Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest wtorek 16 kwietnia 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń

Aktualności

2010-02-28 Wyniki pomiarów nateżeń ruchu drogowego w Toruniu z dnia 6 października 2009 r.
We wtorek 6 października 2009 r. przeprowadziliśmy pomiary natężenia ruchu drogowego na terenie Torunia w godzinach 5:00 – 23:00. Zliczyliśmy wszystkie pojazdy przejeżdżające przez 5 punktów naszego miasta: most im. Piłsudskiego, ul. Kościuszki (pomiędzy ul. Batorego a ul. Dworcową), ul. Szosa Lubicka (pomiędzy ul. Targową a Placem Daszyńskiego), ul. Bema (pomiędzy ul. Małachowskiego a ul. Sportową) oraz ul. Szosa Chełmińska (pomiędzy ul. Grunwaldzką a ul. Podgórną). Poniżej przedstawiamy wyniki pomiarów.

Dzięki przeprowadzonym badaniom poznaliśmy ilość rowerzystów przemieszczających się tego dnia w Toruniu oraz procentowy udział ilości rowerów w stosunku do ilości pojazdów silnikowych. Dowiedzieliśmy się, ile pojazdów potrafi przejechać newralgiczny punkt w układzie komunikacyjnym Torunia jakim jest most im. Piłsudskiego. W dzień pomiarów była słoneczna pogoda, temperatura wynosiła od 3 do 10 C.

Całodniowe pomiary natężenia ruchu były częścią większego projektu, który przeprowadziliśmy w październiku i listopadzie 2009 r. Dokonaliśmy także badań w 24 punktach miasta, gdzie obserwowaliśmy tylko ruch rowerowy. Szczegółowy raport podsumowujący opublikujemy w marcu br.
Systematyczne przeprowadzanie pomiarów tego typu pomoże poznać tendencje ruchu rowerowego, a analiza wyników może być pomocna w planowaniu poszczególnych rozwiązań sieci tras rowerowych Torunia.

Oto wyniki pomiarów.

Punkt nr 1 - Most im. Piłsudskiego

Przez most przebiegają drogi krajowe nr 1 i nr 15. Przekrój mostu 1x1. Po dwóch stronach mostu znajdują się chodniki o szerokości 2m. Od 6:00 do 19:00 w każdym z kierunków przejeżdżało w ciągu godziny od 1000 do prawie 1400 pojazdów.
Natężenie ruchu rowerowego jest największe w godzinach 6:00 - 7:00 i 7:00 - 8:00 oraz 14:00 - 15:00 i 15:00 - 16:00, co pokrywa się z godzinami dojazdów do i z pracy. Na jezdni obowiązuje ograniczenie do 70 km/h; ruch rowerowy odbywa się głównie na chodniku.

Okresy z największym natężeniem ruchu rowerowego:

godzina 7:00 - 8:00
kierunek: Pl. Armii Krajowej - 23
kierunek: Pl. Rapackiego - 58
łącznie - 81
udział % - 3,38 %

godzina 15:00 - 16:00
kierunek: Pl. Armii Krajowej - 47
kierunek: Pl. Rapackiego - 72
łącznie - 119
udział % - 4,73

Okresy z największym natężeniem ruchu samochodowego:

godzina 15:00 - 16:00
kierunek: Pl. Armii Krajowej - 1317
kierunek: Pl. Rapackiego - 1198
łącznie - 2515

godzina 18:00 - 19:00
kierunek: Pl. Armii Krajowej - 1369
kierunek: Pl. Rapackiego - 1089
łącznie - 2458





Punkt 2 - ul. Kościuszki pomiędzy ul. Dworcową a ul. Batorego

Lokalna trasa o dużym natężeniu ruchu samochodowego łącząca wschód i zachód miasta. Przekrój drogi 2x2. Wartości natężeń ruchu samochodowego zbliżone do natężeń z mostu im. Piłsudskiego.
Wzdłuż ul. Kościuszki po stronie północnej od ul. Świętopełka do Dworcowej wytyczona jest droga rowerowa. Największe natężenie ruchu rowerowego występuje w godzinach 14:00 - 15:00 i 15:00 - 16:00; warto odnotować relatywnie wysoką ilość rowerzystów przemieszczających się w godzinach 5:00 - 6:00

Okresy z największym natężeniem ruchu rowerowego:

godzina 14:00 - 15:00
kierunek: wiadukt - 23
kierunek: ul. Batorego - 58
łącznie - 81
udział % - 3,49 %

godzina 15:00 - 16:00
kierunek: wiadukt - 25
kierunek: ul. Batorego - 52
łącznie - 77
udział % - 2,80

Okresy z największym natężeniem ruchu samochodowego:

godzina 15:00 - 16:00
kierunek: wiadukt - 1311
kierunek: ul. Batorego - 1438
łącznie - 2749

godzina 16:00 - 17:00
kierunek: wiadukt - 1206
kierunek: ul. Batorego - 1354
łącznie - 2560



Punkt 3 - ul. Szosa Lubicka pomiędzy ul. Targową a Pl. Daszyńskiego.

Tranzytowa trasa (DK 1 i 15), pełniąca także ważną funkcję lokalną (trasa Centrum - Rubinkowo) o dużym natężeniu ruchu samochodowego. Przekrój 2x2. Natężenie ruchu samochodowego w godzinach szczytu osiągało ok. 1000 pojazdów dla jednego kierunku.
Po stronie północnej wytyczony asfaltowy ciąg pieszo-rowerowy, po stronie południowej ruch rowerowy odbywa się po wąskim i zniszczonym chodniku o szerokości ok. 2 m. Szczytowe natężenie ruchu rowerowego wystepowały w godzinach 6:00 - 7:00 i 8:00 - 9:00 oraz 14:00 - 15:00 oraz 15:00 - 16:00.

Okresy z największym natężeniem ruchu rowerowego:

godzina 14:00 - 15:00
kierunek: Pl. Daszyńskiego - 49
kierunek: ul.Targowa - 33
łącznie - 82
udział % - 4,62 %

godzina 15:00 - 16:00
kierunek: Pl. Daszyńskiego - 28
kierunek: ul.Targowa - 31
łącznie - 59
udział % - 3,05 %

Okresy z największym natężeniem ruchu samochodowego:

godzina 14:00  - 15:00
kierunek: Pl. Daszyńskiego - 960
kierunek: ul.Targowa - 814
łącznie - 1774

godzina 15:00 - 16:00
kierunek: Pl. Daszyńskiego - 947
kierunek: ul.Targowa - 985
łącznie - 1932



Punkt 4 - ul. Szosa Chełmińska


Ulica łącząca Centrum z północnymi dzielnicami Torunia (Wrzosy), oznaczona jako droga wojewódzka nr 553. Przekrój jezdni 1x1. Natężenie ruchu samochodowego od 7:00 do 19:00 kształtuje się w wartościach pomiędzy 400 a 600 pojazdów dla każdego kierunku.
Ruch rowerowy odbywał się głównie po chodniku, ok 20 % rowerzystów korzystało z jezdni. Największe natężenie ruchu rowerowego występowało między godzinami 10:00 a 12:00 co związane jest zapewne z dojazdami na pobliskie targowisko oraz tradycyjnie w godzinach 15:00 - 16:00

Okresy z największym natężeniem ruchu rowerowego:

godzina 10:00 - 11:00
kierunek: ul.Grunwaldzka - 37
kierunek: ul. Podgórna - 35
łącznie - 72
udział % - 6,78 %

godzina 11:00 - 12:00
kierunek: ul.Grunwaldzka - 42
kierunek: ul. Podgórna - 39
łącznie - 81
udział % - 7,51 %

Okresy z największym natężeniem ruchu samochodowego:

godzina 15:00 - 16:00
kierunek: ul.Grunwaldzka - 646
kierunek: ul. Podgórna - 592
łącznie - 1238

godzina 17:00 - 18:00
kierunek: ul.Grunwaldzka - 583
kierunek: ul. Podgórna - 567
łącznie - 1150



Punkt 5 - ul. Bema


Lokalna ulica łącząca Przedmieście Bydgoskie z Przedmieściem Chełmińskim. Przekrój 1x1. Szczytowe natężenie ruchu samochodowego w godzinach rannych i popołudniowych kształtowały się w liczbie ok. 450 pojazdów dla każdego z kierunków.
Wzdłuż ul.  Bema, od ul. Gałczyńskiego do ul. Sportowej wyznaczona jest niskiej jakości droga rowerowa usytuowana raz po zachodniej, raz po wschodniej stronie drogi. Największe natężenie ruchu rowerowego wystąpiło w godzinach 14:00 - 17:00.

Okresy z największym natężeniem ruchu rowerowego:

godzina 15:00 - 16:00
kierunek: ul. Podgórna - 27
kierunek: Pl. Hoffmana - 25
łącznie - 52
udział % - 6,10 %

godzina 16:00 - 17:00
kierunek: ul. Podgórna - 20
kierunek: Pl. Hoffmana - 21
łącznie - 41
udział % - 4,39

Okresy z największym natężeniem ruchu samochodowego:

godzina 15:00 - 16:00
kierunek: ul. Podgórna - 398
kierunek: Pl. Hoffmana - 454
łącznie - 852

godzina 16:00 - 17:00
kierunek: ul. Podgórna - 393
kierunek: Pl. Hoffmana - 540
łącznie - 953




wyedytowano: 2010-03-02 00:10
aktywne od dnia: 2010-03-01 23:45
drukuj  
Komentarze użytkowników (6)
pietruch, 2010-03-02 15:09:29
Bardzo ciekaw wyniki.
Prawie 14% udział rowerzystów na Bema w jednym momencie - WOW  :D

Jest może obliczony średni udział rowerzystów w ruchu, łącznie ze wszystkich punktów i całego dnia?
malgosia, 2010-03-03 14:47:37
Też mnie to 14 % uderzyło, btw na niektórych ulicach widać że im ktoś wcześniej lub im poźniej jeździ tym częściej jest to rowerzysta, najwyzszy udział procentowy jest o świcie i późnym wieczorem...
I ciekawe że nie widać żeby obecność lub brak DR wpływała na zwiekszenie ruchu rowerowego. Spodziewałam się większego udziału rowerzystów na Lubickiej, która z tych wszystkich jest chyba najbardziej przyjazna dla dwóch kółek, a dużo mniejszego na Chełminskiej, gdzie zarówno po jezdni jak i chodniku jeździ się trudniej.
julo, 2010-03-03 17:43:38
Bo po Chełmińskiej, chodnikiem, czy jezdnią jeździ się bez względu na nawierzchnię i pogodę, ponieważ to główna droga na kierunku PN - PD. łączy szkoły,Wrzosy, targowisko - Centrum. A opracowanie wyników - robota gigant. Wyrazy uznania.
Romek, 2010-03-04 21:13:30
Kupa dobrej roboty. Historyczne wyniki  :)
Należy powtórzyć w 2010.
pietruch, 2010-03-04 23:06:53
"btw na niektórych ulicach widać że im ktoś wcześniej lub im poźniej jeździ tym częściej jest to rowerzysta, najwyzszy udział procentowy jest o świcie i późnym wieczorem..."
Chyba dla tego, że większość z nich dojeżdza do pracy na stanowisku fizycznym, nie biurowym. Czyli 1 zmiana 6-14 2 zmiana 14-22.
malgosia, 2010-03-05 16:02:35
Julo: że Chełmińska to główna arteria N-S to wiem, ale dziwi że Lubicka jako nie tylko glowna oś W-E,ale tez znacznie wygodniejsza jest mniej popularna.
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook