W dniach 19-23 czerwca członkowie Stowarzyszenia Rowerowy Toruń uczestniczyli w wycieczce do Holandii organizowanej przez Towarzystwo Miast Partnerskich Torunia. Głównym celem podróży była Lejda – miasto partnerskie Torunia, z którym Toruń współpracuje już 30 lat. Poza Lejdą mieliśmy okazję zobaczyć również Volendam, Alphen aan den Rijn oraz słynną z produkcji serów Goudę. W Goudzie zwiedziliśmy najstarszą w Holandii fabrykę syrop wafli (siroopwafel – inaczej stroopwafel). Następnie odłączyliśmy się od autobusowej wycieczki i na rowerach ruszyliśmy w dalszą podróż po Holandii – do Rotterdamu, Hagi, następnie przez Katwijk aan Zee do Lejdy.
Zapraszamy do zapoznania się z naszą relacją. W pierwszej części pokażemy kilka zdjęć z trasy Gouda-Rotterdam-Haga-Katwijk aan Zee. Tego dnia przejechaliśmy około 110 km.
W drugiej części znajdziecie zdjęcia z Lejdy, Volendam oraz z naszej wycieczki rowerowej do Alphen aan den Rijn. LINK
![]() Orientacyjny przebieg naszej trasy. Źródło mapy: maps.google.com |
![]() Gouda. Najbardziej znany produkt z tego miasta widoczny jest na każdym kroku. |
![]() Miejsce do siedzenia w kształcie serów. |
Na jednej z uliczek starego miasta przy wyjściach ze sklepów umieszczono znaki ostrzegające pieszych przed rowerzystami (dla pieszych wpatrzonych w smartfony?). Ulica nie ma tradycyjnych chodników, cała jej szerokość jest w jednym poziomie, jednak środkowa część przeznaczona jest dla rowerzystów.
![]() 'Uwaga rowerzyści' skierowane do pieszych na starówce Goudy. |
![]() Schody wraz z rynnami do prowadzenia rowerów na dworcu kolejowym w Goudzie. |
![]() Parking rowerowy na dworcu w Goudzie. Żółta tablica to instrukcja korzystania z dwupoziomowych stojaków. |
![]() Jeszcze jeden widok na parking rowerowy na dworcu w Goudzie. W tle Cinema Gouda. |
![]() Gouda. Dużo zieleni pomiędzy ulicą i blokami, ale także na samych blokach… |
![]() Główny wjazd do centrum Goudy od północy. |
![]() Gouda. Rzeźba ‘Człowiek niosący osła’ zwana również „Jack-Ass”. |
![]() Przykład rozwiązania spowalniającego ruch w Goudzie – esowanie jezdni. |
![]() Gouda. W centrum nie może zabraknąć zieleni. Drzewa i miejsca do parkowania nie wykluczają się :) |
![]() Przedmieścia Goudy. Kładki pieszo-rowerowe na terenie podmokłym. |
![]() Holandia to kraj zwodzonych mostów, niektóre konstrukcje posiadają ciekawy design. |
![]() W drodze z Goudy do Rotterdamu. Większość trasy pokonaliśmy wygodnymi drogami rowerowymi. |
![]() Rotterdam. Dwie jednokierunkowe jezdnie rowerowe. W tle przejazd kolejowy ze szlabanami na drodze rowerowej. |
![]() Rotterdam. Sygnalizator informujący którędy szybciej przejechać na drugą stronę drogi. |
![]() Rotterdam, las miejski Kralingse Bos. Przez teren przebiega wiele dróg rowerowych, oczywiście asfaltowych. |
![]() Dalszy fragment drogi rowerowej w lasku nad jeziorem „Kralingse Plas”. Po lewej asfaltowa alejka dla pieszych. |
Ten nietypowy sygnalizator w Rotterdamie jest elementem kampanii społecznej ostrzegającej rowerzystów przed nierozważnymi zachowaniami. Napis głosi: „Naciśnij przycisk w celu odtworzenia następnej piosenki. Tommy-Boy Kulkens (13lat) zmarł na rowerze, był zajęty słuchaniem muzyki na swoim telefonie. Słuchasz teraz jego playlisty. WŁĄCZ UWAGĘ”
![]() 13-letni chłopiec zmarł w wypadku rowerowym bo był zajęty słuchaniem muzyki na swoim telefonie. WŁĄCZ UWAGĘ! |
![]() Mosty Willemsbrug i Erasmusbrug w Rotterdamie. |
![]() Dojazd do Willemsbrug. Na słupku są drogowskazy do dzielnic Rotterdamu, sąsiednich miast, tabliczka szlaku rowerowego LF oraz systemu rowerowych punktów węzłowych. |
Więcej o szlakach rowerowych w Holandii i „węzłowych trasach rowerowych” tutaj.
![]() Zabytkowy most kolejowy De Hef. Od 1993 wyłączony z eksploatacji, na stałe podniesiony. |
![]() Rotterdam. Przykład ulicy w strefie „tempo 30”. Wjazd do strefy oznaczony jest nie tylko znakiem, ale również zachowaniem ciągłości nawierzchni i wysokości chodnika. |
![]() Ulica przechodząca przez zabytkowy budynek Poortgebouw. |
![]() Cycle chic przy Nowej Mozie :) |
![]() Przejazd Erasmusbrug. |
![]() Kolejny nietypowy sygnalizator rowerowy w Rotterdamie. Informacje o zielonym świetle dostajemy 2 sekundy wcześniej. |
![]() Zabytkowy port w Rotterdamie, obecnie muzeum. |
![]() Schiedamsedijk i rowerzysta w garniturze :) |
![]() Deptak Oude Binnenweg jest jedyną przedwojenną ulicą handlową w centrum Rotterdamu. |
![]() Pomnik Świętego Mikołaja zwany nieoficjalnie „Kabouter Buttplug” :-D |
![]() Zatłoczony dojazd do Dworca Centralnego w Rotterdamie. |
![]() W tle dworzec. Po lewej torowisko tramwajowe skąpane w zieleni. |
![]() Charakterystyczny budynek Rotterdam Central. |
![]() Organizacja ruchu na parkingu rowerowym. |
![]() Przy każdej alejce wyświetlana jest liczba wolnych miejsc parkingowych. |
![]() Tunel pieszo-rowerowy pod dworcem kolejowym. |
![]() Przykład osiedlowej ulicy poza ścisłym centrum Rotterdamu. |
![]() W drodze do Mass Tunelu. W tle wieża widokowa Euromast. |
![]() Zjeżdżamy do Masstunel po zabytkowych, skrzypiących schodach ruchomych. Tunel otwarto w 1942. |
Poniżej nasz przejazd tunelem rowerowym Masstunel.
![]() Rowerowa część Beneluxtunnel zlokalizowanego w ciągu autostrady A4. |
![]() Północny wlot Beneluxtunnel. Dzięki zastosowaniu schodów ruchomych rowerzyści nie muszą pokonywać dużych podjazdów. |
![]() W Polsce często rowerzyści narzekają na pieszych poruszających się po drogach rowerowych. W Holandii łatwo spotkać innych intruzów ;-) |
![]() Gdzieś pomiędzy Rotterdamem a Hagą. Kolejna zazieleniona droga, tym razem podmiejska. |
![]() Pięcio-rzędowa aleja. Kiedyś drogi rowerowe w Holandii często wykonywano z płytek betonowych, teraz zdecydowana większość ma nawierzchnie asfaltową. |
![]() Do haskiej, nadmorskiej dzielnicy Scheveningen dojechaliśmy akurat na piękny zachód słońca. |
![]() Droga rowerowa wzdłuż plaży w Hadze. |
![]() Instalacja artystyczna na nadmorskim bulwarze w Hadze. |
![]() Molo De Pier z kołem widokowym i dźwigiem do skoków na bungee. |
![]() Krótki odpoczynek na plaży przed powrotem do Lejdy. |
2021-02-24 20:09 Zapytanie do Prezydenta Miasta Torunia dotyczące wprowadzenia opłat za przewóz roweru komunikacją miejską - pismo nr 2 |
2021-02-16 20:25 Zapytanie do Prezydenta Miasta Torunia dotyczące wprowadzenia opłat za przewóz roweru komunikacją miejską + ODPOWIEDŹ |
2021-02-03 19:41 Uwagi złożone w ramach konsultacji pn. "Budowa węzła przesiadkowego przed dworcem Toruń Wschodni" |
2020-12-22 20:24 Pismo do Prezydenta Torunia w sprawie połączenia dróg rowerowych w obrębie linii kolejowej Toruń- Chełmża |
2020-12-08 15:30 Pismo do Prezydenta Torunia i Radnych Rady Miasta w sprawie raportu Rowerem po Toruniu – problemy, potrzeby, oczekiwania |
2020-12-08 15:19 Raport Rowerem po Toruniu – problemy, potrzeby, oczekiwania |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242