Toruń, 21. 10. 2007r.
RT 36 /07
Pan
Andrzej Glonek
Dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg
Przyjęte przez Radnych Miasta Torunia wraz z „Programem komunikacji rowerowej na lata 2007-15” „Standardy techniczne i wykonawcze dla infrastruktury rowerowej miasta Torunia” obowiązują dla „wszystkich inwestycji, remontów i modernizacji, dotyczących elementów infrastruktury rowerowej Torunia określonej w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego miasta Torunia (..).” Niestety zapisy Standardów są lekceważone.
Od kilku tygodni trwa remont ulicy Lubickiej. Prace przebiegają również na niektórych odcinkach drogi rowerowej wytyczonej na równoległym do jezdni chodniku, która jest określona jako droga rowerowa główna. Punkt 9 „Standardów” zatytułowany jest: „Zabezpieczenia na drogach rowerowych w trakcie trwania prac remontowych”. Oczywiście firma remontująca ul. Lubicką nic nie wie o tychże Standardach – w SIWZ nie zostały uwzględnione. Nie zwalnia to jednak firmy remontującej od odpowiedniego zabezpieczenia remontowanych odcinków ścieżki rowerowej.
Od piątku 16 listopada do wtorku 21 listopada (a może i do dzisiaj) wykopy wykonane celem wymiany krawężników usytuowane na wysokości marketu Obi (skrzyżowanie Lubicka/ Przy Skarpie) były bardzo prowizorycznie zabezpieczone. Aby pokonać kilka około pół metrowych wykopów rowerzysta i pieszy musiał korzystać z drewnianych, prowizorycznie zbitych kładek z nierównych desek. Zagraża to bezpieczeństwu osób poruszających się po remontowanym chodniku/ścieżce rowerowej. Dziwnym jest, że duża firma, jaką bez wątpienia jest Strabag, nie potrafi porządnie zabezpieczyć drobnych robót remontowych.
Mamy nadzieje, że po zakończeniu prac krawężniki drogi rowerowej będą miały zgodną ze „Standardami” i „Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Wodnej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie” wysokość 1 cm. Korzystając z remontu warto byłoby wyrównać fragment ścieżki rowerowej przebiegającej przez skrzyżowanie. Ułożone tam płyty chodnikowe są w bardzo złym stanie. W obrębie tego skrzyżowania potrzebna byłaby korekta oznakowania poziomego: wykonane w tym roku oznakowanie w niefortunny sposób „umieściło” sygnalizator świetlny na samym środku drogi rowerowej.
Liczymy, że do końca trwania remontu teren prac zostanie lepiej zabezpieczony pod kątem bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów, a także że remont polepszy, a nie pogorszy stan rowerowej infrastruktury na tym odcinku.
Zdjęcia z piątku (16 listopada 2007) ilustrujące opisywany problem w załączniku i pod linkami:
http://rowerowytorun.com.pl/remontlubicka/lubicka1.jpg
http://rowerowytorun.com.pl/remontlubicka/lubicka2.jpg
http://rowerowytorun.com.pl/remontlubicka/lubicka3.jpg
http://rowerowytorun.com.pl/remontlubicka/lubicka4.jpg
Paweł Wiśniewski
Załączniki:
Do wiadomości:
Michał Zaleski – Prezydent Miasta Torunia
pismo wysłane drogą elektroniczną
Sygnalizator pośrodku rowerowej ścieżki skutkiem nieudolnego odnowienia oznakowania poziomego.
MZD-PRN2-5541 / 6 / 5 / 07
dot. robót drogowych prowadzonych w ciągu ul. Szosa Lubicka w Toruniu.
Miejski Zarząd Dróg w Toruniu przesyła w załączeniu pismo dotyczące organizacji i zabezpieczenia robót prowadzonych w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa ul. Szosa Lubicka w Toruniu".
Proszę o pisemne ustosunkowanie się do przedstawionych zarzutów oraz o podjęcie wszelkich czynności zapobiegających powstawaniu tego typu zagrożeń w przyszłości.
W odpowiedzi na informację Stowarzyszenia „Rowerowy Toruń" dot. Prowadzenia robót na odcinku ul. Szosa Lubicka informuję, że wykopy widoczne na zdjęciach zostały zabezpieczone tego samego dnia poprzez zasypanie piskiem w miejscach przejść dla pieszych. Chciałbym nadmienić, że technologia wykonania krawężników jak i podniesienie konstrukcji jezdni o 17 cm uniemożliwia zachowanie pełnej przejezdności w miejscach przejazdów rowerowych przez czas trwania robót. Dlatego jako kierownik budowy prosiłbym o odrobinę wyrozumiałości i cierpliwości.
Z poważaniem
kierownik budowy
Komentarze użytkowników (2) |
maatzey,
2007-12-04 14:13:21
To jest jakaś paranoja!
Jak to działa? To mzd nie jest zainteresowany tą sprawą? Bo tak to wygląda - zamiast natychmiast zrobić inspekcję na miejscu i zjechać wykonawcę z góry na dół, to przesyła pisemko osoby trzeciej... jestem w szoku. Oni mają to sami wiecie gdzie... |
pawel,
2007-12-04 22:02:48
maatzey masz calkowita racje. przeciez jest nadzor, ktory wogle nie zareagowal na pismo (sytuacja po pismie taka sama jak przed - dopoki nie polozyli kraweznikow)
jeszcze mieszaja stowarzyszenie do spraw ktore MZD powinno same zalatwic. jak RT bedzie chcialo napisac pismo do Strabaga czy do ministra czy innego oficjela to na bank napisze. MZD nie bedzie musialo nic przekazywac. w kazdym badz razie niech tylko kraweznik ma wiecej niz 1 cm ;] wtedy pojdzie eleganckie pisemko |
Dodaj swój komentarz: |
2024-11-21 21:39 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami - 2 podejście |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242