Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest wtorek 19 marca 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń

Aktualności

2021-02-21 Podsumowanie roku 2020 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu

Przedstawiamy krótkie podsumowanie roku 2020 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu i okolicach.

W ubiegłym roku przybyło około 5,5 kilometrów tras dla rowerzystów w postaci dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych. Obecnie w Toruniu jest około 129 kilometrów oznakowanych tras dla rowerzystów. Pojawiły się także nowe stojaki rowerowe, które montowane były zarówno przez MZD, w ramach miejskich inwestycji jak i przez podmioty prywatne.

W roku 2020 ukończono pracę nad ważnym dokumentem czyli Koncepcją rozwoju komunikacji rowerowej. Dokument został przyjęty przez Radę Miasta Torunia jednak w jego treści nie ma nic na tyle istotnego, aby poświęcić mu więcej uwagi.

W roku 2020 mogliśmy korzystać z systemu Toruńskiego Roweru Miejskiego. Jego operatorem jest firma BikeU, a system działa pod nazwą Torvelo>>. Do dyspozycji użytkowników zgodnie z umową powinno być 400 rowerów umiejscowionych w 42 stacjach.

Oto mapa tras rowerowych Torunia, stan na luty 2021 (kliknij na mapę aby powiększyć).

Oto spis inwestycji, które najbardziej wpłynęły na warunki podróżowania rowerem po Toruniu.

Jeśli zapomnieliśmy o jakiejś rowerowej inwestycji piszcie w komentarzach. O nowych inwestycjach rowerowych w Toruniu możecie dowiedzieć się na bieżąco z naszego forum>>.

Możecie ocenić rozwój infrastruktury rowerowej w Toruniu w roku 2020 oddając głos w ankiecie zamieszczonej na naszej stronie LINK>>.

Jakie rowerowe zmiany w Toruniu przyniesie rok 2021 przekonamy się już za 11 miesięcy.

Ul. Długa

Zakończono budowę ulicy Długiej na odcinku od Szosy Chełmińskiej do ul. Św. Józefa (bez włączenia w obrębie skrzyżowania) o długości ok. 200 metrów. W ramach inwestycji wybudowano drogę rowerową po stronie północnej.

Droga rowerowa ma odpowiedni standard, jest kontynuacją drogi rowerowej przebiegającej na wcześniejszym odcinku ul. Długiej oraz ul. Wielki Rów. Łączy się także z drogą rowerową położoną wzdłuż Szosy Chełmińskiej.

Przejazdy rowerowe i przejścia dla pieszych wytyczone w obrębie wyniesionych skrzyżowań zapewniają bezpieczeństwo ich użytkownikom.

Ul. Ceramiczna i ul. Ukośna

Przebudowano ul. Ceramiczną i ul. Ukośną na odcinku ok. 1000 m. Droga rowerowa powstała po stronie południowej.

Droga rowerowa ma charakter lokalny.

Droga rowerowa przebiega tuż przy jezdni, jednak jej standard wykonania jest przyzwoity.

Ul. Rypińska

Wybudowano kolejny fragment ul. Rypińskiej o długości ok. 400 metrów przebiegający od Trasy Nowomostowej w kierunku wschodnim. Droga rowerowa powstała po stronie północnej.

Droga rowerowa włączona jest w system tras rowerowych przebiegający wzdłuż Trasy Nowomostowej. Na zdjęciu odpowiednie poprowadzenie drogi rowerowej w obrębie planowanego przystanku autobusowego.

Niestety standard wykonania krawężników na skrzyżowaniu z ulicą poprzeczną jest mizerny. Tak nie powinno się budować infrastruktury dla rowerów!

Ul. Grudziądzka

W ramach przebudowy ul. Grudziądzkiej na długości ok. 750 m powstał ciąg pieszo-rowerowy, który został połączony z drogą rowerową przebiegającą w rejonie ul. Celniczej oraz z drogą rowerową poprowadzoną w ul. Fortecznej.

