Strasburg
Miasto położone nad Renem tuż przy granicy z Niemcami, stolica Alzacji. Obszar staromiejski Strasburga - Wielka Wyspa - wpisana jest na listę Unesco. Miasto liczy około 270 000 mieszkańców (w aglomeracji żyje ok. 480 000). W Strasburgu swoją siedzibę mają m.in. Rada Europy, Europejski Trybunał Praw Człowieka oraz Parlament Europejski.
Udział ruchu rowerowego we wszystkich podróżach wynosi około 8 %.
W obrębie dworca kolejowego rowerzyści maja do dyspozycji 2300 miejsc parkingowych w tym 850 pod ziemią. W mieście działa system wypożyczalni rowerów Velhop http://www.velhop.strasbourg.eu. Wypożyczalnia dysponuje 4700 sztukami rowerów z czego 4200 można wypożyczyć na dłuższy okres a 500 znajduje się w bezobsługowych stacjach na terenie miasta. Istnieje możliwość wypożyczenia roweru od 1 godziny do 1 roku. Koszt wypożyczenia roweru na godzinę wynosi 1 euro, na dzień 5 euro, kaucja zwrotna 150 euro.
Tramwaje w Strasburgu zostały zlikwidowane w roku 1960, przywrócono je do ruchu w 1994 roku, obecnie kursuje 6 linii. Bardzo ciekawy jest system sprzedaży biletów miesięcznych na komunikację zbiorową, ze szczegółami można zapoznać się na portalu Transport Publiczny>>.
Rowerzysta na rowerze Velhop na tle katedry Notre Dame. |
Rower Velhop w całej okazałości. Charakterystyczny jest napęd - wał kardana. |
Licznik rowerzystów przy wydzielonej drodze rowerowej. |
Wydzielona droga rowerowa, która powstała kosztem zawężonej jezdni. |
Korzystanie z infrastruktury oznaczonej takim znakiem nie jest obowiązkowe. |
Tramwaj dwukierunkowy oraz infrastruktura rowerowa stworzona przy okazji budowy linii tramwajowej. |
Zielone torowisko oraz dość nieszczęśliwie poprowadzona (nieobowiązkowa) droga rowerowa przez przystanek. |
Tramwaj Cityrunner w pełnej krasie. |
Drewniane torowisko i rowerzyści na tle budynku Europejskiego Trybunału Praw Czowieka. |
Infrastruktura rowerowa na tyłach Parlamentu Europejskiego. |
Trafiają się odcinki dróg rowerowych w standardzie prawie jak w Holandii. |
W centrum miasta sporo jest infrastruktury dla rowerzystów wydzielonej z jezdni. Na zdjęciu kontrapas. |
Obustronne pasy rowerowe. |
Kontrapas rowerowy i wyniesiona tarcza skrzyżowania. |
Przestrzeń dla rowerzystów w ścisłym centrum - ruch samochodów w tym miejscu jest mocno ograniczony. |
Rowerzysta na jezdni, rowerzystka na chodniku, rowerzysta parkujący swój pojazd. |
Znak zezwalający na jazdę rowerem w prawo nawet na czerwonym świetle. |
Jeden z kilku parkingów rowerowych w obrębie dworca kolejowego. |
Na buspasach dopuszcza się ruch rowerowy oraz taksówki. |
Trasa rowerowa nad rzeką Ill. Żadnych barierek. |
Oznakowanie tras rowerowych. Nie jest tak czytelne jak w Niemczech czy Holandii. |
Most pieszo-rowerowy nad Renem łączący francuski Strasburg z niemieckim Kehl. |
Peugeot niefortunnie przypięty do słupka na strasburskim Starym Mieście. |
Dijon
Miasto i gmina we Francji, w regionie Burgundia w środkowo-wschodniej Francji. Miasto liczy około 150 000 mieszkańców, zespół miejski liczy 238 000 mieszkańców. Miasto wielu osobom kojarzy się głównie z musztardą. Duży ośrodek akademicki. Komunikację tramwajową w Dijon zlikwidowano w 1961 roku, funkcjonowanie 2 linii tramwajowych przywrócono w 2012 roku. Miejski system wypożyczalni rowerów to Velodi>>.
Na potrzeby budowy linii tramwajowych zmieniono wygląd wielu ulic. W Dijon jeżdżą tramwaje Alstom Citadis 302. |
Dwukierunkowy tramwaj podjeżdza pod sam dworzec kolejowy. |
Tuż przy dworcu jest punkt gdzie można wypożyczyć rower na dłużej... |
...można też skorzystać z bezobsługowej wypożyczalni rowerów. |
Budując linie tramwajowe można się było postarać o lepszą infrastrukturę dla rowerzystów... |
...choć ta nie jest obowiązkowa. |
Kontrapas autobusowo-taksówkowo-rowerowy. |
Pas i śluza rowerowa oraz znak pozwalający rowerzyście na skręcanie w prawo także na czerwonym świetle. |
Jazda rowerem pod prąd dopuszczona jest nawet na tak wąskich uliczkach. |
Parking rowerowy dla użytkowników komunikacji miejskiej. |
Bezobsługowa stacja rowerów miejskich. |
Mały autobus w sam raz dla wąskich uliczek Starego Miasta w Dijon. |
Zdjęcia wykonano we wrześniu 2014 roku.
Komentarze użytkowników (2) |
Bajkłors,
2015-02-12 17:46:34
W Dijon polecam rowerownię "La Rustine", przy Rue de Havre. Przedsięwzięcie wspólnotowe (w Polsce trzeba uważać, żeby nie powiedzieć komunistyczne), można zmontować sobie rower z pomocą wykwalifikowanej kadry lub skorzystać ze zgromadzonych części, za darmo lub pół-darmo. Ogarniają to łebskie ludzie ze środowiska, więc i frekwencja wysoka. |
bania10@op.pl,
2015-08-14 16:43:17
Witam, chciałbym odnieść się do tego ciekawego artykułu w pracy dyplomowej - czy autor mógłby się ze mną skontaktować mailowo(mail w nicku) |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242