Wyniki niżej zamieszczonych badań wskazują, że mieszkańcy Torunia chcieliby posiadać lepszą infrastrukturę rowerową w swoim mieście. Większość posiada rowery i w miarę często z nich korzysta. Więcej osób jeździ rekreacyjnie, głównie w sezonie, poza sezonem mało osób deklaruje korzystanie z roweru.
14% ankietowanych dojeżdża do pracy, szkoły rowerem, przy poprawie infrastruktury rowerowej chęć taką wyraziło: tak 26% a raczej tak 28%. Łącznie 54% - bardzo wysoki wynik. Wniosek prosty: im więcej dobrze zaprojektowanych i wybudowanych bezpiecznych dróg rowerowych tym więcej torunian wsiądzie na rower. Są na to możliwości; włodarze miasta w końcu muszą przejść z fazy planowania do fazy wykonania. W ciągu 15 ostatnich lat wiele mówiło się o konieczności poprawy sytuacji infrastruktury rowerowej w mieście, ale z efektywnością było gorzej. Drogi rowerowe nie stanowią wspólnego systemu, duża część jest źle wykonana i oznakowana. Miasto powinno poprawić jakość zarządzania sprawami „rowerowymi”. Zreformować i przywrócić do działania „Zespół do spraw komunikacji rowerowej miasta Torunia”. Rower ma duży potencjał, dobra infrastruktura to korzyści zdrowotne dla mieszkańców, ekologiczne dla miasta, a dla turystów kolejna zachęta dla odwiedzenia Torunia. Turysta na rowerze jest bardziej mobilny, może poznać miasto z wielu stron, zobaczyć Przedmieścia, odwiedzić fortyfikacje.
Na pytanie „które z niżej wymienionych elementów infrastruktury rowerowej nie występuje w Toruniu w wystarczającym stopniu?” ankietowani odpowiedzieli: 62% drogi rowerowe, 25% stojaki. Jakość i przydatność ścieżek rowerowych oceniona została: nisko: 18%, średnio: 58%. Wysoko i bardzo wysoko oceniło to 20% badanych. 57% uważa, że aby ułatwić poruszanie się po mieście należy wybudować ścieżki rowerowe w mieście łączące osiedla. 77% badanych twierdzi że winny zostać zwiększone środki z budżetu miasta na ścieżki rowerowe. Kończąc cytatem z raportu: Żaden z respondentów, niezależnie od tego czy korzysta ze ścieżek, czy nie, na pytanie „czy rowerzysta może czuć się bezpiecznie na toruńskich drogach”, nie odpowiedział twierdząco.
Raport z badań odnośnie rowerzystów
przeprowadzony dla Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu
przez studentów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
Badania zostały przeprowadzone na podstawie wywiadu kwestionariuszowego, przez trzech ankieterów. Zostało przeprowadzonych 400 wywiadów. Metodą doboru próby, była metoda kwotowa (każdy z ankieterów otrzymał kwotę respondentów, którą musiał zrealizować, przy czym respondent musiał spełnić kryterium posiadania roweru).
Struktura wieku oraz płci jest dosyć wyrównana. 55% badanych respondentów to kobiety. 27% badanych to mieszkańcy Torunia w wieku 46- 55 lat, 23% to ludzie w wieku 36- 45 lat, 20 % stanowią respondenci w wieku 19- 25 lat, 17% w wieku 26- 35, a po niespełna 7% osoby poniżej 18 roku życia i powyżej 56 lat.
Ciekawie prezentuje się wykształcenie naszych respondentów, spośród których aż 40% posiada wykształcenie wyższe.
|
Procent ważnych |
|
Ważnych
|
podstawowe/niepełne podstawowe |
6,7
|
|
zawodowe
|
10,0
|
|
średnie/techniczne
|
25,0
|
|
pomaturalne
|
10,0
|
|
wyższe niepełne
|
8,3
|
|
wyższe
|
40,0
|
|
Ogółem
|
100,0
|
Większość, bo aż 46% naszych respondentów, to osoby, których dochody nie przekraczają 1000zł.
|
Procent ważnych
|
|
Ważnych
|
do 999zl
|
46,7
|
|
1000- 1499
|
13,3
|
|
1500- 1999
|
20,0
|
|
2000- 2999
|
11,7
|
|
3000- 3999
|
3,3
|
|
powyżej 4000
|
5,0
|
|
Ogółem
|
100,0
|
|
Procent ważnych
|
|
Ważnych
|
2
|
15,0
|
|
3
|
33,3
|
|
4
|
41,7
|
|
5
|
8,3
|
|
6 i więcej
|
1,7
|
|
Ogółem
|
100,0
|
Ciekawie wygląda tabela dotycząca statusu zawodowego naszych respondentów. Wyniki naszych badań odzwierciedlają sytuację zawodową Polaków, gdyż aż co 4 spośród naszych badanych nie posiadał pracy.
|
Procent ważnych
|
|
Ważnych
|
pracuję
|
75,0
|
|
nie pracuję
|
23,3
|
|
Ogółem
|
100,0
|
|
Procent ważnych
|
|
Ważnych
|
emeryt, rencista
|
5,0
|
|
uczeń, student
|
21,7
|
|
pracownik usług
|
26,7
|
|
właściciel prywatnej firmy
|
10,0
|
|
pracownik administracyjno- biurowy |
18,3
|
|
pracownik sfery budżetowej
|
8,3
|
|
wolny zawód, artysta
|
8,3
|
|
zajmuję się dziećmi, domem
|
1,7
|
|
Ogółem
|
100,0
|
Większość, jednak nieprzeważająca, naszych respondentów to pracownicy usług. Tuż za tą grupą zawodową znaleźli się uczniowie i studenci, jako najbardziej liczni. Zaś najmniej liczną grupą okazały się osoby zajmujące się dziećmi, domem ( 1,7%).
Popularność roweru:
Zdecydowana większość naszych respondentów ( ponad 90%) posiada własny rower. Nie jest to jednak uzależnione od tego, w jakim respondent jest wieku, gdyż zarówno wszyscy respondenci poniżej 18 roku życia, jak i powyżej 56, mieli własny rower.
|
wiek
|
Ogółem
|
||||||
poniżej 18
|
19- 25
|
26- 35
|
36- 45
|
46- 55
|
56- 65
|
|||
czy posiada
pan/i rower?
|
tak
|
100,0%
|
91,7%
|
90,0%
|
92,9%
|
87,5%
|
100,0%
|
91,7%
|
nie
|
|
8,3%
|
10,0%
|
7,1%
|
6,3%
|
|
6,7%
|
Przy badaniu liczby rowerów, nie braliśmy pod uwagę rowerków dziecięcych. Zdecydowana większość (65%) posiada w domu dwa rowery i, jak się również okazało nie jest to uzależnione ani od dochodu respondentów, ani od ich przynależności społeczno- zawodowej.
Bez wątpienia użytkowanie roweru jest bardzo popularne wśród naszych respondentów, jednak zmienia się ono w zależności od por roku. Dominanta w pytaniu o użytkowanie roweru w sezonie wskazuje na odpowiedź trzecią, czyli raz w tygodniu. Natomiast w pytaniu o użytkowanie roweru po sezonie, wskazuje odpowiedź piątą, czyli rzadziej niż raz w miesiącu.
|
jak często korzysta pan/i z roweru w sezonie letnim? |
jak często korzysta pan/i z roweru po sezonie? |
Dominanta
|
3,00
|
5,00
|
|
Procent ważnych
|
|
Ważnych
|
przeważnie codziennie
|
15,3
|
|
średnio kilka razy w tygodniu
|
30,5
|
|
średnio raz na tydzień
|
33,9
|
|
średnio raz na miesiąc
|
13,6
|
|
rzadziej niż raz w miesiącu
|
6,8
|
|
Ogółem
|
100,0
|
|
Procent ważnych
|
|
Ważnych
|
przeważnie codziennie
|
3,4
|
|
średnio kilka razy w tygodniu
|
11,9
|
|
średnio raz na tydzień
|
13,6
|
|
średnio raz na miesiąc
|
22,0
|
|
rzadziej niż raz w miesiącu
|
39,0
|
|
w ogóle nie jeżdżę poza sezonem |
10,2
|
|
Ogółem
|
100,0
|
Nasze badania pokazują, że mieszkańcy Torunia najczęściej korzystają z roweru w celach rekreacyjnych, najrzadziej natomiast jako środek transportu do szkoły.
|
Procent ważnych
|
|
Ważnych
|
dojeżdżam nim do pracy
|
11,7
|
|
dojeżdżam do szkoły
|
5,0
|
|
jeżdżę po zakupy
|
8,3
|
|
do celów rekreacyjnych
|
50,0
|
|
do celów zdrowotnych
|
15,0
|
|
do uprawiania sportu
|
8,3
|
|
Ogółem
|
100,0
|
Nieco przygnębiająco prezentują się wyniki na pytania odnośnie kradzieży rowerów. Prawie połowie respondentów rower został ukradziony, przy czym prawie 80% rowerów miało zabezpieczenie. Najczęściej spotykanym sposobem kradzieży jest kradzież rowerów z balkonu, piwnicy lub garażu.
|
Procent ważnych
|
|
Ważnych
|
tak
|
47,5
|
|
nie
|
52,5
|
|
Ogółem
|
100,0
|
|
Procent ważnych
|
|
Ważnych
|
z piwnicy, balkonu, garażu
|
48,3
|
|
z ulicy
|
44,8
|
|
rower został mi zabrany
|
6,9
|
|
Ogółem
|
100,0
|
|
Procent ważnych
|
|
Ważnych
|
tak, miał zabezpieczenie
|
86,2
|
|
nie, nie miał żadnego zabezpieczenia |
10,3
|
|
Ogółem
|
100,0
|
Dojeżdżając do pracy lub szkoły większość naszych respondentów korzysta z publicznych środków komunikacji miejskiej i nie zajmuje im to więcej niż 30 minut. Gdyby mieli możliwość wyboru środka transportu, większość przesiadłaby się w samochód.
W jaki sposób najczęściej dojeżdża pan/i do pracy, szkoły?
|
Procent ważnych
|
|
Ważnych
|
samochodem
|
31,6
|
|
rowerem
|
14,0
|
|
autobusem, tramwajem, pociągiem
|
43,9
|
|
idę piechotą
|
10,5
|
|
Ogółem
|
100,0
|
|
Procent ważnych
|
|
Ważnych
|
do 15min
|
36,8
|
|
do 30min
|
56,1
|
|
do 60min
|
5,3
|
|
ponad 60min
|
1,8
|
|
Ogółem
|
100,0
|
W jaki sposób najchętniej dojeżdżałby/ałaby pan/i do pracy?
|
Procent ważnych
|
|
Ważnych
|
samochodem
|
56,1
|
|
rowerem
|
24,6
|
|
autobusem, tramwajem
|
7,0
|
|
piechotą
|
12,3
|
|
Ogółem
|
100,0
|
Nasze badania pokazują, że stworzenie wygodnej i bezpiecznej infrastruktury dla rowerzystów, zwiększyłoby ich liczbę na toruńskich drogach.
Czy stworzenie wygodnej i bezpiecznej infrastruktury dla rowerów sprawiłoby, że dojeżdżał/ałaby pan/i do pracy lub szkoły rowerem?
|
Procent ważnych
|
Procent skumulowany
|
|
Ważnych
|
zdecydowanie tak
|
26,3
|
26,3
|
|
raczej tak
|
28,1
|
54,4
|
|
trudno powiedzieć
|
12,3
|
66,7
|
|
raczej nie
|
24,6
|
91,2
|
|
zdecydowanie nie
|
8,8
|
100,0
|
|
Ogółem
|
100,0
|
|
W tej tabeli ważny jest nie tylko największy procent ważnych (28,1%) ale również procent skumulowany. Pokazuje on, że 54,4% respondentów odpowiedziało na to pytanie „zdecydowanie tak” lub „raczej tak”. Oznacza to, że ponad połowa badanych byłaby skłonna przesiąść się na rower, jeżeli zostałyby stworzone ku temu sprzyjające warunki.
Te sprzyjające warunki to, jak się okazuje, przede wszystkim powstanie ścieżek rowerowych, gdyż to właśnie na ich niedobór nasi respondenci wskazywali najczęściej.
Które z niżej wymienionych elementów infrastruktury rowerowej nie występuje w Toruniu w wystarczającym stopniu?
|
Procent ważnych
|
|
Ważnych
|
ścieżki rowerowe
|
61,7
|
|
stojaki rowerowe
|
25,0
|
|
odpowiednie oznakowanie
|
6,7
|
|
odpowiednia sygnalizacja świetlna |
6,7
|
Okazuje się, że nasi respondenci bardzo często korzystają zarówno ze ścieżek rowerowych, jak i ze stojaków na rowery.
|
Procent ważnych
|
|
Ważnych
|
tak
|
88,3
|
|
nie
|
11,7
|
|
Ogółem
|
100,0
|
|
Procent ważnych
|
|
Ważnych
|
tak
|
66,7
|
|
nie
|
33,3
|
|
Ogółem
|
100,0
|
Jednakże ich jakość, jak i przydatność nie jest już oceniana tak jednoznacznie. Większość respondentów wystawiło średnią ocenę ścieżkom rowerowym w Toruniu. Natomiast stojaki rowerowe nie zostały potraktowane już tak łagodnie. Ich jakość i przydatność respondenci ocenili jako niską lub średnią.
Jak ocenia pan/i przydatność i jakość ścieżek rowerowych?
|
Procent ważnych
|
|
Ważnych
|
bardzo nisko
|
1,7
|
|
nisko
|
18,3
|
|
średnio
|
58,3
|
|
wysoko
|
16,7
|
|
bardzo wysoko
|
5,0
|
|
Ogółem
|
100,0
|
Jak ocenia pan/i przydatność i jakość stojaków rowerowych?
|
Procent ważnych
|
|
Ważnych
|
bardzo nisko
|
15,0
|
|
nisko
|
33,3
|
|
średnio
|
33,3
|
|
wysoko
|
16,7
|
|
bardzo wysoko
|
1,7
|
|
Ogółem
|
100,0
|
Aby po Toruniu lepiej się jeździło należy, według naszych respondentów, przede wszystkim wybudować ścieżki łączące osiedla w mieście a w dalszej kolejności ścieżki rowerowe prowadzące za miasto. Zwiększenie ilości stojaków dla rowerów nie okazało się pilną sprawą.
Co należy zrobić w Toruniu, aby ułatwić poruszanie na rowerze?
|
Procent ważnych
|
|
Ważnych
|
wybudować ścieżki rowerowe w mieście łączące osiedla
|
56,7
|
|
wybudować ścieżki rowerowe prowadzące za miasto |
31,7
|
|
wybudować parkingi, stojaki rowerowe |
10,0
|
|
nie wiem
|
1,7
|
|
Ogółem
|
100,0
|
Jeżeli chodzi o ingerowanie władz miejskich w infrastrukturę rowerową, to aż 67% respondentów uważa, że władze powinny zdecydowanie ingerować w te sprawy. Ponadto 77% badanych sądzi, że budżet na poprawę infrastruktury rowerowej powinien zostać zwiększony.
Czy na ścieżki rowerowe należy wydawać fundusze z budżetu miasta?
|
Procent ważnych
|
|
Ważnych
|
więcej, niż dotychczas
|
76,7
|
|
tyle samo, co dotychczas
|
11,7
|
|
trudno powiedzieć
|
10,0
|
|
nie wydawać w ogóle
|
1,7
|
|
Ogółem
|
100,0
|
czy na ścieżki rowerowe należy wydawać fundusze
z budżetu miasta? * jak często korzysta pan/i
z roweru w sezonie letnim?
|
jak często korzysta pan/i z roweru w sezonie letnim?
|
Ogółem
|
|||||
przeważnie codziennie |
średnio kilka razy w tygodniu |
średnio raz na tydzień |
średnio raz na miesiąc |
rzadziej niż raz w miesiącu |
|||
czy na ścieżki rowerowe należy wydawać fundusze z budżetu miasta? |
więcej, niż dotychczas
|
88,9%
|
83,3%
|
70,0%
|
75,0%
|
50,0%
|
76,3%
|
tyle samo, co dotychczas |
|
5,6%
|
25,0%
|
12,5%
|
|
11,9%
|
|
trudno powiedzieć
|
11,1%
|
5,6%
|
5,0%
|
12,5%
|
50,0%
|
10,2%
|
|
nie wydawać w ogóle
|
|
5,6%
|
|
|
|
1,7%
|
Bardziej skłonni do wydawani pieniędzy budżetu miasta są rowerzyści, którzy najczęściej korzystają z roweru. Prawie 90% respondentów, którzy jeżdżą niemalże codziennie na rowerze, opowiada się za zwiększeniem środków z budżetu miasta. Procent ten systematycznie spada, co w rezultacie prowadzi do tego, że co drugi rowerzysta, jeżdżący na rowerze rzadziej, niż raz w miesiącu, chce zwiększenia środków z budżetu na infrastrukturę rowerową.
Rowerzyści nie wzbudzają większego zainteresowania, gdyż 33% respondentów uważa ich za zwykłych uczestników ruchu drogowego.
|
Procent ważnych
|
|
Ważnych
|
hobbysta
|
30,0
|
|
wzór do naśladowania
|
18,3
|
|
zwykły uczestnik ruchu drogowego
|
33,3
|
|
człowiek ubogi, którego nie stać na samochód |
3,3
|
|
sportowiec
|
8,3
|
|
jest mi obojętny, nie zwracam na niego uwagi |
6,7
|
|
Ogółem
|
100,0
|
Użytkownicy ścieżek rowerowych wypowiadali się bardziej negatywnie o bezpieczeństwie rowerzystów, niż Ci, którzy ze ścieżek nie korzystają. Żaden z respondentów, niezależnie od tego czy korzysta ze ścieżek, czy nie, na pytanie „czy rowerzysta może czuć się bezpiecznie na toruńskich drogach”, nie odpowiedział twierdząco.
czy rowerzysta w Toruniu może czuć się bezpiecznie na drogach? * czy korzysta pan/i ze ścieżek rowerowych?
|
czy korzysta pan/i ze ścieżek rowerowych? |
Ogółem
|
||
tak
|
nie
|
|||
czy rowerzysta w Toruniu może czuć się bezpiecznie na drogach? |
raczej tak
|
17,0%
|
28,6%
|
18,3%
|
trudno powiedzieć
|
11,3%
|
28,6%
|
13,3%
|
|
raczej nie
|
41,5%
|
28,6%
|
40,0%
|
|
zdecydowanie nie
|
30,2%
|
14,3%
|
28,3%
|
|
Ogółem
|
100,0%
|
100,0%
|
100,0%
|
Spośród naszych respondentów zaledwie kilka procent wyraziło chęć zakupu roweru w najbliższym czasie. Pozostali nie myślą o tym.
Czy planuje pan/i w najbliższym czasie zakup roweru dla siebie lub któregoś z członków rodziny?
|
Procent ważnych
|
|
Ważnych
|
tak, zamierzam kupić sobie rower |
6,7
|
|
tak, zamierzam kupić rower dla męża/ żony/ dzieci |
15,0
|
|
nie, nie planuję
|
76,7
|
|
nie wiem, trudno powiedzieć
|
1,7
|
|
Ogółem
|
100,0
|
Komentarze użytkowników (0) |
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz |
Dodaj swój komentarz: |
2024-11-21 21:39 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami - 2 podejście |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242