Standard wykonania trasy rowerowej jest dobry. Dzięki niej poprawiła się dostępność rowerem do północno-wschodniej części osiedla Jar.

W ramach inwestycji powstało rondo turbinowe na skrzyżowaniu ulic Grudziądzkiej i tzw. "nowej" Polnej.

Ul. Batorego

Powstał około 200 metrowy odcinek drogi rowerowej łączący Trasę Średnicową Północną z rondem im. Lecha Bądkowskiego.

Fragment ten w przyszłości będzie stanowił część trasy rowerowej łączącej Rubinkowo i Chełmińskie Przedmieście poprzez Trasę Średnicową Północną, ul. Wielki Rów i ul. Długą. Powyższe zdjęcie wykonano przed wyznaczeniem oznakowania poziomego.

Droga rowerowa na Barbarkę

Wybudowano około 2100 metrowy odcinek drogi rowerowej przebiegający wzdłuż ul. Przysieckiej w Toruniu. Dzięki temu Barbarka zyskała komfortowe połączenie rowerowe z zachodnią częścią Torunia oraz z Przysiekiem i Górskiem.

Trasa ma dobry standard, choć na niekórych odcinkach nawierzchnia asfaltowa winna być bardziej równa. Trasa cieszy się bardzo dużą popularnością.

Trasą dojedziemy do samej Osady Leśnej na Barbarce, popularnego miejsca odpoczynku dla torunian. Powstała świetna alternatywa dla dojazdu w to miejsce samochodem, dostępna dla rowerzystów korzystających z każdego typu roweru, w różnym wieku i kondycji fizycznej.

Aleja Jana Pawła II

W ramach modernizacji Al. Jana Pawła II przebudowano także drogi rowerowe. Inwestycja została zakończona z końcem 2020 roku, na jej ocenę przyjdzie czas na wiosnę.

Warto zaznaczyć, że drogi rowerowe wzdłuż Al. Jana Pawła znajdowały się już przed jej przebudową, ich standard i wytyczenie były lepsze niż obecnie...

W trakcie przebudowy władze miasta pokazały w jaki sposób traktowani są rowerzyści. Pomimo naszych próśb i apeli podczas prowadzenia prac drogowych nie wyznaczono żadnych objazdów dla rowerzystów. Naszym zdaniem można było to zrobić: tędy przecież przebiega jedna z głównych tras rowerowych Torunia.

Likwidacja przejazdu rowerowego przez ul. Kościuszki na wysokości ul. Dworcowej

W ten sposób realizowany jest nadzorowany przez Miejski Zarząd Dróg "Program Poprawy Bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów w Toruniu".

Urzędnicy tak argumantowali likwidację przejazdu: "Przejazd został zlikwidowany z uwagi na zwiększenie bezpieczeństwa rowerzystów w tym miejscu. Przejazd w tym miejscu  nie należał do najbezpieczniejszych – mała odległość od wiaduktu, co stwarzało zagrożenie. Kierowcy zjeżdżający z górki często musieli gwałtownie hamować." (pogrubienie sRT).

Nie będziemy tego komentować...

Skrzyżowanie ulic Przy Skarpie - Konstytucji 3 Maja

W trakcie jest także zmiana organizacja ruchu rowerowego w obrębie skrzyżowania ulic Przy Skarpie i Konstytucji 3 Maja. W zamyśle ma być "bezpieczniej", tymczasem przybędzie dodatkowy punkt kolizyjny pomiędzy rowerzystami a kierowcami na tej ważnej trasie rowerowej zlokalizowanej we wschodniej części naszego miasta.

Samoobsługowe stacje napraw rowerów

W ramach realizacji zadania z Budżetu Obywatelskiego zamontowano 4 stacje napraw rowerów. Znajdują się one w lewobrzeżnym Toruniu: w obrębie skrzyżowania ulic Łódzkiej i Podgórskiej; skrzyżowania ulic Podgórskiej i Grzybowej; przy ul. Rudackiej przy placu zabaw w pobliżu SP nr 17; po zachodniej stronie ronda im. Witolda Pileckiego.

Skrzyżowanie ulic Legionów i Żwirki i Wigury

Wartym odnotowania przykładem jest przebudowa skrzyżowania ulic Legionów i Żwirki i Wigury. W miejsce skrzyżowania z sygnalizacją świetlną wybudowano mini rondo. Jak widać można projektować rozwiązania drogowe bez montowania sygnalizacji świetlnej.

Rewitalizacja Parku Tysiąclecia

W 2020 zakończono rewitalizację parku 1000-lecia na osiedlu Stawki. Niestety wszystkie alejki, w tym ta przebiegająca w ciągu ul. Woyczyńskiego uzyskały nawierzchnię mineralną. Przed przebudową ul. Woyczyńskiego miała nawierzchnię asfaltową.

Stojaki i parkingi rowerowe

Na terenie Torunia, jak co roku przybyło sporo parkingów rowerowych. Nie wszystkie lokalizacje stojaków były jednak trafione co widać na powyższym zdjęciu.

Warto wspomnieć o inwestycjach rowerowych zrealizowanych na terenie Powiatu Toruńskiego.

Powstała m.in. droga rowerowa Toruń - Przysiek - Górsk przebiegająca głównie po śladzie dawnej linii kolejowej Toruń Północny - Czarnowo.

Droga rowerowa łączy się z toruńską drogą rowerową na Barbarkę, stanowi świetny dojazd do szkoły podstawowej w Przysieku, a na fragmentach jest alternatywą do jazdy wzdłuż ruchliwej DK 80.

Niestety po raz kolejny na terenie powiatu pojawiła się organizacja ruchu typu "pieszy rowerzysta".

Wybudowano także drogę rowerową z Osieka nad Wisłą przez Sąsieczno, Zimny Zdrój, Czernikowo i Mazowsze z odgałęzieniem do Obrowa o długości 24,3 km.

Na fragmentach przebiegających przez tereny nadleśnictwa trasa ma nawierzchnię naturalną, która jest całkiem równa. Problemem będzie jej odpowiednie utrzymanie, podobnie jak to ma miejsce na zbudowanej kilka lat temu trasie rowerowej Toruń - Osiek.

W roku 2020 na terenie Powiatu Toruńskiego oddano także do użytku trasę rowerową Różankowo – Piwnice – Lulkowo.



wyedytowano: 2021-02-21 22:37
aktywne od dnia: 2021-02-21 19:05
drukuj  
Komentarze użytkowników (6)
julo, 2021-02-23 09:04:56
Na mapie brakuje drogi pieszo-rowerowej wzdłuż ul. Przelot od Gminnej do Odległej
julo, 2021-02-23 09:07:45
....nie ma też dp-r na Zieleńcu od Przybyszewskiego do basenów letnich
Piotr, 2021-03-01 13:04:07
A jak wyjechać z Torunia do Lipna szosówką?
Krzysztof, 2021-05-27 11:38:52
Odkąd ta mapa powstała to osiedle JAR się "trochę" rozbudowało. Fajnie by było uaktualnić mapę na którą nanosicie ścieżki  :)
Betti, 2021-08-29 12:39:22
Brakuje odcinka ul. Polnej przy Koniuchach   :(
Mari, 2021-12-15 14:14:17
Mam nadzieje że te piękne (bo super że są) śćieżki zostały pobudowane z poszanowaniem mieszkańców i ich praw własności. Bo że to różnie bywa to czytałem ostatnio właśnie… https://www.prawo-budowlane.info/wytyczenie_sciezki_rowerowej_wzdluz_dzialki_prywatnej,145,material_prawo_budowlane.html
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2022 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2023-03-16 19:42

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook