Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest piątek 24 listopada 2017
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Tory tramwajowe pobiegną ulicą Krzemieniecką - artykuł z GW Toruń

Tory tramwajowe pobiegną ulicą Krzemieniecką

Tramwaj na Bielany pojedzie ulicami: Sienkiewicza, Gagarina i Krzemieniecką. Władze miasta i uniwersytetu porozumiały się wczoraj w sprawie przebiegu trasy.
Analizę którędy ma biec torowisko do miasteczka akademickiego UMK prowadziła na zlecenie magistratu warszawska firma WYG International. Badała kilka wariantów, m.in. ul. Reja, Okrężną, Sienkiewicza i lasek za Wyższym Seminarium Duchownym. - Aby tramwaj służył mieszkańcom i studentom, najkorzystniejsza będzie lokalizacja Sienkiewicza-Gagarina - mówi Andrzej Szefler, p.o. dyrektora magistrackiego wydziału gospodarki komunalnej. - Rozważaliśmy tylko, czy tramwaj ma dojeżdżać do pętli prosto ul. Gagarina, czy skręcić w ul. Krzemieniecką, by dowieźć studentów do nowego budynku wydziału biologii i nauk o Ziemi UMK.

W tej sprawie spotkały się wczoraj władze miasta i uniwersytetu, bo przy realizacji drugiej koncepcji torowisko trzeba będzie ułożyć na gruntach należących do UMK. Rozmawiano też o kilku starych budynkach uniwersyteckich. By tramwaj mógł wjechać w ul. Krzemieniecką, trzeba będzie je rozebrać. Mimo to przedstawiciele miasta i uczelni uzgodnili, że to rozwiązanie jest korzystniejsze. - Teraz oficjalnie wystąpimy do władz UMK o zaakceptowanie tej trasy, bo na przekazanie gruntów miastu musi zgodzić się senat uczelni - twierdzi Szefler.

Budowa torowiska ruszy na początku 2010 r. Do końca 2011 r. robotnicy mają ułożyć dwa tory w pobliżu ul. Gagarina. Na trasie będzie pięć przystanków. Pierwszy przy Od Nowie, a ostatni na pętli między ul. Krzemieniecką i Okrężną.

Budowa torowiska to niejedyna tramwajowa inwestycja. Władze miasta chcą też wprowadzić "zieloną falę" dla "jedynki" na ul. Lubickiej oraz stworzyć supernowoczesny system informacji pasażerskiej z elektronicznymi tablicami na najważniejszych przystankach MZK. Dzięki nim pasażer dowie się, za ile minut przyjedzie jego wóz. Wszystko ma kosztować 20 mln euro, z czego połowę dostaniemy z funduszy unijnych, a resztę wyłoży miasto.

Więcej na stronach Gazety Wyborczej

Źródło: Gazeta Wyborcza Toruń, ber,  2009-01-17



wyedytowano: 2015-04-06 13:58
aktywne od dnia: 2009-01-18 12:11
drukuj  
Komentarze użytkowników (9)
pawel, 2009-01-18 12:33:06
nie wnikając za bardzo w to, czy inwestycja ta jest "opłacalna" czy nie warto przy tej okazji zauważyć co tramwaj na UMK zmieni w infrastrukturze rowerowej Torunia

1. ul. Sienkiewicza od ul. Fałata do ul. Gagarina stanie się ulicą jednokierunkową. w związku z tym trzeba tak zaprojektować przebieg torów, aby była możliwość wytycznia kontrapasa rowerowego.

2. całkiem możliwe, że położenie torów tramwajowych przy Gagarina wpłynie na obecny przebieg drogi rowerowej przy tej ulicy.

Dlatego przy projektowaniu przebiegu trasy tramwajowej na UMK konieczne byłoby przy okazji uwzględnienie przebiegu trasy rowerowej na UMK. z oczywistych powodów...
malgosia, 2009-01-18 13:32:23
Ciekawi mnie czy przed taką inwestycja MZK w jakikolwiek sposób szacuje jakie będzie obłożenie takiej linii, bada czy ta trasa będzie w ogóle opłacalna. Potem będzie tak jak z obecnymi liniami: niby są, ale tramwaj jedzie co 20 minut, albo tylko w dni robocze rano i w godzinach szczytu. Jeżdżą pojedyncze wagoniki bo nie więcej się nie opłaca. Czy nowa linia się opłaci? Czy po prostu MZK obetnie wtedy kilka 15 i 26 z rozkładu?
macias, 2009-01-18 14:16:48
W zasadzie moglbym napisac to samo co Malgosia, tylko odwrotnie -- aby MZK zapewnilo tyle pojazdow, zeby faktycznie nie bylo tak, ze tramwaj przyjezdza raz od wielkiego dzwonu.

Inna kwestia, to widze, ze znowu wraca wiara, ze "zielona fala" cokolwiek zmieni  :-) Kurcze, maniacy samochodowi sa niereformowalni  ;-D
pawel, 2009-01-18 14:39:23
temat jest złożony, musiałbym się troszkę rozpisać  :P

w każdym bądź razie właśnie zielona fala dla tramwajów to jest jedyne, niepodważalne, z całą pewnością korzystne założenie projektu. o kórym zresztą mówi się od lat.

to że jedynka na Lubickiej i Szosie Lubickiej stoi na każdych światłach jest nieporozumieniem. skutkiem takiego zaprogramowania świateł jest to, iż z Bydgoskiego dojeżdzam szybciej rowerem na Skarpę niż tramwajem  :P nie zapominajmy jednak, że duża część podrózy rowerem nie odbywa się po ścieżce, a kawałek na Lubickiej od Ścieżki Szkolenej do pl. Daszyńskiego to tor przeszkód  :P

system informacji pasażerskiej z elektonicznymi tablicami to jest jakiś żart: tylko na kilku przystankach jeżdzą 3 linie tramwajowe, na większości jeździ 1 bądź 2 linie. chyba szkoda pieniędzy na informowanie pasażerów elektronicznie o tym, że jedynka jeździ co 20 minut hehe

taki system sprawdziłby się oczywiście przy bardziej rozbudowanej sieci tramwajowej - jak to ma miejsce chociażby w Warszawie. W Toruniu taki system elektronicznej infromacji sprawdziłby się w autobusach  :) tablica elektroniczna na Placu Rapackiego czy Teatralnym to byłoby coś  :)
macias, 2009-01-19 08:40:03
Zle mi sie przeczytalo  :-) Zrozumialem ze chodzi o ZF dla samochodow, przepraszam.
ma4ti, 2009-01-19 13:59:32
A ten system informacji nie obejmie przypadkiem również przystanków autobusowych?
pawel, 2009-01-21 15:50:32
no chyba nie skoro projekt dotyczy rozwoju komunikacji tramwajowej  :)
Damian Cieszyński, 2009-03-08 21:37:27
A dlaczego ulica Gagarina od Fałata do Sienkiewicza miałaby być jednokierunkowa? Tam nie ma prawie wcale natężenia ruchu samochodów więc nie trzeba specjalnie wydzielać torowiska dla tramwaju, wystarczy ułożyć tory tramwajowe w jezdni.
edijoe, 2009-03-09 05:35:51
starałem się bez skutku sobie wyobrazić gdzie Gagarina styka się z Fałata   :$$
przeczytaj jeszcze raz pkt.1   ;)
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
Ankieta
Jak oceniasz rok 2016 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2017-01-10 20:14

Newsletter
podaj email:

 
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook