Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest niedziela 15 grudnia 2019
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń

Aktualności

2019-07-30 Rowerowy Toruń w Holandii 2019

W dniach 19-23 czerwca członkowie Stowarzyszenia Rowerowy Toruń uczestniczyli w wycieczce do Holandii organizowanej przez Towarzystwo Miast Partnerskich Torunia. Głównym celem podróży była Lejda – miasto partnerskie Torunia, z którym Toruń współpracuje już 30 lat. Poza Lejdą mieliśmy okazję zobaczyć również Volendam, Alphen aan den Rijn oraz słynną z produkcji serów Goudę. W Goudzie zwiedziliśmy najstarszą w Holandii fabrykę syrop wafli (siroopwafel – inaczej stroopwafel). Następnie odłączyliśmy się od autobusowej wycieczki i na rowerach ruszyliśmy w dalszą podróż po Holandii – do Rotterdamu, Hagi, następnie przez Katwijk aan Zee do Lejdy.

Zapraszamy do zapoznania się z naszą relacją. W pierwszej części pokażemy kilka zdjęć z trasy Gouda-Rotterdam-Haga-Katwijk aan Zee. Tego dnia przejechaliśmy około 110 km.

W drugiej części znajdziecie zdjęcia z Lejdy, Volendam oraz z naszej wycieczki rowerowej do Alphen aan den Rijn. LINK

Orientacyjny przebieg naszej trasy. Źródło mapy: maps.google.com
Orientacyjny przebieg naszej trasy. Źródło mapy: maps.google.com
Gouda. Najbardziej znany produkt z tego miasta widoczny jest na każdym kroku.
Gouda. Najbardziej znany produkt z tego miasta widoczny jest na każdym kroku.
Miejsce do siedzenia w kształcie serów.
Miejsce do siedzenia w kształcie serów.

Na jednej z uliczek starego miasta przy wyjściach ze sklepów umieszczono znaki ostrzegające pieszych przed rowerzystami (dla pieszych wpatrzonych w smartfony?). Ulica nie ma tradycyjnych chodników, cała jej szerokość jest w jednym poziomie, jednak środkowa część przeznaczona jest dla rowerzystów.

'Uwaga rowerzyści' skierowane do pieszych na starówce Goudy.
'Uwaga rowerzyści' skierowane do pieszych na starówce Goudy.
Schody wraz z rynnami do prowadzenia rowerów na dworcu kolejowym w Goudzie.
Schody wraz z rynnami do prowadzenia rowerów na dworcu kolejowym w Goudzie.
Parking rowerowy na dworcu w Goudzie. Żółta tablica to instrukcja korzystania z dwupoziomowych stojaków.
Parking rowerowy na dworcu w Goudzie. Żółta tablica to instrukcja korzystania z dwupoziomowych stojaków.
Jeszcze jeden widok na parking rowerowy na dworcu w Goudzie. W tle Cinema Gouda.
Jeszcze jeden widok na parking rowerowy na dworcu w Goudzie. W tle Cinema Gouda.
Gouda. Dużo zieleni pomiędzy ulicą i blokami, ale także na samych blokach…
Gouda. Dużo zieleni pomiędzy ulicą i blokami, ale także na samych blokach…
Główny wjazd do centrum Goudy od północy.
Główny wjazd do centrum Goudy od północy.
Gouda. Rzeźba ‘Człowiek niosący osła’ zwana również „Jack-Ass”.
Gouda. Rzeźba ‘Człowiek niosący osła’ zwana również „Jack-Ass”.
Przykład rozwiązania spowalniającego ruch w Goudzie – esowanie jezdni.
Przykład rozwiązania spowalniającego ruch w Goudzie – esowanie jezdni.
Gouda. W centrum nie może zabraknąć zieleni. Drzewa i miejsca do parkowania nie wykluczają się :)
Gouda. W centrum nie może zabraknąć zieleni. Drzewa i miejsca do parkowania nie wykluczają się :)
Przedmieścia Goudy. Kładki pieszo-rowerowe na terenie podmokłym.
Przedmieścia Goudy. Kładki pieszo-rowerowe na terenie podmokłym.
Holandia to kraj zwodzonych mostów, niektóre konstrukcje posiadają ciekawy design.
Holandia to kraj zwodzonych mostów, niektóre konstrukcje posiadają ciekawy design.
W drodze z Goudy do Rotterdamu. Większość trasy pokonaliśmy wygodnymi drogami rowerowymi.
W drodze z Goudy do Rotterdamu. Większość trasy pokonaliśmy wygodnymi drogami rowerowymi.
Rotterdam. Dwie jednokierunkowe jezdnie rowerowe. W tle przejazd kolejowy ze szlabanami na drodze rowerowej.
Rotterdam. Dwie jednokierunkowe jezdnie rowerowe. W tle przejazd kolejowy ze szlabanami na drodze rowerowej.
Rotterdam. Sygnalizator informujący którędy szybciej przejechać na drugą stronę drogi.
Rotterdam. Sygnalizator informujący którędy szybciej przejechać na drugą stronę drogi.
Rotterdam, las miejski Kralingse Bos. Przez teren przebiega wiele dróg rowerowych, oczywiście asfaltowych.
Rotterdam, las miejski Kralingse Bos. Przez teren przebiega wiele dróg rowerowych, oczywiście asfaltowych.
Dalszy fragment drogi rowerowej w lasku nad jeziorem „Kralingse Plas”.  Po lewej asfaltowa alejka dla pieszych.
Dalszy fragment drogi rowerowej w lasku nad jeziorem „Kralingse Plas”. Po lewej asfaltowa alejka dla pieszych.

