Toruń, 2. 10. 2008r.
RT 23/08
Pan
Andrzej Glonek
Dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg
W związku z zamówieniem publicznym MZD 122/08: „Przebudowa chodnika w ciągu ul. Szosa Lubicka oraz w ciągu ul. Antczaka i ul. Targowej w Toruniu na chodniki oraz drogi rowerowe” mamy zasadnicze zastrzeżenia co do założeń projektowych i samego projektu.
Omawiana inwestycja ma z założenia skomunikować największą dzielnicę Torunia Rubinkowo z centrum miasta. Jest to bardzo ważne zadanie jednak uważamy, że w formie przyjętej przez powyższy projekt nie spełni swojej roli. Połączenie Rubinkowa z centrum przez wytyczenie infrastruktury rowerowej po północnej stronie chodnika przy ulicy Lubickiej od Placu Daszyńskiego do ul. Targowej oraz po południowej stronie chodnika ulicy Targowej i Antczaka do ul. Waryńskiego dobrze wygląda jedynie na mapie, w rzeczywistości może utrudnić komunikację rowerową.
Po raz kolejny założenia do projektu oraz sam projekt nie były z nami konsultowane. Mamy nadzieję, że kolejne inwestycje będą z nami omawiane. Poniżej przedstawiam nasze uwagi do projektu.
Wytyczenie ciągu pieszo-rowerowego z chodnika po południowej stronie ulicy Antczaka i Targowej uważamy za decyzję błędną. Ulica Antczaka jest ulicą o uspokojonym ruchu – skrzyżowania równorzędne, których wyznaczenie było bardzo dobrą decyzją MZD – gdzie nie występuje konieczność segregacji ruchu rowerowego od samochodowego. Obecnie na chodniku jest spore natężenie ruchu pieszego, znajdują się wyjazdy z posesji, w kilku miejscach szerokość chodnika nie będzie miała przepisowych 3 metrów do wyznaczenia ciągu pieszo-rowerowego. Ponadto wyznaczenie ciągu pieszo-rowerowego zgodnie z Prawem o Ruchu Drogowym wyeliminuje możliwość korzystania przez rowerzystów z jezdni i zmusi do korzystania z chodnika, na którym to rowerzysta będzie musiał ustępować pierwszeństwa pieszym. Na jezdni ustawione będą znaki zakazu dla rowerów. W ten sposób realnie utrudnione będzie poruszanie się rowerem we wszystkich relacjach podróży na tym odcinku. Dobrym rozwiązaniem byłoby wyznaczenie pasów rowerowych w jezdni szerokiej na 9 metrów. To jednak wymagałoby uporządkowania parkowania. Jest to zadanie możliwe do wykonania, częściowo kosztem trawników oraz chodnika.
Wytyczenie drogi rowerowej z chodnika przy ul. Lubickiej od Placu Daszyńskiego do ul. Targowej wzbudza mniej kontrowersji, ale również założenia i projekt nie są pozbawione wad. Szczególnie niezrozumiałe jest przerwanie ciągłości drogi rowerowej przy przystanku zlokalizowanym przy skrzyżowaniu z ul. Targową. Rowerzysta zgodnie z projektem będzie musiał w tym miejscu prowadzić rower. Czy w ten sposób ma wyglądać pełnowartościowa infrastruktura dla rowerzystów? Należy poddać dyskusji jeszcze jeden fakt: w przyszłości teren po „Tormięsie” będzie zabudowywany. Z pewnością będzie to się wiązać z koniecznością prowadzenia dużych robót ziemnych. Czy nie można poczekać w wytyczeniem ewentualnej rowerowej infrastruktury do czasu realizowania tej inwestycji? Korzystając z okazji pragniemy zwrócić uwagę na konieczność wyznaczenia infrastruktury rowerowej z chodnika po południowej stronie ul. Lubickiej, z którego to codziennie korzystają setki rowerzystów. Jest ku temu okazja, zważywszy na trwające prace przy osiedlu Winnica. Należy doprowadzić do wyznaczenia przynajmniej ciągu pieszo-rowerowego po tej stronie.
Uważamy, że najlepszym rozwiązaniem byłoby nie realizowanie wyżej omawianej inwestycji, a zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na inne rowerowe udogodnienia.
Prosimy nie traktować powyższego pisma jako kolejnego ataku na działania Miejskiego Zarządu Dróg w kwestii rozwoju rowerowej infrastruktury Torunia. Uważamy, że szkoda środków z budżetu naszego miasta na wytyczanie wątpliwej jakości udogodnień dla rowerzystów. Nasze Stowarzyszenie kładzie nacisk przede wszystkim na jakość rowerowej infrastruktury, dopiero później na jej ilość. Aby rower stał się w pełni konkurencyjnym środkiem transportu należy bardzo rzetelnie, przede wszystkim z punktu widzenie rowerzysty (bezpieczeństwo, komfort jazdy, główne relacje podróży, współczynnik opóźnienia itp.) przygotowywać założenia projektowe odnośnie tras rowerowych oraz same projekty.
Liczymy na spotkanie w powyższej sprawie na którym będziemy mogli szczegółowo przedstawić nasze argumenty.
Paweł Wiśniewski
Stowarzyszenie „Rowerowy Toruń”