Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest sobota 20 kwietnia 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń

Aktualności

2012-03-18 Jak bezpiecznie poruszać się po mieście – rady dla rowerzystów, kierowców i pieszych

Z nadejściem wiosny na toruńskich ulicach, drogach rowerowych i chodnikach pojawiło się bardzo wiele osób na rowerach. Niestety kultura jazdy na naszych drogach nie jest najlepsza w związku z czym zamieszczamy na naszej stronie rady jak bezpiecznie poruszać się w ruchu drogowym. Zebraliśmy dziesięć zasad dla rowerzystów, dziesięć dla kierowców samochodów, trzech dla pieszych i pięć dla osób uczących dzieci jazdy na rowerze. Ich stosowanie sprawi, że korzystanie z infrastruktury drogowej w naszym mieście będzie przyjemniejsze dla wszystkich. A Wy co myślicie o zachowaniach poszczególnych uczestników ruchu w Toruniu?

Porady dla rowerzystów:

1. Przed wyjechaniem z domu sprawdź czy masz sprawne hamulce, działające oświetlenie, dzwonek oraz czy Twój rower wyposażony jest w elementy odblaskowe.
2. Bezwzględnie zwracaj uwagę na znaki i sygnały drogowe oraz przestrzegaj przepisów Prawa o Ruchu Drogowym. Jeśli masz problem ze znajomością przepisów przed wyjechaniem w trasę dla własnego bezpieczeństwa należy się z nimi zapoznać.
3. Kieruj się zasadą ograniczonego zaufania względem pozostałych uczestników ruchu drogowego. Staraj się nawiązać kontakt wzrokowy z kierowcami, którzy chcą przeciąć Twój tor jazdy, abyś mógł ocenić czy Cię widzą.
4. Zawsze sygnalizuj zamiar skrętu poprzez wystawienie odpowiedniej ręki niezależnie czy jedziesz po jezdni, drodze rowerowej czy chodniku.
5. Dostosuj prędkość do warunków jazdy: uważaj na dziury w drodze, krawężniki, słupki  i inne przeszkody mogące pojawić się na Twojej trasie.
6. Unikaj jezdni, po których porusza się wiele samochodów ciężarowych czy autobusów, a prędkość pojazdów jest wyższa niż 50 km/h.

7. Gdy jedziesz drogą rowerową:

  • trzymaj się zawsze prawej strony – pamiętaj, że ktoś może chcieć Cię wyprzedzić
  • zwracaj szczególną uwagę na przejazdach rowerowych: nawet jeśli masz na nich pierwszeństwo uważaj na pojazdy znajdujące się w pobliżu
  • szczególną uwagę zwracaj na pieszych, którzy mogą wtargnąć na drogę rowerową i dzieci, których zachowanie jest nieprzewidywalne
  • nie jedź obok drugiego rowerzysty jeśli może to utrudnić wyprzedzanie lub wymijanie
  • jeśli to konieczne używaj dzwonka rowerowego, aby ostrzec innych, o tym że się zbliżasz
  • jeśli dzwonisz na pieszych, którzy idą drogą rowerowa, rób to odpowiednio wcześniej: dzwonienie w ostatniej chwili może spowodować odskoczenie pieszego wprost pod twoje koła
  • uważaj w miejscach gdzie są wyjazdy z posesji, osiedlowych ulic itp.: mimo, że masz pierwszeństwo nie każdy kierowca może o tym pamiętać

8. Gdy jedziesz jezdnią:

  • staraj się nie jechać tuż przy jej krawędzi ze względu na dziury czy studzienki kanalizacyjne - jest to bardzo niebezpieczne
  • w obrębie skrzyżowania możesz jechać środkiem pasa – rób tak szczególnie wtedy, gdy chcesz skręcić w lewo lub gdy wymaga tego Twoje bezpieczeństwo
  • skręcając w lewo odpowiednio wcześnie zasygnalizuj ten manewr i upewnij się, że kierowcy za Tobą wiedzą o Twoich zamiarach
  • uważaj na zaparkowane samochody – może się zdarzyć, że ktoś wysiądzie z auta bez upewnienia się, że nadjeżdżasz
  • bądź ostrożny na ulicach, w których biegną tory tramwajowe; staraj się przecinać tory tramwajowe pod  kątem zbliżonym do prostego aby uniknąć wywrotki

9. Gdy jedziesz ciągiem pieszo-rowerowym lub chodnikiem:

  • korzystając z ciągu pieszo-rowerowego musisz zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym
  • po chodniku zgodnie z przepisami możesz jechać tylko w przypadku, gdy na przyległej jezdni dopuszczono ruch pojazdów z prędkością powyżej 50 km/h a chodnik ma szerokość min. 2 m.; w przypadku złych warunków atmosferycznych lub gdy opiekujesz się rowerzystą, który nie skończył 10 lat
  • jadąc po chodniku zawsze musisz ustępować pierwszeństwa pieszym
  • zgodnie z przepisami nie możesz przejeżdżać rowerem po przejściu dla pieszych
  • nie dzwoń na pieszych idących po chodniku – lepiej jest użyć słowa przepraszam

10. Gdy parkujesz rower przypinaj go do stojaka bądź innego trwałego elementu tylko o ramę bezpiecznym zapięciem typu u-lock bądź grubym łańcuchem. Nie zaszkodzi zastosować zapięcia na tyle koło, które montowane są często w rowerach holenderskich. Gdy używasz do zabezpieczania roweru cienkiej linki musisz się liczyć z ryzykiem jego utraty!

Porady dla kierowców samochodów:

  1. Pamiętaj że rowerzysta i pieszy to niechroniony uczestnik ruchu drogowego, który nie ma szans w starciu z karoserią Twojego samochodu.
  2. Nie wymuszaj pierwszeństwa na rowerzystach jadących przejazdem rowerowym oraz jezdnią na drodze głównej – pamiętaj rowerzysta może jechać z prędkością 20-30 km/h i nie ma możliwości aby zatrzymać się w miejscu.
  3. Zachowaj szczególną uwagę gdy włączasz się do ruchu wyjeżdżając z posesji, drogi osiedlowej, stacji paliw, zakładu pracy itp.: po drodze rowerowej czy chodniku może jechać rowerzysta i masz obowiązek mu ustąpić.
  4. Spoglądaj w lusterko gdy chcesz skręcić w prawo – rowerzysta może chcieć jechać na wprost i ma wtedy pierwszeństwo.
  5. Nie zjeżdżaj zbyt blisko prawej krawędzi jezdni – rowerzysta ma prawo Cię wyprzedzić z prawej strony gdy wolno jedziesz w korku bądź Cię ominąć, gdy stoisz w korku.
  6. Wyprzedając rowerzystę zachowaj bezpieczny odstęp.
  7. Nie staraj się za wszelką cenę wyprzedzać rowerzysty, szczególnie gdy wiesz, że na następnych światłach i tak będziesz musiał się zatrzymać lub gdy zaraz skręcasz w prawo i mógłbyś niepotrzebnie zajechać mu drogę.
  8. Gdy Ty bądź Twój pasażer otwiera drzwi - upewnijcie się, czy nie nadjeżdża rowerzysta.
  9. Staraj się nie wjeżdżać w kałuże, gdy obok jedzie rowerzysta.
  10. Nie parkuj na drodze rowerowej.

Porady dla pieszych:

  1. Nie spaceruj po drodze rowerowej podobnie jak nie spacerujesz po jezdni.
  2. Jeśli chcesz przejść przez drogę dla rowerów rozejrzyj się w prawo i w lewo upewniając się, że nie wchodzisz rowerzyście pod koła.
  3. Jeśli idziesz po ciągu pieszo-rowerowym, nie idź jego środkiem, tylko staraj się trzymać tej jego krawędzi, która jest bardziej oddalona od jezdni

Porady dla osób uczących dzieci jazdy na rowerze:

  1. Przed wyjściem z domu porozmawiaj z dzieckiem o zasadach panujących w ruchu drogowym.
  2. Nie ucz dziecka jazdy rowerem wykorzystując do tego drogę rowerową: do tego służą parki, place, bardziej bezpieczny jest chodnik. Zrób tak dla bezpieczeństwa dziecka i dla własnego spokoju.
  3. Nie jest dobrym pomysłem chód za dzieckiem jadącym na rowerze: nie dość, że się zmęczysz to nie będziesz miał odpowiedniej kontroli nad jego zachowaniem.
  4. Aby ochronić dziecko przed przykrymi następstwami ewentualnego upadku załóż mu kask.
  5. Nawet jak dziecko opanuje technikę jazdy na rowerze zawsze miej go pod czujną opieką przynajmniej do czasu gdy nie zdobędzie karty rowerowej.

     



wyedytowano: 2012-03-20 21:20
aktywne od dnia: 2012-03-18 23:09
drukuj  
Komentarze użytkowników (26)
 12»
julo, 2012-03-19 07:09:40
Dla osób uczących... Dziecko do lat 10 w świetle PORD jest PIESZYM, zatem dla własnego bezpieczeństwa, dla bezpieczeństw dziecka i żeby być w zgodzie z prawem ucz jeździć na chodniku. Rowerzysta na drodze rowerowej może jechać nawet z prędkością 30 km/godz, niespodziewane manewry dziecka mogą spowodować groźny wypadek
julo, 2012-03-19 07:12:10
I jeszcze jedno. Ciekawe, czy przeczyta to jakiś kierowca nie jeżdżący na rowerze? Porady słuszne, natomiast żadne poradnictwo, ani przepisy nie zastąpią myślenia, a to jak wiadomo strasznie boli.
julo, 2012-03-19 11:51:43
Zasada ograniczonego zaufania to podstawa bezpieczeństwa. Ostatnio w wielu przypadkach kierowcy ładnie się zatrzymywali i przepuszczali, ale dziś rano trafiliśmy na chama, który skręcając zajechała nam drogę. Wyjeżdżaliśmy z Mohna przecinając Długą, a on z przeciwnej strony skręcał w lewo w Długą. Bezczelnie zajechał drogę za co dostał łapą po tyłku. Facet zakręcił potem na skrzyżowaniu (zrobił kółko!, dogonił nas i pokazał tzw. "czółko". Uważajcie na małą furgonetkę z piwem 'Żubr". Jeździ nią jakiś łobuz. A inne zachowania? Wracając wczoraj z Barbarki dojechaliśmy Mohna do Żwirki. Nagle usłyszeliśmy ryk silników i po kilku sekundach po Żwirki przejechało dwóch motocyklistów. Prędkość? Na włoskich autostradach nie widziałem motorów jadących z taką prędkością - jakieś 150- 180. (Stoi tam "40") Na pytanie gdzie jest drogówka, odpowiadam: czeka na zgłoszenie.
barbra sztrejser, 2012-03-19 13:54:02
Z U-lockiem trochę przesadzacie i niepotrzebnie robicie reklamę jego producentowi. Może jest solidny, ale cholernie niepraktyczny. Ostatnio widziałem rower, który zajmował trzy miejsca parkingowe na stojaku, bo kierowca nie był w stanie inaczej go przypiąć u-lockiem. Nie mówię już kole, które też wypadałoby przypiąć (bo w przeciwnym wypadku "musisz się liczyć z ryzykiem jego utraty"!). Łańcuchy są już bardziej elastyczne, ale te znowu są nieporęczne w transporcie, ze względu na wagę i często przekraczają ceną większość rowerów, które widzę na ulicy.

Zamiast pisać kierowcom o zabezpieczaniu roweru, napisalibyście policji o tym jak je odzyskiwać i jak karać złodziei.
julo, 2012-03-19 14:05:08
Do "barbry". A nie było to przypadkiem "wyrwikółko" i to takie w którym rower się przewracał. W takim przypadku wiele osób stawia w poprzek i rzeczywiście rower blokuje całe to ustrojstwo. Sporo jest takich wynalazków, które nadają się tylko do przywiązania psa.
asiao-o, 2012-03-19 14:21:28
Zapięć typu U-lock nie produkuje jedna firma, więc żadnemu producentowi nie robimy reklamy. Poza tym zapięcia tego typu często są wyposażone w mocowania do ramy, więc nie trzeba ich wozić osobno w plecaku.
Nie sądzę, abyśmy przesadzali, ponieważ kradzieży rowerów jest dużo i niestety w większości przypadków winę za to ponoszą sami rowerzyści, którzy przypinają swoje rowery na cienkie linki.
matixg, 2012-03-19 14:54:17
"napisalibyście policji o tym jak je odzyskiwać i jak karać złodziei" hehe mistrz - droga Policjo tu mówi sRT, inforumujemy, że w celu odzyskania skradzionego roweru należy 1) 2) 3) karą niech będzie 1) 2) 3)   :cool: problem kradzieży rozwiązany!
barbra sztrejser, 2012-03-19 15:10:39
Winnym kradzieży jest tylko i wyłącznie złodziej.
julo, 2012-03-19 15:17:32
Oczywiście, bezpośrednią winę ponosi złodziej, niemniej stwarzanie wrednemu typowi możliwości kradzieży to zasługa wielu rowerzystów. Okazja czyni złodzieja, jak mówi przysłowie. Oprócz "zawodowców" jest cała masa złodziei okazjonalnych. Ot, brakuje na flaszkę to rozgląda się, co by tu rąbnąć. Jest rower przywiązany linką - no to ciach.
sonienko, 2012-03-19 23:22:23
Darzenie zaufaniem innych uczestników ruchu drogowego - pod karą śmierci lub trwałego kalectwa ZABRONIONE!
me, 2012-03-20 11:25:09
"po chodniku zgodnie z przepisami możesz jechać tylko w przypadku, gdy na przyległej jezdni dopuszczono ruch pojazdów z prędkością powyżej 50 km/h; w przypadku złych warunków atmosferycznych lub gdy opiekujesz się rowerzystą, który nie skończył 10 lat"

nieprawda

Powinno byc: gdy na przyległej jezdni dopuszczono ruch pojazdów z prędkością powyżej 50 km/h I CHODNIK MA MIN 2 METRY
sonienko, 2012-03-20 13:42:07
me:
teoretycznie masz rację, lecz:
-nikt nie będzie mierzył szerokości chodnika, bo wiadomo - w jednym miejscu ma on 2m szer., a za chwile będzie miał 1,99m - bez względu na to - chodnik jest alternatywą dla tych, którzy się nie czują śmigać po jezdni...
  :D
julo, 2012-03-20 15:05:32
do "me": Dokładnie to jest tak. Art.33, punkt 5.3)
"korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych jest dozwolone wyjątkowo gdy...warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg,silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła)"
Ten punkt jest niezależny od innych i szerokość chodnika w tym przypadku nie ma znaczenia. Warunek szerokości chodnika 2.0 m występuje w innym punkcie.
pawel, 2012-03-20 21:27:55
rzeczywiście w tekście zabrakło informacji o wymaganej szerokości chodnika. poprawka została wprowadzona  :)
malgosia, 2012-03-21 10:49:27
Trochę szkoda ze pewnie tych porad dla kierowców nie przeczytają ci którzy poruszają się wyłącznie samochodem. Zadanie domowe: pokażcie znajomym kierowcom ten poradnik;)
Jak ktoś nie lubi ulocka (swoją drogą argument o robieniu reklamy producentowi....kolego, równie dobrze mógłbyś napisać ze dostajemy kasę od producentów rowerów, wszak wciąż o nich piszemy  :D )to proponuje taki wariant-maly ulock, spinamy nim kolo i ramę żeby złodziej nie mógł odjechać, a inną linką przypinamy do stojaka. Zawsze to lepsze niż sama linka. Co do wagi-nie oszukujmy się, dobre zapięcie musi dużo ważyć, czy to ulock czy łańcuch.  ;)
julo, 2012-03-21 16:51:20
Szkoda porad dla kierowców. Oj tak. W wielu przypadkach jedyna radą jest: "oddaj prawo jazdy i kluczyki zanim kogoś rozjedziesz". Miejsce akcji - Toruń,godz.16.00, skrzyżowanie Polna  / Szosa Chełmińska. Do przejazdu P-11 dojeżdża 3 rowerzystów. Jeden od miasta, dwóch od Wrzosów. Czekają na zielone. Chwilę potem ze stacji benzynowej wyjeżdża samochód(nie sam, z kierowcą) i staje na...pasach. Zapala sie zielone dla pieszych i rowerzystów, rusza rowerzysta "od miasta" i jednocześnie samochód z pasów,który ma czerwone. Rowerzysta odbija w prawo ratując się przed rozjechaniem. Rowerzyści "od Wrzosów jadą p-11, i uniemożliwiają przejazd samochodu, który się jednak zatrzymał bo pan kierowca na chwilkę oderwał się od kanapki i raczył rzucić okiem, co się dzieje. Panisko skręca wreszcie prawy gdy rowerzyści stoją już przed przejściem przez Chełmińską (w lewo na stronę wschodnią) i czekają na zielone. Panisko zatrzymuje się na tych pasach i coś pyskuje do rowerzystów. Zapala się zielone dla pieszych. Rowerzyści nie mogą przejść. bo samochód paniska zastawia im drogę. Panisko sięga po komórkę i gdzieś dzwoni. Prawdopodobnie chodziło mu o to, że gdy miał czerwone, a rowerzyści zielone, to zajechali mu drogę i bezczelnie przejechali po p-11 zamiast przeprowadzić. Facet popełnił w ciągu kilkunastu sekund kilka wykroczeń: dwukrotnie wjechał na pasy na czerwonym, dwukrotnie zatrzymał się na pasach, ręce miał zajęte kanapką i telefonem. Bez komentarza, bo "w słowniku ludzi cywilizowanych brakuje odpowiednio obelżywych wyrazów" (CK Dezerterzy)
sonienko, 2012-03-22 13:51:36
Ten CPN na Wrzosach powinni spalić i zaorać. Już raz tam przydzwoniłem w takiego nadgorliwego bezmózga.

Niemniej - wydaje mi się, że powinniśmy zwracać baczniejsza uwagę na tę lepszą część zmotoryzowanych, którzy rzeczywiście ustępują pierwszeństwa itd. Dobrym gestem z naszej strony na pewno będzie podziękowanie za takie uczynki - np. victorią. Niech wiedzą (widzą), że takie zachowanie jest mile widziane i wręcz pożądane.   :cool:
malgosia, 2012-03-22 16:12:34
Podziekowania mnie wpieniaja, co to w ogole jest?:/ Czy jak jade samochodem to migam swiatlami ze ktos mi ustapil pierwszenstwa ( ludzki pan, a mogl przydzwonic....)Strasznie mnie to irytuje, taki feudalizm na drodze, samochodem jedzie pan a poddany (np.pieszy na pasach, tam najczesciej takie obrazki widuje) dziekuje ze go nie przejechali...toz to zwyczajne przestrzeganie prawa, a nie grzecznosc ktora ktos nam wyswiadcza!
julo, 2012-03-22 16:40:26
Oczywiście zauważam kierowców zachowujących się prawidłowo, tyle ze to ich obowiązek - tak ma być i łaski nikt nie robi. "Odwdzięczam się" tym samym - tez nie zajeżdżam nikomu drogi. Niemniej, gdy kierowca zatrzymuje się,a za nim rządek samochodów, żeby mnie wypuścić z podporządkowanej (tak bywa, gdy z młodymi wyjeżdżam z Rusa na Żwirkę), to pozdrawiam go.
sonienko, 2012-03-23 11:09:31
Nie może tu być mowy o żadnym "feudalizmie" i niczym podobnym. Tu bardziej chodzi o klimat - o gest. Może źle sformułowałem myśl w poprzednim poście - nie chodzi tyle o podziękowania co o pozdrowienia. Mimo, ze ustępowanie p-stwa jest ich faktycznym obowiązkiem - to nie widzę w tym niczego uwłaczającego, gdy w określonych przypadkach podniesie się rękę na znak pokoju... Przyjazne nastawienie (nie mówię tu o zaufaniu) jest jak najbardziej wskazane na drodze.   :)
Baba bez kółka, 2012-06-22 15:09:25
To chyba bezpieczniejsza hulajnoga, na nią nie ma przepisów podobnie jak na skutery, może taki sobie kupiehttp://www.tylkomotory.pl/aktualnosc/mobilnosc-w-miescie-c-600-sport i wtedy po drodze, po ścieżce rowerowej czy po chodniku?
Gnojki na osiedlu jeżdżą czymś takim nawet po schodach.
julo, 2012-06-22 16:43:02
Oczywiście, że "na skutery" są przepisy. Jazda skuterem podlega przepisom dotyczącym motoroweru.
Przypomnijmy najniższy mandat za jazdę skuterem po chodniku, albo drodze dla rowerów wynosi 100 zł, ale gdy kierujący spowoduje zagrożenie - np. pieszy lub rowerzysta będzie musiał skręcić w celu uniknięcia zderzenia - grozi mandat w wysokości 500 zł albo sprawa przed sądem i grzywna. Kierujący skuterem od l. 13 do l. 18 musi mieć "kartę motorowerową"  , powyżej l. w8 wystarczy dowód osobisty.
julo, 2012-06-22 16:44:22
poprawka: powyżej lat 18 wystarczy dowód osobisty.
julo, 2012-06-22 16:46:04
Aaaa, jeszcze jedno. Skuter to pojazd silnikowy i podlega wszystkim przepisom dotyczącym takich pojazdów np. jazda po parkowych alejach, chodnikach, a także drogach leśnych poza oznakowanymi i publicznymi jest zabroniona
Piotrek1, 2016-09-10 11:46:23
Porady dla rowerzystów  : P2 - dbaj przede wszystkim o swoje bezpieczeńśtwo. Jeśli PoRD zagraża Twojemu bezpieczeństwu, jedź tak by było bezpiecznie. Większość DDR nie spełnia wymogów technicznych przykład w Toruniu- droga obok fabryki Kopernik i starego Reala  . Ja bym tam jechał szosówką po ulicy mimo zakazu jazdy dla rowerów. Na Fordońskiej na zakazach jeszcze nigdy policja mnie nie zatrzymała
P8 - gdy jedziesz dobrej jakości jezdnią, JEDŹ JAK NAJBLIŻEJ KRAWĘŻNIKA   , ale w bezpiecznej odległości od niego  . Pozwala to na bycie wyprzedzonym bez zmiany pasa ruchu przez samochód osobowy Wyprzedzenie przez samochód przy małej różnicy prędkości w odległości niższej niż 1 m jest dużo mniej niebezpieczne niż dotknięcie tylnej opony przez zderzak samochodu, lub bycie wyprzedzanym przez sznur samochodów, gdzie pierwsze 3 Cię zauważą ale kolejne- niekoniecznie i możesz być dla nich zaskoczeniem.
Jeśli DDR nie spełnia wymogów technicznych lub jest niebezpieczna ( np piach) to szosówką jedź po ulicy, nawet w przypadku zakazu
Dla kierowców  :
Nie wyprzedzaj gdy za chwilę będziesz skęcał w prawo. Jeśli zbliżasz się do sznura samochodów stojących na światłach i nie ma pobocza   , nie wyprzedzaj szybkiego rowerzysty bo prawdopodobnie zamkniesz mu drogę i możliwość mijania sznura samochodów po lewej stronie  , czym stworzysz niebezpieczną sytuację.
 12»
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook