Droga rowerowa wykonana z kostki betonowej niefazowanej. Pewnie dlatego z kostki bo "droga ładnie będzie wyglądać". To że droższa w wykonaniu i mniej funkcjonalna jest nieistotne ( badania Niemieckiego Instytutu Badawczego z Heidelbergu m.in. na temat nawierzchni dróg rowerowych
tutaj ).
Droga ma dobrą szerokość - około 2,50m. Długość około 100 m. Pas dla pieszych jest troche węższy.
Na tym odcinku chodnika ( Wały gen. Sikorskiego, potem przejście przez Al. Jana Pawła 2 i dalej w ul. Mickiewicza ) jest duże natężenie ruchu pieszego. Według mnie nie ma szans, aby piesi nie chodzili po ścieżce rowerowej: po prostu chodnik jest za wąski. Problem może częściowo rozwiązać oznakowanie poziome - jeśli takowe powstanie. W Toruniu jest rzadko stosowane, szczególnie na drogach rowerowych z czerwonej kostki. Przecież każde dziecko wie, że czerwona kostka jest dla rowerów!
Przy projektowaniu tego krótkiego odcinka popełniono poważny błąd. Na drodze rowerowej wytyczono pasy dla pieszych, które stały się miejscem oczekiwania na zielone światło. Jak będziecie tamtędy jechać bądź przechodzić zwróćcie uwagę, iż w bardzo prosty sposób można było przenieść drogę rowerową do wewnętrznej krawędzi chodnika. Piesi mieliby gdzie czekać na zielone światło, a rowerzyści po czym jechać.
W ciekawy sposób "zakończono" drogę rowerową przy przejściu dla pieszych w stronę Fosy Staromiejskiej. Na zdjęciu moja "symulacja" oznakowania poziomego przy przejściu dla pieszych, będąca konsekwencją wyprofilowania drogi. W sumie koncepcja dobra, tylko należałoby zreorganizować trochę ruch na skrzyżowaniu.
Aby wybudowany odcinek drogi rowerowej miał spełniać funkcję drogi rowerowej należy:
- przeprowadzić drogę rowerową przez pasy dla pieszych w stronę Fosy Staromiejskiej, a dalej - korzystając z budowy nowej fontanny i przebudowy terenu pod "Harmonijką" - w stronę Łuku Cezara.
- przeprowadzić drogę rowerową przez pasy dla pieszych w stronę ul. Mickiewicza, a dalej połączyć z przebiegającą po drugiej stronie jezdni drogą rowerową.
- wydłużyć drogę rowerową do skrzyżowania Al. Jana Pawła 2 z Czerwoną Drogą i Kraszewskiego.
Jeśli te czynności nie zostaną wykonane, ścieżka rowerowa wpisze się do "rejestru" dróg rowerowych znikąd donikąd. A tych w Toruniu nam wystarczy.
PS. według "Programu komunikacji rowerowej w Toruniu na lata 2007-2015" ma zostać wyremontowana droga rowerowa przy Alei Jana Pawła 2. Logicznym wydaje się, że remont połączy ten odcinek z odnowioną ścieżką rowerową. Tutaj problemem może stać się kostka betonowa. Urzędnicy mogą powiedzieć: skoro fragment jest z polbruku to i całość musi być wykonana z kostki. Tylko po co tracić publiczne pieniądze na gorszą drogę z kostki betonowej, zamiast budować taniej i lepiej z asfaltu??