barierki. Nie ma wątpliwości, ze samochody mają w Pradze priorytet.
Czy tutaj rowerzyści mogą jechać legalnie „pod prąd”?
Niedawno przebudowany plac. Samochody zostały z niego wyeliminowane, przestrzeń jest otwarta dla ruchu pieszego, rowerowego i tramwajowego.
Tutaj również rowerzyści mogą wjechać, jednak trzeba uważać na samochody wyjeżdżające z parkingu oraz tramwaje.
Pas rowerowy w jezdni, tylko po jednej stronie ulicy, a co powrotem?
Zakończenie pasa rowerowego. Historię powstania tego pasa można poznać oglądając film
Auto*Mat>>
Pas rowerowy na jezdni.
Mało wyraźne oznakowanie pasa rowerowego w obrębie skrzyżowania z drogą podporządkowaną.
Na praskiej starówce wydzielono wiele stref pieszych. Ilość turystów powoduje, że niektórymi węższymi uliczkami trudno jest nawet przejść, a o przejeździe nie ma mowy.
W Pradze stojak rowerowy jest rzadko spotykany - całe szczęście są barierki.
Wątek nierowerowy: przykład elektronicznych tablic z rozkładami jazdy pociągów na niedawno przebudowanym dworcu głównym w Pradze.
Panorama Pragi, w tle wieża telewizyjna na Żiżkowie.
* Dziękujemy naszym praskim przewodnikom z organizacji Auto*mat – Vitkowi i Hynkowi, bez których nie zobaczylibyśmy wielu interesujących miejsc.