Ten nietypowy sygnalizator w Rotterdamie jest elementem kampanii społecznej ostrzegającej rowerzystów przed nierozważnymi zachowaniami. Napis głosi: „Naciśnij przycisk w celu odtworzenia następnej piosenki. Tommy-Boy Kulkens (13lat) zmarł na rowerze, był zajęty słuchaniem muzyki na swoim telefonie. Słuchasz teraz jego playlisty. WŁĄCZ UWAGĘ”

13-letni chłopiec zmarł w wypadku rowerowym bo był zajęty słuchaniem muzyki na swoim telefonie. WŁĄCZ UWAGĘ!
13-letni chłopiec zmarł w wypadku rowerowym bo był zajęty słuchaniem muzyki na swoim telefonie. WŁĄCZ UWAGĘ!
Mosty Willemsbrug i Erasmusbrug w Rotterdamie.
Mosty Willemsbrug i Erasmusbrug w Rotterdamie.
Dojazd do Willemsbrug. Na słupku są drogowskazy do dzielnic Rotterdamu, sąsiednich miast, tabliczka szlaku rowerowego LF oraz systemu rowerowych punktów węzłowych.
Dojazd do Willemsbrug. Na słupku są drogowskazy do dzielnic Rotterdamu, sąsiednich miast, tabliczka szlaku rowerowego LF oraz systemu rowerowych punktów węzłowych.

Więcej o szlakach rowerowych w Holandii i „węzłowych trasach rowerowych” tutaj.

Zabytkowy most kolejowy De Hef. Od 1993 wyłączony z eksploatacji, na stałe podniesiony.
Zabytkowy most kolejowy De Hef. Od 1993 wyłączony z eksploatacji, na stałe podniesiony.
Rotterdam. Przykład ulicy w strefie „tempo 30”. Wjazd do strefy oznaczony jest nie tylko znakiem, ale również zachowaniem ciągłości nawierzchni i wysokości chodnika.
Rotterdam. Przykład ulicy w strefie „tempo 30”. Wjazd do strefy oznaczony jest nie tylko znakiem, ale również zachowaniem ciągłości nawierzchni i wysokości chodnika.
Ulica przechodząca przez zabytkowy budynek Poortgebouw.
Ulica przechodząca przez zabytkowy budynek Poortgebouw.
Cycle chic przy Nowej Mozie :)
Cycle chic przy Nowej Mozie :)
Przejazd Erasmusbrug.
Przejazd Erasmusbrug.
Kolejny nietypowy sygnalizator rowerowy w Rotterdamie. Informacje o zielonym świetle dostajemy 2 sekundy wcześniej.
Kolejny nietypowy sygnalizator rowerowy w Rotterdamie. Informacje o zielonym świetle dostajemy 2 sekundy wcześniej.
Zabytkowy port w Rotterdamie, obecnie muzeum.
Zabytkowy port w Rotterdamie, obecnie muzeum.
Schiedamsedijk i rowerzysta w garniturze :)
Schiedamsedijk i rowerzysta w garniturze :)
Deptak Oude Binnenweg jest jedyną przedwojenną ulicą handlową w centrum Rotterdamu.
Deptak Oude Binnenweg jest jedyną przedwojenną ulicą handlową w centrum Rotterdamu.
Pomnik Świętego Mikołaja zwany nieoficjalnie „Kabouter Buttplug” :-D
Pomnik Świętego Mikołaja zwany nieoficjalnie „Kabouter Buttplug” :-D
Zatłoczony dojazd do Dworca Centralnego w Rotterdamie.
Zatłoczony dojazd do Dworca Centralnego w Rotterdamie.
W tle dworzec. Po lewej torowisko tramwajowe skąpane w zieleni.
W tle dworzec. Po lewej torowisko tramwajowe skąpane w zieleni.
Charakterystyczny budynek Rotterdam Central.
Charakterystyczny budynek Rotterdam Central.
Wjazd na parking rowerowy na dworcu kolejowym z informacją o ilości wolnych miejsc. Parking rowerowy oferuje miejsce dla 5190 rowerów, z których 1010 to miejsca płatne (strzeżone), a 4180 to miejsca bezpłatne.
Wjazd na parking rowerowy na dworcu kolejowym z informacją o ilości wolnych miejsc. Parking rowerowy oferuje miejsce dla 5190 rowerów, z których 1010 to miejsca płatne (strzeżone), a 4180 to miejsca bezpłatne.
Organizacja ruchu na parkingu rowerowym.
Organizacja ruchu na parkingu rowerowym.
Przy każdej alejce wyświetlana jest liczba wolnych miejsc parkingowych.
Przy każdej alejce wyświetlana jest liczba wolnych miejsc parkingowych.
Tunel pieszo-rowerowy pod dworcem kolejowym.
Tunel pieszo-rowerowy pod dworcem kolejowym.
Przykład osiedlowej ulicy poza ścisłym centrum Rotterdamu.
Przykład osiedlowej ulicy poza ścisłym centrum Rotterdamu.
W drodze do Mass Tunelu. W tle wieża widokowa Euromast.
W drodze do Mass Tunelu. W tle wieża widokowa Euromast.
Zjeżdżamy do Masstunel po zabytkowych, skrzypiących schodach ruchomych. Tunel otwarto w 1942.
Zjeżdżamy do Masstunel po zabytkowych, skrzypiących schodach ruchomych. Tunel otwarto w 1942.

Poniżej nasz przejazd tunelem rowerowym Masstunel.

W drodze do Beneluxtunnel jedziemy drogą S101. Droga ma mało spotykany w Polsce przekrój 2x1, czyli dwie jezdnie po jednym pasie ruchu każda. Po prawej od drogi rowerowej jest jezdnia serwisowa/dojazdowa do zabudowy i przystani portowych.
W drodze do Beneluxtunnel jedziemy drogą S101. Droga ma mało spotykany w Polsce przekrój 2x1, czyli dwie jezdnie po jednym pasie ruchu każda. Po prawej od drogi rowerowej jest jezdnia serwisowa/dojazdowa do zabudowy i przystani portowych.
Rowerowa część Beneluxtunnel zlokalizowanego w ciągu autostrady A4.
Rowerowa część Beneluxtunnel zlokalizowanego w ciągu autostrady A4.
Północny wlot Beneluxtunnel. Dzięki zastosowaniu schodów ruchomych rowerzyści nie muszą pokonywać dużych podjazdów.
Północny wlot Beneluxtunnel. Dzięki zastosowaniu schodów ruchomych rowerzyści nie muszą pokonywać dużych podjazdów.
W Polsce często rowerzyści narzekają na pieszych poruszających się po drogach rowerowych. W Holandii łatwo spotkać innych intruzów ;-)
W Polsce często rowerzyści narzekają na pieszych poruszających się po drogach rowerowych. W Holandii łatwo spotkać innych intruzów ;-)
Gdzieś pomiędzy Rotterdamem a Hagą. Kolejna zazieleniona droga, tym razem podmiejska.
Gdzieś pomiędzy Rotterdamem a Hagą. Kolejna zazieleniona droga, tym razem podmiejska.
Pięcio-rzędowa aleja. Kiedyś drogi rowerowe w Holandii często wykonywano z płytek betonowych, teraz zdecydowana większość ma nawierzchnie asfaltową.
Pięcio-rzędowa aleja. Kiedyś drogi rowerowe w Holandii często wykonywano z płytek betonowych, teraz zdecydowana większość ma nawierzchnie asfaltową.
Do haskiej, nadmorskiej dzielnicy Scheveningen dojechaliśmy akurat na piękny zachód słońca.
Do haskiej, nadmorskiej dzielnicy Scheveningen dojechaliśmy akurat na piękny zachód słońca.
Droga rowerowa wzdłuż plaży w Hadze.
Droga rowerowa wzdłuż plaży w Hadze.
Instalacja artystyczna na nadmorskim bulwarze w Hadze.
Instalacja artystyczna na nadmorskim bulwarze w Hadze.
Molo De Pier z kołem widokowym i dźwigiem do skoków na bungee.
Molo De Pier z kołem widokowym i dźwigiem do skoków na bungee.
Krótki odpoczynek na plaży przed powrotem do Lejdy.
Krótki odpoczynek na plaży przed powrotem do Lejdy.
W drodze pomiędzy Hagą, a Katwijk aan Zee, na trasie rowerowej wśród wydm obserwowaliśmy niesamowite obłoki srebrzyste. Ciekawe zjawisko pogodowe powodujące, że niebo w nocy było jasne. Zdjęcie wykonano koło północy.
W drodze pomiędzy Hagą, a Katwijk aan Zee, na trasie rowerowej wśród wydm obserwowaliśmy niesamowite obłoki srebrzyste. Ciekawe zjawisko pogodowe powodujące, że niebo w nocy było jasne. Zdjęcie wykonano koło północy.


wyedytowano: 2019-08-17 23:53
aktywne od dnia: 2019-07-30 19:49
drukuj  
Ankieta
Jak oceniasz rok 2018 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2019-01-28 23:29

Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook