Gdańsk ma najbardziej rozwiniętą w Polsce sieć dróg rowerowych. W latach 2002-2006 realizowany był Gdański Rowerowy Projekt Inwestycyjno-Promocyjny. Finansowany był on w części przez Global Enviroment Facility – Fundusz Środowiska Globalnego (GEF) zajmujący się finansowaniem ochrony środowiska naturalnego w krajach rozwijających się (niestety Polska nie może się już ubiegać o pieniądze z GEF). Z tego funduszu pozyskano 1 mln $. Cały budżet wynosił ponad 2,5 mln $, reszta tej kwoty to przede wszystkim wkład własny gminy Gdańsk.
Projekt realizowany był przy znacznym współudziale instytucji pozarządowych, według bardzo dobrych standardów budowy ścieżek rowerowych; kilka rozwiązań zastosowanych w projekcie jest naprawdę innowacyjne jak na warunki polskie. Polecam lekturę publikacji „Rowerowy Gdańsk – Rowerowa Polska” – znajdziecie tam wiele ciekawych informacji na temat projektu. Link tutaj. Pomimo problemów w realizacji programu zbudowano kilkanaście kilometrów porządnych dróg rowerowych. Dodając do tej liczby istniejące ścieżki rowerowe, mamy do czynienia w Gdańsku z całkiem sporą – jak na nasz kraj - ilością dróg rowerowych. Mapa znajduje się tutaj. Sieć ścieżek rowerowych ma być sukcesywnie w najbliższych latach rozwijana, w ostatnim czasie doszło również do porozumienia pomiędzy Gdańskiem, Sopotem a Gdynią w sprawie zintegrowania działań budowy infrastruktury rowerowej na terenie całego Trójmiasta. Oczywiście pozostało wiele km dróg rowerowych do wybudowania, ale może kiedyś uda się to zrealizować. Mam nadzieję, że nie tylko w Gdańsku ale i w innych polskich miastach również.
Biorąc pod uwagę bardzo duże natężenie ruchu samochodowego w Trójmieście rozwój infrastruktury rowerowej jest bardzo rozsądnym rozwiązaniem służącym nie tylko ochronie środowiska ( spaliny samochodowe naprawdę czuć w powietrzu ) ale znacznie ułatwiającym komunikację: rowery nie muszą stać w korkach. Co najważniejsze w Gdańsku widać rowerzystów, ich liczba może nie jest oszałamiająca, ale z pewnością w skali kraju jest wysoka.
Proponujemy wszystkim, którzy nie jeździli po Gdańsku rowerem aby wybrali się kiedyś na wycieczkę: z Torunia nie jest daleko, a dodatkową atrakcją będzie plaża i morze
Poniżej zamieszam kilka zdjęć z marcowego i kwietniowego jednodniowego wypadu do Gdańska z krótkimi komentarzami.
Komentarze użytkowników (3) |
osa,
2008-06-04 14:32:33
gdzie moge znaleźc zdjęcia znaków zakazu na drogach? oprucz znaku stop? z góry dzięki. BARDZO POTRZEBNE (!) :jezyk |
pawel,
2010-07-04 21:46:58
Gdańsk wprowadził rzadko spotykane w naszym kraju rozwiązania dla ruchu rowerowego. W centrum na wielu ulic dopuszczono ruch rowerowy pod prąd, na kilku ulicach wyznaczono pasy rowerowe:) gratulujemy ! trzeba będzie znów odwiedzić Gdańsk oto linki do zdjęć: http://galeria.trojmiasto.pl/Nowe-sciezki-rowerowe oraz linki do forum SkyscraperCity: http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=59596 http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=59674 http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=59750 |
qwe,
2014-05-04 13:23:21
Bylem jezdzilem widzialem wroce nie raz Gdansk jest wzorem rowerowyn dla innych miast.Proponuje torunskim wladzom wziac rowery do samochodu i w ramach pracy dwa dni pojezdzic po Gdansku i zobaczyc jakie sa stojaki rowerowe i odgrodzenia od ruchu pieszego !!!! |
Dodaj swój komentarz: |
2024-11-21 21:39 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami - 2 podejście |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242