Rowerem do pracy
Pod koniec września 2009 roku zakończyliśmy trwający miesiąc projekt, w którym sprawdzaliśmy, czy osoby przyjeżdżające do pracy rowerem mają możliwość bezpiecznego pozostawienia go na czas pracy. Odwiedziliśmy 67 losowo wybranych firm, które mają swoje siedziby na terenie Torunia. Oto krótkie podsumowanie.
Interesowało nas czy na terenie firmy jest parking rowerowy, czy jest to specjalnie wydzielone miejsce wewnątrz budynku, czy na zewnątrz, czy parking jest bezpieczny, gdzie jest usytuowany, jeżeli jest na zewnątrz czy posiada zadaszenie i jaki jest typ stojaka. Pytaliśmy również o orientacyjną liczbę pracowników oraz ilość osób dojeżdżających rowerem do pracy. Wszystkie firmy otrzymywały od nas pismo informacyjne dotyczące badania. Jednak tylko dwie z nich zdecydowały się na nie oficjalnie odpowiedzieć, są to: Apator SA, Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania Sp. z o.o.za co w tym miejscu dziękujemy.
Zanim przejdę do przedstawienia wyników, krótko chciałam napisać o zaobserwowanych reakcjach, jakie wywoływały pytania o parkingi rowerowe dla pracowników. Najczęstszą odpowiedzią było: „u nas większość”, „u nas wszyscy” dojeżdżają samochodami, co jakby kończyło obserwację i możliwość zadania kolejnych pytań. Usłyszałam min. że: „u nas w firmie wszyscy są tak bogaci, że jeżdżą tylko samochodami”. Mimo, iż w wielu mniejszych firmach deklarowano, że wewnątrz można zostawiać rower, to jednak coś takiego jak wydzielone miejsce dla rowerów nie istnieje, bo ciężko chyba nazwać takim miejscem magazyn, czy pomieszczenie socjalne, w którym trzyma się wszystko. Co prawda projekt miał na celu sprawdzenie, czy pracownicy mają gdzie parkować, jednak konieczność przeprowadzenia badania polegała na wejściu do firmy i porozmawianiu, więc rower trzeba było gdzieś zostawić. I tu również dramat, stojaki rowerowe przed firmami praktycznie nie istnieją, a jak już są to w kształcie ogólnie znanego, niepraktycznego wyrwikółka.
Wniosek: większość firm nie przykłada większej wagi do zapewnienia komfortowego parkowania roweru swoim pracownikom, ani nie interesuje się osobami, które mogą przyjechać na rowerze, żeby coś w firmie załatwić.
Główne wnioski z badania.
Duże firmy zazwyczaj posiadają parkingi rowerowe na swoim terenie, najczęściej są to parkingi znajdujące się na zewnątrz, składające się z kilku stojaków typu wyrwikółko, które umożliwiają zapięcie roweru tylko o przednie koło. O ile parkingi tego typu mają duży standard bezpieczeństwa (teren strzeżony, przy wejściu ochrona), nie są do końca funkcjonalne. Bardzo mało firm posiada zadaszone parkingi rowerowe, lub specjalne boksy zamykane na klucz. Jeżeli są, to większość z nich lata świetności ma już dawno za sobą. Konstrukcje pamiętają czasy z przed inwazji samochodów i warto byłoby je wyremontować lub w ich miejsce postawić nowe.
Najlepiej wypadły następujące firmy:- Apator SA – jedyne funkcjonalne stojaki tupu odwrócone U i estetyczna wiata (w trakcie badania zaparkowanych było 15 rowerów)
- Geofizyka Toruń Sp. z o.o. – estetyczny zamykany parking (w trakcie badania zaparkowanych było 7 rowerów)
- Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych – plus za część stojaków pod zadaszeniem, jednak, kto przyjedzie później może już tylko zaparkować pod chmurką, a po ilości zaparkowanych rowerów widać, że spora cześć osób wybrała rower jako środek transportu do pracy (w trakcie badania zaparkowanych było 30 rowerów)
- Toruńska Spółdzielnia Mleczarska – plus za zamykany boks na rowery, jednak przydał by się remont parkingu. (w trakcie badania zaparkowanych było 6 rowerów)
- Fabryka Cukiernicza "KOPERNIK" S.A. – jw. (w trakcie badania zaparkowanych było 8 rowerów)
W poniższych firmach rowery są bezpieczne, ale niestety w czasie deszczu mokną. Do pełni szczęścia przydały by się wiaty w:- Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania Sp. z o.o. (w trakcie badania zaparkowanych było 14 rowerów)
- Torfarm (w trakcie badania zaparkowanych było 6 rowerów)
- "Toruń-Pacific" Sp. z o.o. (w trakcie badania zaparkowanych było 25 rowerów)
- Vinpol Sp. z o.o. (w trakcie badania zaparkowanych było 6 rowerów)
- Makro Cash and Carry Polska SA (w trakcie badania zaparkowanych było 5 rowerów)
- Nomet Sp. z o.o. (w trakcie badania zaparkowanych było 8 rowerów)
Dwie firmy zasługują na wyróżnienie. Pierwsza ze względu na specyfikę terenową i tradycję rowerową, druga za zamykane pomieszczenie przeznaczone dla rowerów. Są to:
Boryszew S.A. Oddział Elana w Toruniu i
CON-GRAPH Polska Sp. z o.o.
W mniejszych firmach najczęściej pracownicy parkują swoje rowery wewnątrz, czy to w magazynie, czy to w pomieszczeniu socjalnym. Nie są to jednak specjalnie wydzielone pomieszczenia. Plusem jest duże bezpieczeństwo i ochrona przez niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Niektóre firmy posiadają stojaki typu wyrwikółko przez wejściem. W tym przypadku bezpieczeństwo jest mniejsze.
Bardzo wiele firm nie posiada stojaków rowerowych na zewnątrz, i o ile pracownik schowa rower na zapleczu, to potencjalny klient, który przyjechał na rowerze ma problem, co zrobić z rowerem.
Można jednak znaleźć wyjątki, chwalimy firmy:Aniro/AIS/Limuzyny VIP/Kopel – za 2 funkcjonalne stojaki typu odwrócone U(w trakcie badania zaparkowanych było 8 rowerów),
Pochwalić tylko trochę można:
ThyssenKrupp Energostal S.A. – za tabliczki przy parkingu rowerowym – nie parkować i ustawienie stojaków pod zadaszeniem, minus za stojaki typu wyrwikółko i zbyt blisko ustawione klomby z kwiatami, które myślę, że miały uniemożliwiać zaparkowanie samochodom, ale są ustawione zbyt blisko stojaków, przez co utrudniają wstawienie roweru. (w trakcie badania zaparkowanych były 3 rowery)
Reszta firm nie może być uwzględniona w rankingu, ponieważ, to że pracownik może sobie wstawić rower do środka nie czyni firmy przyjaznej rowerom.
Niestety część firm pomimo doskonałych warunków przestrzennych umożliwiających ustawienie bezpiecznych i funkcjonalnych parkingów rowerowych bądź przynajmniej bezpiecznych stojaków typu odwrócone U, nie posiada w ogóle miejsc parkingowych dla rowerów, bądź posiada niefunkcjonalne wyrwikółka ustawione daleko od wejścia głównego.
Długo się zastanawialiśmy czy wymieniać najmniej przyjazne rowerzystom firmy, ale doszliśmy do wniosku, że nie będzie to działanie dyplomatyczne. Firmy te jednak otrzymają od nas w najbliższym czasie ulotkę z praktycznymi informacjami, jakie stojaki są bezpieczne, gdzie powinny być ustawione i dlaczego warto stawiać na komunikację rowerową. Może przyniesie to jakiś rezultat? Ulotkę możecie zobaczyć
TUTAJ>>
Lista firm, w których przeprowadziliśmy audyt dotyczący rowerowych miejsc parkingowych
TUTAJ>>Wyniki badania doprowadziły nas do kilku istotnych wniosków.Rower jako środek transportu w dojazdach do pracy nie jest traktowany z należytą uwagą. Niewiele osób wybiera ten rodzaj transportu. Firmy nie zachęcają swoich pracowników do dojeżdżania rowerem, nie zapewniając - z nielicznymi wyjątkami - odpowiednich warunków parkingowych. Zdajemy sobie sprawę, że nie same parkingi mają wpływ na ilość osób wybierających rower w podróży do pracy. Niezbędna jest też odpowiednia infrastruktura rowerowa w postaci dróg rowerowych o wysokim standardzie. Jednak świadomość, że można pozostawić rower w bezpiecznym miejscu i udać się do pracy, być może spowodowałaby, że więcej osób wybrałoby rower jako środek transportu do pracy.
Dlatego apelujemy do przedsiębiorców o tworzenie funkcjonalnych miejsc parkingowych dla swoich pracowników dojeżdżających do pracy na rowerze i zachęcanie pozostałych pracowników, aby również spróbowali skorzystać tej formy komunikacji! Jeśli możecie przyczynić się do poprawy warunków do parkowania rowerów w miejscach, w których pracujecie – do dzieła.
W przyszłości planujemy przeprowadzić podobne badania w innych instytucjach. Jeśli jesteście zainteresowani, aby nam w tym pomóc zapraszamy do pisania do nas przez formularz kontaktowy.