Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest czwartek 21 listopada 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Aktualności

2022-02-25 Podsumowanie roku 2021 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu

Przedstawiamy krótkie podsumowanie dotyczące rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu i okolicach w roku 2021. Dowiecie się z niego o nowych odcinkach tras rowerowych oraz o pozytywnych i negatywnych zmianach, które wpłynęły na warunki do poruszania się rowerem po naszym mieście. Zapraszamy do lektury.

W roku 2021 w Toruniu przybyło ok. 3200 m tras rowerowych. Łączna długość tras rowerowych to ok. 132 km.

Oto mapa tras rowerowych Torunia, stan na luty 2022 r. (kliknij na mapę aby powiększyć).

Interaktywną mapę tras rowerowych Torunia możecie znaleźć pod linkiem: https://torun.onthe.bike

Najważniejszą inwestycją zrealizowaną w 2021 roku w Toruniu była przebudowa mostu im. Piłsudskiego w Toruniu. Dzięki niej znacznie poprawiły się warunki do przemieszczania się pieszo i rowerem po obu stronach mostu. Obustronne chodniki o szerokości ok. 2 m., z których także korzystali rowerzyści, zostały zastąpione obustronnymi drogami rowerowymi i chodnikami o łącznej szerokości 4,2 m. Długość powstałej infrastruktury po jednej stronie mostu to ok. 1000 m., czyli po dwóch 2000 m.

Tak prezentuje się zachodnia strona mostu im. Piłsudskiego – zdjęcie wykonano tuż po oddaniu ciągu pieszo-rowerowego do użytku, prace nie były jeszcze ukończone.

Wschodnia strona mostu im. Piłsudskiego wieczorową porą.

Mamy nadzieję, że przebudowa mostu w Toruniu zainspiruje władze innych miast oraz zarządców dróg do tego, aby uczynić znajdujące się pod ich władaniem mosty bardziej przyjazne dla rowerzystów. Tylko w naszym województwie jest kilka takich przepraw, które aż proszą się o dobudowanie oddzielnej infrastruktury dla cyklistów, jak chociażby most w bydgoskim Fordonie, czy most im. B. Malinowskiego w Grudziądzu.

Chodnik na moście w bydgoskim Fordonie na którym z trudem miną się dwaj rowerzyści. Z wiadomych przyczyn rzadko zdarzają się śmiałkowie jadący rowerem po jezdni.

W Toruniu czekamy na poprawę warunków do poruszania się rowerem w obrębie Placu Armii Krajowej, szczególnie pod wiaduktem kolejowym. Trzeba pójść za ciosem i zlikwidować w końcu to tzw. „wąskie gardło” i pomyśleć o polepszeniu warunków do jazdy rowerem wzdłuż ul. Poznańskiej.

W roku 2021 wybudowana została droga rowerowa w ciągu ul. Szosa Bydgoska na odcinku od Placu Skalskiego do pętli tramwajowej o długości ok. 1000 m. Dzięki niej możemy dostać się pieszo i rowerem do Portu Drzewnego i dalej w stronę granicy Torunia po południowej stronie Szosy Bydgoskiej, co znacznie skróciło trasę i zwiększyło bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu: brak konieczności dwukrotnego przekraczania drogi krajowej nr 80.

Na odcinku od Placu Skalskiego do ul. Bydgoskiej powstała droga rowerowa i chodnik.

Na odcinku od ul. Bydgoskiej do pętli tramwajowej wybudowano ciąg pieszo-rowerowy.

W ramach budowy sądu rejonowego przy ul. Warneńczyka zbudowano po zachodniej stronie ok. 200 m. drogi rowerowej. Niestety w obrębie budynku sądu nie ma stojaków rowerowych, co pozostawiamy Waszej ocenie.

Droga rowerowa na tle budynku sądu, do którego rowerem można dojechać, ale nie ma go gdzie zaparkować.

Aby wybudowana droga rowerowa była w pełni funkcjonalna należy przebudować skrzyżowanie ulic Warneńczyka, Grudziądzkiej i Bażyńskich.

Na początku 2021 r. oddano do użytku przebudowany w ramach projektu Bit-City układ drogowy Al. Jana Pawła II, Placu Artylerii, Wałów Gen. Sikorskiego oraz Placu Niepodległości gdzie wcześniej, na przeważającym fragmencie, istniały drogi rowerowe o odpowiednich parametrach. Pisaliśmy już o tym w naszym podsumowaniu roku 2020 LINK>>. W trakcie przebudowy powstało ok. 200 metrów nowej drogi rowerowej oraz ok. 150 m. pasów rowerowych wzdłuż Wałów Gen. Sikorskiego, które jednak nie zostały doprowadzone do Placu Teatralnego co jest dużym minusem. Niestety przybyło także nowych sygnalizacji w tym ta w obrębie Placu Niepodległości, która znacznie wydłużyła czas podróży rowerem. Przed przebudową jadąc rowerem od strony ul. Czerwona Droga w kierunku Al. Jana Pawła II potrzebowaliśmy około minuty, natomiast obecnie, stosując się do sygnalizacji, może nam to zająć aż około 4,5 minuty. Nie jest to „dobra zmiana”.... Dodatkowo w ramach przebudowy wycięto sporo rosnących wzdłuż Alei Jana Pawła II lip ze względu na poszerzenie jezdni i budowę węzła przesiadkowego, którego funkcjonalność tak naprawdę zostanie dopiero sprawdzona po przywróceniu ruchu tramwajowego w kierunku Bydgoskiego Przedmieścia i powrocie mobilności mieszkańców do poziomu sprzed pandemii koronawirusa.

Przed przebudową Al. Jana Pawła II droga rowerowa i chodnik znajdowały się pomiędzy drzewami co można zobaczyć na Google Street View LINK>>

To zdjęcie doskonale ilustruje, że w jednym cyklu światła zielonego pieszy i rowerzysta nie przedostanie się z jednej strony ul. Kraszewskiego na drugą w obrębie Placu Niepodległości.

Tradycyjnie przybyło w Toruniu kilkadziesiąt stojaków rowerowych, część postawiona została w ramach akcji postaw stojak z drogowcami, część została zamontowana w obrębie obiektów prywatnych, głównie lokali handlowych.

Stojaki rowerowe przy Piernikowym Miasteczku.

W roku 2021 mogliśmy korzystać z systemu Toruńskiego Roweru Miejskiego. Jego operatorem jest firma BikeU, a system działa pod nazwą Torvelo>>. Do dyspozycji użytkowników zgodnie z umową powinno być 450 rowerów umiejscowionych w 46 stacjach.

Niestety rok 2021 to także kontynuacja nadzorowanego przez Miejski Zarząd Dróg "Programu Poprawy Bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów w Toruniu" w ramach którego... zlikwidowano kolejny przejazd rowerowy, tym razem przy Szosie Chełmińskiej na wysokości ul. Jeleniej. W tym miejscu, w listopadzie 2020 r. zdarzył się tragiczny wypadek - śmiertelne potrącenie rowerzysty przez kierującego samochodem jadącym z prędkością około 100 km na godzinę. Najpierw drogowcy postanowili zawęzić jezdnię do jednego pasu ruchu, co spotkało się z protestem kierowców, po czym przywrócono w tym miejscu 2 pasy ruchu, wprowadzono punktowe ograniczenie prędkości do 40 km/h i zlikwidowano przejazd rowerowy. Po raz kolejny za grzechy kierowców postanowiono ukarać rowerzystów.

Przejazdu rowerowego nie ma, rowerzyści w wyniku urzędniczej decyzji łamią przepisy.

W roku 2021 zmieniono także organizację ruchu w obrębie skrzyżowania ulic Przy Skarpie i Konstytucji 3 Maja. W ramach tzw. „poprawy bezpieczeństwa” rowerzysta jadący na głównej trasie musi pokonywać dwie jezdnie, a nie jedną jak było wcześniej. BEZPIECZEŃSTWO to słowo klucz którym zarządzający ruchem w Toruniu starają się usprawiedliwiać każde swoje działanie.

Bezpieczeństwo po toruńsku – kiedyś można było jechać rowerem na wprost, teraz trzeba jeździć na około.

Kolejnym problem jest odpowiednie utrzymanie tras rowerowych pod kątem czystości i zieleni, nie wspominając o utrzymaniu zimowym. Wpływa to negatywnie na bezpieczeństwo i komfort poruszania się rowerzystów. To pokazuje także, że wybudowanie infrastruktury to jedno, a jej utrzymanie to drugie.

Ul. Mickiewicza – niestety takie widoki jesienią to codzienność na wielu trasach rowerowych.

Podczas prowadzonych remontów dróg zazwyczaj pomija się interes rowerzystów, przykładem jest chociażby budowa linii tramwajowej na JAR, w ramach której przebudowywana jest ul. Długa. Rowerzyści nie mogą korzystać z tej ważnej rowerowej trasy, choć w naszej opinii można tak zorganizować prace, aby ograniczenia w ruchu pieszym i rowerowym nie były aż tak uciążliwe. O konieczności zapewnienia przejezdności głównych tras rowerowych i wprowadzania odpowiednich objazdów na czas robót drogowych apelujemy od lat jednak nie przynosi to żadnych rezultatów.

Realizowane są także duże inwestycje tramwajowe w ramach projektu BiT-City. Niestety dzięki przeprowadzonym pracom tylko w niewielkim stopniu polepszyły się warunki do jazdy rowerem. Plusem jest dedykowane oświetlenie dla drogi rowerowej i chodnika wzdłuż Szosy Lubickiej na odcinku od Placu Daszyńskiego do ul. Przy Skarpie, minusem brak utworzenia kompletu przejazdów rowerowych w obrębie skrzyżowań, na których ruch kierowany jest przez sygnalizacje świetlne w ciągu ul. Kraszewskiego.

Skrzyżowanie ulic Kraszewskiego i Matejki – dlaczego przejazd rowerowy wyznaczono tylko po stronie wschodniej zapewne nie wie nikt.

Całe szczęście, że mieszkańcom udało się zastopować montaż sygnalizacji świetlnych na każdym ze skrzyżowań ul. Bydgoskiej na odcinku od ul. Reja do ul. Moniuszki, o czym pisaliśmy TUTAJ>>.

Nowe drogi rowerowe powstają także na terenie Powiatu Toruńskiego. Realizowane są prace na trasach Toruń – Wielka Nieszawka i Lubicz Górny-Złotoria, przybyły kolejne kilometry drogi rowerowej w pobliżu DK 80, dzięki którym możemy dojechać rowerem z Torunia do drogi prowadzącej w kierunku Łążyna. Więcej informacji o nowych trasach rowerowych w okolicach Torunia możecie znaleźć na forum>> SRT.

Nowy odcinek drogi rowerowej wzdłuż DK 80.

Jeśli zapomnieliśmy o jakiejś rowerowej inwestycji piszcie w komentarzach. O nowych inwestycjach rowerowych w Toruniu możecie dowiedzieć się na bieżąco z naszego forum>>.

Możecie ocenić rozwój infrastruktury rowerowej w Toruniu w roku 2021 oddając głos w ankiecie zamieszczonej na naszej stronie LINK>>.

Jakie rowerowe zmiany w Toruniu przyniesie rok 2022 przekonamy się już za 11 miesięcy.



wyedytowano: 2022-02-25 11:05
aktywne od dnia: 2022-02-25 10:50
drukuj  
Komentarze użytkowników (3)
te, 2022-03-09 18:43:57
Świetne podsumowanie. Dzięki.
KAMIL, 2022-04-02 12:53:31
CZEMU NA INTERAKTYNWEJ MAPIE NIE MA TEGO ODCINKA DO BARBARKI OD PRZYSIEKA  ?  :d POZDRO I SZACUN ZA ROBOTE
julo, 2022-04-10 10:33:09
KAMILU, o to trzeba zapytać autora tej mapy. SRT nie jest autorem.
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook