Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest sobota 24 czerwca 2017
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Nie dla turystów na dwóch kółkach - artykuł z Nowości

Na toruńską starówkę nie prowadzą żadne ścieżki rowerowe. Brakuje także stojaków na rowery
 
Po opublikowanym niedawno w „Nowościach” tekście o problemach rowerzystów podniosły się głosy, że miasto nie jest przygotowane do obsługi ruchu rowerowego. Wbrew stałym zapewnieniom.


- Żadna droga obwodowa starówki nie ma wydzielonego pasa rowerowego - skarży się pani Katarzyna, 28-letnia rowerzystka z Podgórza. - Dodatkowo z mostu nie można zjechać nad Wisłę.

Rzeczywiście, z mostu drogowego na Bulwar Filadelfijski prowadzą tylko schody. Wzdłuż Ślimaka Getyńskiego w ogóle nie ma chodnika, a rowerzystom pozostaje zniesienie jednośladu na plecach po wspomnianych schodach. Ponadto żadna z obiegających starówkę ulic nie ma wydzielonych pasów dla rowerów.

Żaden z chodników nie jest też wspólną drogą pieszo-rowerową. Taki stan trwa od mostu drogowego, poprzez plac Rapackiego, plac Artylerii, Wały Gen. Sikorskiego oraz ulice Szumana i Warszawską. Dopiero za mostem kolejowym, wzdłuż ulicy Traugutta, zaczyna się rowerowa ścieżka.

Nie lepiej wygląda sprawa na nadwiślańskim bulwarze. Od strony murów miejskich jest zwykły chodnik, w dodatku dziurawy. Z drugiej strony ulicy jest za to taka ilość zjazdów, podjazdów i krawężników, że jazda rowerem do przyjemnych nie należy.

- Samo dojechanie do centrum miasta to jeden problem - kontynuuje pani Katarzyna. - Odrębny kłopot, co z tym rowerem zrobić? Brakuje stojaków na rowery, a do urzędów i lokali pojazdu nie wprowadzę.

Choć pogoda jeszcze nie sprzyja, coraz więcej rowerzystów decyduje się na obudzenie swojego pojazdu z zimowego snu. Takiej pobudki jeszcze nie widać w urzędach. Na starówce nie ma jeszcze wystawionego ani jednego stojaka na rowery, nie licząc stałych konstrukcji przed Urzędem Miasta oraz na Rynku Nowomiejskim. Zresztą nawet w sezonie letnim nie ma tych stojaków zbyt wiele.

Po jednym stojaku na Rynku Nowomiejskim i Staromiejskim, jeden przed budynkiem głównym Urzędu Miasta, ewentualnie stojak w pobliżu salonu EMPiK. Jak na całą starówkę, to niewiele.

Należy jednak podkreślić, że poza utworzeniem miejskich parkingów dla rowerów, dużo zależy także od właścicieli prywatnych lokali. To oni decydują, czy wśród swoich klientów chcą widzieć rowerzystów. A najlepiej zachęcić ich do skorzystania z lokalu poprzez zadbanie o ich pojazdy.

Maciej Neumann, Czwartek, 27 Marca 2008 Nowości



wyedytowano: 2015-04-04 16:44
aktywne od dnia: 2008-03-27 15:19
drukuj  
Komentarze użytkowników (3)
pawel, 2008-03-27 15:29:42
bardzo fajnie ze sa jednak w naszym miescie dziennikarze ktorzy potrafia napisac na temat rowerowej infrastruktury rowerowej cos od siebie, a nie tylko przepisac i dac do druku propagandowe zapewnienia Pani rzecznik MZD ze realizacja programu komunikacji rowerowej idzie zgodnie z planem...
Marcin-tutmo, 2008-03-27 16:27:04
Intryguje mnie wspomniany w tym tekście stojak przy EMPIKu.. czy chodzi o taki na przeciwko przy księgarni?innego tam w okolicy nie kojarzę. Gdy kiedyś próbowałem tam przypiąć rower, pani sklepowa z jakiegoś butiku przepędziła mnie argumentując żę to nie jest stojak na rowery, tylko własność prywatna i żebym jej wystawy nie zasłaniał:D
julo, 2008-03-27 21:26:31
Od siebie dodam, że już 14 lat temu do rąk ówczesnych rajców i urzędników miejskich trafiło opracowanie "ANALIZA DOSTĘPNOŚCI TORUNIA DLA TURYSTYCZNEGO RUCHU ROWEROWEGO". Jestem współautorem tego opracowania. Sporo się zmieniło jeśli chodzi o drogi wylotowe na Bydgoszcz, Lubicz i Olsztyn, jednak Starówka i bulwar nadal nie jest przyjazna dla rowerzystów. Koncepcja sieci stojaków na Starówce była dwukrotnie przedstawiana radnym. Jak sięgam pamięcią, a nie chce mi się kopać w moim rowerowym archiwum, udrożnienie bulwaru dla ruchu rowerowego miało być rozwiązane około roku 1996/7. Wciąż nie można LEGALNIE dojechać do dworca PKP T.Główny (zakaz wjazdu) więc pozostaje niesienie roweru po schodach i przez tunel pod torami. A co, kiedy turysta przyjechał pociągiem z bagażem, albo chce wyjechać z Torunia, by w innej części kraju odbyć jakąś trasę? Mimo zgłaszania tej sprawy radnym, od lat nic się nie zmienia. Ostatnia wersja odpowiedzi, gdzieś sprzed 2 lat brzmiała:"jak będzie remontowany plac przydworcowy, to sie pomyśli". Na moje pytanie, czy nie można już teraz o tym "pomyśleć" i pod zakazem przyczepić tabliczkę "nie dotyczy rowerów" odpowiedzi nie uzyskałem. No, bo jak się siedzi za biurkiem, to rower nie jest potrzebny. W aproposie stojaka przy EMPiKu - to chyba chodzi o ten pogięty koło szkoły na Wielkich Garbarach. Jak to było w Kabareciku Olgi Lipińskiej? "wszystko już było, rzekł Ben Akiba, a co nie było śniło się chyba" W Koncepcji Układu Tras Rowerowych z 1993 czytamy: "Zakłada się usytuowanie kilku parkingów rowerowych (częściowo zadaszonych) z obsługą w głównych węzłach handlowych, turystycznych, sportowych. Zakłada się nasycenie miasta stojakami do ustawiania i przypinania rowerów przed sklepami, urzędami....Zakłada się pełne udrożnienie Zespołu Staromiejskiego dla ruchu rowerowego z wydzieleniem pasa ruchu rowerowego wzdłuż głównych ciągów pieszych". KONCEPCJA UKŁADU TRAS ROWEROWYCH z 1993 roku została przyjęta przez Radę Miasta do realizacji (!!!) Może jakiś radny przypomni sobie o tym - wszak niektórzy dzisiejsi radni byli wtedy członkami Rady. O! ja naiwny.
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
Ankieta
Jak oceniasz rok 2016 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2017-01-10 20:14

Newsletter
podaj email:

 
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook