Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest piątek 26 kwietnia 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń

Aktualności

2012-12-16 Infrastruktura rowerowa w województwie kujawsko-pomorskim – stan obecny i szanse na przyszłość

Rower w Polsce zyskuje coraz większa popularność zarówno jako środek transportu jak i rekreacji. Buduje się coraz więcej rowerowej infrastruktury niestety zbyt często o bardzo niskiej jakości. Oczywiście Stowarzyszenie Rowerowy Toruń nie ma możliwości aby monitorować stan i wpływać na jakość infrastruktury rowerowej w całej Polsce, jednak postanowiliśmy przyjrzeć się wybranej infrastrukturze rowerowej w regionie budowanej przy pomocy  funduszy pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Powiat toruński realizuje budowę dwóch dróg rowerowych: Toruń - Unisław o długości około 20 kilometrów (więcej informacji na forum>>) oraz Toruń – Osiek  o długości około 14 kilometrów (więcej informacji na forum>>). Planowana jest także budowa drogi rowerowej Toruń – Chełmża z odgałęzieniem do Kamionek, przetarg na wykonanie prac budowlanych ma ruszyć w przyszłym roku. Trasa rowerowa do Unisławia ze względu na fakt, iż budowana jest po śladzie dawnej linii kolejowej winna posiadać przyzwoity standard i wiele wskazuje na to, że może stać się prawdziwym hitem szczególnie na potrzeby rowerowej rekreacji.
Projekt dla trasy Toruń-Osiek zawiera sporo błędów, pismo w tej sprawie zostanie skierowane do Powiatowego Zarządu Dróg w Toruniu w najbliższym czasie (krótkie pismo zostało wysłane w tej sprawie już listopadzie LINK>>). Biorąc pod uwagę stan zaawansowania prac liczymy na wprowadzenie niezbędnych poprawek, które zdecydowanie zwiększą funkcjonalność trasy.
Projekt drogi rowerowej z Torunia do Chełmży i Kamionek zawiera z kolei wiele podstawowych błędów, będziemy się starać jako stowarzyszenie, aby przed rozpisaniem przetargu na jego wykonanie wprowadzone zostały do niego odpowiednie korekty celem zwiększenia funkcjonalności trasy.

W 2010 roku zakończono prace budowlane przy realizacji projektu nadzorowanego przez Starostwo Powiatowe w Bydgoszczy pn. „Budowa ścieżek rowerowych w powiecie bydgoskim warunkiem poprawy bezpieczeństwa w regionie”. W ramach projektu powstało 13 odcinków tras rowerowych o łącznej długości około 33 kilometrów. Najdłuższy fragment powstał pomiędzy Ostromeckiem a Dąbrową Chełmińską (długość ok. 7100 m), najkrótszy w Tarkowie Dolnym (długość 939 m). Na papierze liczby wyglądają całkiem przyzwoicie, niestety jakość powstałej infrastruktury, na podstawie informacji jakie posiadamy można ocenić negatywnie. Powiat Bydgoski przeznaczył na te prace prawie 9 000 000 złotych. Czy było to naprawdę dobrze wydane pieniądze możecie się przekonać oglądając galerie zdjęć: ścieżki rowerowe>> oraz ścieżki rowerowe>> Mapę powiatu bydgoskiego z naniesionymi zbudowanymi trasami rowerowymi możecie zobaczyć TUTAJ>>.

Porównując efekty prac prowadzonych przez bydgoskie i toruńskie starostwo powiatowe można wysnuć jeden wniosek: „model” toruński polegający na przygotowaniu 3 długich tras mających w założeniu połączyć określone punkty okazał się zdecydowanie lepszy niż „model” bydgoski – powstało tam kilkanaście często bardzo krótkich odcinków tras rowerowych, które bardziej utrudniają niż ułatwiają jazdę rowerem. Warto o tym pamiętać planując działania na przyszłość.

Infrastruktura przynajmniej teoretycznie przeznaczona dla rowerzystów budowana jest także przy okazji remontów dróg: przykładem tego może być modernizacja drogi wojewódzkiej nr 553 Toruń – Wybcz czego efekty możecie oglądać tutaj: ścieżka rowerowa DW 552>>

Jeśli posiadacie zdjęcia ilustrujące stan infrastruktury rowerowej w regionie podzielcie się z nami: wyślijcie je pod adres stow(małpa)rowerowytorun.compl.pl a zamieścimy je na stronie lub podzielcie się w komentarzach linkiem do galerii zdjęć.

Biorąc pod uwagę fakt, że do infrastruktury rowerowej budowanej w ostatnich latach w regionie można mieć wiele zastrzeżeń postanowiliśmy podjąć działania w tym temacie. 12 listopada 2012 r. zostało wystosowane pismo do Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Pana Piotra Całbeckiego, skierowane także do wiadomości władz okolicznych gmin i powiatów oraz organizacji rowerowych z Bydgoszczy, mające na celu zwrócenie uwagi na konieczność opracowania odpowiednich standardów technicznych i wykonawczych dla budowanej infrastruktury rowerowej w regionie, która dofinansowywana będzie ze środków unijnych LINK>>. Mamy nadzieję, że pismo przyniesie oczekiwany efekt w postaci przygotowania odpowiednich standardów regulujących m.in. kwestię przyjęcia odpowiednich rozwiązań projektowych dla danej klasy drogi, nawierzchni dróg rowerowych, rozwiązań geometrycznych i spraw związanych z oznakowaniem tras dla rowerzystów.

Mamy nadzieję, że infrastruktura rowerowa, która powstanie w kolejnych latach w naszym regionie będzie charakteryzowała się odpowiednią jakością co jeszcze bardziej wpłynie na zwiększenie popularności roweru jako środka codziennego transportu oraz rekreacji. Liczymy na to, że środki przeznaczone z funduszy unijnych na lata 2014-20 wydatkowane zostaną lepiej, niż te ze środków 2007-13, a projekty dla tras rowerowych przygotowane zostaną przez specjalistów z uwzględnieniem opinii zainteresowanych stron. Szkoda bowiem poświęcać czas na takie konsultacje, jakie miały miejsce w styczniu 2009 roku i odnosiły się do projektów realizowanych z funduszy RPO LINK>>.



wyedytowano: 2012-12-16 14:10
aktywne od dnia: 2012-12-16 12:54
drukuj  
Komentarze użytkowników (2)
WOJT, 2012-12-18 21:36:24
Brak spójności dróg rowerowych przy DK 25. Przy tej trasie istnieją 3 ddr-y i jeden ciąg pieszo rowerowy. Niestety nie są ze sobą połączone. O ile dla rowerzystów jadących od strony Ina nie stanowi to większego problemu to od strony Bydgoszczy jest dużo gorzej. By wjechać na każdą z nich trzeba przedostać się na drugą stronę tej ruchliwej i pełnej tirów trasy. Dlatego połączenie tych tras powinno nastapić jak najszybciej. Tym bardziej że sa one w bliskiej odległości. Droga w Tarkowie jest super tylko że krótka. Znalazła się ona rok temu na mojej trasie Kruszwica - Bydgoszcz - Gdańsk
tomiKG, 2013-01-28 18:19:40
A co powiecie na coś takiego? Na terenie powiatu kołobrzeskiego w 2012 roku powstała sieć ścieżek rowerowych z centrum w m. Gościno, stamtąd prowadzą ścieżki w całości asfaltowe do pobliskich miejscowości: Karlina, Dargocic (jezioro), Kołobrzegu i nad jezioro Popiel koło Rymania. Jeździ się nimi naprawdę fajnie, jest równo, dość szeroko, ładne widoki, drogi prowadzą przez lasy i pola, z reguły w oddaleniu od szos, ale oczywiście jakiś nieogarnięty ktoś musiał wszystko popsuć. Na KAŻDYM skrzyżowaniu z choćby najmniejszym leśnym traktem (często co kilkadziesiąt metrów) ktoś genialny ustawił rowerzystom znak STOP. W ten sposób, na ok. 15-kilometrowym odcinku z Gościna do Karlina można się natknąć na ok. 20-30 przymusowych "przerw w podróży" żeby sprawdzić, czy przypadkiem jakiś ciągnik nagle nie wyjedzie z pustego spokojnego lasu. Przykład na fotce (znak stopu jest pokazany z tyłu, ale po konturach łatwo rozpoznać) https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/602441_432231593493021_1230327403_n.jpg
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook