W czerwcu 2017 roku ekipa Stowarzyszenia Rowerowy Toruń odwiedziła Oxford w ramach Oxford Bike Week. Przedstawiamy krótki ilustrowany artykuł przedstawiający jak wygląda infrastruktura rowerowa tego angielskiego miasta. Być może nie jest ona idealna, ale rowerzystów jeździ całkiem sporo. Więcej o naszej wizycie w Oxfordzie możecie przeczytać tutaj>>.
Jeden z wielu parkingów rowerowych w centrum Oxfordu. |
Nie łatwo znaleźć miejsce do zaparkowania roweru na starym mieście… |
…dlatego niektórzy parkują rowery nawet na środku jezdni. |
Jeśli brakuje miejsca na postawienie stojaka rowerowego można zastosować ucho przykręcane do ściany budynku. |
Na głównym deptaku można poruszać się rowerem poza godzinami szczytu. Czy podobne rozwiązanie sprawdziłoby się w Toruniu na ul. Szerokiej? |
Po prawej stacja roweru miejskiego na terenie jednego z wydziałów. Nie widać jednak tych rowerów w użyciu na mieście. |
W centrum Oxfordu ruch rowerowy odbywa się głównie po pasach rowerowych… |
…lub po jezdni razem z autami. Brak wydzielonej infrastruktury rowerowej nie zniechęca jednak rowerzystów do jeżdżenia. |
Bo co zrobić innego gdy pas rowerowy się kończy... |
Wydzielona z jezdni droga rowerowa przechodzi na chodnik. Można również kontynuować jazdę po jezdni. Jakość i czytelność tego miejsca pozostawia wiele do życzenia… |
Niestety wiele pasów rowerowych w Oxfordzie jest bardzo wąskich. |
Droga wylotowa z miasta. Tutaj wyznaczono poprawnej szerokości pas rowerowy. |
Na każdym wjeździe na posesję rowerzystom nakazuje się ustąpić pierwszeństwa… |
Drzewa zajmują większą część drogi rowerowej. |
Rowerzyści wybierają jezdnię. |
Przykład oznakowania tras rowerowych w Oxfordzie. Droga rowerowa prowadzi do dzielnic Marston i Headington. |
Holandia? Nie, wciąż jesteśmy w Oxfordzie. Jedziemy Marston Ferry Road, która powstała w latach 70. Myślę, że to najlepsza wydzielona droga rowerowa jaką widzieliśmy w Oxfordzie. |
Gładki asfalt, szerokość dla czterech rowerzystów, wyniesione przejazdy rowerowe bez żadnych krawężników w poprzek. Czego chcieć więcej? |
Na długim odcinku trasa rowerowa jest doskonale odseparowana od jezdni niskim wałem ziemnym porośniętym gęstą roślinnością. |
Na drugą stronę drogi przejeżdżamy tunelem pieszo-rowerowym. |
Do tunelu prowadzą łagodne rampy. Niestety przed samym tunelem są bardzo ostre zakręty i brak widoczności. |
Trasa pieszo-rowerowa nad Kanałem Oxfordzkim. Niemal dziewicze tereny, a jesteśmy bardzo blisko centrum miasta. |
Szkoda, że tak wąsko... |
…i tak nisko. Nasz przewodnik stwierdził, że trasa jest wykorzystywana bardziej rekreacyjnie niż komunikacyjnie. Niskie parametry trasy mogą być jednym z powodów. |
Przykład kontraruchu rowerowego w Oxfordzie. |
W Oxfordzie są też śluzy rowerowe. |
Dość nietypowy - dla Europejczyka z kontynentu :) - sygnalizator pieszo-rowerowy. |
Przykład "shared space". Na skrzyżowaniu prawie zrezygnowano ze znaków drogowych, nie przyznano nikomu pierwszeństwa przejazdu. Wygląda jak rondo, jednak nie ma tu takiego oznakowania. |
Tutaj zaczyna się droga pieszo-rowerowa. Zamontowano wyjątkowo mały znak drogowy. |
Przykład uspokojenia ruchu na osiedlowej uliczce za pomocą szykany oraz napis zwolnij. |
Tabliczka przy chodniku: rowerzysto zsiądź z roweru. Miejsce rowerzysty jest na jezdni. Ci policjanci najprawdopodobniej odzyskali porzucone/skradzione rowery. |
Parkowa alejka na której rowerzysta powinien ustępować miejsca pieszemu. |
Tablica mająca na celu zwrócenie uwagi kierowców na rowerzystów w ruchu drogowym. |
Naklejki na autobusach piętrowych mające zwrócić uwagę rowerzystów na odpowiednie wyprzedzanie tych pojazdów. |
Tabliczka przy rondzie z napisem: nie wyprzedzaj rowerzystów. |
Ulica zamknięta - nie dotyczy rowerzystów. |
Parking rowerowy przed oksfordzkim dworcem kolejowym. |
Wiata rowerowa przed dworcem kolejowym wraz z kierunkowskazami pieszo-rowerowymi. |
Przed dworcem znajduje się także wypożyczalnia rowerów składanych angielskiej marki Brompton. |
Bar „Zardzewiały rower” :) |
Komentarze użytkowników (0) |
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242